Waarom geloof???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 okt 2004 21:00

johannes1 schreef:misschien dat je hier wat aan hebt:
De vijandige professor
en de bescheiden student

Er was een atheïstische professor die zijn studenten uitlegde waarom de wetenschap een probleem heeft met het concept van de Almachtige God. God is onzichtbaar; de wetenschap houdt zich bezig met het zichtbare, het tastbar, etc.

Hij vroeg één van zijn studenten op te staan en vroeg hem: Jij bent christen, is het niet?

S: Ja, meneer, antwoordde hij.

P: Dus jij gelooft in God.

S: Zeker meneer.

P: Is God goed?

S: Absoluut.

P: Is God almachtig?

S: Ja zeker

P: Mijn broer is aan kanker overleden ook al bad hij tot God om hem te genezen. God deed dat niet. Hoe zit het met Gods goedheid

(de student zweeg)

P: Je kunt niet antwoorden, niet waar? Laten we het nog eens proberen. Is God goed?

S: Ja

P: Is Satan goed?

S: Nee.

P: Waar komt Satan vandaan?

S: Van God.

P: Het kwaad is overal, niet waar? Maar God maakte alles, Niet waar?

S: Ja.

P: Dus wie maakte het kwaad?
(de student antwoordde niets?)

P: Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Vuilheid? Al die dingen bestaan, zo is het toch?

S: Ja meneer.

P: Dus wie schiep die dingen?
(de student had geen antwoord)

P: De wetenschap vertelt ons dat wij vijf zintuigen hebben om de wereld om ons heen te observeren. Vertel me eens jongen. Heb jij God ooit gezien?

S: Nee meneer.

P: Heb jij God ooit gehoord?

S: Nee

P: Heb jij God ooit gevoeld, geproefd of geroken. Heb jij ooit met je zintuigen iets van God waargenomen?

S: Nee, ik ben bang van niet, meneer

P: En toch geloof je dat Hij bestaat?

S: Ja meneer

P: De wetenschap zegt dat God niet bestaat omdat Hij niet objectief waarneembaar is. Wat zeg je daarvan jongen?

S: Niets, ik heb alleen mijn geloof, meneer

P: Ja. Geloof. En dat is het probleem dat de wetenschap heeft.

S: Professor, mag ik u iets vragen? Is er zoals als duisternis? Bestaat dat?

P: Ja natuurlijk

S: Nee, meneer, u heeft ongelijk. Duisternis is de afwezigheid van iets anders. Je kunt weinig licht hebben, normaal licht, vol licht. Maar wanneer je geen licht hebt, heb je niets. En dat noemen we duisternis.

P: En wat wil je daar nu mee zeggen?

S: Meneer, uw filosofisch uitgangspunt is zwak. U zegt dat er goed is en kwaad. Leven en dood. U ziet dood als het tegenovergestelde van leven. Maar dood kan niet bestaan als er niet zoiets is als leven. Dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar de afwezigheid van leven, net zoals de duisternis niet het tegenovergestelde is van licht, maar de afwezigheid van licht. Zo wordt het kwaad en de dood daar geboren waar het goede - het leven - afwezig is.
Nu, vertelt u mij eens professor. Leert u uw studenten dat mensen van apen afstammen?

P: Als je bedoelt dat er een natuurlijk proces van evolutie gaande is, ja zeker. Dat doe ik.

S: Heeft u de evolutie ooit met uw ogen waargenomen meneer?
(De professor schudt zijn hoofd met een glimlach en begint zich te realiseren waar dit argument heengaat)

S: Aangezien niemand ooit het proces van evolutie heeft gezien en iemand ooit kan bewijzen dat dit proces, als het al bestaat, altijd wordt voortgezet, bent u niet bezig om u mening te verkondigen meneer? U ben geen wetenschapper, u bent een dominee!

(De klas was inmiddels erg onrustig en iedereen zat met spanning toe te kijken)

S: Is er iemand hier aanwezig die de hersenen van onze professor heeft gezien?
(Een groot gelach barstte los)

S: Is er iemand hier die de hersenen van onze professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt of geroken? Blijkbaar niemand. Dus, volgens de wetenschap heeft u geen hersenen omdat ze niet objectief waarneembaar zijn vastgesteld. Met alle respect meneer, maar hoe kunnen wij uw lessen dan serieus nemen?

(De klas is stil. De professor staart naar de student)

P: Ik denk dat je mijn lessen moet geloven jongen.

S: Precies meneer. Geloof, daar gaat het om. De verbinding tussen mens en God is geloof. Geloof maakt dat alles beweegt en in leven blijft.

dankjewel! ik ben hier ook heel blij mee! worden veel vragen op me afgevuurd en soms weet ik echt geen antwoorden!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 okt 2004 21:04

Aragorn schreef:Maar is het wetenschappelijk gezien onmogelijk dat het letterlijk zo gegaan is als in de bijbel staat?

Dat Eva gemaakt is van een rib van Adam bijvoorbeeld? Dat lijkt me tamelijk onmogelijk :)

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 28 okt 2004 21:05

Thanx allemaal! Ik weet zeker dat ik hier wel wat aan heb!! Fijn dat jullie ook mee willen denken! :D :D :arrow: :idea:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 okt 2004 21:06

Jannoek schreef:dankjewel! ik ben hier ook heel blij mee! worden veel vragen op me afgevuurd en soms weet ik echt geen antwoorden!

Voor de meeste mensen zal dat stukje geen antwoorden bevatten hoor. Het is namelijk wel heel erg 'bedacht'.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 okt 2004 21:15

Aragorn schreef:
parsifal schreef:Maar dat neemt niet weg dat ik soms dingen niet letterlijk neem, omdat ze misschien niet zo bedoeld zijn. Hierbij lijk ik trouwens Augustinus en Calvijn aan mijn kant te hebben als het gaat om de schepping.

De rest zal ik nog eens lezen trouwens.

Ow, dat had ik nog nooit gehoord.. :) Ik dacht altijd dat zij onverkort vasthielden aan een schepping in zes letterlijke dagen. Maar is het wetenschappelijk gezien onmogelijk dat het letterlijk zo gegaan is als in de bijbel staat?

Met de vraag: "had Adam een navel?" is dit beantwoord. Wetenschap kan nooit wonderen uitsluiten, dus wetenschappelijk is de zesdaagse schepping niet uit te sluiten.

Augustinus geeft in de belijdenissen heel duidelijk aan dat hij denkt dat de schepping zoals in de Bijbel beschreven er is om Gods lof te bezingen en alles zijn plaats te geven. Alleen de kinderen en de niet al te verstandigen nemen dit letterlijk. Calvijn lijkt te gaan naar de stelling dat in de Scheppigsverhalen God Zich aanpast aan de mensen die het horen, Hij gooit niet alles op zijn kop wat dit wereldbeeld betreft.

Het gaat ook niet om de manier van Scheppen in Genesis 1 en 2. Het is belangrijker dat God de schepper is van de zon (die als een god werd gezien door de vele omliggende volkeren) God is ook de schepper van de zee, Hij heeft ook de oermachten in Zijn hand. En zo kun je doorgaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 21:36

parsifal schreef:
Aragorn schreef:
parsifal schreef:Maar dat neemt niet weg dat ik soms dingen niet letterlijk neem, omdat ze misschien niet zo bedoeld zijn. Hierbij lijk ik trouwens Augustinus en Calvijn aan mijn kant te hebben als het gaat om de schepping.

De rest zal ik nog eens lezen trouwens.

Ow, dat had ik nog nooit gehoord.. :) Ik dacht altijd dat zij onverkort vasthielden aan een schepping in zes letterlijke dagen. Maar is het wetenschappelijk gezien onmogelijk dat het letterlijk zo gegaan is als in de bijbel staat?

Met de vraag: "had Adam een navel?" is dit beantwoord. Wetenschap kan nooit wonderen uitsluiten, dus wetenschappelijk is de zesdaagse schepping niet uit te sluiten.

Dat is waar.

Augustinus geeft in de belijdenissen heel duidelijk aan dat hij denkt dat de schepping zoals in de Bijbel beschreven er is om Gods lof te bezingen en alles zijn plaats te geven. Alleen de kinderen en de niet al te verstandigen nemen dit letterlijk.

Wow, ik kan me voorstellen dat dit redelijk shocking kan zijn voor veel mensen die tegenwoordig onverkort vasthouden aan schepping in 6 dagen en tevens Augustinus als belangrijk kerkvader zien. (Moet toch die Belijdenissen eens gaan lezen dan :wink: )

Calvijn lijkt te gaan naar de stelling dat in de Scheppigsverhalen God Zich aanpast aan de mensen die het horen, Hij gooit niet alles op zijn kop wat dit wereldbeeld betreft.

Maar waarom geloven zij dan niet direct in een letterlijke uitleg, wat zijn hun argumenten daarvoor? (Sorry dat ik me bij deze misschien onder de kinderen en niet al te verstandigen schaar :P )[/quote]

just_mary
Mineur
Mineur

Re: Waarom geloof???

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 22:44

liezel schreef:Hoi allemaal, ik zit met wat vragen over het geloof zoals
Waarom geloof je in God?

Hoe kan je weten dat God echt bestaat?

Ik ga er niet meer opschrijven maar juist vanavond werdt me dat allemaal gevraagd onder het werken, ja wat moet je dan, ik zit zelf met die vragen, hoe kan ik dat dan aan anderen uitleggen??
Ik weet niet wat ik hiermee aan moet, ze vragen het zeker nog wel een keer :?

Hey,
Het maakt het nog moelijker als je zelf ook met die vragen zit, want dan is het logisch dat je het niet 'kant en klaar' aan anderen uit kan leggen en beantwoorden.
Waarom geloof je in God?
Misschien zou ik zoiets zeggen als: omdat God bestaat, omdat Hij alles gemaakt heeft, ook mij. Ik geloof dat wat er in de Bijbel staat waar is. En daarin lees ik dat ik naar Zijn wil moet leven, naar de tien geboden. Door de zondeval kunnen we dat niet meer en daarom is Jezus gekomen om te sterven voor de schuld die wij bij God hebben. Daardoor kan de relatie met God weer hersteld worden en mogen we later altijd bij hem zijn. Mijn geloof in God is mijn doel in mijn leven. Ik geloof het, omdat ik geloof dat het waar is.
(dit is wel een antwoord wat ik altijd geef, ook al twijfel ik er soms aan, daar hebben zij dan even niet mee te maken)

Hoe kan je weten dat God echt bestaat?
Dat weet je niet. Dat kun je niet keihard bewijzen. Maar dat geloof ik gewoon. (klinkt best zielig, beetje onzeker in de oren van die mensen waarschijnlijk, maar zo is het wel denk ik). Afhankelijk van met wie ik praat brei ik er nog een verhaal over de evolutietheorie aan vast, dat die ook niet 100% te bewijzen is en dus ook een geloof is. En dat veel mensen er dus voor kiezen in de evolutietheorie te geloven, maar dat ik geloof dat God alles gemaakt heeft, zoals in de Bijbel beschreven staat. En als ze dan zeggen: 'Er zijn ook christenen die wel in de evolutietheorie geloven', dan zeg ik: 'Dat is zo, maar ik ga voor het creationisme, want die theorie lijkt veel meer op wat erover in de Bijbel staat over de schepping.' En dat ik wel in micro-evolutie geloof, maar zeker weten niet in macro-evolutie.
Je kunt ook een heel andere kant opgaan met deze vraag en zeggen dat je Gods aanwezigheid ervaart in gebed bijv. en merkt dat Hij je leven leidt en er voor je is. Dat je daardoor zeker weet dat Hij bestaat.

Maar het is altijd erg moeilijk, zulke gesprekken. Zelf twijfel je ook zo vaak over vanalles. Ieder gesprek is weer anders. Soms willen de woorden beter komen, soms niet.
Maar weet je nog meer vragen die ze hadden?
Bijv. op 'hoe heeft God dan alles gemaakt' en 'dat kan toch helemaal niet dat 1 iemand dat gemaakt heeft' ed, kun je zeggen: God is de schepper, wij zijn zijn schepselen. Een schepsel kan nooit zijn schepper evenaren. Daarom zullen wij ook nooit kunnen bevatten hoe God ons heeft kunnen maken. Dat kan Hij gewoon. Een computer/robot blijft ook altijd ondergeschikt aan de mens, omdat de mens hem gemaakt heeft. Nooit zal een robot slimmer zijn dan de mens en dus over de mens kunnen heersen, zonder de mens bestaan ze niet en kunnen ze niks.

