Moderator: Moderafo's
David schreef:Optimatus schreef:
Een tekst uit het Oude Testament alsmede vier teksten uit de vier synoptische evangeliën, welke reppen over de eerste dag der week, welke is niet de zevende dag der week. Christus is op de eerste dag der week opgestaan. Dixit Dominus. Deo Gratias.
Hoi Optimatus,
Als datgene wat in onze vertaling staat ook juist vertaald is zouden Jezus woorden dus niet juist zijn geweest.
Ik zal de teksten meteen ook in het grieks neerzettenMar. 16:1
" Kai diagenomenou sabbatou hie Maria hie Magdalienie hie tou Iakoobou kai Salomie ielorasan aroomata hina elthousai aleipsoosin auton."
Vertaling:
"En toen ze door de Sabbat gekomen waren de Maria de Magdalena en Maria de (moeder van) Jacobus en Salome, kochten geurige kruiden dat hierna, zij hem zouden zalven."
Dat was Nisan 17, zevende dag Sabbat Begon na zonsondergang
De eerste van de zeven Sabbatten tot Pinksteren.Mar. 16:2
"kai lian prooi tie mia toon sabbatoon erchontai epi to mniema, anateilantos tou hieliou"
En zeer vroeg op den eersten dag der week gingen zij naar het graf, toen de zon opging.
Het woord dat in het voorafgaande vers nog met Sabbat vertaald was, wordt nu met eerste dag van de week vertaalt.!!!
Er staat echter letterlijk:
"En erg vroeg op de eerste van de Sabbats komen zij op het graf, bij het rijzen van de Zon."
Vergelijk ook de volgende teksten.Lucas 24:1.
"tee de mia ton sabbaton orthrou batheos . . ." En op de eerste van de Sabbats terwijl het nog erg vroeg was. . ."
Joh. 20:1
"Tee de mia ton sabbaton . . ." "Nu op de eerste van de Sabbats. . "
De uitdrukking, eerste dag van de week, wordt nergens in de Griekse grondteksten gevonden.
David
naomie schreef:Kerst en pasen zijn van oorsprong heidense feesten terwijl God het Pascha als viering van verlossing (uit Egypte) gaf en Jezus met Pascha Zijn verlossing van zonde bracht.
Dat we het Pasen vieren en niet Pascha heeft te maken met het feit dat de christelijke kerk op een gegeven moment sterk anti semitisch werd en alles wat naar joods rook heeft vervangen. Helaas koos men daarbij ook nog voor dagen die in het heidendom gebruikt werden voor het vereren van hun goden.
Dus God vereren op dagen die voor afgoden bestemd waren i.p.v. dagen die vanouds voor God betemd waren vind ik niet tof.
naomie schreef:Er is op een gegeven moment ontstaan dat Christenen als de zondag i.p.v. de sabbat zijn gaan vieren.
De sabbat was de rustdag die God ingesteld heeft als gedenkdag voor zijn schepping.
Het tijdstip is nauwlettend omschreven in de bijbel.
De zondag werd gelijkertijd door de heidenen gevierd als rustdag voor de aanbidding van Mitras de zonnegod.
Toch vieren de Christenen de rustdag op de dag dat de afgod Mitras wordt aanbeden.
Hoe zou God daar tegenaan kijken?Zou Hij daardoor niet bijzonder gekwetst zijn?
Optimatus schreef:Even een vraagje aan de ZDA (kort antwoord graag, geen Joshachtige taferelen):
Is het werkelijk van belang of je nou sabbath of zondag viert?
Taytelbaum schreef:Even feiten: Jesjoea at het Pascha (Pessach[lam]) met zijn leerlingen (Matth.26:17-19; Mark.14:12-16; Luk.22:7-15). Het Pascha werd in de namiddag van de 14e van de 1e maand (aviev - nisan) geslacht (Num.28:16; Lev.23:5; Deut.16:6 en na zonsondergang als het donker was (laila - s nachts gegeten, Ex.12:8-10; Deut.16:4) gegeten. Met de ingang van die nacht (ongeveer rond 18u/19u werd het ook de volgende dag - de 15e. Een joodse dag begint met het duister (“en het was avond geweest, en het was morgen geweest dag ..”. Gen.1:5,8,13,19,23,31). Overdag nog steeds de 15e zijnde, stierf Jesjoea op het 9e uur (Matth.27:46; Mark.15:34; Luk.23:44-46), hebreeuwse tijd, omgerekend naar de onze [Romeinse] is dat dus 15:00u. Als we nu eerst eens naar de mogelijke data voor de 15e aviev/nisan kijken, zullen we wel zien wat er aan "goede vrijdagen" overblijft. Van de 15e van de 1e maand af moeten we immers rekenen. 15 Nisan data van het jaar 26 tot 35, overdag: 22 gangbare jaartelling: zondag; 23 gjt: donderdag; 24 gjt: donderdag; 25 gjt: dinsdag; 26 gjt: Sjabbath; 27 gjt: donderdag; 28 gjt: dinsdag; 29 gjt: zondag; 30 gjt: donderdag; 31 gjt: dinsdag; 32 gjt: dinsdag; 33 gjt: Sjabbes; 34 gjt: dinsdag. Conclusie: geen van de data voor de 15e van de 1e maand (aviev/nisan), van het jaar 23 t/m 34 valt op vrijdag!
Sam
Optimatus schreef:Een tekst uit het Oude Testament alsmede vier teksten uit de vier synoptische evangeliën, welke reppen over de eerste dag der week, welke is niet de zevende dag der week. Christus is op de eerste dag der week opgestaan. Dixit Dominus. Deo Gratias.
Glorie zij aan de Vader
en aan de Zoon,
en aan de Heilige Geest.
Zoals het was in den beginne,
zo nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen.
Amen.
Sabra schreef:Volgens mij verkoop jezelf flauwekul, jas. Het kerstfeest is namelijk wel van heidens afkomst. Ik zou even de bewijsvoering moeten opzoeken, maar het is duidelijk dat dit niet iets is wat bijbels is.
Trouwens, de christenen vieren niet één bijbels feest, zelfs niet het loofhuttenfeest, wat ook speciaal voor de heidenen was en niet enkel voor de Joden.
Sabra schreef:Ik geloof dat inderdaad niet nee. En dat jij de Joden hiervan de schuld geeft is natuurlijk grote onzin.
De Joden vieren bijbelse feesten, dat kan van christenen niet gezegd worden.
Sorry dat ik nogal cru reageerde, maar ik word hier af en toe s-ziek van alle antichristelijke meningen die zich laten gelden. En nu jij ook weer. Ik ga echt geen uitgebreide betogen zitten houden over kerst en pasen met gefundeerde bewijsvoering als ik dat niet tot in den treure had onderzocht en trouwens ook in mijn opleiding tot kerkmusicus bij het vak liturgiek geleerd heb. Je kunt ouwehoeren als Brugman, maar het is gewoon zo. Daar komt nog bij, dat het me eigenlijk ook een zorg zal zijn of kerst en pasen nu afstamt van heidense gebruiken of niet. Als het zo zou zijn, zijn die dagen me er geen cent minder om. Het gaat er immers om, dat ik op die dag herdenk dat Mijn Zaligmaker geboren is, of gestorven en opgestaan. Maar als je me niet gelooft m.b.t. mijn bewijsvoering omtrent die feestdagen, ga maar eens op onderzoek uit naar die dame Egeria, het boek heet, Reisverslag van Egeria en ze beschrijft o.a. ook de liturgie van Jeruzalem. Dus ga die dan ook maar bestuderen. Ik bedoel, je hoeft mij niet te geloven, maar ga in elk geval niet de geschiedenis ontkennen. En wees eens sportief als je iets niet weet of altijd verkeerd voorgelicht bent, geeft het dan gewoon toe. En voor de rest, apenootjes.Sabra schreef:Ik geloof dat inderdaad niet nee. En dat jij de Joden hiervan de schuld geeft is natuurlijk grote onzin.
De Joden vieren bijbelse feesten, dat kan van christenen niet gezegd worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten