(Wanneer)Mag je de ander veroordelen tot de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 00:50

jas schreef:Je hebt je oogkleppen niet afgedaan hoor. Je hebt er nog een paar bij laten zetten. Je verkondigt een vreselijke leer die recht uit de hel komt. Ik weet wie je bent en ik wist dat je zou komen. Ik ben niet bang van je want eens zul je in de hel gesmeten worden. God heeft me voor je gewaarschuwd. Rest me slechts je te verzoeken om dit forum te verlaten satan. In elk geval zal ik God vragen je hier te verwijderen want ik kan je lasteringen niet meer verdragen. Maranatha!

*fronst eens met de wenkbrouwen*

Dat zijn harde woorden, Jas, en dat van een collega-organist. Kun je deze mening ook met feiten staven? Het topic is enigszins onoverzichtelijk geworden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 01:42

Optimatus schreef:
jas schreef:Je hebt je oogkleppen niet afgedaan hoor. Je hebt er nog een paar bij laten zetten. Je verkondigt een vreselijke leer die recht uit de hel komt. Ik weet wie je bent en ik wist dat je zou komen. Ik ben niet bang van je want eens zul je in de hel gesmeten worden. God heeft me voor je gewaarschuwd. Rest me slechts je te verzoeken om dit forum te verlaten satan. In elk geval zal ik God vragen je hier te verwijderen want ik kan je lasteringen niet meer verdragen. Maranatha!

*fronst eens met de wenkbrouwen*

Dat zijn harde woorden, Jas, en dat van een collega-organist. Kun je deze mening ook met feiten staven? Het topic is enigszins onoverzichtelijk geworden.
Beste Optimatus, dan moet je het hele topic maar terug gaan lezen. Daar komt nog bij, dat het geloof ik inmiddels al 2x gesplitst is, in ik weet niet wat. Het overzicht is idd zoek. Ik heb iets dergelijks in mijn leven nog niet gezegd noch gedacht over iemand als wat ik tegen Collateral gezegd heb. Maar ik heb er mijn gegronde redenen voor. Ik ga er niet veel meer over zeggen, alles is wel al wel gezegd denk ik. Het zal vanzelf wel openbaar komen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 01:43

Heeft Collateral letterlijk de duivel aanbeden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 nov 2004 09:02

jas schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Ik richt mij alleen tegen de vreselijke dingen die collateral hier schrijft. Je keert je echt tegen de verkeerde.

En weer lieg je; ik ben niet de enige die je in je woordelijke Jihad uitgemaakt hebt voor antichrist.

Er zijn veel antichristen, wij handelen allen als antichrist als we iets doen tegen Gods gebod. Maar slechts van één heb ik gezegd dat hij de duivel zelf is. Overigens, wanneer heb ik volgens jou dan nog gelogen? Want ik lieg niet hoor. Ik zondig veel, maar lieg niet.

Dan is dit in ieder geval je grootste leugen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 09:57

jas schreef:Je hebt geen respect. Je zou moeten respecteren dat ik niet wil dat je voor me bidt. Net zo goed als wanneer ik geen medicijn zou willen als ik ziek was. Dat is mijn recht om dat te weigeren. Niet dat je bidden me zal schaden hoor, want ik heb een muur van Godswege om me heen waar je slangenvenijn niet doorheen dringt.
Als je echt zo lief en aardig bent als je je voordoet, respecteer je mijn wens om niet voor me te bidden.

Wat de vergelijking met het medicijn betreft, beschouw ik je als een klein kind dat zijn medicijn niet wil omdat het hem vies smaakt. En zo bid ik ook voor je kleine hatelijke geest, ondanks dat je dat niet leuk vindt. Ik denk dat het goed is, ondanks dat je het me niet in dank afneemt.

Overigens heb je wel je naam mee. Collateral betekent: aangrenzend. Zoals de duivel in wezen en in macht ook grenst aan God, het is 666 of 777. Bewust uitgezocht?

Absoluut niet. Tjonge, je bent wel weer origineel. Je weet zeker ook al op de dag af wanneer het einde der tijden zal komen, als je zo goed met symboliek en getallen kan omgaan? O ja, jouw nickname is jas. Duidt dat op de jas van schapenvacht die je om je wolvenlijf hebt geslagen?

Cybercurse schreef:Aan de andere kant Collateral, God antwoordt vaak niet op ons moment...

Maar wat is antwoord? Misschien ligt het antwoord van God wel in de overtuiging die ik nu heb. Daar vertrouw ik op in ieder geval.

Ik denk dat Collateral op zoek is naar de waarheid, die hij helaas (nog) niet heeft gevonden.

Dat klopt. Met daarbij aangemerkt dat ik de waarheid zie als beschreven in mijn signature, en dat ik niet denk dat ik in dit leven de volledige waarheid zal vinden, omdat dat in mijn ogen niet kan.

