Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 12:31

Ik weet niet of je mij aanspreekt, ik voel me niet aangesproken. Ik denk dat ik vrij duidelijk ben.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 12:39

Iets met schoenen, aantrekken en passen ofzo...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 nov 2004 18:29

PeterD schreef:Dus vraag ik me af of jij misschien alleen nog werkt met het Nieuwe Testament? 1.Hoewel, de zaligheid is alleen voor de Joden toch? (staat geloof ik ook ergens)

2.Trouwens is het hele Christendom een Joodse aangelegenheid, in ieder geval een Joodse gronslag. Dus schrappen maar?

1. Volgens mij staat er dat de zaligheid uit de Joden is.

2. Ja het christelijk geloof is Joods.
Nee lees Romeinen 11 maar. Jood en heiden geent in dezelfde stam.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 nov 2004 18:50

Het is wel duidelijk dat de Shabbat aan Israël is gegeven. De gemeente mag bijeenkomen op de eerste dag van de week, wij mogen elke dag bij elkaar komen, zoals de eerste christenen.
Toch vind ik het een zegen als wij 1 dag in de week mogen rusten van ons werk en in het bijzonder als gemeente bij elkaar mogen komen.
Als we dit kwijt raken zou ik een zeer grote verarming vinden. Al kunnen we voor de gemeente geen rechtstreeks gebod vinden om de zondag te vieren als de Bijbelse Shabbat. Al vind ik het een groot goed om ook als gezin en vrienden bij elkaar te zijn. Laten wij zuinig zijn op onze zondag als bijzondere dag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 19:35

johannes1 schreef:merendeel van de telefoontjes is toch overbodig dus dat hoeft niet op zondag

Goed zo johannes1, bij deze heb je dus je eigen stelling onderuit geschoffeld. Op zondag mag dus gebeld worden.

volgende agendapunt graag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 nov 2004 19:49

Optimatus schreef:
johannes1 schreef:merendeel van de telefoontjes is toch overbodig dus dat hoeft niet op zondag

Goed zo johannes1, bij deze heb je dus je eigen stelling onderuit geschoffeld. Op zondag mag dus gebeld worden.

ik heb mijn stelling niet onder uit geschoffeld, want wie zegt dat ik het over bellen op zondag heb? ik had het over het telefoneren over het algemeen. als ik de jongelui hoor dan kan ik niet zeggen dat het noodzakelijke telefoontjes zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 01 nov 2004 22:12

Mensen, we dwalen ernstig af!

Het gaat over werken op zondag.
Wat heeft een mobiele telefoon hiermee te maken?
Oké, hij gebruikt stroom.

Ehm,
laten we terug keren naar het onderwerp.

Laa iedereen voor zich weten welk werk hij wel en niet vind kunnen op zondag.
Inderdaad, er wordt altijd gesproken over de werken der barmhartigheid.
Maar ik denk dat er buiten deze werken om, tegenwoordig vele beroepen zijn die op zondag door moeten gaan.
Heb jij een baan in die branche, mag je dan op zondag werken, of moet je dat maar aan je (onchristelijke) collega's overlaten?
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 22:42

johannes1 schreef:

ik heb mijn stelling niet onder uit geschoffeld, want wie zegt dat ik het over bellen op zondag heb? ik had het over het telefoneren over het algemeen. als ik de jongelui hoor dan kan ik niet zeggen dat het noodzakelijke telefoontjes zijn.[/quote]

Maar ook over het bellen (telefoneren) op zondag... Eilaas, eilaas...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2004 00:04

Als Johannes meent op zondag niet te kunnen of mogen bellen of andere zaken moet vermijden dat heeft hij dat recht en niemand kan hem dat recht op bijbelse gronden onthouden. Evenzeer kan hij mij niets onthouden als ik dingen doe die in overeenstemming met mijn geweten zijn. Dit is denk ik wel het einde van de discussie.

Ik moet opeens denken aan een toepasselijk lied van Fluitsma en van Thijn:

15 miljoen mensen, op dat hele kleine stukje aarde, die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde.

Het kader is misschien net iets anders, en zij bedoelen waarschijnlijk iets anders, maar het geldt ook voor deze situatie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2004 00:09

Ik krijg hier toch vrij regelmatig alle mogelijke zondagswetten voor de voeten gesmeten, vandaar dat ik me toch graag even verzet.

Als Johannes1 niet op zondag wil bellen, staat hem dat uiteraard vrij - zolang ik mijn eigen gang ook maar kan gaan zonder dat daar meteen schande van wordt gesproken als daar geen aanleiding voor is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2004 00:09

de_bisschop schreef:Mensen, we dwalen ernstig af!

Het gaat over werken op zondag.
Wat heeft een mobiele telefoon hiermee te maken?
Oké, hij gebruikt stroom.

Maar als je hem nu op zaterdag oplaadt, dan hoeft er op zondag niet voor die stroom gewerkt te worden. Net als manna dat je op de dag voor sabbath dubbel raapt.. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2004 00:35

Ik snap het. Ik zal in het vervolg op zaterdag op het orgel een bandje voor de komende diensten inspelen, zodat ze dat des zondags op een opwindcassettespeler af kunnen draaien. KAPPEN NOU...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2004 00:39

Dat mag ook niet, Optimatus. Zo'n recorder werkt ook op stroom. ;-)

Ik denk toch echt dat we deze discussie moeten afsluiten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2004 00:40

Sabra schreef:Dat mag ook niet, Optimatus. Zo'n recorder werkt ook op stroom. ;-)

Ik denk toch echt dat we deze discussie moeten afsluiten.

Het was ook een opwindcassetterecorder.. die wind je dan 's zaterdags op om hem een dag later af te laten spelen. :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2004 00:41

RAAAH! Dan neem ik ook op met een opwindrecorder... Nog beter, we vervangen alle OP STROOM WERKENDE orgels door een speeldoos (verkrijgbaar bij museum Van Speeldoos tot Pirement in Utrecht) die door de koster wordt opgewonden vooraf aan het op hele noten zingen van Psalm 119 (in zijn geheel).

::((

Terug naar “Archief”