Wie selecteerde de Bijbelboeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 sep 2004 21:42

kurtyo schreef:
columbus schreef:waarom er boeken niet zijn toegevoegd, bv die van Petrus of Thomas en waarschijnlijk nog meer boeken?
Al die boeken voegden niets toe aan de weg van de Zaligheid. de Bijbel zoals die nu is is af. en dat is het belangrijkste ook al staan er in de apocriefe boeken wijze lessen. die lessen worden ook af en toe gebruikt in preken, al heb ik maar een heel enkele keer meegemaakt dat er iets aangehaald werd uit de apocriefen

Misschien wel onterecht, misschien zouden ze vaker aangehaald moeten worden. Wie bepaald dat de Bijbel af is? Jij kan dat wel vinden.... Maar dat is geen argument.

dat ik dat vind, tja, ik heb ook twijfels erover gehad maar die verdwenen mede door het boek 'het kompas van het christendom'. het ontstaan van de bijbel is echt niet zonder slag of stoot gegaan, er gingen ongeveer 3 a 4 eeuwen overheen voordat de bijbel is zoals die nu nog steeds is.
misschien moet je dat boek eens lezen, heel intressant
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 31 okt 2004 20:47

Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 10:20

columbus schreef:
kurtyo schreef:
columbus schreef:waarom er boeken niet zijn toegevoegd, bv die van Petrus of Thomas en waarschijnlijk nog meer boeken?
Al die boeken voegden niets toe aan de weg van de Zaligheid. de Bijbel zoals die nu is is af. en dat is het belangrijkste ook al staan er in de apocriefe boeken wijze lessen. die lessen worden ook af en toe gebruikt in preken, al heb ik maar een heel enkele keer meegemaakt dat er iets aangehaald werd uit de apocriefen

Misschien wel onterecht, misschien zouden ze vaker aangehaald moeten worden. Wie bepaald dat de Bijbel af is? Jij kan dat wel vinden.... Maar dat is geen argument.

dat ik dat vind, tja, ik heb ook twijfels erover gehad maar die verdwenen mede door het boek 'het kompas van het christendom'. het ontstaan van de bijbel is echt niet zonder slag of stoot gegaan, er gingen ongeveer 3 a 4 eeuwen overheen voordat de bijbel is zoals die nu nog steeds is.
misschien moet je dat boek eens lezen, heel intressant

Tja... Ik laat mijn mening niet vaak vanwege een boek veranderen (een als in 1). Ik heb meestal meerdere bronnen nodige. Daarbij: ik vind dit nog steeds geen sluitend 'bewijs'.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 01 nov 2004 11:11

:idea:

Idd is het boek het Kompas van het Christendom een goed boek om te lezen. :D :mrgreen:

Wie bepaald dat het Boek af is. Dat is ten eerste God. Het NT is geschreven door mensen die Jezus persoonlijk kennen. Johannes de Apostel heeft het merendeel van zijn brieven geschreven aan het eind van zijn leven. Hij is ook de langst levende die Jezus persoonlijk gekend heeft. Alles en iedereen staat in relatie met elkaar. De brieven van Paulus waren bekend. Johannes kende Paulus persoonlijk. Paulus en Petrus erkende elkander ook als apostel van Jezus. Hoewel het NT door verschillende schrijvers zijn geschreven zit er wel een verband tussen met elkaar. Met de dood van Johannes is er ook een eind gekomen aan de relatie met mensen met wie Jezus persoonlijk omging. Dus is het opzich niet zo vreemd dat de bijbel hier eindigd. :lol:

gr.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Terug naar “Archief”