Collateral, wat me wel bevreemd is dat je de naam duivel met een hoofdletter schrijft. Dat staat me zeer tegen en ik wil je vragen dat niet meer te doen. Je zult er ongetwijfeld een doel mee hebben, daar ben ik benieuwd naar, maar wat de reden ook is wil ik je met klem vragen dit in het vervolg achterwege te laten.

Ik kan me niet herinneren dat ik de naam duivel met hoofdletter geschreven heb hoor! Ik heb even snel gekeken, maar ik kon het niet vinden. In ieder geval, als het wel zo is, is het per ongeluk, en zal ik het niet weer doen.

De naam satan (ik schrijf hem nu maar even met de kleine s) heb ik wel met hoofdletter geschreven, maar daarvan heb ik niet de indruk dat dat niet normaal is. Daarbij ben ik iig niet de enige. Maar als je dat bedoelt, wil ik voortaan ook die naam wel met kleine s schrijven.

Optimatus schreef:Heeft Collateral letterlijk de duivel aanbeden?

Never nooit niet.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 nov 2004 10:08

jas schreef:Je verkondigt een vreselijke leer die recht uit de hel komt. Ik weet wie je bent en ik wist dat je zou komen. Ik ben niet bang van je want eens zul je in de hel gesmeten worden. God heeft me voor je gewaarschuwd. Rest me slechts je te verzoeken om dit forum te verlaten satan. In elk geval zal ik God vragen je hier te verwijderen want ik kan je lasteringen niet meer verdragen. Maranatha!

Ik lag hier nog even over na te denken...

Jas, hoe wist je dat Collateral zou komen? hoe heeft God je voor hem gewaarschuwd?

zomaar wat dingen roepen is wel makkelijk.

Je websitestuk over dat oordelen zal ik nog eens doorlezen als ik iets meer tijd heb. Hoewel ik het wel een beetje zwak vind dat je niet zelf je mening kunt geven, en dan in een korte heldere post.
i.p.v zo'n link geven zou je dat m.i beter kunnen doen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 10:18

joepie schreef:
jas schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Ik richt mij alleen tegen de vreselijke dingen die collateral hier schrijft. Je keert je echt tegen de verkeerde.

En weer lieg je; ik ben niet de enige die je in je woordelijke Jihad uitgemaakt hebt voor antichrist.

Er zijn veel antichristen, wij handelen allen als antichrist als we iets doen tegen Gods gebod. Maar slechts van één heb ik gezegd dat hij de duivel zelf is. Overigens, wanneer heb ik volgens jou dan nog gelogen? Want ik lieg niet hoor. Ik zondig veel, maar lieg niet.

Ik ontken dat met klem. Als ik gelogen zou hebben, is het in onwetendheid, maar ik lieg niet want ik heb niets te verbergen. Dus ik zou graag willen dat je me aantoont wanneer ik gelogen heb want ik zou daar diep berouw over hebben.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 nov 2004 10:37

Het feit dat je zegt nooit te liegen is al een hele leugen.
Want daar maakt ieder zich schuldig aan, al dan niet gewild.
Denk maar aan Petrus die dat ook zei tegen Jezus, en wat was het antwoordt? Eer de haan kraait zult jij me drie maal verloochenen!
Dus een leugen aanwijzen in jouw leven? De enige die ik kan aanwijzen is het feit dat je zegt het nooit te doen.
Verder zou het goed zijn om bij jezelf een grondig onderzoek te doen.

Collaterel even een vraag, je schrijft dat je bid voor Jas. Dus bidden doe je.
Maar tot wie bid je dan? Tot een God waarin je niet geloofd? Hoe moet ik dat zien eigenlijk?
(absoluuut serieuze vraag)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 10:42

joepie schreef:Het feit dat je zegt nooit te liegen is al een hele leugen.
Want daar maakt ieder zich schuldig aan, al dan niet gewild.
Denk maar aan Petrus die dat ook zei tegen Jezus, en wat was het antwoordt? Eer de haan kraait zult jij me drie maal verloochenen!
Dus een leugen aanwijzen in jouw leven? De enige die ik kan aanwijzen is het feit dat je zegt het nooit te doen.
Verder zou het goed zijn om bij jezelf een grondig onderzoek te doen.

Collaterel even een vraag, je schrijft dat je bid voor Jas. Dus bidden doe je.
Maar tot wie bid je dan? Tot een God waarin je niet geloofd? Hoe moet ik dat zien eigenlijk?
(absoluuut serieuze vraag)

Ik ben een zeer zondig mens hoor. Met liegen bedoel ik opzettelijk anderen een rad voor ogen draaien om er zelf beter van te worden, dus t.o.v. mijn naaste. Ik blijf er bij dat ik dat niet doe. Liever lijd ik schade dan gewin te behalen door liegen. Je bent zeer vals en onrechtvaardig door me voor een grote leugenaar uit te maken. Als je iemand beschuldigt moet je niet zomaar wat roepen, maar met iets concreets komen zodat die ander zich kan verdedigen. Nogmaals, mis mis misselijk van je. Had ik trouwens niet van jou verwacht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 10:47

JialiKelly schreef:
jas schreef:Je verkondigt een vreselijke leer die recht uit de hel komt. Ik weet wie je bent en ik wist dat je zou komen. Ik ben niet bang van je want eens zul je in de hel gesmeten worden. God heeft me voor je gewaarschuwd. Rest me slechts je te verzoeken om dit forum te verlaten satan. In elk geval zal ik God vragen je hier te verwijderen want ik kan je lasteringen niet meer verdragen. Maranatha!

