goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 30 jan 2003 12:54

Lalage schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens hm. Als je toevallig je grote liefde op jonge leeftijd tegenkomt, moet je maar niet gaan studeren? no way!
Dan begin je toch gewoon aan kinderen na je studie, tijd zat hoor.

In mijn eerste post schreef ik het alzo:
....En dan als je na 3 jaar gaat trouwen hard roepen dat je eerst je studie moet afmaken voor je kinderen wilt enz... En dan zes jaar gestudeerd hebben en het niet gaan gebruiken, of kindern NOG verder uitstellen ivm werk........

Zoals Janneke zegt vraag ik me dan af: toch maar niets met je studie doen??? Of: eerst studeren, kinderen uitstellen. Vervolgens kinderen opvoeden en DAARNA pas werken. Dan krijg je moeilijkheden met het verschuiven van het vakgebied, herintreden e.d.

Wil je toch nog eerst bijv. 2 jaar werken dan ben al zo'n 26 ofzo (en inmidels 5 jaar getrouwd?). Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans is op 'zieke' kinderen. Dat begint al na je dertigste (eitjes worden ouder, want die heb je al vanaf je geboorte).

Als je echt een serieuze verkering hebt (al twee jaar bijv) zodra je van de middelbare school afkomt, dan vraag ik me echt af of je wel superlang moet gaan studeren!

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 30 jan 2003 13:23

Sowieso is het de vraag of je met zo'n opleiding nog wel zo gek veel zal doen als je kinderen hebt! Tenminste, ik stop mijn kinderen niet in de creche!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jan 2003 22:42

uuuuuuh ik ken Borkdude nog maar een paar maanden... en ik weet zeker dat we niet trouwen zolang we allebei nog studeren. Wat is er mis mee om kinderen krijgen uit te stellen? Dat begrijp ik echt niet. Kijk, op je 40ste beginnen is inderdaad niet gezond, maar ik ben er echt nog lang niet aan toe.

En over kindjes in de creche: dat zou ik ook zeker niet full-time doen. Maar een kind heeft ook nog een vader en als je allebei part-time werkt kan je allebei ook een deel van de opvoeding op je nemen. Ik vind het zonde als je niet studeert omdat je zo nodig kinderen moet krijgen, terwijl je wel de capaciteit ervoor hebt.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 31 jan 2003 09:47

Lalage schreef:Wat is er mis mee om kinderen krijgen uit te stellen? Dat begrijp ik echt niet.

Dat hangt er natuurlijk vanaf WAAROM je het wilt uitstellen. Zoals ik al aangaf ben ik niet tegen 'planning', maar in hoeverre je het kutn uitstellen weet ik niet. En we moeten natuurlijk wel kijken wat God wil.

En over kindjes in de creche: dat zou ik ook zeker niet full-time doen. Maar een kind heeft ook nog een vader en als je allebei part-time werkt kan je allebei ook een deel van de opvoeding op je nemen.

Zou ik ook niet willen hoor! Overigens is het aan de andere kant wel goed als kleine kinderen ook met anderen leren omgaan. Zelf zou ik er niet voor kiezen om kinderen vaker dan twee dagen in de week naar een creche te sturen.

Ik vind het zonde als je niet studeert omdat je zo nodig kinderen moet krijgen, terwijl je wel de capaciteit ervoor hebt.

Daar ben ik het mee eens! Ik ben niet voor niets gaan studeren :mrgreen:

gr. HM

(kortom: je eerste uitspraak (meer een (retorische?)vraag) ben ik het niet mee eens maar de andere dingen zeker wel!)

Hebben andere mensen hier nog wat over te melden?
Is kinderen opvoeden de taak van een vrouw, of voor allebei?
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jan 2003 09:54

Kinderen opvoeden vind ik de taak van man en vrouw samen!
Het zijn toch niet alleen de kinderen van de moeder, maar ook de kinderen van de vader. Dus zij hebben net zo goed een taak in de opvoeding!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 31 jan 2003 12:13

Je moet natuurlijk ook naar de situatie krijgen waarin je kindje terrechtkomen. Kinderen blijven krijgen, prima, maar het moet niet zo zijn dat je straks in een huisje met een stuk of 15 kindjes zit die je vervolgens geen goed leven kan bieden. Niet genoeg geld voor genoeg eten etc.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 31 jan 2003 15:49

Is nou echt iedereen hier tegen de creche? Full-time ok, maar een dag of 2 heb ik geen problemen mee. Bij collega's zie ik dat veel kinderen juist heel erg graag naar de creche gaan om met andere kinderen te spelen! Natuurlijk rigoreus mee stoppen als het kind het niet aankan, ziek is, etc. Maar anders heb ik er geen bezwaar mee. Ik ging vroeger naar de kinderspeelzaal, niet omdat mijn moeder werkte maar omdat dat goed was voorde ontwikkeling.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 jan 2003 16:07

Is het dan niet zo dat een kind dan leert om steeds met anderen te zijn. En dus niet zichzelf kan vermaken. Dus alleen zijn. Dat is toch ook wel belangrijk lijkt me.

