Dat zou grappig zijn, maar wegens het wantrouwen wat de Joden blijkbaar koesteren jegens hun mannelijke component, mag mijn vrouw zich geen Joodse noemen. Haar moeder is het nl. niet, maar haar vader.Yael schreef:Jezus heeft de Thora vervuld maar daarmee niet afgeschaft. Ik weet ook wel dat je door de wet niet zalig wordt dan alleen door het geloof in Jezus Christus als je Verlosser. En dat mag ik door genade ook geloven.
Maar ik vindt het erg belangrijk in de eerste plaats voor mezelf terug te keren of iedergeval opzoek te gaan naar de wortels van mijn geloof en die zijn Joods. Hoe ik daar de Thora en de Joodse feesten in moet plaatsen weet ik nog niet helemaal. Toch geloof ik dat die voor de Jood nog steeds geld, hoe dat met de gemeente zit weet ik (nog) niet.
Maar de Messiasbelijdende Joden die ik tot nu toe ontmoet hebt noemde zich liever geen christen, misschien was dat meer naar hun Joodse broeders en zusters in Israel toe dat je dan minder geaccepteerd wordt ofzo. Ook vieren deze Sabbath en vieren de Joodse feesten in Nieuw Testamentische context en zo behandelen ze ook de wet. Maar daarmee niet hun Joods zijn verliezend. Hoe dat met jouw vrouw zit weet ik niet hoe sterk zij zich verbonden voelt met haar Joodse wortels. Maar uiteindelijk zijn we 1 in Jezus de Messias, Jood en de niet-Jood.
maar ja waarom moeilijk doen over Messiaanse Joden? hoeveel kerkverbanden zijn er wel niet???zij kunnen in hun eigen kerkverband hun eigen traditie's in ere houden en hun Joods zijn blijven praktiseren.
Grappige is dat jouw kinderen (als je die hebt) Joods zijn.![]()

Beste Yael, voor de goede orde, de Joden zijn mij lief hoor dus mijn stelling richt zich niet tegen hun als volk of persoon. Integendeel, ik wens oprecht dat ze allen tot geloof mogen komen. Maar dat neemt niet weg dat ik het met Joodse Christendom absoluut niet eens ben. En dat de zaligheid uit de Joden is, ja dat weet ik, maar daar zou ik me als ik Jood was maar niet op beroemen. Want het is juist dóór hun ongeloof dat ik als heiden mag ingaan. Verder gaat natuurlijk wat je zegt over het aantal kerkverbanden wat we hebben, niet op. De verscheuring van het niet Joodse Christendom kan natuurlijk nooit ter vergoeilijking dienen voor de dwalingen binnen het Joodse Christendom. Als hier een kerk zou beweren (en sommige doen dat) dat Jezus geen God is, dan kan en mag ik die dwaling natuurlijk niet goedpraten omdat een andere kerk beweert dat de Heilige Geest niet bestaat. Ik bedoel maar, je kunt de ene dwaling niet compenseren met de andere. Overigens proef ik al een beetje uit je verhaal dat mijn theorie over halfslachtigheid van Messiasbelijdende Joden niet geheel ongegrond is. Ik vind het een foute term. Als je Christus belijdt, ben je Christen en een tussenweg bestaat niet. Of moet ik me Abrahambelijdende Christen noemen?