bijbeltest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

bijbeltest

Berichtdoor martinm81 » 30 okt 2004 22:04

Er was vanavond een bijbeltest. het moest een test zijn over hoe goed je de bijbel kon. een test met vragen uit de bijbel werd er verteld. nou, er kwamen vragen voor die stonden niet in de bijbel. er stonden vragen bij, die niet klopte of niet goed waren afgemaakt. ondanks mijn 9,6 ben ik er niet trots op. puur op het feit dat bij vraag 27 Abraham helemaal niet zijn zoon offerde. het werkelijke offeren voorkwam God. Jezus heeft geen broers of zussen. Jezus is namelijke de Eniggebore Zoon van God, en Maria was maagd. dus van broers en zussen is helemaal geen sprake van.

Maar er zat ook een lichtpuntje bij. de groep op tv van de "black gospel singers" hadden slechts een 4,9 maar hadden aan het eind van het programma met hun zang wel de kop op de spijker. het gaat niet om kennis, maar om, zo zij het zongen "Love is the message, from above". dan kan je zoveel kennis hebben, dan kan je bij zo (vrij makkelijke) bijbeltest op tv zo hoog scoren, maar als je "the message" niet aanneemt, ben je nergens.

Of is dat flauwekul? is kennis beter dan? dat was de vraag bij ons thuis.

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: bijbeltest

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 okt 2004 22:13

martinm81 schreef:. Jezus is namelijke de Eniggebore Zoon van God, en Maria was maagd. dus van broers en zussen is helemaal geen sprake van.

Martin

er was wel sprake van broers en zussen... na Jezus heeft Maria nog meer kinderen gekregen.. Ze was nog maagd toen ze Jezus kreeg, dat wel.. maar daarna niet meer!!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 30 okt 2004 22:58

okeej, maar ik ben het op zich wel Martin eens. Er stonden vrij rare vragen tussen... en het waren vaak maar halve waarheden die werden gevraagd. Halve waarheid is toch altijd nog een leugen, maar een beetje feitenkennis is nooit weg. Als je het geloof je bezig houd, ga je je ook wel in de feiten verdiepen en de verhalen uit de bijbel goed lezen.

HJ

Berichtdoor HJ » 31 okt 2004 18:32

Ik heb maar 2 minuten gekeken en daarna uitgezet. Je gaat van Het Woord geen spelletje maken! Bovendien hoorde ik in die 2 minuten ook een aantal, voor mij dan, misselijke woordgrapjes.

Ik zou zeggen: gebruik die kennis en draag het wat vaker uit!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 31 okt 2004 18:43

HJ schreef:Ik heb maar 2 minuten gekeken en daarna uitgezet. Je gaat van Het Woord geen spelletje maken!

Juist goed dat de bijbel in de spot lights wordt gezet!
En hoezo mag je geen spel met betrekking tot de bijbel doen?
Bijbeltriviant op de chat?
Nooit kwisjes gehad op catechisatie?
Leg mij eens uit waarom dat niet zou mogen HJ. Ik ben benieuwd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 22:13

Ik wil de vragen van Aikongirl onderstrepen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 23:55

En ik plaats er uitroeptekens achter.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 00:02

HJ schreef:Ik heb maar 2 minuten gekeken en daarna uitgezet. Je gaat van Het Woord geen spelletje maken! Bovendien hoorde ik in die 2 minuten ook een aantal, voor mij dan, misselijke woordgrapjes.

Ik zou zeggen: gebruik die kennis en draag het wat vaker uit!

Ai, dan moet ik nodig eens met mijn oude basisschool gaan praten.... we kregen er naam en feit... en gingen ook wel eens bijbelquizen doen... En laatst hadden de kinderen in de kerk n.a.v. een preek over Jozef een soort ganzebord gekregen: Jozef krijgt een nieuwe jas... ga 3 stappen vooruit... kwam je in de put.... Jozef in de put, sla 1 beurt over.

Maar ja, kennis opdoen door quizen en spelletjes kan blijkbaar niet, de enige methode is met een onbewogen en strak gezicht lezen, lezen en nog eens lezen...