Ik ben ooit twee dagen naar het schijnt naar zo'n kinderspeelzaal geweest. Een drama. Dus maar mooi thuis gebleven tot ik naar school mocht. Dat lijkt me een betere oplossing.

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 31 jan 2003 17:12

heeeee, wat leuk dat deze discussie weer oplaait!

HM, wat je zei over periodieke onthouding : ik ben het helemaal met je eens. iedereen die zo nodig tegen de pil is als geboortebeperkingsmiddel, gaat massaal aan de periodieke onthouding. Bij ons wordt dat al gekscherend de 'Refo-pil' genoemd... Het middel maakt niet uit, het gaat erom met wat voor doel je het doet. Maar goed, uiteindelijk zou ik zelf de pil niet zo snel gaan gebruiken omdat dat gerotzooi met hormonen volgens mij nooit goed is.

En, om op je andere vraag terug te komen, ik denk dat je wel degelijk op een zorgvuldige manier methet krijgen van kinderen om mag gaan. En met zorgvildig bedoel ik: kijken wat jullie als gezin aankunnen. En dan daar niet al te makkelijk mee omspringen. niet te snel zeggen, nu is 't genoeg of: nu even niet. Het kindergeschenk is zooooo groot, daar moet op een verantwoorde manier meeomgegaan worden, en je mag ook zeker niet te snel voor bedanken.

Maar goed, dat is mijn mening. Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd...

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 01 feb 2003 15:55

Men zegt wel, hoe langer je borstvoeding geeft hoe kleiner de kans is dat je weer zwanger raakt...... Dat is in de praktijk duz niet meer zo... Hoe dat komt kan ik helaas niet duidelijk maken, dan alleen maar verhalen gehoord te hebben van moeders die hun kind borstvoeding gaven en toch zwanger werden naar 1,5 jaar.(na de geboorte van hun jongste kind)....

Het kan door medische omstandigheden zijn dat je geen kinderen meer kan krijgen en dan moeten er bepaalde (medische) ingrepen worden gedaan. (zoals, sterriliseren bij een vrouw)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2003 22:55

marjo schreef:Is nou echt iedereen hier tegen de creche? Full-time ok, maar een dag of 2 heb ik geen problemen mee. Bij collega's zie ik dat veel kinderen juist heel erg graag naar de creche gaan om met andere kinderen te spelen! Natuurlijk rigoreus mee stoppen als het kind het niet aankan, ziek is, etc. Maar anders heb ik er geen bezwaar mee. Ik ging vroeger naar de kinderspeelzaal, niet omdat mijn moeder werkte maar omdat dat goed was voorde ontwikkeling.

zoals ik eerder al zei: full-time lijkt me niet gezond (al helemaal niet voor een baby!!) maar een of twee dag(del)en kan wel
Ik heb vroeger nooit op een creche gezeten, ik speelde heel veel buiten met kinderen uit de buurt. Ik ben mijn moeder dankbaar dat ze altijd thuis was als ik thuis kwam uit school. Dus als ik ooit kinderen krijg, wil ik ook graag dat een van hun ouders hen opvangt met een kop thee en hun schoolverhalen aanhoort :)

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 01 feb 2003 22:59

tot welke leeftijd zou je dat dan doen??????

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 feb 2003 16:58

anna schreef:tot welke leeftijd zou je dat dan doen??????

Ehm..even snel een gooi...tot ongeveer eind basisschool?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 03 feb 2003 17:32

Night schreef:
anna schreef:tot welke leeftijd zou je dat dan doen??????

Ehm..even snel een gooi...tot ongeveer eind basisschool?

Volgens mij heeft een kind juist in de pubertijd die kop thee en dat luisterend oor zo heel hard nodig. En al lijkt het dan soms dat ze het misschien niet waarderen jaren later hoor je dan dat ze die kleine dingen juist zo waardeerden. Dat die kleine dingen juist dat gevoel van thuihaven gaven

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 feb 2003 18:12

T was dan ook echt een minimum.

Mijn moeder was altijd thuis t/m mn 15e ongeveer denk ik.
Alleen gezien de verhalen destijds om me heen dacht ik dat ik een van de weinigen was.
Ik heb het wel zeer gewaardeerd.
En ik denk ook dat het heel waardevol is.

Daarentegen is het ook weleens heel goed wanneer een puber een keer een middag alleen thuis komt. Heeft ook iets met zelfstandig maken te maken.

maar terecht..ik moet hoger gooien...
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”