Ik lag hier nog even over na te denken...

Jas, hoe wist je dat Collateral zou komen? hoe heeft God je voor hem gewaarschuwd?

zomaar wat dingen roepen is wel makkelijk.

Je websitestuk over dat oordelen zal ik nog eens doorlezen als ik iets meer tijd heb. Hoewel ik het wel een beetje zwak vind dat je niet zelf je mening kunt geven, en dan in een korte heldere post.

Goed hoor daar komt ie. Ik deed dat alleen uit praktische overwegingen, omdat het veel tekst is. Maar je vraagt er om, ok dan.

“Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.”

Johannes 7:24

--------------------------------------------------------------------------------
IS HET JUIST:

om te oordelen, dwaling en zonde te openbaren & bij naam te noemen ?

Velen geloven vandaag de dag dat het fout is om zonde te openbaren en bij naam te noemen. Liberalen leken dit altijd al te geloven, maar de laatste tijd wordt dit vooral door evangelische en charismatische kringen gelooft.

Nu zien we dat dezelfde fatale fout uitgedragen word door degenen die beweren Bijbelgelovig te zijn, die vast houden aan de fundamenten.

Degenen die getrouw zijn in het openbaren van dwaling, fouten en misstanden aan de hand van de Bijbel, worden nu op grote schaal aangeklaagd en beschuldigt van : liefdeloosheid en onvriendelijkheid.

Door middel van deze tekst willen wij de Bijbelse leer over dit vitale onderwerp naar voren brengen.

I. Is het juist om Bijbelse oordelen te vellen

Een van de meest misbruikte verzen uit de Bijbel is: “Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt” (Matt 7:1). Elk Bijbels vers moet in de context worden gelezen, wanneer we de ware bedoeling ervan willen begrijpen. In vers 2-5 van hetzelfde hoofdstuk wordt duidelijk dat vers 1 naar een hypocriet oordeel verwijst (vers 3 van Matt 7).

Een broeder die een balk in zijn eigen oog heeft mag de broeder, die een splinter in zijn oog heeft, niet oordelen. De les hiervan is simpel: je kunt niet iemand oordelen vanwege zijn zonde, als je zelf schuldig bent aan die zonde.

Degenen die zich vastklampen aan : “Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt”, om degenen te verdoemen die zonde aan het licht brengen, moeten het hele hoofdstuk lezen. Jezus zei: “Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen,…” (vers 15).

Hoe kunnen we valse profeten onderscheiden zonder dat we ze oordelen naar het Woord van God? Als we deze valse profeten kennen, hoe kan het dan zijn dat we de schapen niet waarschuwen tegen deze “wolven”? Door de hele Bijbel vinden we bewijzen dat ze geïdentificeerd en geopenbaard moeten worden.

“Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen of vijgen van distelen? Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten” (vers 16,17). Bedoelde de Heer dat we de boom (persoon) niet kunnen oordelen aan de vruchten van hun leven en hun leer? Natuurlijk niet, want dat kunnen we niet weten zonder te oordelen. Elk oordeel moet op de Bijbel gebaseerd zijn, niet op eigen grillen of vooroordelen.

"Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel” (Joh 7:24). Hier beveelt onze Heer dat we een “rechtvaardig oordeel moeten oordelen” dat op het Woord van God gebaseerd is. Wanneer een oordeel op iets anders gebaseerd is dan op Gods Woord, dan is het een overtreding van Matt 7:1

Webster’s dictionary (woordenboek) zegt dat een rechter “iemand is die de wet verkondigt.”

De getrouwe christen moet onderscheid maken of oordelen op basis van de door God geinspireerde wet, de Bijbel.

Een overspelige wordt omschreven in I Cor. 5:1-13. Paulus oordeelde (v.3) de man ook al was hij er niet en hij zei tegen de gemeente te Korinthe dat ze moesten “oordelen” (vers 12) over degenen die in de gemeente waren.

Het Griekse woord voor “oordelen” is hier hetzelfde als in Matt 7:1. Paulus overtrad het gebod in het vers ”oordeelt niet, opdat gij niet geoordeelt wordt” niet toen hij de man oordeelde, ook niet toen hij de gemeente beval hetzelfde te doen. Dit gehele oordeel was volgens Gods Woord.

