Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 okt 2004 20:49

Yael schreef:Jezus heeft de Thora vervuld maar daarmee niet afgeschaft. Ik weet ook wel dat je door de wet niet zalig wordt dan alleen door het geloof in Jezus Christus als je Verlosser. En dat mag ik door genade ook geloven.
Maar ik vindt het erg belangrijk in de eerste plaats voor mezelf terug te keren of iedergeval opzoek te gaan naar de wortels van mijn geloof en die zijn Joods. Hoe ik daar de Thora en de Joodse feesten in moet plaatsen weet ik nog niet helemaal. Toch geloof ik dat die voor de Jood nog steeds geld, hoe dat met de gemeente zit weet ik (nog) niet.

Maar de Messiasbelijdende Joden die ik tot nu toe ontmoet hebt noemde zich liever geen christen, misschien was dat meer naar hun Joodse broeders en zusters in Israel toe dat je dan minder geaccepteerd wordt ofzo. Ook vieren deze Sabbath en vieren de Joodse feesten in Nieuw Testamentische context en zo behandelen ze ook de wet. Maar daarmee niet hun Joods zijn verliezend. Hoe dat met jouw vrouw zit weet ik niet hoe sterk zij zich verbonden voelt met haar Joodse wortels. Maar uiteindelijk zijn we 1 in Jezus de Messias, Jood en de niet-Jood.
maar ja waarom moeilijk doen over Messiaanse Joden? hoeveel kerkverbanden zijn er wel niet??? 8) zij kunnen in hun eigen kerkverband hun eigen traditie's in ere houden en hun Joods zijn blijven praktiseren.

Grappige is dat jouw kinderen (als je die hebt) Joods zijn. :mrgreen: :wink:
Dat zou grappig zijn, maar wegens het wantrouwen wat de Joden blijkbaar koesteren jegens hun mannelijke component, mag mijn vrouw zich geen Joodse noemen. Haar moeder is het nl. niet, maar haar vader. :wink: Mijn kind is het dus ook niet.
Beste Yael, voor de goede orde, de Joden zijn mij lief hoor dus mijn stelling richt zich niet tegen hun als volk of persoon. Integendeel, ik wens oprecht dat ze allen tot geloof mogen komen. Maar dat neemt niet weg dat ik het met Joodse Christendom absoluut niet eens ben. En dat de zaligheid uit de Joden is, ja dat weet ik, maar daar zou ik me als ik Jood was maar niet op beroemen. Want het is juist dóór hun ongeloof dat ik als heiden mag ingaan. Verder gaat natuurlijk wat je zegt over het aantal kerkverbanden wat we hebben, niet op. De verscheuring van het niet Joodse Christendom kan natuurlijk nooit ter vergoeilijking dienen voor de dwalingen binnen het Joodse Christendom. Als hier een kerk zou beweren (en sommige doen dat) dat Jezus geen God is, dan kan en mag ik die dwaling natuurlijk niet goedpraten omdat een andere kerk beweert dat de Heilige Geest niet bestaat. Ik bedoel maar, je kunt de ene dwaling niet compenseren met de andere. Overigens proef ik al een beetje uit je verhaal dat mijn theorie over halfslachtigheid van Messiasbelijdende Joden niet geheel ongegrond is. Ik vind het een foute term. Als je Christus belijdt, ben je Christen en een tussenweg bestaat niet. Of moet ik me Abrahambelijdende Christen noemen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 okt 2004 21:15

dat klopt dat er Messiaanse Joden zijn die Jezus niet als God zien erg moeilijk idd, ook als ze met argumenten komen die hun gelijk lijken te staven. :? maar goed... ik denk dat je de term: messiaanse Joden meer moet zien als onderscheiding van de Joden die niet geloven in Jezus als Messias. Zegt iig dus dat deze Joden in Jezus hun Messias gevonden hebben. Feitelijk putten we uit dezelfde Bron de Bijbel en dienen we dezelfde God en hebben we dezelde Zaligmaker, en zijn we straks 1 kudde van gelovigen in Jezus Christus de Messias. Jood en heiden die geloven in Hem. Hoe het dan met die kerkmuren zit ach ja... misschien komen we daar wel nooit uit. :wink:
ik ben zelf geen Jood dus op mijn onderschrift hoef ik me niet te verheffen, maar het is voor mij een aandenken dat ik niet mag neerzien op de Joden, de zaligheid is immers uit hen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2004 22:35

jas schreef:Wanneer moet ik tegen de jehovagetuigen ten strijde trekken hier? Want die zullen dan ook wel verdedigd worden door deze of gene. Ik wacht het maar af.

Als je de Zevendagsadventisten gaat belegeren, vind je mij - in vol ornaat (mond dicht Aragorn ;)) - aan je zijde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 22:39

Optimatus schreef:
jas schreef:Wanneer moet ik tegen de jehovagetuigen ten strijde trekken hier? Want die zullen dan ook wel verdedigd worden door deze of gene. Ik wacht het maar af.

Als je de Zevendagsadventisten gaat belegeren, vind je mij - in vol ornaat (mond dicht Aragorn ;)) - aan je zijde.

Je daagt me uit.. :P

Ik zal voor de onwetende forummertjes even uitleggen wat een "vol ornaat" bij Optimatus betekent: gekleed in een grote paarse tabbert, liefst behangen met allerhande truttige tierelantijnen, in het latijn uiterlijke vroomheden prevelend en een kar met aflaten, parafernalia, wijwater, kortom, de hele santekraam achter zich aan trekkend. 8)
Laatst gewijzigd door Aragorn op 30 okt 2004 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 00:45

Aragorn, Aragorn, Aragorn,

je hebt de misschel.... pardon, de klok wel horen luiden maar je weet niet waar de katholieke klepel hangt.

