Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merwekade
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merwekade » 31 okt 2004 13:38

Hobbyist schreef:
Merwekade schreef:. En wat dacht je van de kerktelefoon. Dus zelfs een kerkdienst uitzenden d.m.v. de KPN maar niet bellen :?

Over domme opmerkingen gesproken...
Snap je nou echt niet dat er meer mensen moeten werken naarmate de vraag groter wordt??? Dus dat het voor KPN (en consorten :wink:) wel degelijk verschil uitmaakt of er 100.000 of 15.000.000 keer gebeld wordt op een dag???

De vraag of de aantal bellers uitmaakt voor het personeel dat aanwezig moet zijn is denk ik voor mensen die niet bij de KPN werken moeilijk te beantwoorden. Die discussie moeten we dus niet voeren. Maar nu even terug naar het tweede deel van mijn opmerking. De kerktelefoon. Daar wordt door de kerken dankbaar gebruik van gemaakt, en terecht IMO, maar ook daar moeten mensen voor werken. Hoe ga je daar mee om.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:40

Deze hele discussie is zinloos tot het moment dat God zegt dat de zondag de plaats van de sabbath inneemt en dat de zondag dezelfde betekenis krijgt als de sabbath. Tot dat moment kan men niet op bijbelse gronden verdedigen dat werken op zondag ongeoorloofd is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:42

Dan trek ik de discussie even naar de sabbath. Bel jij niet op de Sabbath?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:48

Ik houd de sabbath niet. Ik doe dus alles wat ik op alle andere dagen ook doe, de zondag inbegrepen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:51

Dus als ik het wel heb, vier jij dus helemaal geen rustdag?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:56

Dat klopt. Ik zie de zondag absoluut niet als een dag die speciaal door God is ingesteld om te rusten. Dat zie ik wel van de sabbath, maar vanwege allerlei praktische zaken is het voor mij niet mogelijk om de sabbath te vieren (van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdag zonsondergang).

caprice

Berichtdoor caprice » 01 nov 2004 03:23

Sabra schreef:Dat klopt. Ik zie de zondag absoluut niet als een dag die speciaal door God is ingesteld om te rusten. Dat zie ik wel van de sabbath, maar vanwege allerlei praktische zaken is het voor mij niet mogelijk om de sabbath te vieren (van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdag zonsondergang).

Denk je dan dat God dit goedkeurt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 08:39

Wat zijn die practische zaken dan :) Ben nieuwsgierig, moeten dan wel hele bijzondere dingen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 10:37

Sabra schreef:Dat klopt. Ik zie de zondag absoluut niet als een dag die speciaal door God is ingesteld om te rusten. Dat zie ik wel van de sabbath, maar vanwege allerlei praktische zaken is het voor mij niet mogelijk om de sabbath te vieren (van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdag zonsondergang).

=*=*=*=*=

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Geldt dit niet voor jou?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 11:15

Het is voor mij praktisch nogal lastig uitvoerbaar, rusten op de zevende dag.

Bovendien als ik de Tien Woorden van God lees, dan staat daar: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

Dit is zeker niet op mij van toepassing. Op vrij weinig mensen eigenlijk op dit forum, tenzij ze Joods zijn.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 11:24

Sabra schreef:Bovendien als ik de Tien Woorden van God lees, dan staat daar: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

Dit is zeker niet op mij van toepassing. Op vrij weinig mensen eigenlijk op dit forum, tenzij ze Joods zijn.

Dus vraag ik me af of jij misschien alleen nog werkt met het Nieuwe Testament? Hoewel, de zaligheid is alleen voor de Joden toch? (staat geloof ik ook ergens)

Trouwens is het hele Christendom een Joodse aangelegenheid, in ieder geval een Joodse gronslag. Dus schrappen maar?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 01 nov 2004 11:57

Sabra schreef:Het is voor mij praktisch nogal lastig uitvoerbaar, rusten op de zevende dag.

Bovendien als ik de Tien Woorden van God lees, dan staat daar: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

Misschien moet je 'Egypte' hier figuurlijk nemen... Er staat niet voor niets achter 'uit het diensthuis'.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 nov 2004 12:25

Optimatus schreef:
johannes1 schreef:het stroomt uit voort uit principe. het is niet noodzakelijk om gebeld te worden.

Nee? En als op zondag je schoonmoeder overlijdt? Wil jij dat pas op maandag horen?

zal moeilijk gaan heb geen schoonmoeder :mrgreen:

overigens zie je die dingen wel aankomen in de meeste gevallen dus dan ben je toch al bij die persoon.

merendeel van de telefoontjes is toch overbodig dus dat hoeft niet op zondag
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 12:25

Aan misschien en zouden moeten heb je niets. Dan kun je alles wel vergoeilijken en figuurlijk gaan nemen. (als reactie op hobbyist)

Wat iemand niet doet of wel doet op zondag is of niet of wel zo mogen, is niet eenzijdig door iemand vast te stellen.

Ieder moet vrij zijn om naar zijn geweten te handelen, op welke dag dan ook.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 12:29

Hey mensen, waar hebben we het nou over. Gaat het nu om Johannes1 zn mening af te kraken en hem koste wat het kost belachelijk te maken, of hebben we ook nog zoiets als respect voor mekaars meningen?

Terug naar “Archief”