Iemand die duidelijk het verschil tussen goed en kwaad ziet, heeft in ieder geval één van de belangrijkste punten van geestelijke volwassenheid bereikt. “Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads” (Heb. 5:14). W.E. Vine zegt over de betekenis van onderscheiden “een onderscheidend, een duidelijk onderscheidingsvermogen, scherpzinnig, oordeel; is vertaald als “onderscheiden” in 1 Kor 12:10 onderscheiden van geesten, oordelen door bewijs of ze van God of het kwade zijn.” Strong is het er ook mee eens dat het betekend om te oordelen.

Degenen die niet willen, of niet in staat zijn om te onderscheiden of te oordelen tussen goed en kwaad, onthullen hierdoor hun ongehoorzaamheid of geestelijke onvolwassenheid.

II. Is het juist om valse leraren te ontmaskeren

Valse leraren zijn vandaag de dag vrij om hun giftige leer te verspreiden, omdat er een samenzwering van stilte is onder de Bijbelgelovigen. Wolven in schaapskleren zijn op deze manier in staat om de kudde te beschadigen en velen kapot te maken.

Johannes de Doper noemde de Farizeers en de Saduceen (velen religieuze leiders vandaag de dag) “een generatie van adderen gebroedsel” (slangen) (Matt. 3:7). Tegenwoordig zou hij beschuldigd worden van liefdeloosheid, niet aardig zijn en onchristelijkheid.

Jezus zei tegen de religieuze Farizeers: “Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond”(Matt. 12:34). Voor veel evangelische en sommige fundamentalisten zou dit vandaag de dag onacceptabele taal zijn, maar het is Bijbelse taal en het kwam uit de mond van de Zoon van God.

Toen Jezus van aangezicht tot aangezicht stond met deze valse leraren noemde Jezus Christus de Zoon van God hen “hypocrieten”, “blinde leiders”, “blind”, “witgepleisterde graven”, “slangen”, en “adderen gebroedselen” (Matt. 23:23-34). En ondanks dat word ons vandaag de dag nog verteld dat we gemeenschap moeten hebben met mensen wiens leer en wandel even onbijbels is als die van de Farizeers.

Sommigen die zeggen dat ze Bijbelgelovige christenen zijn, willen met Rooms-katholieken samenwerken en andere geloofsrichtingen (die niets te maken hebben met het christelijke geloof). Maar volgens velen moeten we ze niet afwijzen vanwege hun compromissen.

Zo aan het begin van Jezus’ bediening “En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om. En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel” (Joh 2:13-16).

Onze Heiland en Redder wordt tegenwoordig zelfs omschreven als zijnde gehoorzaam, ondergeschikt, aardig en vol liefde tegen valse leraren, maar dit klopt zeer zeker niet!

Wanneer hij te maken had met valse leraren waren zijn woorden scherp en maakte Zijn handelingen duidelijk wat hij van hen vond.

Aan het eind van Zijn bediening, achtte de Heer het nodig om de tempels nogmaals te reinigen. Het openbaar maken van valse leer en praktijken is een taak die nooit eindigt! In die tijd zie Hij: “En Hij leerde, zeggende tot hen: Is er niet geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden allen volken? Maar gij hebt dat tot een kuil der moordenaren gemaakt." (Mark 11: 17)

Is het vandaag de dag anders? Deze “moordenaars” komen in het huis van God en vermoorden de zuivere Bijbelse leer en komen in plaats daarvan met hun verdraaide Bijbels (bijv. de Groot nieuws bijbel, NBG vertaling en andere nieuwe vertalingen van de Bijbel). Tegelijkertijd vermoordt deze bende de leer van afscheiding en de leer van absolute heiligmaking. Als dit gebeurt kun je nauwelijks of niet onderscheid maken tussen het Volk van God en de ongelovige mensen uit de wereld. In alle eerlijkheid, moeten deze valse leraren niet ontmaskerd worden? Tegenwoordig zijn deze valse leraren in de gemeentes gekomen met hun boeken, muziek, literatuur, films, psychologie en bijeenkomsten en hebben het Huis van de Heer tot een rovershol gemaakt. Het is hoogste tijd dat er mannen van God opstaan om hun fouten te ontmaskeren, zodat iedereen deze (in) kan zien!

De Bijbel vermaant ons om dwaling openbaar te maken

We moeten hen BEPROEVEN. "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld" (I Joh 4: 1). Alle leringen en leraren moeten beproeft worden aan de hand van het Woord van God. “Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben” (Jes. 8:20). Elke boodschap, elke verkondiger van een boodschap en methode moet worden geoordeeld aan de hand van het Woord van God. De gemeente te Efeze werd geprezen omdat “…gij beproefd hebt degenen, die uitgeven, dat zij apostelen zijn, en zij zijn het niet; en hebt ze leugenaars bevonden” (Openb 2:2). De gemeente te Pergamus werd bestraft, omdat ze diegene tolereerde die de "lering van Balaam" en "de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat" (Rev. 2:14,15). Het is nooit goed om valse leraren te tolereren, maar ze moeten beproefd en ontmaskerd worden aan de hand van Gods Woord. Natuurlijk is het zo, dat mensen die het Woord van God niet willen gehoorzamen, elk middel zullen zoeken om deze leer te vermijden.

