Vers van de pers: Moordaanslag op Theo van Gogh

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 nov 2004 15:38

Collateral schreef:
Pieter schreef:Het vrouwenstandpunt heeft absoluut zijn langste tijd gehad.

Grappig, hiermee geef je toe dat dat standpunt bestaat.

Heb ik dat ooit ontkent?

Overigens wordt het vrouwenstandpunt dikwijls proporties toegekend die ze niet heeft. Alsof het vrouwenstandpunt ook zou inhouden dat vrouwen niet mogen werken, stemmen, mondig mogen zijn of wat dan ook. Dat is volslagen quatsch. Het is niets anders dan dat de SGP geen vrouwen op bestuurlijke posities wil hebben. En het is goed dat dat veranderen gaat. Ik sta achter een herziening van dit standpunt.

Maar mijn haren gaan recht overeind staan wanneer iemand die er blijk van geeft totaal niet op de hoogte te zijn van de positie van vrouwen binnen de islamitische gemeenschap, deze positie durft te vergelijken met die van SGP-vrouwen. Dat is namelijk een pertinente onwaarheid, gevoed door de media, met geen ander doel dan christenen, en reformatorischen in het bijzonder, in een bepaalde hoek te drukken.

Daar kots ik van.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 03 nov 2004 15:46

Hij dacht wel dat het zou kunnen gebeuren. Was meermalen bedreigd. Maar hij geloofde er niet echt in dat het ook werkelijk zou gebeuren. Hij had zoiets van: begrijpt iedereen toch dat ik iemand met een grote bek ben, een soort van dorpsgek.
Maar goed, nee dus...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 15:50

Tabitha schreef:De behandeling van vrouwen is inderdaad niet te vergelijken met extreem-islamitische groeperingen, ander ken je of extreme islamieten niet of SGP'ers niet.
Het valt me van je tegen dat je achter de anti-SGP houding van de media aanloopt en hun argumenten, die vaak ongegrond zijn, onderschrijft.

Ten eerste heb ik het helemaal niet over extreem islamitische groeperingen, maar over de Islam in al haar verscheidenheid. De onderlinge verschillen van de Islam zijn mij niet of nauwelijks bekend. Met de SGP ben ik echter heel goed bekend, zo ook met een deel van haar achterban. Mijn uitspraken zijn dus geenszins chargerend, maar berusten op feitelijke waarnemingen.

Ik ben helemaal niet anti-SGP, ik bestrijd echter wel hun vrouwenstandpunt en hoe een deel van haar achterban omgaat met vrouwen en vrouwen niet gelijkwaardig aan de man acht.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 03 nov 2004 15:50

Pieter schreef:Maar mijn haren gaan recht overeind staan wanneer iemand die er blijk van geeft totaal niet op de hoogte te zijn van de positie van vrouwen binnen de islamitische gemeenschap, deze positie durft te vergelijken met die van SGP-vrouwen. Dat is namelijk een pertinente onwaarheid, gevoed door de media, met geen ander doel dan christenen, en reformatorischen in het bijzonder, in een bepaalde hoek te drukken.

Daar kots ik van.

Ja, ooit wel es boeken gelezen over de situatie van vrouwen in Saoudie Arabie? En andere moslimlanden? Dat is echt intriest gewoon.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 15:54

Pieter schreef:
Maar mijn haren gaan recht overeind staan wanneer iemand die er blijk van geeft totaal niet op de hoogte te zijn van de positie van vrouwen binnen de islamitische gemeenschap, deze positie durft te vergelijken met die van SGP-vrouwen. Dat is namelijk een pertinente onwaarheid, gevoed door de media, met geen ander doel dan christenen, en reformatorischen in het bijzonder, in een bepaalde hoek te drukken.

Daar kots ik van.

Daar kun je wel van kotsen, maar feit blijft dat vrouwen achtergesteld worden. Jij zegt nu wel een paar keer heel leuk dat ik de positie van de Islamistische vrouw niet ken, hoe goed ken jij die dan wel. Ik heb je nergens horen vertellen hoe die positie is.

Daarnaast is het zo, dat je met geen enkel argument komt dat deze vergelijking onzin is.

Ik probeer reformatorischen in geen enkele hoek te drukken. Ik constateer enkel misstanden betreffende dit punt in deze kring. Ik haal geen enkel voordeel uit het zogenaamd in de hoek drukken van deze kring. Bovendien praat ik de (onwetende) media niet na, ik heb jarenlang in een reformatorische kring geleefd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 16:42

Sabra schreef:Ik stemde altijd rechts, maar ik ga denk ik helemaal niet meer stemmen.

Aragorn schreef:Dat is allemaal wel wat gechargeerd. We hadden het over de SGP en daar mogen ze alleen niet op de kieslijst staan en geen bestuursfunctie vervullen. De SGP spreekt zich niet uit over werken, kerkenraadsverkiezingen of bestuurlijke activiteit buiten de politiek om. Daar komt bij dat er ook binnen de SGP vrouwen actief zijn, zij het niet in bestuursfuncties.

De SGP ziet de vrouw als volgt: Het gezin als hoeksteen van de samenleving (even gejat van het CDA) en de moeder als diegene die thuis de scepter zwaait. Dat is dus duidelijk niet meer van deze tijd. Daarnaast is het is natuurlijk hemeltergend dat de SGP nog steeds geen vrouwen toelaat in bestuursfuncties. Wat dat betreft is de SGP even achterlijk als de meeste moslims.

