Creationisme versus evolutionisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Creationisme versus evolutionisme

Berichtdoor just_mary » 30 okt 2004 13:22

Wat zijn voors en tegens van beide?
Kun je als christen tegelijkertijd evolutionist zijn?

Afgelopen week werden de vondsten bekendgemaakt van de ontdekte mini-mens, een 'nieuwe' mens-soort die tegelijkertijd met de homo-sapiens (wij) leefden (ongeveer 12.000 jaar geleden uitgestorven door een vulkaan ofzoiets).
Wat denk je dan als je zoiets leest? Geloof je dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 14:07

Ik zou het niet gelijk geloven... Hoe groot was die minimens trouwens? Vind het wel leuk om er wat meer van te horen...

Ik denk dat je wel kan geloven in God en in evolutie... maar niet in evolutie van eencellig micro-organisme tot mens en alles wat verder leeft...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 14:19

En waarom zou dat niet kunnen? Het klinkt namelijk best aannemelijk en zit geniaal in elkaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 okt 2004 14:21

Marnix schreef:Ik zou het niet gelijk geloven... Hoe groot was die minimens trouwens? Vind het wel leuk om er wat meer van te horen...

1 meter ongeveer.

Marnix schreef:Ik denk dat je wel kan geloven in God en in evolutie... maar niet in evolutie van eencellig micro-organisme tot mens en alles wat verder leeft...

Ik hang er wel naar. Evolutie van micro-organisme tot mens. Toch zijn er mi een bepaald aantal ingrepen geweest door G.d, zoals het toevoegen van datgene wat ons verschilt van de aap.
Gezien ieder mens en dier bestaat uit de 3-1-heid Lichaam/Geest/Ziel ben ik er nog niet helemaal uit wat dat verschil precies is (geweest).
..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2004 14:44

adam was dus eerst een aap? :? begrijp je niet helemaal inivincible? wat bedoel je iig?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 14:52

Elke generatie organismen heeft een miniscule verandering in het genenpakket ondergaan. Zo werkt evolutie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 15:09

Tja... mooi verzonnen inderdaad...

Maar dan kunnen we de bijbel wel met een korreltje zou tgaan nemen... er was dan geen paradijs, er was geen Adam en Eva maar micro-organismen...

En leg maar eens uit hoe het dan met de zondeval zit.... Gingen twee net uit het aapstadium geëvolueerde oermensen opeens de fout in omdat ze niet van een appel mochten eten of zo? Wel flauw want toen ze nog apen waren deden ze niets anders...

Overigens ben je als mens dan ook gelijk de unieke positie kwijt die je bij God hebt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 okt 2004 15:19

Yael schreef:adam was dus eerst een aap? :? begrijp je niet helemaal inivincible? wat bedoel je iig?

Dat ik er voorzichtig vanuit ga dat wij afstammen van de aapmens :) maar dat wij (Adam) door G.d door een bepaalde ingreep appart zijn gezet van onze voorouders.

Marnix schreef:Maar dan kunnen we de bijbel wel met een korreltje zou tgaan nemen...

Juist niet. Zo bestaan er helemaal geen 6 scheppingsdagen, maar hoogstens 3. Dat korreltje zout wat er door de eeuwen bijverzonnen is probeer ik er juist uit te filteren :wink:

Marnix schreef:er was dan geen paradijs, er was geen Adam en Eva maar micro-organismen...

Allemaal wel.

Marnix schreef:En leg maar eens uit hoe het dan met de zondeval zit.... Gingen twee net uit het aapstadium geëvolueerde oermensen opeens de fout in omdat ze niet van een appel mochten eten of zo? Wel flauw want toen ze nog apen waren deden ze niets anders...

Toen waren wij geen apen meer (nooit geweest trouwens, de aap en mens stammen van de aapmens af)*

Marnix schreef:Overigens ben je als mens dan ook gelijk de unieke positie kwijt die je bij God hebt.

Nee, waarom?