We moeten ACHT OP ZE NEMEN en van hen WIJKEN. “En ik bid u, broeders, neemt acht op degenen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij van ons geleerd hebt; en wijkt af van dezelve” (Rom. 16:17). Men moet acht nemen op degenen wiens gedrag en leer het Woord van God tegenspreken en van hen wijken. Hiervoor is onderscheidingsvermogen en oordeel in het licht van de Bijbel nodig. De öecomenen, liberale evangelische gemeentes en de zogenaamde fundamentalisten zullen zich verzetten tegen het gehoorzamen van Gods Woord. Je kan alleen acht op ze nemen en van hen wijken, als ze aan de hand van Gods Woord geoordeeld worden.

We moeten ze BESTRAFFEN. “Daarom bestraf hen scherpelijk, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof” (Titus 1: 13). Dit is aan Titus geschreven, omdat er mensen waren die van huis tot huis gingen en de mensen verkeerde dingen leerden (v.10-16). Tegenwoordig misleiden Robert Schuller, Benny Hinn, Kenneth Copeland, John Arnott en vele anderen massaal huishoudens met hun valse leringen. Moeten we stilzwijgend toekijken terwijl zij dit doen, zonder ze te berispen en mensen te waarschuwen om hun leer te ontwijken? NEE, de getrouwe dienaar van de Heer moet “…machtig zijn, beide om te vermanen door de gezonde leer, en om de tegensprekers te wederleggen” (Titus 1:9).

We mogen GEEN GEMEENSCHAP MET HEN HEBBEN. “En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer” (Efe. 5:11). Bestraffen betekend: berispen, afkeuren, bekritiseren, bestraffen en weerleggen. Hoe kunnen we dit gedeelte van Gods Woord gehoorzamen zonder ze te beproeven aan de hand van Gods Woord?

We moeten ons van hen ONTTREKKEN. “En wij bevelen u, broeders, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iegelijk broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting die hij van ons ontvangen heeft”

(II Thess. 3:6). We moeten ons onttrekken van degenen wiens leer en gedrag niet conform het Woord van God is. De tekst laat ons duidelijk zien dat gehoorzaamheid aan de gezonde leer datgene is wat Paulus bedoelde want hij zegt: “Maar indien iemand ons woord, door deze brief geschreven, niet gehoorzaam is, tekent dien, en vermengt u niet met hem, opdat hij beschaamd worde.En houdt hem niet als een vijand, maar vermaant hem als een broeder” (II Thess. 3:14-15). Paulus vermaande Timotheus " Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de godzaligheid is,…… Wijk af van dezulken " (I Tim. 6:3-5).

We zijn verplicht TE WIJKEN van hen. Over de laatste dagen zegt hij over sommige " Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen." Want mensen als deze zullen "nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen." (2 Tim. 3:5,7). Hoe kunnen we van ze wijken als we ze niet identificeren, en dit vereist dat hun boodschap vergeleken word met Gods Woord. Het is de zaak en oproep aan elke echte prediker: " Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer." (II Tim. 4:2). Dit is normaal gesproken een onpopulaire en ondankbare taak, maar het is de plicht van de Godsvrezende mens.

We worden geacht om hen NIET TE ONTVANGEN in ons huis. " Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken. " (2 John 1:10, 11). Er is geen twijfel over wie Johannes spreekt hij heeft het over " Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus... " (v.9). Vandaag de dag worden doormiddel van radio, TV, muziek and literatuur valse profeten in de huizen van vele christenen gebracht. Broeders dit hoort zo niet te zijn!

We behoren KETTERS/DWAALLERAREN TE VERWERPEN. "Verwerp een kettersen mens na de eerste en tweede vermaning;" (Titus 3:10). We moeten diegene verwerpen die verlossing door het bloed van Christus ontkennen. Er zijn er velen die dit verwerpen of andere leringen uit het Woord van God. Als ze naar vermaning niet willen luisteren moeten ze worden verworpen.

We moeten uitkijken voor diegene die een ander evangelie prediken. Paulus waarschuwde voor die die een "anderen Jezus ...anderen geest ... of een ander evangelie " prediken (II Cor. 11:4) (merk op dat Paulus zegt dat ze dus onder de Naam van Jezus komen !). Hoe kunnen we hen herkennen als we niet hun "jezus", hun geest en hun evangelie beproeven en beoordelen aan de hand van Gods Woord? Paulus zegt over zulke predikers " Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus." (2 Kor. II: 13). Hij legt in vers 14-15 uit dat deze predikers dienaars van satan zijn. De Godvrezende man moet vandaag de dag net zo getrouw zijn om de dienaren van satan te ontmaskeren en openbaar te maken.