Ik wist niet dat jij je liet leiden door non-argumentaties als "duidelijk niet meer van deze tijd". Wat er ook tegen het standpunt in te brengen is (en ik ben het er ook niet mee eens en verafschuw het niet scheiden van kerk en staat nog meer), dit is bijzonder zwak. Niet werken op zondag, tegen abortus zijn en Israel als het volk van God zien zijn ook niet meer van deze tijd, maar als het goed is is dat voor een christen geen maatstaf.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 16:45

Sabra schreef:Bovendien praat ik de (onwetende) media niet na, ik heb jarenlang in een reformatorische kring geleefd.

Dat is aan je bijdragen wat dit onderwerp betreft niet te merken..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 16:55

Het is tegenwoordig een breed geaccepteerd feit dat mensen de gelegenheid moet worden gegeven om zich te ontplooien. Als men vrouwen bepaalde rechten ontzegd is dat een belemmering van de zelfontplooiing van vrouwen.

Daarnaast is een dergelijk standpunt onaanvaardbaar in verband met art. 1 GW.

De punten die jij aanhaalt over abortus en werken op zondag zijn van een totaal andere orde dan de achterstelling van de vrouw.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 03 nov 2004 16:58

eej Sabra kijk maar uit met je opmerkingen over de SGP! in nederland weet je het tegenwoordig nooit meer! :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 16:59

Het is tegenwoordig ook een breed geaccepteerd feit dat mensen ongeboren kinderen laten vermoorden. Dat kun jij iets anders vinden (en dat vind ik ook), maar in beide gevallen zijn het standpunten die 'niet meer van deze tijd' bevonden worden door de massa.

Daarnaast is een dergelijk standpunt onaanvaardbaar in verband met art. 1 GW.

Dat betwijfel ik. Iedere vereniging heeft het recht zijn eigen toelatingseisen te stellen. Of is het ook strijdig met art. 1 GW dat ik met mijn studiefinanciering geen lid mag worden van de Rotaryclub?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 03 nov 2004 18:49

Laat ik als eerste zeggen dat ik het topic niet echt helemaal doorgelezen heb, als ik in herhaling van anderen val mijn excuses daarvoor.

Misschien klinkt het lomp wat ik ga zeggen, maar ik vind dat Theo van Gogh er zelf om gevraagd heeft. Als je zulke meningen uit enzo. Ik weet dat er vrijheid van meningsuiting is in Nederland, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je je mening gaat uiten door middel van het kwetsen van andere mensen enzo.
Ik weet ook dat je er niets mee oplost als je iemand doodschiet en ik ben het er ook totaal niet mee eens dat hij doodgeschoten is. Zoiets hoort niet te kunnen. Wel blijf ik vinden dat hij er zelf 'om gevraagd heeft' .

Even een heel stom voorbeeld hoor, maar als ik bijvoorbeeld een spandoek boven de deur hang met daarop iets van 'Ik haat moslims', hoe lang zou ik dan nog leven?

Maar goed dit was mijn mening...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 nov 2004 20:54

Johanne schreef:Even een heel stom voorbeeld hoor, maar als ik bijvoorbeeld een spandoek boven de deur hang met daarop iets van 'Ik haat moslims', hoe lang zou ik dan nog leven?

Je kunt veel van Theo van Gogh zeggen, maar ik geloof niet dat hij moslims haatte. Wel de achterlijke moslimcultuur. Hij heeft iig. meerdere keren met marokkanen gewerkt (TV-serie Najib en Julia en de film Cool!). De marokkaanse acteurs van laatstgenoemde film liepen met hem weg.

Al met al heeft hij het kwaad bestreden op een vaak schofterige manier. Maar hij durfde tenminste het kwaad te bestrijden.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 03 nov 2004 21:15

Dames en heren,

De discussie lijkt weer de goede kant op te gaan, maar ik wil u er toch nog even op wijzen dat deze discussie niet over de SGP noch haar vrouwenstandpunt gaat. Mocht u dit zeer na aan het hart liggen, dan stel ik voor dat u een topic opent in het subforum politiek.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 21:42

Johanne schreef:Even een heel stom voorbeeld hoor, maar als ik bijvoorbeeld een spandoek boven de deur hang met daarop iets van 'Ik haat moslims', hoe lang zou ik dan nog leven?

Als het goed is niet korter dan wanneer je dat niet zou doen toch? Het lijkt bijna of je het normaal vind dat afwijkende/kwetsende meningen met de dood gestraft worden.
Het is misschien waar dat je, gezien het aantal achterlijke idioten in onze samenleving, kunt verwachten dat het gebeurt. Maar terecht is het niet, er zijn andere en betere wegen om het op te lossen: je hoeft maar een klacht in te dienen en het spandoek wordt op last van de politie verwijderd.

lrm00
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lrm00 » 04 nov 2004 00:08

Er is vrijheid van meningsuiting, of er is geen vrijheid van meningsuiting. Beledigingen kunnen via de rechter aangepakt worden. Als je een spandoek ophangt met: "De Islam is een valse godsdienst en Mohammed is een valse profeet" dan heb je dat recht. De meeste bezoekers van dit forum onderschrijven dit standpunt! En hebben het recht dit uit te dragen (misschien zelfs de plicht).

Theo van Gogh was inderdaad beledigend, en zijn vorm is de mijne niet. Maar hij was wel iemand die het recht van vrije meningsuiting voor iedereen, ook voor hen die het niet met hem eens waren, voorstond. Het "hij heeft het over zich afgeroepen" dat sommigen hier verkondigen vind ik een capitulatie.

nog maar weer een citaat:

From John Stuart Mill's essay, On Liberty:

But the peculiar evil of silencing the expression of an opinion is, that it is robbing the human race; posterity as well as the existing generation; those who dissent from the opinion, still more than those who hold it. If the opinion is right, they are deprived of the opportunity of exchanging error for truth: if wrong, they lose, what is almost as great a benefit, the clearer perception and livelier impression of truth, produced by its collision with error.

Terug naar “Archief”