De opstanding was niet op een zondag.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 28 okt 2004 09:44

al zou christus op de eerste dag der week opgestaan zijn waar ik voor het gemak even van uit ga, moeten wij dan op die dag de rustdag houden? dat hebben veel kerken nl als argument voor de zondag maar dat heeft Jezus nergens gezegd!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 13:49

Tja... maar er zijn teksten die er op wijzen dat de apostelen dat ook deden ;)

Waarom was dat dan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 14:07

David schreef:
Optimatus schreef:
Een tekst uit het Oude Testament alsmede vier teksten uit de vier synoptische evangeliën, welke reppen over de eerste dag der week, welke is niet de zevende dag der week. Christus is op de eerste dag der week opgestaan. Dixit Dominus. Deo Gratias.

Hoi Optimatus,

Als datgene wat in onze vertaling staat ook juist vertaald is zouden Jezus woorden dus niet juist zijn geweest.

Ik zal de teksten meteen ook in het grieks neerzetten

Mar. 16:1
" Kai diagenomenou sabbatou hie Maria hie Magdalienie hie tou Iakoobou kai Salomie ielorasan aroomata hina elthousai aleipsoosin auton."
Vertaling:
"En toen ze door de Sabbat gekomen waren de Maria de Magdalena en Maria de (moeder van) Jacobus en Salome, kochten geurige kruiden dat hierna, zij hem zouden zalven."

Dat was Nisan 17, zevende dag Sabbat Begon na zonsondergang
De eerste van de zeven Sabbatten tot Pinksteren.

Mar. 16:2
"kai lian prooi tie mia toon sabbatoon erchontai epi to mniema, anateilantos tou hieliou"

En zeer vroeg op den eersten dag der week gingen zij naar het graf, toen de zon opging.

Het woord dat in het voorafgaande vers nog met Sabbat vertaald was, wordt nu met eerste dag van de week vertaalt.!!!
Er staat echter letterlijk:
"En erg vroeg op de eerste van de Sabbats komen zij op het graf, bij het rijzen van de Zon."

Vergelijk ook de volgende teksten.
Lucas 24:1.
"tee de mia ton sabbaton orthrou batheos . . ." En op de eerste van de Sabbats terwijl het nog erg vroeg was. . ."
Joh. 20:1
"Tee de mia ton sabbaton . . ." "Nu op de eerste van de Sabbats. . "

De uitdrukking, eerste dag van de week, wordt nergens in de Griekse grondteksten gevonden.

David ;)

Ik moet nodig een Bijbel in het Grieks gaan aanschaffen en mijn middelbare school oud-Grieks bij gaan schaven geloof ik.

Maar de vertaling: door de Sabbath gekomen kun je op twee manieren opvatten:

Reizend op de sabbath (nou was de trip naar het graf niet zo'n lange reis, maar toch)
of
Nadat zij "de sabbath over/geleefd hadden....

Maar bedankt, ik geloof dat ik eens wat aan mijn Grieks moet gaan doen.

Wordt vervolgd :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 23:17

naomie schreef:Kerst en pasen zijn van oorsprong heidense feesten terwijl God het Pascha als viering van verlossing (uit Egypte) gaf en Jezus met Pascha Zijn verlossing van zonde bracht.
Dat we het Pasen vieren en niet Pascha heeft te maken met het feit dat de christelijke kerk op een gegeven moment sterk anti semitisch werd en alles wat naar joods rook heeft vervangen. Helaas koos men daarbij ook nog voor dagen die in het heidendom gebruikt werden voor het vereren van hun goden.
Dus God vereren op dagen die voor afgoden bestemd waren i.p.v. dagen die vanouds voor God betemd waren vind ik niet tof.