Paulus waarschuwde de Galaten over die die " het Evangelie van Christus willen verkeren" Hij zei ook " Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt." (zie Gal. 1:6-9). Menigten van mensen prediken hedentendage een ander, verwrongen evangelie. Die die redding, verlossing door werken leren prediken een ander evangelie. De welvaartspredikers, katholieken, veel evangelische en veel fundamentalisten prediken een verwrongen, ander evangelie. Toch word er door velen verwacht dat we met hen samenwerken in evangelisatie en christelijk werk en wandel. Als we nalaten om deze valse leraars en profeten openbaar te maken dan hebben we Christus en Zijn evangelie veraden.

We moeten ons AFSCHEIDEN van hen. " Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. " (II Cor. 6:17). Dit is duidelijk gezegd. God's volk moet uitgaan van afvalligheid en religieuze dwalingen. Hoe kan een Bijbelgelovige dan in religieuze organisaties blijven als de wereldraad van kerken? Hoe kunnen ze blijven te midden van lauwe evangelische kringen en zogenaamde fundamentalisten die halfslachtig zijn en compromis maken?

III. Is het Juist om Namen te Noemen

Velen geloven ten onrechte dat het fout is om dwaling te openbaren en hieraan schuldige leraars te ontmaskeren en bij naam te noemen, maar volgens de Bijbel handelen ze fout hierin.

Paulus noemde Petrus naam voor allen. Petrus had zich schuldig gemaakt aan onschriftuurlijk handelen.

"En toen Petrus te Antiochie gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was. Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mede met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij zich en scheidde zichzelven af, vrezende degenen, die uit de besnijdenis waren. En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Barnabas mede afgetrokken werd door hun veinzing. Maar als ik zag, dat zij niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven?" (Gal. 2:11-14).

Het hele incident draaide om het standpunt redding door wet of genade. Als de integriteit and zuiverheid van het evangelie op het spel staat hebben we geen keus, dan loopt het erop uit dat we dwaling openbaar moeten maken en mensen bij naam moeten noemen. In dit geval ging het om Petrus, die niet van harte kwaad deed, maar nog een verkeerd denken had, wat gecorrigeerd moest worden, hij liet zich echter ook corrigeren, maar er staan nog een ander soort mensen in, "waterloze wolken" worden ze genoemd (2 Petrus 2:17 /Judas 1:12).

Paul noemde Demas voor zijn liefde voor de wereld "Want Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen" (2 Tim.4:10. Die die de zaak van Christus verlaten om te leven naar wereldse standaard en haar geneugtes behoren bij naam genoemd te worden en openbaar gemaakt te worden.

Paulus noemde Hymeneus en Alexander bij naam. Paulus zei tegen Timotheus:

" in dezelve den goeden strijd strijdt; Houdende het geloof, en een goed geweten, hetwelk sommigen verstoten hebbende, van het geloof schipbreuk geleden hebben; Onder welken is Hymeneus en Alexander, die ik den satan overgegeven heb, opdat zij zouden leren niet meer te lasteren." (1 Tim. 1: 18-20.

Waarachtige dienstknechten van God moeten de goede strijd strijden voor het geloof wat ons is overgeleverd en de mensen die dit geloof verlaten hebben bij naam noemen. Paulus spreekt hier niet over het geloof der redding, maar geloof als een systeem van leringen. Deze mensen hebben hier schipbreuk geleden en Paulus openbaarde hen en noemde hun bij naam.

Paulus noemde Hymenaeus en Philetus bij naam. Hij zei tegen Timotheus dat hij zich moest oefenen in de schrift, vaardig om aan de hand van het “het Woord der Waarheid” juist te oordelen, om iemand te zijn die dit Woord “recht snijdt”. Paulus merkte verder op: “Maar stel u tegen het ongoddelijk ijdelroepen; want zij zullen in meerder goddeloosheid toenemen. En hun woord zal voorteten, gelijk de kanker; onder welke is Hymeneus en Filetus; Die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding alrede geschied is, en verkeren sommiger geloof." (2 Tim. 2:15-18. Valse leer verstikt het geloof van sommige, dus moeten die die deze leringen verkondigen worden bekend gemaakt en ontmaskerd.

Paulus noemde in de Bijbel Alexander de kopersmid.

"Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaads betoond; de Heere vergelde hem naar zijn werken. Van welken wacht gij u ook, want hij heeft onze woorden zeer tegengestaan." (II Tim. 4:14-15).

Het is duidelijk dat Paulus niet erop wees, omdat hij op het persoonlijke vlak een probleem had met Alexander de kopersmid, maar juist op het vlak van leer /doctrine. Alexander wederstond de woorden en lering van Paulus.

Hij was een vijand van de waarheid. Godsvrezende voorgangers/pastors komen dit probleem elke dag tegen. Ze staan voor de waarheid en verkondigen die, dan gaan hun gemeenteleden naar huis toe en ze horen dat de waarheid tegengesproken word door andere predikers/leraars op radio en TV. Heel vaak sturen deze valse profeten hun literatuur naar gemeenteleden van zuivere gemeentes (bv. het magazine “Charisma”). De voorganger die van God is gesteld word vervolgens geacht om zijn mond dicht te houden volgens velen. Alleen een lafaard zal zich stil houden als de waarheid van de Bijbel word aangevallen.

