De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

De Europese Grondwet

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 08:53

In dit artikel http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/eugrondwet.html valt in een notedop te lezen over het hoe en het wat van de voorgestelde Europese grondwet.

Gaan jullie stemmen bij het referendum hierover en zo ja, voor of tegen en waarom?

Poll aangevraagd door Marnix.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 okt 2004 12:18

Ik ga stemmen, en ik zal tegen stemmen. Ik heb zeer grote twijfels bij verdere Europese integratie. Daarnaast vind ik het een slechte zaak dat het Europees Parlement meer bevoegdheden krijgt. Dit is in mijn ogen een instituut wat geen enkele meerwaarde heeft. Daarnaast is het draagvlak voor de parlement zeer klein onder Europese burgers.

Ik huiver bij alle voorstellen die de soevereiniteit van Nederland verder beperken. Deze grondwet is zo'n voorstel, dus ik stem tegen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 okt 2004 14:11

Ik ga zeker stemmen. Ik stem dan tegen. Omdat ook ik tegen verdere Europese politieke integratie ben. De Europese Unie moet een economische unie zijn, dus terug naar de EEG. Ik pas ervoor om me aan te passen aan de belangen van de grote landen als Duitsland en Frankrijk. Ik weet als je een klein land bent zul je meestal in moeten schikken alleen doe ik dat liever met landen waar ik meer verbintenissen mee heb. Dan kom ik toch al gauw op de USA of Groot-Brittanie. Ik vind ons als Europa te verschillend op politiek gebied om een eenheid te vormen. Nee laten we het mooi bij een economische gemeenschap houden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 14:36

Ik ga voorstemmen. De tijd van de natiestaat in Europa is voorbij en daar moeten we de ogen niet voor sluiten. Nederland is te klein om alleen op te treden als het gaat om grensoverschreidende vraagstukken. Onze invloed in Europa is, bij goede samenwerking in Beneluxverband, een machtsfactor om rekening mee te houden.

Verder trekken de Verenigde Staten zich in het geheel niets van Nederland aan (zie ook het JSF-debâcle) en in Europa hebben wij in elk geval een stem. Ik heb niets met een land waar de doodstraf deels nog door gaskamers wordt voltrokken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 16:02

Sabra schreef:Ik ga stemmen, en ik zal tegen stemmen. Ik heb zeer grote twijfels bij verdere Europese integratie. Daarnaast vind ik het een slechte zaak dat het Europees Parlement meer bevoegdheden krijgt. Dit is in mijn ogen een instituut wat geen enkele meerwaarde heeft. Daarnaast is het draagvlak voor de parlement zeer klein onder Europese burgers.

Huh? Dit snap ik even niet..

ALs je het Parlement slecht vindt omdat het weinig draagvlak heeft moet je al helemaal niet gelukkig zijn met de Comissie, die zelfs formeel iedere rechtstreekse democratische legitimatie mist. Versterking van de bevoegdheden van het Parlement zorgt er dan nog voor dat de democratische legitimatie van de EU in haar geheel toeneemt.

(Alhoewel dit in de praktijk waarschijnlijk weinig verschil zal maken want europarlementariers worden door het volk niet afgerekend op hun daden; het volk weet niet eens wat ze doen. Dus wordt het toch een soort afspiegeling van de landelijke situatie)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 16:03

Optimatus schreef:Ik ga voorstemmen. De tijd van de natiestaat in Europa is voorbij en daar moeten we de ogen niet voor sluiten.

