herinvoering biecht, pkn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

herinvoering biecht, pkn

Berichtdoor Jannoek » 01 nov 2004 22:20

ik weet niet waar ik dit moest zetten, of dat het in een ander topic past, maar ik las vandaag in de krant dat de pkn de biecht wil invoeren, wat vinden jullie daarvan?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 22:22

Leuk voor degenen die het nodig denken te hebben :)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8284
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 nov 2004 22:22

Kan misschien nuttig zijn, maar moet vooral geen verplichting worden. Ik biecht liever rechtstreeks bij Jezus, dan kan Hij me ook meteen bevrijden.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 01 nov 2004 22:24

ik zoek het stukje uit de krant, maar kan het ff nergens vinden!
ik vind het heel vreemd eigenlijk, dat de pkn de biecht in wil voeren...

just_mary
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 okt 2004 18:19

Biecht

Berichtdoor just_mary » 01 nov 2004 22:51

We hebben pas een boek besproken op studentenvereniging, 'Het feest van de navolging', van Foster.
Daar ging het ook oa over de biecht. Dat het goed was om te biechten bij een medegelovige die dan met je kan bidden. Dat je dit niet met iedereen moet doen, maar alleen bij iemand die je echt vertrouwt.
Weet nog steeds niet wat ik daar precies van moet denken.

Maar hoe wil men bij de PKN de biecht invoeren? Net zoiets als bij de Roomsen, dat je dan niet bij de priester, maar bij de dominee moet gaan biechten?

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 01 nov 2004 23:39

Jannoek schreef:ik zoek het stukje uit de krant, maar kan het ff nergens vinden!
ik vind het heel vreemd eigenlijk, dat de pkn de biecht in wil voeren...


Het stond vandaag in de Telegraaf...
Waar moet dat heen, het lijkt me vreselijk deze Rooms Katholieke gewoonten.
Refoweb is van ons allemaal :p

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 23:47

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat er van klopt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 23:49

Ik denk dat het verstandig is om eerst wat meer info te hebben voor we van alles gaan roepen.

Als eerste is de PKN een pluriforme kerk, dus niemand zal gedwongen (kunnen) worden om aan biecht te gaan doen.

Daarnaast is het nog maar de vraag wat er met 'invoeren' bedoeld wordt. Gaat het erom dat het in principe toegestaan is om biechten af te nemen door voorgangers binnnen de PKN? Of wordt het aan iedereen per direct opgelegd? Of iets anders?

En volgens mij is de biecht an sich nog niet eens zo heel onbijbels, als je er maar geen zaligheid door verwacht oid.

Hobbyist
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 mei 2004 08:12
Locatie: Nederland

Berichtdoor Hobbyist » 01 nov 2004 23:50

Optimatus schreef:Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat er van klopt.

Ik ook.
't staat middenonder op deze pagina: http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... pagina.php
maar ik kan t niet lezen :?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2004 00:18

Ik heb geen zin om te betalen voor de Telegraaf, maar het lijkt mij ook vrij stug dat de biecht van de Rooms-Katholieke kerk gekopieerd zou worden door de PKN.

Daarmee zou de PKN haar protestante karakter verliezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 00:52

Tja... maar als de biecht nou bijbels zou zijn, zou dit dan niet kloppen?

Ik vraag me alleen af wie de biecht gaat afnemen, dat gaat geen bisschop of pastor doen... wordt dat dan gedaan door een voorganger, een ouderling of zo? Dat vraag ik me wel af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 02 nov 2004 09:55

wat ik begrepen heb (uit een radio-interview gisteravond) is dat niet zozeer de biecht wordt ingevoerd (en al helemaal niet als sacrament), maar dat er een soort van liturgische handreiking wordt geboden als iemand persoonlijk wil "biechten", bij bijvoorbeeld een ouderling. het lijkt me dat dit op zich wel vaker gebeurd, ook binnen reformatorische kerken, al wordt het dan geen biecht genoemd.