Johannes noemde Diotrefes bij naam.

" Ik heb aan de Gemeente geschreven; maar Diotrefes, die onder hen zoekt de eerste te zijn, neemt ons niet aan." (III Johannes 9).

Hij vertelde hoe deze man "met boze woorden" tegen hem gesnaterd had (v. 10). Verder zegt hij:

" Geliefde, volgt het kwade niet na, maar het goede. Die goed doet, is uit God; maar die kwaad doet, heeft God niet gezien. " (vers 11).

Het is niet fout om diegene bij naam te noemen welker doctrine en wandel tegen het Woord van God ingaan. In tegendeel, de gehele Bijbel puilt uit van voorbeelden waar valse profeten genoemd en geopenbaard worden als zijnde valse profeten. Al dit hedendaagse moderne gebabbel over zgn. " liefde", wat als een excuus word gebruikt om zonde niet te openbaren, heeft niets met de echte Bijbelse liefde te maken.

"Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft;" Johannes 14:21

(opmerking: bewaart betekent hier onderhouden, doen, niet slechts hebben en bewaren in de zin van wegstoppen en niet doen !)

Mozes noemde Balaam bij naam. (Zie Num. 22-25). Petrus openbaarde " den weg van Balaam...die het loon der ongerechtigheid liefgehad heeft;" 2 Petrus 2:15. Balaam was iemand profeet was, omdat er geld mee te verdienen was, net als velen valse profeten op TV. Ze bedelen voor geld en leven als koningen te rijk, omdat miljoenen onschuldige mensen hen hun hardverdiende geld toesturen.

En dan word van ons verwacht dat we onze mond dicht houden over deze religieuze charlatans.

Hoe zouden we kunnen zwijgen EN trouw blijven aan God ?

Judas openbaarde de dwaling van het "het loon van Balaam" (Judas 1:11). Johannes openbaarde "de lering van Balaam... die Balak leerde den kinderen Israels een aanstoot voor te werpen, opdat zij zouden afgodenoffer eten en hoereren." (Openb. 2:14).

Dit geeft precies aan waar het om gaat, het betreft de leer van afscheiding (heiliging). Balaam vervloekte Israel uiteindelijk niet, ook al begeerde hij het loon wat hem geboden werd wel. Het volk van Israel begon te "hoereren met de dochteren der Moabieten...en boog zich voor haar goden" (Numeri 25:1, 2). Waarom deden ze dit ? Omdat Balaam Balak leerde om de scheidingsmuren tussen de Moabieten en de Israeliten af te breken. We weten dit , omdat het duidelijk in Openbaringen 2:14 en Numeri 31:16 word vermeld. Deze zonde resulteerde in de dood van 24.000 Israeliten door het rechtvaardige oordeel van God.

Valse leraren breken de afscheiding tussen Gods volk en valse religie af. Er word te weinig gepredikt over de doctrine van afscheiding. Balaam overtrad deze leer van persoonlijke afscheiding door er de oorzaak van te zijn dat de mannen van Israel hoererij pleegde met de Moabitische vrouwen.

Hij overtrad de leer van religieuze afscheiding, door er de oorzaak van te zijn dat de mannen van Israel zich neerbogen voor Baal. Hierdoor kwam er een vloek over Israel. Er zal geen verandering in komen totdat we de waarheid gaan leren over persoonlijke en kerkelijke afscheiding, tot die tijd kunnen we verwachten dat het veelverspreide onkruid zijn dodelijke werk zal blijven doen onder Gods volk (welke de Heer Jezus door Zijn eigen vergoten bloed heeft vrijgekocht)

Het lijkt erop dat velen geloven dat sommige mensen te hoog van stand zijn en te machtig om genoemd of ontmaskerd te worden. Mannen in hoge posities, pastors van grote gemeentes en mannen met gigantisch radio en TV publiek, staan blijkbaar boven alle kritiek. Wat ze ook doen of zeggen, hoe tegenstrijdig het ook is ten opzichte van de Bijbel en het evangelie daarin genoemd, het is schijnbaar allemaal ok. Niets is verder verwijderd van de waarheid dan deze gedachte.

Nathan identificeerde de man. Er was een man in een zeer hoge positie die in het verborgene een overspeler was. Voorzeker zou deze man die de hoogste post in het land had niet vermaand kunnen worden door een nederige, onpopulaire profeet. Nathan kwam recht voor het aangezicht van David, openbaarde de zonde in een gelijkenis en zei toen tegen de woedende David: "Gij zijt die man!" (II Sam. 12:7).