Waar haal je deze godsgruwelijke onzin vandaan? Wat je hier aanhaalt is een langverbeid misverstand en ik zal je ook uitleggen waarom.
Het Kerst- en Paasfeest zijn vanaf het begin van de Christelijke Kerk Christelijke feesten geweest die reeds door de 1e Christenen gevierd werden. Wij weten dit hieruit, dat omstreeks 381 vanuit wat nu Baskenland heet, als vertegenwoordigster van een christelijke gemeenschap een vrouw uitgezonden werd naar Jerusalem, genaamd Egeria. Deze zeer gelovige dame was zeer zeer onder de indruk van het liturgisch gehalte wat zij in Jeruzalem aantrof. Wat bleek nl., dat ze daar de liturgie al veel verder hadden ontwikkeld dan in het toenmalig Europa. Deze Egeria heeft van haar reis een verslag gemaakt. Tijdens haar verblijf in Jeruzalem heeft ze de Liturgie van Jeruzalem bestudeerd.(Lectionarium van Jeruzalem) Dit is de oudste oorspronkelijke liturgie die ooit gevonden is, geschreven in het Armeens en dateert ong. uit de jaren 80 - 100 na Christus. In deze liturgie wordt alreeds het Kerstfeest beschreven als feest om de geboorte van Jezus te herdenken. Dat is 1.
Mijn 2e punt is natuurlijk Pasen. Van Pasen is al helemaal duidelijk dat het nimmer en te nooit zelfs maar heidense elementen heeft gehad. Is het Kerstfeest, wat dus van oorsprong een Christelijk feest was in de loop der jaren getooid met allerlei opsmuk uit andere tradities, bij Pasen is dit al helemaal niet het geval. De Christelijke kerken hebben jaren gedebatteerd over het tijdstip om Pasen te vieren. Men kon het daar nl. niet over eens worden. Dit had te maken met een groep binnen de Christelijke Kerk, de Quartodecimanen genoemd. Men stelde dat Pasen moest vallen op de 1e zondag na de 1e volle maan na het begin van de lente. (sommigen zeggen de 1e nieuwe maan, doch dat is onjuist). Daar waren ze het wel over eens. Waarover dan niet? Wel, waar op aarde meet je het tijdstip waarop de lente begint. Er zijn immers verschillende tijdzones op aarde? Uiteindelijk is besloten om Pasen te vieren op de 1e zondag na de 1e volle maan na het begin van de lente, en nu komt het, gemeten op de meridiaan van Jeruzalem. En daar hebben wij tot op de dag van vandaag ons Pasen aan te danken. De liturgie zoals die tot nog toe in de Katholieke Kerk gevierd wordt, is afkomstig uit Jeruzalem. Egeria heeft deze vandaar meegenomen naar Europa en niet andersom. Dus onze liturgie is niet naar Jeruzalem gebracht, bij wijze van zending bedrijven o.i.d. En nou graag ophouden met onwaarheden en flauwekul te verkopen, waarmee je onze Christelijke wortels alleen maar mee onderuithaalt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 okt 2004 23:24

Volgens mij verkoop jezelf flauwekul, jas. Het kerstfeest is namelijk wel van heidens afkomst. Ik zou even de bewijsvoering moeten opzoeken, maar het is duidelijk dat dit niet iets is wat bijbels is.

Trouwens, de christenen vieren niet één bijbels feest, zelfs niet het loofhuttenfeest, wat ook speciaal voor de heidenen was en niet enkel voor de Joden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 23:43

naomie schreef:Er is op een gegeven moment ontstaan dat Christenen als de zondag i.p.v. de sabbat zijn gaan vieren.
De sabbat was de rustdag die God ingesteld heeft als gedenkdag voor zijn schepping.
Het tijdstip is nauwlettend omschreven in de bijbel.
De zondag werd gelijkertijd door de heidenen gevierd als rustdag voor de aanbidding van Mitras de zonnegod.
Toch vieren de Christenen de rustdag op de dag dat de afgod Mitras wordt aanbeden.
Hoe zou God daar tegenaan kijken?Zou Hij daardoor niet bijzonder gekwetst zijn?

Beetje slap argument naomie. Alsof elke groepering zn eigen dag kan reserveren. Dus omdat de heidenen de zondag hebben ingepikt kunnen Christenen die niet meer gebruiken? We vieren Gods dag niet uit navolging van de heidenen op zondag, maar uit navolging van de eerste Christengemeenten die op de 1e dag der week samenkwamen, van huis tot huis broodbrekende. Dan is er nog wel een ander argument om Gods dag op zondag te vieren en dat is dit. Ken je de scheppingsvolgorde?
Wat schiep God op de 1e dag? Juist, het licht. En wat is Jezus? Juist, het Licht der wereld. Ik volg Jezus als het Licht der wereld en vier daarom de zondag. En als iemand daar problemen mee heeft, tja, jammer hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 23:50

Optimatus schreef:Even een vraagje aan de ZDA (kort antwoord graag, geen Joshachtige taferelen):

Is het werkelijk van belang of je nou sabbath of zondag viert?

jaja, want als ik op zaterdag ga, moeten ze zondag a capella zingen. Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 23:52

Taytelbaum schreef:Even feiten: Jesjoea at het Pascha (Pessach[lam]) met zijn leerlingen (Matth.26:17-19; Mark.14:12-16; Luk.22:7-15). Het Pascha werd in de namiddag van de 14e van de 1e maand (aviev - nisan) geslacht (Num.28:16; Lev.23:5; Deut.16:6 en na zonsondergang als het donker was (laila - s nachts gegeten, Ex.12:8-10; Deut.16:4) gegeten. Met de ingang van die nacht (ongeveer rond 18u/19u werd het ook de volgende dag - de 15e. Een joodse dag begint met het duister (“en het was avond geweest, en het was morgen geweest dag ..”. Gen.1:5,8,13,19,23,31). Overdag nog steeds de 15e zijnde, stierf Jesjoea op het 9e uur (Matth.27:46; Mark.15:34; Luk.23:44-46), hebreeuwse tijd, omgerekend naar de onze [Romeinse] is dat dus 15:00u. Als we nu eerst eens naar de mogelijke data voor de 15e aviev/nisan kijken, zullen we wel zien wat er aan "goede vrijdagen" overblijft. Van de 15e van de 1e maand af moeten we immers rekenen. 15 Nisan data van het jaar 26 tot 35, overdag: 22 gangbare jaartelling: zondag; 23 gjt: donderdag; 24 gjt: donderdag; 25 gjt: dinsdag; 26 gjt: Sjabbath; 27 gjt: donderdag; 28 gjt: dinsdag; 29 gjt: zondag; 30 gjt: donderdag; 31 gjt: dinsdag; 32 gjt: dinsdag; 33 gjt: Sjabbes; 34 gjt: dinsdag. Conclusie: geen van de data voor de 15e van de 1e maand (aviev/nisan), van het jaar 23 t/m 34 valt op vrijdag!

Sam

Jullie hebben het zo druk met rekenen, dat je geen tijd overhoudt om God te dienen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 23:59

Optimatus schreef:Een tekst uit het Oude Testament alsmede vier teksten uit de vier synoptische evangeliën, welke reppen over de eerste dag der week, welke is niet de zevende dag der week. Christus is op de eerste dag der week opgestaan. Dixit Dominus. Deo Gratias.

Glorie zij aan de Vader
en aan de Zoon,
en aan de Heilige Geest.
Zoals het was in den beginne,
zo nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen.
Amen.

Ik schaar me volledig aan je zijde en wordt voorlopig toch maar niet Joods of ZDA, veel te veel rekenwerk.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 00:03

Sabra schreef:Volgens mij verkoop jezelf flauwekul, jas. Het kerstfeest is namelijk wel van heidens afkomst. Ik zou even de bewijsvoering moeten opzoeken, maar het is duidelijk dat dit niet iets is wat bijbels is.

Trouwens, de christenen vieren niet één bijbels feest, zelfs niet het loofhuttenfeest, wat ook speciaal voor de heidenen was en niet enkel voor de Joden.

Sabra, ik toon zeer gedetailleerd aan waarom dat zo is. Dus ga geen welles nietes spelletje spelen. Het is gewoon niet waar en ik heb ook bewezen dat het zo is. Het is gewoon wetenschappelijk aangetoond, maar dat van die heidense feesten is een hardnekkig misverstand wat de Joden graag in ere houden. Geloof me, ik heb dit bestudeerd hoor en als je het niet gelooft is dat jouw probleem.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 00:09

Ik geloof dat inderdaad niet nee. En dat jij de Joden hiervan de schuld geeft is natuurlijk grote onzin.

De Joden vieren bijbelse feesten, dat kan van christenen niet gezegd worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 11:52

Sabra schreef:Ik geloof dat inderdaad niet nee. En dat jij de Joden hiervan de schuld geeft is natuurlijk grote onzin.

Nee de geboorte van Jezus is niet de moeite om voor te feesten. En dat Hij voor onze zonden gestorven is en weer opgestaan is niet de moeite om voor te feesten.
Ga toch fietsen man.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 okt 2004 12:01

Sabra schreef:Ik geloof dat inderdaad niet nee. En dat jij de Joden hiervan de schuld geeft is natuurlijk grote onzin.

Sorry dat ik nogal cru reageerde, maar ik word hier af en toe s-ziek van alle antichristelijke meningen die zich laten gelden. En nu jij ook weer. Ik ga echt geen uitgebreide betogen zitten houden over kerst en pasen met gefundeerde bewijsvoering als ik dat niet tot in den treure had onderzocht en trouwens ook in mijn opleiding tot kerkmusicus bij het vak liturgiek geleerd heb. Je kunt ouwehoeren als Brugman, maar het is gewoon zo. Daar komt nog bij, dat het me eigenlijk ook een zorg zal zijn of kerst en pasen nu afstamt van heidense gebruiken of niet. Als het zo zou zijn, zijn die dagen me er geen cent minder om. Het gaat er immers om, dat ik op die dag herdenk dat Mijn Zaligmaker geboren is, of gestorven en opgestaan. Maar als je me niet gelooft m.b.t. mijn bewijsvoering omtrent die feestdagen, ga maar eens op onderzoek uit naar die dame Egeria, het boek heet, Reisverslag van Egeria en ze beschrijft o.a. ook de liturgie van Jeruzalem. Dus ga die dan ook maar bestuderen. Ik bedoel, je hoeft mij niet te geloven, maar ga in elk geval niet de geschiedenis ontkennen. En wees eens sportief als je iets niet weet of altijd verkeerd voorgelicht bent, geeft het dan gewoon toe. En voor de rest, apenootjes.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 12:50

Vooral de één na laatste regel vind ik erg prachtig. Misschien moet je dat ook eens op jezelf toepassen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:10

Wat een gedoe allemaal. Ik vier op zondag de opstanding van de Heer Jezus Christus en aan allerhande exclusief Joodse gebruiken acht ik mij totaal niet gebonden. Dat de Joden hun godsdienst op hun manier beleven, juich ik van harte toe, iedereen heeft daar een eigen, vrij keuze voor, maar ik belijd mijn hervormd-katholieke geloof zoals ik het idee heb dat God dat van mij vraagt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”