afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 12:29

Nelianne schreef:maar ook 100% God. Moet je die twee dan uit elkaar gaan halen, om alleen Zijn menselijke natuur af te beelden. Dan doe je geloof ik wel tekort aan Zijn godheid, want die beeld je niet af. Hoe zit dat dan?

Ik weet niet of je die dan uit elkaar haalt. Haal je mijn lichaam en mijn geest uit elkaar als je mij tekent? Nee, alleen m'n geest is sowieso niet zichtbaar, dus dat is niets bijzonders.

Je doet pas tekort aan Zijn godheid als je die wel probeert af te beelden. Want dan schiet je altijd tekort.

Ik zie het niet als een scheiding tussen mensheid en godheid als je Jezus afbeeld, of die scheiding moet bij Hemzelf ook al aanwezig zijn geweest, want in die tijd zag ook niemand het er vanaf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 13:02

11e keer Aragorn ;)

Goed uitgelegd, misschien is het nu duidelijk dat je alleen lichaam kan tekenen (en Jezus had een menselijk lichaam, zag er niet als God uit) maar wat je niet kon zien aan Hem was dat Hij wel de Zoon van God was en zonder zonde... maar als je Hem tekent doe je daar idd geen tekort aan.

12e keer ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 13:04

Haha, ja nu stop ik echt, mits er concrete en nieuwe bewijslast voor het standpunt van onze opponenten komt. 8)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 15:00

Eens, maar ik blijf erbij dat iedereen een abstract beeld heeft van God, ook van zijn goddelijkheid (dus niet alleen van jezus als mens etc.)... En waarom dat niet afgebeeld mag worden? Geen idee. Ik gebruik het namelijk niet als afgod.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 16:33

Tja, maar als je dat beeld niet vereert... als je niet zegt: Dit is God....

Wat is dan de zin van het afbeelden van het abstracte beeld?

Ik kan wel een lucifersdoosje pakken en zeggen: Dit is mijn abstracte beeld van Kurtyo.... maar wat heeft dat dan voor zin als het beeld in de verste verte het niet haalt bij hoe je er echt uitziet? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 16:37

Hey mensen concreet nu, mijn dochtertje van 4 had gisteren een mooie tekening gemaakt. Je weet wel, hoofd, 2 benen er aan en that's it.
Vol trots laat ze het zien. Ik vraag wie het is. "De Heere Jezus".

Ik heb ze nog even wel armen laten tekenen... :lol:

Maar moet ik ze nou verbieden dit te tekenen? Ik vond van niet, ik zou niet weten waarom ik ze in die dingen zou afremmen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 16:48

Wat zou Jezus doen?

Het kind een pak rammel geven?

Of het lachend en liefdevol in zijn armen nemen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 nov 2004 16:48

kinderen zijn eerlijk! heerlijk
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 16:53

Marnix schreef:Wat zou Jezus doen?

Het kind een pak rammel geven?

Of het lachend en liefdevol in zijn armen nemen?

Vandaar dat ik toch die armen nog even heb laten tekenen... :lol: :lol:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 nov 2004 19:46

dit las ik ergens:
als het dan niet geoorloofd is een beeld van God de Vader te maken, mogen wij dan toch niet een beeld van Christus maken, Die immers de menselijke natuur heeft aangenomen?
neen. Epiphanius, die in een kerk een beeld van Christus zag hangen, heeft dat in stukken gebroken. Christus Godheid, verenigd met Zijn mensheid maakt Hem tot de Christus! daarom is het een zonde Zijn mensheid af te beelden, terwijl wij Zijn Godheid niet kunnen, afbeelden, omdat wij dan van Hem een halve Christus maken. wij scheiden dan wat God heeft samengevoegd, wij laten dan datgene weg wat het voornaamste is wat Hem tot Christus maakt!
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 21:49

Johannes1,

De mensen in de tijd dat Jezus op aard rondwandelde hebben Hem gezien in Zijn menselijke natuur. Wellicht is Hij toe ook al eens afgebeeld. Zeker weten we dat natuurlijk niet, maar ik zou me het goed voor kunnen stellen.

Zit er in die afbeelding van een persoon nou echt zoveel wat niet kan? We tekenen Petrus en David en wie dan ook uit de Bijbel toch ook? Waarom kan en mag dat dan niet met de Heere Jezus in Zijn menselijke natuur?
Hij was toch ook mens? Hij had toch ook een gezicht zoals wij?

En nu ook wat Marnix zegt; stel dat een kind in die tijd Hem getekend had, zou Hij dan dat kind bestraffen? Ik geloof het niet. Ik geloof veel meer dat Hij dat kind tot Zich zou nemen en er over zou praten wat het éne nodige is, beide in leven en sterven.

Het moet geen doel op zich worden om Hem af te beelden, maar ik zie er eerlijk gezegd niet de zonde van in.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 nov 2004 21:51

PeterD schreef:Johannes1,

De mensen in de tijd dat Jezus op aard rondwandelde hebben Hem gezien in Zijn menselijke natuur. Wellicht is Hij toe ook al eens afgebeeld. Zeker weten we dat natuurlijk niet, maar ik zou me het goed voor kunnen stellen.

Zit er in die afbeelding van een persoon nou echt zoveel wat niet kan? We tekenen Petrus en David en wie dan ook uit de Bijbel toch ook? Waarom kan en mag dat dan niet met de Heere Jezus in Zijn menselijke natuur?

En nu ook wat Marnix zegt; stel dat een kind in die tijd Hem getekend had, zou Hij dan dat kind bestraffen? Ik geloof het niet. Ik geloof veel meer dat Hij dat kind tot Zich zou nemen en er over zou praten wat het éne nodige is, beide in leven en sterven.

Het moet geen doel op zich worden om Hem af te beelden, maar ik zie er eerlijk gezegd niet de zonde van in.

Dat voorbeeld van Marnix, dat vind ik errug zwak, want dat kun je gewoon niet nagaan. En PeterD, denk je echt dat Zijn discipelen alleen in Hem een mens zagen???
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 23:10

alex leusink schreef:En PeterD, denk je echt dat Zijn discipelen alleen in Hem een mens zagen???

Uiterlijk gezien wel ja. En als zijn discipelen meer zagen dan dat kwam dat doordat hun dat geopenbaard werd, want de meeste mensen zagen dat niet.

Nogmaals de vraag die ik al eerder stelde dan: is het een ontkenning of verkrachting van mijn geest/karakter als er een tekening van alleen mijn lichaam gemaakt wordt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 00:33

alex leusink schreef:
PeterD schreef:Johannes1,

Dat voorbeeld van Marnix, dat vind ik errug zwak, want dat kun je gewoon niet nagaan. En PeterD, denk je echt dat Zijn discipelen alleen in Hem een mens zagen???

Jawel dat kun je wel... want in de bijbel openbaart Jezus zich, hoe Hij is...

Zijn discipelen zagen uiterlijk inderdaad een mens in Hem... het goddelijke zagen ze door wat Hij leerde en deed. Je leest in de bijbel ook regelmatig dat mensen na een wonder of een heldere rede dachten: Deze man is een profeet, of de Messias... En op het meer van Tiberias na de storm vragen de discipelen zich verwonderd af: Wie is deze man dat zelfs de wind en de zee hem gehoorzamen?

Lijkt me dus wel duidelijk. Nergens in de bijbel lees je dat Jezus tijdens zijn leven wat beteft zijn uiterlijk zich onderscheidde van andere mensen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 02 nov 2004 11:20

Het gevaar is dus dat door afbeeldingen een mensbeeld van Jezus ontstaat, zodat het 'een navolgbaar iemand' wordt, en niet de Zoon van God.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”