En zo zijn er meer van die min of meer standaard-antwoorden die je kunt geven. Standaardantwoorden geven op persoonlijke vragen mbt je geloof gaat praktisch niet. Want dan komt er iets van jezelf bij kijken. Maar vaak vragen ze daar ook niet naar, sommige wel. Maar hoe je die antwoorden geeft is heel erg afhankelijk van jezelf, of je heel sterk gelooft of nog veel twijfelt. Op sommige momenten twijfel ik zelf heel erg en als ik dan met iemand echt persoonlijk praat, dan merkt tie ook dat ik twijfel. Op andere momenten ben ik veel zekerder en kan ik ook veel zekerder naar andere toe zijn. Soms doe ik me ook zekerder voor dan ik ben. Het ligt aan de persoon en aan de situatie op dat moment. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 okt 2004 18:06

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Maar is het wetenschappelijk gezien onmogelijk dat het letterlijk zo gegaan is als in de bijbel staat?

Dat Eva gemaakt is van een rib van Adam bijvoorbeeld? Dat lijkt me tamelijk onmogelijk :)

voor God is alles mogelijk
Laatst gewijzigd door johannes1 op 29 okt 2004 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 okt 2004 18:14

Collateral schreef:

Hm, dat is de vraag. Als je bedenkt dat in 1 cel al je eigenschappen zijn opgeslagen en wij met bepaalde weefselstukken al organen kunnen kweken lijkt het me niet onmogelijk dat God met een rib een mens kan maken. Overigens is dat dan nog weer minder geloofwaardig dan wanneer je Adam uit klei maakt. :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 okt 2004 18:45

johannes1 schreef:
Collateral schreef:

voor God is alles onmogelijk

meen je dat?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 okt 2004 19:09

het had natuurlijk moeten zijn voor God is niets onmogelijks, of het had ook zo kunnen zijn: voor God is alles mogelijk
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 okt 2004 19:40

God bestaat! De enige weg om iemand anders te 'overtuigen' van het bestaan van God is. Hem laten kennis maken met die God.

Er zijn genoeg argumenten te verzinnen om het bestaan van God aan te tonen. Maar de meeste van die argumenten zijn niet relevant.

Als mensen mij vragen hoe ik God kan bewijzen.

- Je kan met God in aanraaking komen door met Hem te praten. Ik weet dat alle beloftes die God doet in de bijbel uitkomen. Iedereen kan in contact komen met God. De vraag is alleen of je dat wel weelt. Als je tot God nadert moet je dat in overgave en vertrouwen doen.

oke verzin ik ook ff een verhaaltje :mrgreen:

s: Ik heb op een stoel gezeten!
p: Ik geloof niet in het bestaan van stoelen!
s: Maar toch heb ik op een stoel gezeten!
p: stoelen bestaan niet!
s: ik weet zeker dat stoelen bestaan want ik heb er toch zelf opgezeten?
p: ja... hoe kan ik dat dan weten dat die stoelen bestaan?
s: doe je hand van je ogen dan staat er 1 voor je!
p: ja d8 ik mijn hand voor mijn ogen weg halen?
s: als je die stoel wil zien, zal je dat toch echt moeten doen!

de pastoor haald zijn hand voor zijn ogen weg en roept het uit:
p: men dat ik zo dom ben geweest, ik had moeten geloven in het bestaan van stoelen en mijn ogen moeten openen. Want stoelen bestaan wel degelijk.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 29 okt 2004 20:10

Heel Hartelijk bedankt allemaal!

@Just_Mary, hier heb ik zeker wel wat aan!

@Hijwel, Haha je verhaaltje is mooi hoor! :wink: :mrgreen:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 okt 2004 20:34

Aragorn schreef:Maar waarom geloven zij dan niet direct in een letterlijke uitleg, wat zijn hun argumenten daarvoor? (Sorry dat ik me bij deze misschien onder de kinderen en niet al te verstandigen schaar :P )

Augustinus liet zich vooral leiden door de heersende filosofie. Calvijn wilde denk ik ruimte laten op grond van de tekst. Hij had het idee dat wat God zegt niet in de eerste plaats geschiedschrijving is en dat er door zaken anders te ordenen veel meer het echt belangrijke naar voren komt. Lees hier over het boek religie en wetenschap van A. McGrath.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”