het is niet zo dat als iemand op die manier biecht, de zonden dan ook direct vergeven zijn, dat kan alleen God doen.

tja, de naam is wellicht ongelukkig gekozen, koren op de molen van mensen die de PKN graag in verband brengen met de RKK :?
maar volgens mij is het storm in een glas water.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
JMvVliet
Mineur
Mineur
Berichten: 221
Lid geworden op: 08 okt 2003 06:42
Locatie: Pape City
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 02 nov 2004 10:02

It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 02 nov 2004 10:37

dit staat in het RD:

„Schuldbelijdenis blijft altijd pijnlijk”
Dr. P. Oskamp ongelukkig met media-aandacht voor biechthoofdstuk in Dienstboek PKN
Kerkredactie

DOORN - „Natuurlijk voert de Protestantse Kerk de biecht niet in, in de zin zoals de Rooms-Katholieke Kerk de biecht kent. We hebben het hier over de bediening der verzoening. Bovendien: schuldbelijdenis is zo’n pijnlijke zaak dat ik echt geen stormloop verwacht.”


Dr. P. Oskamp, emeritus predikant in Doorn en oud-rector van Hydepark, is niet blij met alle media-aandacht die er is ontstaan over de ophanden zijnde presentatie van deel II van het Dienstboek van de Protestantse Kerk. „Er wordt nu net gedaan alsof de Protestantse Kerk de biecht gaat invoeren. Dat is natuurlijk onzin. Ik ben als eindredacteur verantwoordelijk voor een hoofdstuk in deel II van het Dienstboek waar het gaat over de bediening van de verzoening. Zo heet dat hoofdstuk ook en we spreken daarin over boete en verzoening. Wat wij geprobeerd hebben te doen, is bepaalde zaken die al veel langer een plaats hadden in de kerk, meer zichtbaar te maken. Dan heb ik het zowel over de openbare eredienst als over het pastoraat. Ook in het Dienstboek uit 1951, dat gebruikt werd in de Nederlandse Hervormde Kerk, staan gebeden die uitgesproken konden worden als schuldbelijdenis en genadeverkondiging. Dat geldt ook in het pastoraat. Dat is zo gereformeerd als het maar zijn kan. Calvijn zegt bijvoorbeeld in zijn Institutie dat mensen die ondanks de prediking van het Evangelie toch nog onzeker zijn over de vergeving van hun zonden, soms een bijzondere aanspraak van de predikant nodig hebben. Er staat dan in de Institutie, boek III, hoofdstuk 4, paragraaf 14: „Want het gebeurt niet zelden dat hij, die de algemene beloften hoort, welke voor de gehele vergadering der gelovigen bestemd zijn, desniettemin in enige twijfeling blijft en nog een ongerust hart heeft, alsof hij de vergeving nog niet verkregen had. Indien dezelfde aan zijn herder de geheime wonde zijner ziel openbaart en het woord des Evangelies in het bijzonder tot hem heeft horen richten: „Wees welgemoed, uw zonden zijn u vergeven” (Matth. 9:2), dan zal hij zijn gemoed versterken tot gerustheid en van de angst waarvan hij eerst gloeide, bevrijd worden.” Kijk, dat bedoelen we. De biecht, het belijden van de zonden en de verkondiging van genade en vergeving, is altijd gebonden aan de bediening van het Woord en aan de bedienaar van het Woord. Dat kun je nooit van elkaar losmaken.” Omdat er tegenwoordig veel aandacht is voor schuld en vergeving en veel mensen ook vragen om rituelen als het over deze zaken gaat, heeft de commissie daar „een accent” op willen leggen door ook concreet rituelen aan te bieden, aldus dr. Oskamp. „Ik wil daar verder niet veel over zeggen omdat we besloten hebben niet uit het Dienstboek te citeren. Het wordt op 11 december gepresenteerd en daarvoor willen we het niet op de straat brengen. Maar u moet dan denken aan de mogelijkheid dat een pastor en een gemeentelid, na een pastoraal gesprek, daadwerkelijk naar de kerk gaan waar een knielbank staat en waar samen gebeden kan worden. De pastor kan dan eventueel het gemeentelid de handen opleggen. Geloof heeft namelijk ook alles te maken met aanraken, met zintuigelijkheid. Ook de Heere Jezus raakte de mensen aan als Hij ze genas.”