Hanani noemde koning Josafat. In veel zaken was Josafat een goede koning, maar zijn grote fout was dat hij vergat om Godsdienstige scheiding aan te brengen en te onderhouden. Hij was er de oorzaak van dat zijn zoon de dochter van de boosaardige Koning Ahab trouwde (Zie II Kron. 18: 1; 21:1-6. Hij maakte een verbond met Ahab en ging samen met hem ten strijde te Ramoth in Gilead (II Kron. 18. Hanani “zeide tot den koning Josafat: Zoudt gij den goddeloze helpen, en die den HEERE haten, liefhebben?” (II Kron. 19:2. We hebben een vraag voor gelijksoortige mensen:

" Zoudt gij den goddeloze helpen, en die den HEERE haten, liefhebben?"

Ja, het is juist om te dwaling openbaar te maken en die bij naam te noemen die in dwaling zijn. Het is juist " dat gij strijdt voor het geloof, dat eenmaal den heiligen overgeleverd is " (Judas 3). Het is ons ooit overgeleverd en het is nooit veranderd. We kunnen beter op onze hoede zijn voor "valse leraars…die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen" (II Pet. 2: 1). Getrouwe boodschappers zullen de schapen waarschuwen voor zulke dwaalleraars en ze merken door hen bij naam te noemen. Het is niet voldoende om in een algemene zin over de identiteit van zulke mensen te spreken, want de jonge lammeren zullen het niet begrijpen en vernietigd worden door deze grijpende wolven ....
Laatst gewijzigd door jas op 04 nov 2004 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 nov 2004 10:51

Voor mij is liegen dit: 1 bewust onwaarheid, leugens spreken => de waarheid geweld aandoen, de waarheid te kort doen, een /onjuiste/verkeerde/ voorstelling van zaken geven, een /ruim/rekbaar/ geweten hebben, jokken, met spek schieten.

En door te zeggen dat je dat nooit doet lieg je eigenlijk al.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 11:04

joepie schreef:Voor mij is liegen dit: 1 bewust onwaarheid, leugens spreken => de waarheid geweld aandoen, de waarheid te kort doen, een /onjuiste/verkeerde/ voorstelling van zaken geven, een /ruim/rekbaar/ geweten hebben, jokken, met spek schieten.

Ja ik ben schuldig aan alle geboden Joepie, maar open dan maar een apart topic over mijn zonden, dat vind ik best. Maar ga niet off topic lopen zieken hier want daar gaat het niet over.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 nov 2004 11:07

ok Jas, dan herhaal ik mezelf ook nog even :roll:

jialikelly schreef:Je websitestuk over dat oordelen zal ik nog eens doorlezen als ik iets meer tijd heb. Hoewel ik het wel een beetje zwak vind dat je niet zelf je mening kunt geven, en dan in een korte heldere post.

Kopiëren en plakken kan ik ook wel.

en dan verwacht ik nog antwoord op deze vragen :

jialikelly schreef:Jas, hoe wist je dat Collateral zou komen? hoe heeft God je voor hem gewaarschuwd?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 11:12

jas schreef:
joepie schreef:
jas schreef:
Collateral schreef:

Ik ontken dat met klem. Als ik gelogen zou hebben, is het in onwetendheid, maar ik lieg niet want ik heb niets te verbergen. Dus ik zou graag willen dat je me aantoont wanneer ik gelogen heb want ik zou daar diep berouw over hebben.

Hm, een paar postings terug wees ik je erop dat je zei dat je geen personen naar de hel verwees terwijl je vervolgens Collateral satan noemde en satan naar de hel stuurde. Dat riekt toch naar enige vorm van inconsistentie.. :) Heb je nog niet op gereageerd overigens.

En ik geloof dat de bijbel iets anders bedoelt met de anti-christ dan zoals jij het nu voorstelt. Heef Collateral veel macht? Aanbidden wij hem? Doet hij zich voor als Jezus? Volgens mij past hier een driewerf "neen" en je beschuldiging snijdt dus weinig hout.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 11:13

joepie schreef:Collaterel even een vraag, je schrijft dat je bid voor Jas. Dus bidden doe je.

Ik geloof wel dat God bestaat, alleen weet ik dat niet zeker. Dus ik bid tot de God waarvan ik denk dat Hij bestaat.

joepie schreef:Voor mij is liegen dit: 1 bewust onwaarheid, leugens spreken => de waarheid geweld aandoen, de waarheid te kort doen, een /onjuiste/verkeerde/ voorstelling van zaken geven, een /ruim/rekbaar/ geweten hebben, jokken, met spek schieten.

Groot gelijk heb je. Het vergelijk met Petrus is treffend; jas denkt hij beter is dan Petrus als hij beweert dat hij nooit liegt.

jas schreef:Met liegen bedoel ik opzettelijk anderen een rad voor ogen draaien om er zelf beter van te worden, dus t.o.v. mijn naaste.

Zo ken ik er nog wel een paar; ik kan ook een paar leuke definities van liegen verzinnen die 'bewijzen' dat ik nog nooit gelogen heb.

jas schreef:Ja ik ben schuldig aan alle geboden

Mooi, dan zijn we eruit.

Terug naar “Archief”