Inzake de tabberd:
Ten eerste heet zo'n ding een kazuifel en die wordt gedragen in de kleuren van het betreffende deel van het liturgisch jaar (op dit moment groen)
Ten tweede de hangt zo'n ding niet vol tirelantijnen, maar uitsluitend met een stola en onder het kazuifel zit nog een halsdoek en een albe.

Inzake Latijns:
We noemen die taal nog steeds Latijn. Lingua Latina puchrior lingua Aragornensis est.

Inzake de santekraam:
Het is uitgesloten dat ik die kar trek. Daar hebben we misdienaars voor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 00:52

Yael schreef:ik ben zelf geen Jood dus op mijn onderschrift hoef ik me niet te verheffen, maar het is voor mij een aandenken dat ik niet mag neerzien op de Joden, de zaligheid is immers uit hen.

Je zegt het perfect. De zaligheid is uit hen, maar niet meer of nog niet bij hen. Zij hebben de Woorden Gods ontvangen, maar doen er momenteel niets mee. Ik geloof wel in de bekering van Israel maar dat is nu nog geen feit. En neerkijken mogen we sowieso op niemand.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 00:53

Optimatus schreef:Aragorn, Aragorn, Aragorn,

je hebt de misschel.... pardon, de klok wel horen luiden maar je weet niet waar de katholieke klepel hangt.

Inzake de tabberd:
Ten eerste heet zo'n ding een kazuifel en die wordt gedragen in de kleuren van het betreffende deel van het liturgisch jaar (op dit moment groen)
Ten tweede de hangt zo'n ding niet vol tirelantijnen, maar uitsluitend met een stola en onder het kazuifel zit nog een halsdoek en een albe.

Inzake Latijns:
We noemen die taal nog steeds Latijn. Lingua Latina puchrior lingua Aragornensis est.

Inzake de santekraam:
Het is uitgesloten dat ik die kar trek. Daar hebben we misdienaars voor.

Piet, zet die mijt-er op.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2004 11:46

jas schreef:
Yael schreef:ik ben zelf geen Jood dus op mijn onderschrift hoef ik me niet te verheffen, maar het is voor mij een aandenken dat ik niet mag neerzien op de Joden, de zaligheid is immers uit hen.

Je zegt het perfect. De zaligheid is uit hen, maar niet meer of nog niet bij hen. Zij hebben de Woorden Gods ontvangen, maar doen er momenteel niets mee. Ik geloof wel in de bekering van Israel maar dat is nu nog geen feit. En neerkijken mogen we sowieso op niemand.

Of de zaligheid nog met hen is weet ik niet. Als dat betekend dat het Gods uitverkoren volk niet meer is en dat de kerk ipv Israel is gekomen geloof ik daar dus niet in.
Wel weet ik dat er steeds meer Joden geloven in Jezus als de Messias. Nog wel niet de algehele bekering van Israel maar God opend steeds meer de ogen van de Joden dat Jezus toch echt de langverwachte Messias is.
Toch merk ik vaak bij christenen dat ze zich boven de Joden verheffen. Treurig... :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 13:16

jas schreef:

Dat geldt niet voor alle Joden maar voor de Joden die Jezus niet erkennen... Zeur dus niet over messiasbelijdende Joden... of over wat voor verschillen ook.... kijk of Jezus er als Zoon van God en Verlosser wordt erkend...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 13:39

Marnix schreef:
jas schreef:

Dat geldt niet voor alle Joden maar voor de Joden die Jezus niet erkennen... Zeur dus niet over messiasbelijdende Joden... of over wat voor verschillen ook.... kijk of Jezus er als Zoon van God en Verlosser wordt erkend...
Wie zeurt er nou eigenlijk hier? Je snapt toch wel dat ik bedoel de zaligheid uit de Joden als natie en niet individuele Joden?Daarnaast slaat het nergens op wat je zegt over Jezus als zoon van God en Verlosser. Ik weet ook wel dat dat de hoofdzaak is, maar betekent dat dat we alle andere zaken maar over boord moeten gooien? Dat kunnen we dit forum ook beter sluiten, want over die hoofdzaak zijn we het geloof ik wel eens.Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 14:01

(deze kan weg)
Laatst gewijzigd door Optimatus op 30 okt 2004 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 14:02

jas schreef:Piet, zet die mijt-er op.

Zwarte Piet als misdienaar... DAT IS HET!!!! :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 15:32

Optimatus schreef:

maar ff serieus, waarom ben jij zo fel gekant tegen die zevendedagsadventisten? Ja, niet dat ik er voor ben hoor, want er klopt geen hout van natuurlijk, maar ben wel benieuwd naar jouw argumenten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 15:33

jas schreef:
Optimatus schreef:

maar ff serieus, waarom ben jij zo fel gekant tegen die zevendedagsadventisten? Ja, niet dat ik er voor ben hoor, want er klopt geen hout van natuurlijk, maar ben wel benieuwd naar jouw argumenten.

Dat is frustratie omdat Optimatus elke keer met logische argumentaties vastgepraat werd door Josh en Boudewijn. :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2004 15:56

Ik ben allergisch voor sectes, dat is het, Aragorn. :mrgreen:

Even serieus: iedereen mag zijn of haar kerk of geloof belijden - tegenover mij hoeft niemand zich te verantwoorden. Maar ik ben buitengewoon allergisch voor mensen die niet gehinderd door enige kennis als een op tilt geslagen stoomwals door kerken en tradities heenbanjeren, de meest gruwelijke leugens over kerken en traditities uitkramen en totaal niet luisteren naar anderen.

En dat doen veel mensen die in dergelijke clubs rondhangen.

Terug naar “Archief”