Doelgericht leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 okt 2004 09:31

joepie schreef:
Petertje schreef:
Hein schreef:Ik ben ook erg benieuwd (ik stelde uiteindelijk de vraag) waarom Essiejee o.i.d. afgehaakt is.

Daarnaast vraag ik me af waarom het voor uitverkiezingsmensen zo goed is. Wordt je gesteven of ontrafeld? wat dat betreft.

Veel van die populaire Amerikaanse schrijvers zijn nogal Arminiaans getint. Rick Warren niet, hij stelt in het eerste hoofdstuk dat alles van God komt. Daarna laat hij zien waarom wij geschapen zijn, waarom zijn we hier op aarde, wat is belangrijk in het leven, hoe wil God gediend worden, etc. en dit alles met bijbelteksten onderbouwd (het is een hele kluif om alle bijbelteksten erbij te zoeken, maar het loont!!)

Ik heb alle bijbelteksten op internet opgezocht en in een wordt document gezet. Zodat we nu gewoon de desbetreffende teksten even uitprinten bij het hoofdstuk wat we aan het lezen zijn. Scheelt een hoop zoekwerk. Plus als je het later gaat bespreken dan heb je het ook zo bij de hand.
Maar waren er nu geen dingen waarvan jullie dachten: he, ik ben het daar niet helemaal mee eens?
Vonden jullie dus alles goed wat hij zei?

Joepie, ik ben ook geinteresseerd. Ik heb het boek nl ook, en ben elke keer druk bezig met alle teksten op te zoeken. maar als ik ze zou kunnen krijgen zou geweldig zijn.

Ik ben in het begin van het boek, en ik kan nog niet zeggen dat ik verkeerde dingen tegen ben gekomen. Dat Rick je in het begin vooral stilzet bij je schepping en dat God alles bepaald heeft, ja dat zette me wel even stil. had ik eigenlijk nog nooit zo bij nagedacht.

Misschien kom ik ook wel dingen tegen waarvan ik denk, wat moet ik hiermee? maar ik probeer er iets van te leren en de goede dingen er uit te halen. Misschien is dat wel de beste manier. Dat doe je toch ook als je een ander boek leest?

joepie

Berichtdoor joepie » 27 okt 2004 20:21

Sorry, zie het nu pas. Als je mij pb met je e-mail adres.
Stuur ik de eerste zeven hoofdstukken op.
Ben nu met de volgende sessie bezig. Dus die komt daarna.

En wat mij o.a. opviel aan deze hoofdstukken, dat er eigenlijk niets stond wat iets nieuws was. ik bedoel iets waarvan ik dacht: Sjonge dat is nu een een eye-opener!
Verder heb ik nogal moeite met het feit dat we dus volgens hem opnieuw geoordeelt worden bij de wederkomst.
Terwijl er in Matth. staat dat bij Zijn komst er al gelijk een scheiding zal wezen. En in de Psalmen en Jesaja staat dat je zonde je vergeven zijn zodra je God daarom vraagt. Dus Hij doet de zonde weg van je, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan. Nu zegt hij dus dat je dan je zonde opnieuw moet opnoemen. En dat zou inhouden dat ze dus niet weg zijn als je God daarom vraagt.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 27 okt 2004 22:12

Joepie, je bent geweldig!!!

Zie pb.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 29 okt 2004 09:20

Verder heb ik nogal moeite met het feit dat we dus volgens hem opnieuw geoordeelt worden bij de wederkomst.
Terwijl er in Matth. staat dat bij Zijn komst er al gelijk een scheiding zal wezen. En in de Psalmen en Jesaja staat dat je zonde je vergeven zijn zodra je God daarom vraagt. Dus Hij doet de zonde weg van je, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan. Nu zegt hij dus dat je dan je zonde opnieuw moet opnoemen. En dat zou inhouden dat ze dus niet weg zijn als je God daarom vraagt.

Gaat dat dan niet over het oordelen van de werken van de ongelovigen?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 okt 2004 09:53

Nee.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 31 okt 2004 01:17

joepie schreef:Sorry, zie het nu pas. Als je mij pb met je e-mail adres.
Stuur ik de eerste zeven hoofdstukken op.
Ben nu met de volgende sessie bezig. Dus die komt daarna.

En wat mij o.a. opviel aan deze hoofdstukken, dat er eigenlijk niets stond wat iets nieuws was. ik bedoel iets waarvan ik dacht: Sjonge dat is nu een een eye-opener!

Paulus zegt in 1 Cor. 4 vers 4: Want ik ben mij van niets bewust, maar daardoor ben ik niet gerechtvaardigd; Hij, die mij beoordeelt is de Here. en Joh. 3:18 .Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Dus ik denk dat je het zo kunt zeggen: wie niet in Hem geloofd wordt veroordeeld, wie in Hem geloofd, wordt beoordeeld naar zijn/haar werken. zie ook Openb. 20: Het laatste oordeel
11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 okt 2004 08:46

Ja, dat klopt. Die dingen heb ik er ook bij gelezen.

Maar. Als jij God om vergeving vraagt is die zonde vergeven.
Hij doet ze weg van je, en je bent weer wit als sneeuw, door het offer van Christus.
Dus: als je dan weer opnieuw beoordeelt wordt en je zonde moet opnoemen, zoals het boekje zegt, dan zijn je zonde dus niet weg.
Want je moet ze dan opnieuw allemaal noemen.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 13 nov 2004 20:07

joepie schreef:Ja, dat klopt. Die dingen heb ik er ook bij gelezen.

Maar. Als jij God om vergeving vraagt is die zonde vergeven.
Hij doet ze weg van je, en je bent weer wit als sneeuw, door het offer van Christus.
Dus: als je dan weer opnieuw beoordeelt wordt en je zonde moet opnoemen, zoals het boekje zegt, dan zijn je zonde dus niet weg.
Want je moet ze dan opnieuw allemaal noemen.

De zonden zijn weg als je oprecht vergeving vraagt (zie ook o.a. Micha, zonden zijn verdwenen in de diepte der zee). En met oprecht bedoel ik dat het heel belangrijk is dat we de zonden duidelijk noemen, (ook al kan dat heel moeilijk zijn).
Ik zie het zo dat we onze 'werken' moeten verantwoorden, dus of we ons leven tot eer van God geleefd hebben. Als onze zonden vergeven zijn, staan we al aan de rechterkant van de troon, maar we moeten wel onze 'werken' verantwoorden. Zie o.a. Openb. 20:11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden
En in Openb. 14: 12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.
13 Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: ‘Schrijf op: “Gelukkig zijn zij die vanaf nu in verbondenheid met de Heer sterven.”’ En de Geest beaamt: ‘Zij mogen uitrusten van hun inspanningen, want hun daden vergezellen hen.’ (en nogmaals dank voor de teksten!!)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2004 16:21

hey this een mooi boek..

ik heb er al veel aan gehad! je krijgt iig concrete doelen waardoor God je wil vormen naar Zijn beeld!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 jun 2005 20:51

essieee schreef:ik ben helaas afgehaakt, ik heb moeite met het boek. Blijft wel een boek met veel en goede inhoud!

Okay ik ben gisteren opnieuw gestart! Ik hoop hem nu wel helemaal te doen, ik doe het nu samen met een vriend en dat bevalt me nu al beter.....

Ik ben er wel ong. 1,5 uur per dag mee bezig en het zet m,e erg tot nadenken!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jun 2005 22:22

ik ben een tijdje geleden ook erin begonnen. Ik ben vekeerd begonnen, ik kon geen tijd vrijmaken om het elke dag te doen, dus deed ikeen hoofdstuk per week. Kben nu helaas afgehaakt omdat het ff niet lekker gaat op het gebied van geloof. Ik kon me er niet meer toezetten. Ik ga snel weer opnieuw beginnen en dan wel elke dag
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 jun 2005 22:24

Heel herkenbaar!!!!!!!!
Begin morgen....heb je een hele dag!

charlie
Mineur
Mineur

asdfasdf

Berichtdoor charlie » 12 jun 2005 10:36

essieee schreef:
essieee schreef:ik ben helaas afgehaakt, ik heb moeite met het boek. Blijft wel een boek met veel en goede inhoud!

Okay ik ben gisteren opnieuw gestart! Ik hoop hem nu wel helemaal te doen, ik doe het nu samen met een vriend en dat bevalt me nu al beter.....

en het zet m,e erg tot nadenken!

Waar ik met de medelezers wel eens van gedachten zou willen wisselen is dit:
In H1 wordt gesteld: it s not aboutyou: jij bent het middelpunt niet. Echt een goede stelling
In H2 is de stelling: je bent geen ongelukje. Daarin wordt gesteld dat je naar Gods beeld geschapen bent, en dat je jezelf dat bewust moet worden. Pas als je dat bewust bent, kan je echt leven. (daarnaast moet je jezelf de vraag stellen wat je van die gedachten afhoudt)

wat ik als refo dan moeilijk vindt, is dat er nergens wordt gerept over de zondeval. Ik heb het meermalen gelezen met vrienden, en elke keer haakte ik psychisch hierop af. je leest wel verder, maar je kan het niet meer op jezelf toepassen.

Ik vind dit echt een sleutelvraag, omdat de rest van het boek hier ook bij staat of valt.

Jullie ook die ervaring? hoe ging je ermee om?
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 11:17

Ja Charlie erg herkenbaar :wink: !
Wanneer de zondeval verzwegen wordt zeg maar en de mens zo bijzonder rein geschetst wordt heb je volgens mij ook geen verlosser meer nodig.

Wat ik in hoofdstuk twee een mooie quote vindt is; dat God je met een reden gemaakt heeft en je leven veel betekenis heeft; Je ontdekt die betekenis wanneer je God het referentiepunt van je leven maakt.
Maar ook daarin mis ik het onderscheid tussen een ind van God en een mens zoals ik...

Of zie ik het te moeilijk?

En Charlie, komt hoofdstuk 3 juist niet wat verder?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jun 2005 23:28

zoals ik al eerder aangegeven heb vindt ik het een mooi boek. Toch mis ik wel een paar dingen.. Je moet echt in afhankelijkheid leven met God als je dit boek gaat lezen.. Als dit niet het geval is denk ik dat je terecht komt in "goede werken" en dat je tus tegen je grenzen aanloopt van je eigen kunnen.. "ik wil wel, maar ik kan het niet". Waar wat mij betreft meer op gehamerd mog worden is dat Jezus steeds meer centraal moeten komen te staan in je leven. Niet jij hoeft het allemaal goed te doen, maar Jezus in jou..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”