*Redenerend vanuit de ET
..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 15:49

Hm, ik zie weinig heil in de theorie van Invincible. Waarom moest Eva dan van een rib van Adam gemaakt worden en niet uit een andere aapmens?

Overigens kan dat gevonden 'lichaam' makkelijk een dwerg geweest zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 16:01

Die rib kan toch juist Gods plan zijn geweest om de mens apart te zetten?

Overigens, even een vraag over het scheppingsverhaal. Adam en Eva zijn de eerste mensen en die krijgen drie jongens (Kaïn, Abel en Seth). Kaïn en Seth krijgen kinderen. Maar wie zijn hun vrouwen en waar komen zij vandaan? Ik zoek dat al jaren in de Bijbel, maar ik kom er niet uit. Wie o wie helpt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 16:08

Die vrouwen waren waarschijnlijk ook kinderen van Adam en Eva, alleen waren die niet zo belangrijk dat ze genoemd moesten worden. :wink:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 30 okt 2004 17:15

en er waren in die dagen ook reuzen op de aarde. die hebben we ook niet meer. En ook geen mini-mensjes meer. Uitgeëvolueerd?

Zelf sluit ik niet uit dat de evolutietheorie meer waarheid bevat dan creationisten doorgaans voor waar houden. Ik zie het probleem niet zo. Volgens mij vullen de beide theorieën elkaar behoorlijk goed aan. Alleen met de datering wijken ze nogal van elkaar af.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 30 okt 2004 17:25

Yael schreef:adam was dus eerst een aap? :? begrijp je niet helemaal inivincible? wat bedoel je iig?

Hoi,

Er waren toch eerst dieren in de schepping? Zou God dan niet een afscheiding hebben gemaakt uit de aap/mensaap? En het is en blijft moeilijk om in de tijd van Adam en Eva te denken. Zoals we nu leven hebben we er wel een aantal eeuwen over moeten doen. Dus dat aangaande is het een beetje oppassen. We kunnen ons heel voorzichtig een voorstelling maken hoe het er heeft uit gezien. En dat het paradijs heeft bestaan kan ook heel goed. Toen we inzicht kregen in het goed en kwaad, raakte we het paradijs kwijt. In het paradijs was alleen plaats voor de goede mens niet toen het de wijsheid wilde waardoor we inzicht kregen in het goede en het kwade.De mens moest het paradijs uit omdat het tot kwaad ging neigen... God had het paradijs als heilig en zonder kwaad gemaakt,.daar paste we niet meer in toen we kwaad gingen denken. En het korreltje zout valt ook wel mee. Belangrijker is om aan te nemen dat het zo gebeurde. Uit eindelijk kunnen we geens van allen zeggen of het nu wel of niet waar was. Geloof heeft niet altijd of nooit eigelijk bewijs nodig. Geloof moet spontaan gebeuren en niet via allerlei bewijsmateriaal. Verder vind ik het nog steeds niet goed als je niet mag nadenken over de bijbel. Voor mij is het belangrijker dat ik weet dat God overal de oorsprong van geweest is en het zal blijven.

groet,

Fly29

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 okt 2004 17:53

Optimatus schreef:Overigens, even een vraag over het scheppingsverhaal. Adam en Eva zijn de eerste mensen en die krijgen drie jongens (Kaïn, Abel en Seth). Kaïn en Seth krijgen kinderen. Maar wie zijn hun vrouwen en waar komen zij vandaan? Ik zoek dat al jaren in de Bijbel, maar ik kom er niet uit. Wie o wie helpt?

Als je ook nog eens jaren op internet rondneust heb je zo handenvol verklaringen :wink:

PS: begin maar met zoeken op Refoweb, dit is meerdere keren behandeld.
..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2004 20:29

Beste Fly, zelf geloof ik niet dat we vanuit de mensaap of vanuit de aap voortkomen. ik geloof dat God de mens met Zijn eigen handen gemaakt heeft uit het stof der aarde volgens mij staat dat ook in de Bijbel.

Terug naar “Archief”