Of die tijd voorbij is hebben wij in de hand. :)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 30 okt 2004 16:36

We zien, tenminste ik zie in de Europese eenwording een kader voor de antichrist om zich te manifesteren. Ik ben fel tegen. De vlag het symbool van de mariaverering van Rome, de munt, we komen weer onder het romeinse bestuur van 1700 jaar geleden. Ook de eenwording van de kerken, het flirten van de PKN met Rome. Ik vind het om te huiveren.
In Rome zitten geen stelletje suffers, het zijn strategen, ze denken daar niet in jaren maar in eeuwen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 16:49

waarnemer schreef:We zien, tenminste ik zie in de Europese eenwording een kader voor de antichrist om zich te manifesteren. Ik ben fel tegen. De vlag het symbool van de mariaverering van Rome, de munt, we komen weer onder het romeinse bestuur van 1700 jaar geleden. Ook de eenwording van de kerken, het flirten van de PKN met Rome. Ik vind het om te huiveren.
In Rome zitten geen stelletje suffers, het zijn strategen, ze denken daar niet in jaren maar in eeuwen.

Je geeft hier wel een heleboel dingen om uit te leggen..

Waarom is de vlag symbool van de Mariaverering?

Hoe bedoel je Romeins bestuur en wat heeft de euro daarmee te maken? Als je het over Italie hebt: die maken zich de laatste tijd niet populair in Europa.. :wink:

Wat heeft de PKN met Europa te maken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 16:52

waarnemer schreef:We zien, tenminste ik zie in de Europese eenwording een kader voor de antichrist om zich te manifesteren. Ik ben fel tegen. De vlag het symbool van de mariaverering van Rome, de munt, we komen weer onder het romeinse bestuur van 1700 jaar geleden. Ook de eenwording van de kerken, het flirten van de PKN met Rome. Ik vind het om te huiveren.

Neem me niet kwalijk, maar moet ik dit soort complottheorieën in 2004 nog steeds serieus nemen?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 okt 2004 18:46

Allemaal onzin... Tenzij je het kunt onderbouwen :!: :?:

Riska

Berichtdoor Riska » 30 okt 2004 19:05

Wat een volstrekte onzin. En je haalt ook alles erbij en doorelkaar lijkt me...

Riska

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 30 okt 2004 23:09

Dat jullie zo fel zouden reageren had ik niet verwacht. Die lijnen van eenwording, staten, munt, globalisering zie ik als een satanisch gebeuren. Rome en Islam samen tegen Israël; alweer een complottheorie hoor ik jullie al denken. Ik vind het erg dat op een refoweb niemand in de gaten heeft wat er in deze wereld aan de hand is. De strijd op leven en dood tussen het de machten uit de afgrond, het beest en het Lam.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 23:23

waarnemer schreef:Dat jullie zo fel zouden reageren had ik niet verwacht. Die lijnen van eenwording, staten, munt, globalisering zie ik als een satanisch gebeuren. Rome en Islam samen tegen Israël; alweer een complottheorie hoor ik jullie al denken. Ik vind het erg dat op een refoweb niemand in de gaten heeft wat er in deze wereld aan de hand is. De strijd op leven en dood tussen het de machten uit de afgrond, het beest en het Lam.

Zozo, nu alweer Rome en Islam.. dat zullen zowel Rome als Mekka je niet graag nazeggen. :P

Ik vind het eigenlijk best logisch dat niemand dat in de gaten heeft, want het heeft nu eenmaal meer weg van een wilde complottheorie als van een zorgvuldige, beargumenteerde analyse.

Maar, ik ben erg benieuwd naar wat jou tot deze gedachten gebracht heeft, dus brand maar los! :)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 okt 2004 23:39

Ja vind het wel interessant altijd zulke ideeen dus leg eens meer uit!
Wat ik wel wil geloven is dat het vaticaan meer invloed op de EU heeft dan wij beseffen.
Maar ik zou ook zeggen brand maar los waarnemer :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 31 okt 2004 08:21

Flappie schreef:Wat ik wel wil geloven is dat het vaticaan meer invloed op de EU heeft dan wij beseffen.

Daarvan ben ik overtuigd - al is het voor het Vaticaan een regelrechte tegenvaller dat meneer Buttiglioni niet geaccepteerd wordt door het Europees Parlement. Want hij was natuurlijk wél een 'zgn. Italiaanse, maar in feite Vaticaanse afvaardiging

Terug naar “Archief”