Wees blij dat internet, tv en zo door quizen en spelletjes aandacht voor de bijbel en dus voor Gods woord geven... God gebruikt die media ook om van Zich te laten spreken... alleen kunnen sommigen van Zijn volgelingen daar nog niet zo goed bij :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 nov 2004 06:32

AikonGirl schreef:
HJ schreef:Ik heb maar 2 minuten gekeken en daarna uitgezet. Je gaat van Het Woord geen spelletje maken!

Juist goed dat de bijbel in de spot lights wordt gezet!
En hoezo mag je geen spel met betrekking tot de bijbel doen?
Bijbeltriviant op de chat?
Nooit kwisjes gehad op catechisatie?
Leg mij eens uit waarom dat niet zou mogen HJ. Ik ben benieuwd.

Vond je het ook niet wat spottend soms? en een sfeer uitademen van dit-hebben-wij-gelukkig-lang-geleden-achter-ons-gelaten. Liedjes over het wijndrinken van Christus. Groepen die voor het gemak als "hoeren en tollenaars" worden aangeduid of "goddelozen". Hier werd wel erg lacherig over gedaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 10:26

martinm81 schreef:Er was vanavond een bijbeltest. het moest een test zijn over hoe goed je de bijbel kon. een test met vragen uit de bijbel werd er verteld. nou, er kwamen vragen voor die stonden niet in de bijbel. er stonden vragen bij, die niet klopte of niet goed waren afgemaakt. ondanks mijn 9,6 ben ik er niet trots op. puur op het feit dat bij vraag 27 Abraham helemaal niet zijn zoon offerde. het werkelijke offeren voorkwam God. Jezus heeft geen broers of zussen. Jezus is namelijke de Eniggebore Zoon van God, en Maria was maagd. dus van broers en zussen is helemaal geen sprake van.

Dat hij zijn zoon uiteindelijk niet geofferd heeft was toch de goedheid van God? Het gaat er om dat hij daartoe bereid was... Niet dat hij dat uiteindleijk niet gedaan heeft. Jezus had wel broers en zussen. Hij was niet alleen god, dat vergeten veel mensen vaak (voor het gemak. :S)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 12:04

Ik denk dat het programma de Bijbel weer eens onder het voetlicht gebracht heeft. De manier waarop was ietwat theatraal, maar de inhoud vond ik wel goed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

agter

Berichtdoor agter » 01 nov 2004 12:43

Bovendien hoorde ik in die 2 minuten ook een aantal, voor mij dan, misselijke woordgrapjes.

Geef hier eens voorbeelden bij...Wat bedoel jij met misselijke woordgrapjes?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 13:22

kurtyo schreef:
martinm81 schreef:Er was vanavond een bijbeltest. het moest een test zijn over hoe goed je de bijbel kon. een test met vragen uit de bijbel werd er verteld. nou, er kwamen vragen voor die stonden niet in de bijbel. er stonden vragen bij, die niet klopte of niet goed waren afgemaakt. ondanks mijn 9,6 ben ik er niet trots op. puur op het feit dat bij vraag 27 Abraham helemaal niet zijn zoon offerde. het werkelijke offeren voorkwam God. Jezus heeft geen broers of zussen. Jezus is namelijke de Eniggebore Zoon van God, en Maria was maagd. dus van broers en zussen is helemaal geen sprake van.

Dat hij zijn zoon uiteindelijk niet geofferd heeft was toch de goedheid van God? Het gaat er om dat hij daartoe bereid was... Niet dat hij dat uiteindleijk niet gedaan heeft. Jezus had wel broers en zussen. Hij was niet alleen god, dat vergeten veel mensen vaak (voor het gemak. :S)

Wat hij denk ik bedoelt is dat Jezus Gods Zoon was.... en officieel niet de zoon van Jozef, hoewel hij wel zo bekend stond. Jezus was niet een natuurlijk kind van Jozef en Maria zoals de rest dat was.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 01 nov 2004 23:22

Logischerwijs zijn het dan halfbroers.
Maar de Bijbel zelf spreekt wel degelijk van broers. Dus waar hebben we het eigenlijk over :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2004 10:45

Halfbroers is inderdaad een betere benaming. Een andere vader, maar dezelfde moeder.

Terug naar “Archief”