Volgens ds. Oskamp is het niet zo dat de ambtsdrager daadwerkelijk absolutie kan schenken aan gelovigen, zoals dat in de Rooms-Katholieke Kerk gebeurt. „Nogmaals, ik ga niet citeren uit wat er nu precies in het Dienstboek staat. Maar er staat bijvoorbeeld een formule in in de wensende vorm. Zo van: „Moge de Heere u deze zonde vergeven.” Volgens dr. Oskamp is de grootste kritiek van de Reformatie nooit gericht geweest tegen de biecht, maar tegen de biechtdwang en de aan de biecht gekoppelde aflaten. „Ik krijg nu ook mensen aan de telefoon die me vragen of de PKN nu ook biechtstoelen gaat invoeren. Nogmaals: daar is geen sprake van. Trouwens, we moeten ook wel eerlijk zijn. Het zal namelijk echt geen storm gaan lopen in de kerk met mensen die willen biechten. Daarvoor is de persoonlijke schuldbelijdenis een veel te pijnlijke zaak.”


Ds. G. D. Kamphuis, voorzitter van de Gereformeerde Bond, is blij met de toelichting van dr. Oskamp op het hoofdstuk over de bediening van de verzoening in het Dienstboek. „Voor alles moet namelijk duidelijk zijn dat wij nooit in rooms-katholiek vaarwater terecht moeten komen. Het vergeven van de zonde is niet aan ons mensen, maar alleen aan de Heere. Als we het hebben over rituelen in de kerk, pleit ik voor uiterste soberheid. Het mag nooit gaan om de vormen, het gaat om de inhoud. En die inhoud is het thema waar het in de kerk steeds over moet gaan: schuld en vergeving. In de prediking moet dat nadrukkelijk het centrale thema zijn. Maar ook in het pastoraat krijgt dit een plaats. Ik denk dan heel concreet aan woorden uit de brief van Jakobus, waar de apostel schrijft: „Belijdt elkaar de misdaden.” Daar heb ik in mijn eigen pastorale werk ook mee te maken en je zoekt dan als predikant naar een bepaalde vorm.” De voorzitter van de Gereformeerde Bond benadrukt dat er bij het zoeken naar een vorm altijd binding moet zijn met het Woord. „Heel concreet: een predikant kan de zonden niet vergeven, dat kan alleen de Heere. Wij, als predikanten, mogen de woorden, de beloften van vergeving verkondigen in de prediking en naspreken in het pastoraat. En we moeten er op wijzen dat de Heere doet wat Hij in Zijn woord belooft.”


De predikant van de hervormde gemeente in Amstelveen erkent dat er in onze tijd veel aandacht is voor rituelen en dat veel mensen ook concreet vergeving willen vragen, of excuses willen aanbieden. „Juist de kerk moet aandacht hebben voor de notie die hierachter zit. Mensen lopen volledig vast omdat schuld belast. Daarom is er vergeving nodig. Een predikant moet dit aspect zeker in zijn pastorale werk een plaats geven. Zelf vind ik het altijd bijzonder mooi omschreven worden in 1 Johannes 1:9: „Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid.” Dat mogen we verkondigen, die belofte mogen we spellen. In prediking en pastoraat. In het vaste vertrouwen dat de Heere doet wat Hij belooft.”

Gebruikersavatar
barry rab
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 okt 2004 13:11

Berichtdoor barry rab » 02 nov 2004 10:39

Biecht is toch echt RK, denk niet dat je het rk geloof met het Pkn geloof moet gaan gelijk trekken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten