Aragorn schreef:Cathy schreef:Ik heb moeite met dat 'robottenargument'.
Waren Adam en Eva vòòr de zondenval robotten? Worden wij 'later' als we niet meer kunnen/ willen zondigen robotten?
Hm, interessante kwestie.
Wat betreft het eerste is het antwoord denk ik simpel: nee, ze waren geen robotten, maar hadden van het begin af aan een vrije wil. Daardoor konden ze ook in zonde vallen en deden ze dat ook.
Of je in de hemel nog steeds keuze hebt weet ik niet. Misschien wel, maar zijn de omstandigheden en jouw gesteldheid daar dusdanig volmaakt goed dat het er praktisch niet van komt je keuzevrijheid negatief in te vullen. Of wordt je keuze om te geloven een soort van 'vastgesteld'...
Ik denk dat er op bijbelse gronden wel enige bevestiging te vinden is van de bewering van Aragorn.
Wat mij opvalt: Adam en Eva kiezen eigenlijk niet uit eigen beweging voor het kwaad. Adam en Eva woonden al een tijdje in het paradijs zonder van die boom te eten. Ze kwamen eigenlijk niet 'op het idee' om van die boom te eten. Ze kozen pas voor 'het kwaad' toen ze ertoe verleid werden. De satan kwam om te verleiden. Wat ik hieruit wil concluderen: wanneer er geen verleiding is kiest de mens in een paradijselijke staat niet voor het kwaad ookal heeft ze de mogelijkheid. De kritieke en doorslaggevende factor voor een menselijke keuze voor het kwaad is de aanwezigheid van 'verleiding'. M.a.w. de aanwezigheid van verleiding is dus a.h.w. een voorwaarde voor de keuze tot het kwaad.
Omdat de satan definitief uit de hemel verdwenen is en er dus geen verleidelijke invloedsfeer meer bestaat kiest de mens (die dan terug gebracht is in zijn paradijselijke volmaaktheid) ondanks zijn mogelijkheid daartoe niet meer voor het kwaad.