Vers van de pers: Moordaanslag op Theo van Gogh

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 nov 2004 17:31

Ik zeg niet dat hij geen commentaar mag geven op het christendom of welke godsdienst dan ook, maar hij schreef echt vuile dingen over het christendom (en andere godsdiensten) daar kan ik heel slecht tegen!!

maar jij hebt ook het recht daar tegen in te gaan Mr!
Nee ik blijf erbij dat we ons niet zo snel beledigd moet voelen. Wat heeft theo van gogh zelf wel niet voor dingen naar zijn hoofd geslingerd gekregen.
Tuurlijk hij heeft moslims beledigd, maar wat dan nog?
(misschien komt dit wat onverschillig over). Ik vind dat je het niet zo snel over beledigen moet hebben. Iedereen heeft gewoon het onvervreembare recht om de dingen te zeggen zoals hij/zij dat ziet en soms is daar nu eenmaal provocerende taal voor nodig.
Overigens heb ik daar van islamitische zijde ook geen moeite mee. Die kunnen toch lekker terug beledigen?
Ik vind dat de grens van vrijheid van meningsuiting heel ver ligt, als ik het uit men hoofd weet stelt de wet geen beperkingen in beledigingen alleen word er een uitzondering gemaakt voor willens en wetens iemand individueel met een valse beschuldiging schade toebrengen (waar artikel 262 over gaat).
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 02 nov 2004 17:33

Optimatus schreef:Tja... als je zo dom blijft denken, blijven mensen als Van Gogh vallen.

Uitspraken waar jij het niet mee eens zijn, hoeven nog niet dom te zijn.
Lees de Koran zelf eens, ik zie er weinig liefde in, alleen wordt opgeroepen tot gastvrijheid (alleen voor mede-islamieten), maar ten opzichte van andersdenkenden worden keiharde maatregelen gepropageerd.
Daarom denk ik ook dat de Islam als religie intolerant en gewelddadig is, hoewel alle islamieten dat lang niet zijn
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 02 nov 2004 17:39

Ik denk niet dat het voor veel mensen mogelijk is om de islam als godsdienst los te zien van de mensen die deze religie aanhangen, Sabra.

Maar ik denk dat je wel mag zeggen dat het voor mensen verstandig is om zich, wat de vrijheid van meningsuiting betreft, te houden aan de regels van goed fatsoen. Als je mensen stelselmatig blijft beledigen, wat moeten ze dan terug doen? Zich er niets van aantrekken is geen optie, want mensen voelen zich wel aangesproken. En terug-beledigen is ook niet echt christelijk.

Of het dan een logisch gevolg is dat er wel terug-gemoord wordt durf ik niet zo heel hard te stellen, maar het verband is er wel degelijk. En dat maakt het inderdaad wel weer lastig om een hele religie niet aansprakelijk te stellen voor de misdaden van een aantal volgelingen.

Over de moord zelf, hij had politiebegeleiding gekregen na zijn laatste film, toch? Waar hing die nu weer uit? In ieder geval doet het inderdaad erg denken aan de moord op Pim, zeker gezien het feit dat zijn volgende film daarover gaat/ging.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 02 nov 2004 17:41

wieb83zd schreef:
Over de moord zelf, hij had politiebegeleiding gekregen na zijn laatste film, toch? Waar hing die nu weer uit? In ieder geval doet het inderdaad erg denken aan de moord op Pim, zeker gezien het feit dat zijn volgende film daarover gaat/ging.

Hij wilde geen politiebegeleiding en heeft deze volgens mij ook geweigerd.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 02 nov 2004 17:44

Tabitha schreef:
wieb83zd schreef:

Hij wilde geen politiebegeleiding en heeft deze volgens mij ook geweigerd.

het mag toch nei tzo zijn dat als je zegt wat je denkt gelijk politiebescherming nodig hebt ???

dat is de wereld op zn kop !!!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 18:00

Tabitha schreef:Lees de Koran zelf eens, ik zie er weinig liefde in, alleen wordt opgeroepen tot gastvrijheid (alleen voor mede-islamieten), maar ten opzichte van andersdenkenden worden keiharde maatregelen gepropageerd.

Ik ken de koran niet goed, hoewel ik pas wel een exemplaar heb aangeschaft. In welke 'soera' wordt het doden van andersdenkenden aangeraden?

Lees trouwens eens wat in Leviticus en Jozua, daar staan ook nogal wat gruwelijke dingen in. Ik blijf erbij dat niet de islam de boosdoener is, maar het fanatisme. Vroeger werden ook onder de vlag van het christendom gruwelijke dingen uitgehaald; gelukkig nu niet meer, maar dat hebben we aan de beschaving te danken. Het probleem is dat de islamiet doorgaans minder beschaafd is, en dat is de bron van het fanatisme.

De bron van het kwaad is dus het fanatisme en indirect het gebrek aan beschaving.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 02 nov 2004 18:06

Sabra, een religie of gelovigen, wat maakt het uit. De Islam is niet bedoeld om te moorden, of je nu gewone moslim bent of fundamentalist.
Dit is dus een fout van de gelovigen. Wat bedoel je dan met 'ik heb het niet over gelovigen maar over de relgie zelf'??

En Bookman,
jou uitspraak

Blijf wel even nuchter. Lees de krant. En je zult merken dat wanneer eindelijk alle Marokkanen opgerot zijn naar hun land, de criminaliteit in ons land met 95% afneemt. En daar wachten we op.

slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste zeer discriminerend en ten 2e absoluut niet waar.
Alsof 95% van de criminelen Marokkaan zijn :s En alsof alle Marokkanen crimineel zijn.
Alleen maar omdat een Marokkaan vanochten Theo heeft doodgeschoten.

Je kan niet zeggen dat je wacht totdat alle Marokkanen opgerot zijn naar hun eigen land!!!! Dit is echt zoooooooown triets opgebouwde mening
Laatst gewijzigd door Stacie op 02 nov 2004 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 nov 2004 18:08

Van Gogh was niet bepaald een lekker ding, maar dit gaat wel erg ver.

De dader van deze daad moeten ze gewoon de kogel geven.

Voor zulke figuren is geen plaats in deze maatschappij.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2004 18:10

Stacie schreef:Dit is dus een fout van de gelovigen. Wat bedoel je dan met 'ik heb het niet over gelovigen maar over de relgie zelf'??

Ik probeer een voorbeeld te geven: Als ik de Rooms-Katholieke kerk een vreselijk instituut vind, houdt dit niet in dat ik ook alle Rooms-Katholieke gelovigen vreselijk vind.

Als ik de Islam een vreselijke godsdienst vind, betekent dat ik dus niet de gelovigen vreselijk vind. Wel hun daden in dit geval, maar niet de persoon.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 02 nov 2004 18:14

Oke dit snap ik nu.
Maar jij bent het er dus niet mee eens dat de Islam niet bedoelt is om te moorden?

Stacie

Berichtdoor Stacie » 02 nov 2004 18:15

Markie schreef:Van Gogh was niet bepaald een lekker ding, maar dit gaat wel erg ver.

Tuurlijk, dood m maar, heeftie wel verdient. De mens heeft ook echt het recht om andersmans leven te beeïndigen....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2004 18:17

Ik vind de Islam een liefdeloze godsdienst die uit is om zichzelf over de wereld te verspreiden en daarbij geen enkele maatregel schuwt.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 18:19

Markie schreef:Van Gogh was niet bepaald een lekker ding, maar dit gaat wel erg ver.

Hij heeft de kogel al gehad. In zijn been weliswaar, maar toch.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 nov 2004 18:31

Socrates schreef:

Hij heeft de kogel al gehad. In zijn been weliswaar, maar toch.

Ik bedoelde meer tussen zijn ogen.

Als ze er niemand voor kunnen vinden die t wil doen mogen ze mij wel bellen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2004 18:33

Tabitha schreef:Ik geloof ook dat de religie gewelddadig is.
Als ik de Koran lees, dan zie ik zeer veel gewelddadige teksten staan.
Moslims, die verre van radicaal en erg vredelievend jegens andersdenkenden zijn, vind ik dan ook geen goede moslims.

Aha, daar is een oude bekende... :P

Lees Leviticus 20 er even op na en kom dan terug met een oordeel over dat Bijbeldeel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”