Sabra schreef:De link opstanding-zondag is niet duidelijk en niet overtuigend bewezen.
Zou je willen reageren op Mattheus 28 de eerste verzen. Ook op de oud-Christelijk literatuur die de opstanding wel op de eerste dag plaatst.
Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:De link opstanding-zondag is niet duidelijk en niet overtuigend bewezen.
Sabra schreef:Dat heb ik gedaan. Het probleem is echter dat tijdens het Pesach er meer sabbathen worden gehouden. Niet enkel de zevende dag der week.
Ik kan geen Grieks, dus ik kan het niet in de grondtaal lezen. Ik zou dus de Griekse versie moeten opslaan om te kijken wat er staat en dat laten vertalen door iemand die het Grieks machtig is.
Daarnaast is het natuurlijk niet duidelijk welke sabbath er bedoeld wordt.
Ten derde is het natuurlijk vrij frappant om zonder Goddelijke opdracht opeens de zondag als rustdag te nemen.
Bij het krieken [v/d dageraad] (DE SABBATON ontbreekt hier in verscheiden handschriften), als het begon te lichten, tijdens de eerste [dag] der week (MIAN SABBATON), kwam Marjam Magdalene, en de andere Marjam, om het graf te bezien.
want ik weet, dat u zoekt Jesjoea, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. (vs.5,6)
En op de eerste [dag] der week (MIAN SABBATON), zeer vroeg in de dageraad, gingen zij naar het graf, dragende de specerijen, die zij bereid hadden, en sommigen met haar. En zij vonden de steen afgewenteld van het graf. En ingegaan zijnde, vonden zij het lichaam van de Here Jesjoea niet. (Luk.24:1-3)
En op den eerste [dag] der week ging Marjam Magdalene vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag de steen van het graf weggenomen. (Joh.20:1)
"Van toen aan begon Jezus Zijn leerlingen te vertonen, dat Hij moest heengaan naar Jeroesjalajjiem, en veel lijden van de ouderlingen, en overpriesters, en Schriftgeleerden, en gedood worden, en de derde dag opgewekt worden" (Matt. 16:21); "…, en de derde dag zal Hij opgewekt worden" (idem 17:23); "en de derde dag zal Hij opstaan" (id. 20:19); "zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten zijn in het hart der aarde" (id. 12:40).
En vanwege al deze deze dingen vastten wij, en zaten we rouwende en huilende een nacht en een dag tot de Sjabbath (Evangelie van Petros VII [27])
Sabra schreef:Men moet een excuus hebben om de rustdag op zondag te houden. Daarom probeert men met allerlei bewijzen de menselijke keuze voor de zondag te verdedigen.
God heeft nergens gezegd dat de sabbath op rustdag heeft afgedaan, en dat is voor mij een bewijs dat dit een fout is van het christendom.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten