Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 okt 2004 19:48

peterD schreef:Vraag aan Johannes1: Zet jij op zondag ook je mobiele telefoon uit? Als je dat niet doen blijft deze namelijk steeds verbinding zoeken met het netwerk, en is het apparaat dus toch actief.

hij gaat zelfs zaterdagavond al uit, voordat het zondag is
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 okt 2004 19:49

Optimatus schreef:
johannes1 schreef:
Maar verder, ga je nu de energiebedrijven, en het waterbedrijf, de kpn, etc. een brief schrijven dat ze hun werkzaamheden op zondag moeten stoppen.

de eerste 2 dat zijn noodzakelijke dingen. tegenwoordig gaat alles op stroom en je hebt water nodig. vroeger haalde men water uit putten, maar dat gaat nu niet meer. eigenlijk ook een soort van barmhartigheid, want door hun werk kan de verpleger zijn of haar werk doen in de ziekenhuizen en dergelijke. kpn hoeft niet te werken op zondag vind ik, want ik bel niet op zondag dus dat scheelt :mrgreen:

Ook niet als iemand in huis een ongeluk heeft gehad en middels 112 de ambulance gewaarschuwd moet worden? Of wacht jij dan tot maandagochtend?

dan is het weer noodzakelijk
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 okt 2004 19:54

Johannes1, kan jij mij vertellen waarom de telefoon niet en de energie uit het stopcontact wel? Voor beide staat er ergens een volautomatische centrale te draaien, waarbij alleen in het geval van storingen mensenwerk aan te pas komt.

Ik zie persoonlijk het verschil niet zo...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 okt 2004 19:56

ik zie de noodzaak niet van het aanhouden van een mobiel op zondag, tevens vind ik dat ik niet gebeld hoef te worden via de mobiel. dus kan hij uit. tegenwoordig kunnen we niet meer zonder stroom, alles draait er op, licht, koelkast enzo, maar het verschil met de mobiele telefonie is dat je de mob niet nodig hebt en energie wel.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 okt 2004 19:57

Dus het is meer een kwestie van niet gebeld willen worden dan dat het principiëel is?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 okt 2004 19:59

het stroomt uit voort uit principe. het is niet noodzakelijk om gebeld te worden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 okt 2004 20:02

You'll never know, en daarom laat ik hem gewoon aanstaan op zondag. En als ze me willen bellen=> OK!
En als ik zelf wil bellen => OK geen probleem mee!

Hoewel er wel mensen in mijn omgeving zijn die ook niet bellen op zondag. Die bel ik dan dus weer niet...

Merwekade
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merwekade » 30 okt 2004 20:39

johannes1 schreef:
Optimatus schreef:
johannes1 schreef:
Maar verder, ga je nu de energiebedrijven, en het waterbedrijf, de kpn, etc. een brief schrijven dat ze hun werkzaamheden op zondag moeten stoppen.

de eerste 2 dat zijn noodzakelijke dingen. tegenwoordig gaat alles op stroom en je hebt water nodig. vroeger haalde men water uit putten, maar dat gaat nu niet meer. eigenlijk ook een soort van barmhartigheid, want door hun werk kan de verpleger zijn of haar werk doen in de ziekenhuizen en dergelijke. kpn hoeft niet te werken op zondag vind ik, want ik bel niet op zondag dus dat scheelt :mrgreen:

Ook niet als iemand in huis een ongeluk heeft gehad en middels 112 de ambulance gewaarschuwd moet worden? Of wacht jij dan tot maandagochtend?

Dit is weer duidelijk een domme opmerking van iemand die niet door heeft hoe het werkt. Je belt op zondag of je belt niet. Er is dus iemand aan het werk op zondag of niet. Je kan niet zeggen "Ik bel niet op zondag, dan hoeft er ook niemand te werken, behalve als ik 112 moet bellen." Moet die persoon dat als een speer van huis komen om te kijken of alles goed gaat. In principe zijn centrales automatisch, maar er is altijd wel een minium aan personeel aanwezig om kleine storingen op te lossen. Het is alles of niets. En wat dacht je van de kerktelefoon. Dus zelfs een kerkdienst uitzenden d.m.v. de KPN maar niet bellen :?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 30 okt 2004 21:29

tsja dat is weer een kwestie van persoonlijk inzicht, ik persoonlijk bel wel op zondag of laat me ook bellen maar ik zeg maar zo er is meer tussen zwart en wit in , (grijs bijvoorbeeld ) maar goed ik zou zo;n persoon wel respecteren en niet bellen (bv mijn schoonouders)

ik denk dat je over dit soort dingen lang en breed kunt discusieren

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 30 okt 2004 22:01

Waar gáát dit over? Je kunt toch ook gewoon zeggen dat je op zondag geen dingen doet die niet persé noodzakelijk zijn? M'n vienden bel ik niet op zondag over allerlei 'onzinnige' dingen omdat ik dat zes dagen in de week kan doen. Maar als er hier achter op zondag koeien zijn losgebroken en ze lopen op de weg, dan bel ik de eigenaar wel; simpel omdat het gevaar oplevert voor anderen. En als ik stropers hoor bel ik de jachtopziener ook wel. En 'k vind het ook leuk als ik wordt gebeld door een vriendin dat ze een half uurtje geleden moeder is geworden (ook op een andere dag dan zondag natuurlijk) :wink: . Verder probeer ik de zondag wel zoveel mogelijk als 'rustdag' te houden.

In de kerk staat m'n mobiel uit; 'k heb er weinig zin in dat dat ding begint te piepen onder de preek omdat de accu bijna leeg is. :?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 30 okt 2004 22:19

Merwekade schreef:
johannes1 schreef:
Optimatus schreef:
johannes1 schreef:

Dit is weer duidelijk een domme opmerking van iemand die niet door heeft hoe het werkt. Je belt op zondag of je belt niet. Er is dus iemand aan het werk op zondag of niet. Je kan niet zeggen "Ik bel niet op zondag, dan hoeft er ook niemand te werken, behalve als ik 112 moet bellen." Moet die persoon dat als een speer van huis komen om te kijken of alles goed gaat. In principe zijn centrales automatisch, maar er is altijd wel een minium aan personeel aanwezig om kleine storingen op te lossen. Het is alles of niets. En wat dacht je van de kerktelefoon. Dus zelfs een kerkdienst uitzenden d.m.v. de KPN maar niet bellen :?

Over domme opmerkingen gesproken...
Snap je nou echt niet dat er meer mensen moeten werken naarmate de vraag groter wordt??? Dus dat het voor KPN (en consorten :wink:) wel degelijk verschil uitmaakt of er 100.000 of 15.000.000 keer gebeld wordt op een dag???

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 22:43

johannes1 schreef:het stroomt uit voort uit principe. het is niet noodzakelijk om gebeld te worden.

Nee? En als op zondag je schoonmoeder overlijdt? Wil jij dat pas op maandag horen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 30 okt 2004 22:51

sorry mensen, gaan we hier elkaar nu zitten bevragen welk telefoontje wel/niet toegestaan is??? :cry:
Ik kan me niet voorstellen dat dát zinvol is. 'een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd'

En als je het wel nodig vind, maak dan even in één keer een heel lijstje dan kunnen we aanvinken wat wel/niet mag (misschien is een poll iets...) :cry:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 22:55

Kijk, ik bel gewoon op zondag hoor. En wie mij belt, kan altijd op een correcte behandeling rekenen, ook op zondag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 okt 2004 23:01

Dat men niet op zondag wil werken of anderszins geen onnodig werk wil verrichten is natuurlijk een persoonlijke keuze van een persoon. Iedereen heeft deze persoonlijke keuze te respecteren. Wat ik echter wel fout vind, is dat mensen aan de zondag dezelfde waarde toekennen als aan de sabbath. Dat vind ik ronduit teleurstellen en is misschien iets voor een ander topic, maar mensen beroepen zich wel op dergelijke geboden.

Jammer dat zij de dag die God heeft ingesteld verwarren met een dag die door mensen is ingesteld.

Terug naar “Archief”