Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 07:22

Tenzij men expliciet aan de PKN heeft aangegeven dat men niet lid wil zijn van deze kerk (d.m.v. de attestatie op te vragen), staat men gewoon in de PKN registers. Dit vloeit voort uit het verenigingsbesluit dat door de NHK is genomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2004 08:31

En uit ervaring met één van mijn kinderen (die zich helemaal uit de kerk heeft teruggetrokken) moet je dit óók bekendmaken bij de burgerlijke stand.
Want via de SMRA gaat je kerkopgave mee en word je dus benaderd door de kerk in de nieuwe woonplaats...

Riska

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 27 okt 2004 09:40

Riska schreef:En uit ervaring met één van mijn kinderen (die zich helemaal uit de kerk heeft teruggetrokken) moet je dit óók bekendmaken bij de burgerlijke stand.

Hmmm... scheiding van kerk en staat noemen ze dat...
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2004 09:52

tkf schreef:
Riska schreef:En uit ervaring met één van mijn kinderen (die zich helemaal uit de kerk heeft teruggetrokken) moet je dit óók bekendmaken bij de burgerlijke stand.

Hmmm... scheiding van kerk en staat noemen ze dat...

Ja precies en bij dit kind viel het gelukkig niet bezwaarlijk, "hij doet er niks meer aan", maar staat er niet vijandig tegenover.
Bij mijn dochter zou het een regelrechte ramp betekenen - "inbreuk in de privacy" en "heel nederland zou zonder kerken moeten zijn" etc. Het zou de relatie met welke kerk dan ook, die toch al volledig stuk is voor haar, er bepaald niet beter op maken of voor herstel zorgen...

Ik hoop (en vooral bid) dat het ooit anders wordt, want in feite heeft ze God afgezworen... en ik denk dat ik niet de enige ouder in Nederland ben, die dat als een groot verdriet beleven...

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2004 15:29

De synoden van de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden besloten met overgrote meerderheid

over dit overgrote meerderheid in de hervormde kerk heb ik me twijfels. een synodelid die voor 3000 leden stemde had even veel stem gerechtigheid als een synodelid die voor 30000 leden stemde. dus het is maar de vraag of het een meerderheid is, omdat die van 30000 leden net zo goed allemaal tegen hadden kunnen stemmen.

Hierdoor weken zij af van de overgrote meerderheid in de drie synodes en plaatsten zij zichzelf buiten hun respectievelijke kerkverbanden

laat ik het nu eens anders zeggen, optimatus. zij werden er buitengezet. ik wil alleen het voorbeeld van ds van kooten naar voren halen om dat te bewijzen. dominee van kooten gaf een voorstel zodat iedereen mee kon gaan, maar nee ze moesten buigen en de pkn onderschrijven. hadt de synode nou ingestemd met het voorstel van kooten dan had nu niet deze discussie geweest.

De Hersteld-Hervormde Kerk beroept zich erop de voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk te zijn. Dit is zij niet, noch in leer, noch erftechnisch gezien.

ze houden de hervormde kerkorde aan, ze leren nog steeds hetzelfde, hoe kan je dan zeggen dat ze niet de hervormde kerk zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 01:03

johannes1 schreef:over dit overgrote meerderheid in de hervormde kerk heb ik me twijfels. een synodelid die voor 3000 leden stemde had even veel stem gerechtigheid als een synodelid die voor 30000 leden stemde. dus het is maar de vraag of het een meerderheid is, omdat die van 30000 leden net zo goed allemaal tegen hadden kunnen stemmen.

Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid mee te gaan of niet bij het individuele gemeentelid. Echter, de Synode, het bestuur van de NHK, heeft met meer dan 2/3 meerderheid besloten PKN te worden. Dat was voldoende.

johannes1 schreef:laat ik het nu eens anders zeggen, optimatus. zij werden er buitengezet. ik wil alleen het voorbeeld van ds van kooten naar voren halen om dat te bewijzen. dominee van kooten gaf een voorstel zodat iedereen mee kon gaan, maar nee ze moesten buigen en de pkn onderschrijven. hadt de synode nou ingestemd met het voorstel van kooten dan had nu niet deze discussie geweest.

Wat was het voorbeeld van Ds. Van Kooten? Ik ken de goede man niet, dus ik laat me graag voorlichten.

johannes1 schreef:ze houden de hervormde kerkorde aan, ze leren nog steeds hetzelfde, hoe kan je dan zeggen dat ze niet de hervormde kerk zijn.

Het aanhouden van een kerkorde is niet doorslaggevend. Als de Oud-Katholieke Kerk de Hervormde kerkorde zou gaan aanhouden is zij niet meteen Hervormd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 okt 2004 07:36

optimatus schreef:Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid mee te gaan of niet bij het individuele gemeentelid. Echter, de Synode, het bestuur van de NHK, heeft met meer dan 2/3 meerderheid besloten PKN te worden. Dat was voldoende.

de verantwoordelijkheid ligt bij de gemeentelid daar heb je gelijk in, maar je hebt wel een vertekend beeld, een classis die 10x zo groot is heeft evenveel stemrecht als eentje die 10x zo klein is. dus die meerderheid had best mee kunnen vallen.

Wat was het voorbeeld van Ds. Van Kooten? Ik ken de goede man niet, dus ik laat me graag voorlichten.

Hij stelde in een motie een associatie van bezwaarde gemeenten voor die een band aangaan met de PKN en die voortbestaan onder de hervormde kerkorde. ook wel het federatieband genoemd. alleen de synode verwierp dit omdat de motie niet roept tot buigen voor de pkn.

Het aanhouden van een kerkorde is niet doorslaggevend. Als de Oud-Katholieke Kerk de Hervormde kerkorde zou gaan aanhouden is zij niet meteen Hervormd.

oud-katholieke kerk is ook nooit hervormd geweest. de HHK wel en die houdt de hervormde kerkorde wel aan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 okt 2004 09:58

De Hersteld-Hervormde Kerk beroept zich erop de voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk te zijn. Dit is zij niet, noch in leer, noch erftechnisch gezien. Het is een afscheiding van een meerderheid die wel mee wilde gaan in de Protestantse Kerk in Nederland. Het protestantse geloof in Nederland heeft zich sedert de vestiging ervan mogen ontwikkelen tot wat het nu is: open voor het heden, in gemeenschap met de vaderen en moederen der Kerk en klaar voor een hoopvolle toekomst.

Samen op Weg.

GEEN NIEUW KERKVERBAND

'De voortgezette oude Hervormde gemeenten vormen dus geen nieuw kerkverband, al zullen wel vele zaken opnieuw geordend en geregeld moeten worden, hetwelk een gigantische werk is. We herkennen ons niet in het feit dat men ons afgescheidenen noemt.
Ook al ziet men ons als afgescheidenen,ook al noemt men ons zo, ook al herhaalt men dat zo vaak dat men zichzelf gelooft; al zegt iedereen dat, dan zijn we dat nog niet; de feiten blijven, ook al ziet men die door een gekleurde bril en denkt men daardoor dat de feiten anders zijn. We zetten moreel en theologisch, en in ons geweten verbonden de NHK voort. Anderen mogen dat voor ons gezegd hebben, enz., en men mag dat ons als een verwijt voor de voeten gooien, we houden ons aan het feit dat we de kerk voortzetten, ook al is dat kwantitatief in veel kleinere omvang.'

En dat de PKN klaar zou zijn voor de toekomst is natuurlijk grote onzin. Want er is zo'n grote verdeeldheid, er gaan steeds meer stemmen op van leden en predikanten, dat als de opstelling van de synode jegens de HHK zo blijft, dat er nog meer weggaan. En alleen de gemeenten die allang samenwerkten, werken samen, er is geen Gereformeerdebondsgemeente die samenwerkt met een gereformeerde kerk, dus het doel is niet bereikt, de PKN heeft al gefaald, in de eerste plaats al doordat niet iedereen 'samen-op-weg' ging, en nu al doordat het geen eenheid is, maar een valse vrede, een tegen zichzelf verdeelde kerk.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 okt 2004 10:02

JMvVliet schreef:
Wilko schreef:Nergens heb ik beweerd dat er een volmaakte kerk zou bestaan, wel de ware kerk (volgens onze Ned. Geloofsbelijdenis).

Ik doelde op Christus, die de volmaakte kerk in eigen persoon is... Misschien was ik in dezen wat onduidelijk.

Wilko schreef:De Rooms Katholieke Kerk is een valse kerk met de paus in plaats van Christus aan het hoofd en de Schrift niet als uitgangspunt.

De Nederlandse Hervormde Kerk was vroeger de kerk van de Reformatie, met de juiste, rechte, zuivere leer als grondslag. De rest zijn ongeoorloofde afscheidingen geweest.

Natuurlijk komt in die kerken ook de ware kerk tot uiting, echter, men moest zich niet afscheiden van de moederkerk. En daarom zeg ik: De NHK is niet zomaar op een hoop te gooien met allerlei andere kerken. Dan heb je absoluut geen goed zicht op de historie en keur je daarmee impliciet allerlei afscheidingen goed, of je zegt op zijn minst: Het maakt niet uit of je je afgescheiden hebt. Dat is kwalijk te noemen.

Is een kerk een ware kerk omdat het de bijbel anders interpreteert dan de NHK, of is een kerk een ware kerk omdat daar twee of meer mensen in Christus' naam verenigd zijn?

Daar waar twee of drie in Zijn naam vergadert zijn, maar de pkn is tegen zichzelf verdeeld, dus het is geen vergadering van wat bij elkaar past, maar een platform met allerlei aparte hoeken en stromingen, geen vergadering dus, maar een bij elkaar geraapt zootje, als ik het even wat cru zeggen mag.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 okt 2004 10:14

Voor wat betreft de term "in gemeenschap met": deze is inderdaad pas in 1951 ingevoerd. Daarvoor gold de reglementenbundel van 1816 die eigenlijk praktisch bepaalde dat de kerk (synode) geen leeruitspraken deed; er was dus volledige leervrijheid. In principe was iedere predikant dus vrij om te leren wat hij wilde, wat ook gebeurde. Naar ik meen waren er in de 19e eeuw predikanten die het bestaan van God ontkenden en er waren er ook die doopten in naam van geloof, hoop en liefde.
In dit opzicht is de kerkorde van 1951 een verbetering t.o.v. van de reglementenbundel, maar blijft nog steeds het hoofdbezwaar staan dat je het belijden van de kerk in principe zo uit kunt leggen, dat je er alle kanten mee op kunt. En tegen deze vorm van opvatting van het belijden is nooit door de synode aktie ondernomen, waarbij dus in de praktijk de grondslag (een term die volgens mij alleen in de rechterflank van de NHK wordt gebruikt) een wassen neus was. Ook hier komt het verschil tussen de NHK en de afgescheidenen naar voren. In de NHK is men kerkordelijk tevreden als het op papier enigszins gereformeerd is, voor de afgescheiden kerken is de praktijk het bewijs dat de NHK in elk geval sinds 1816 niet meer exclusief gereformeerd is geweest.

Dit zei de Generale Synode van de NHK met betrekking tot de nieuwe kerkorde in 1951:

De Generale Synode herinnert u eraan dat bij de behandeling van artikel X van de kerkorde de uitdrukking 'in gemeenschap met de belijdenis der vaderen' na een ernstige en diepgaande discussie gekozen werd, en zij is heden nog van oordeel, dat deze uitdrukking het meeste recht doet aan de betekenis en functie van de belijdenis der vaderen. Het was en is de overtuiging van de Generale Synode dat 'in gemeenschap met' bevindelijker en mystieker is dan 'in overeenstemming met' hetwelk gemakkelijker intellectueel kan worden opgevat. 'Gemeenschap' heeft bovendien het voordeel een Bijbels woord te zijn. 'Gemeenschap' omvat naar het gevoelen der Generale Synode meer dan 'overeenstemming'. Het omvat de gehele mens, naar zijn intellectuele zijde, maar ook met zijn hart en met de daad. 'Gemeenschap' wil tot uitdrukking brengen, dat de kerk thans dezelfde geest nodig heeft, die de vroeg-christelijke en de reformatorische vaderen verlichtte en die het vroeg-kerkelijke en reformatorisch belijden wekte. 'Gemeenschap' wil zeggen: een hartelijke instemming met het getuigenis des Geestes, dat de vaderen in het Woord der Schrift hoorden en waarop zij hun belijdenis antwoordde

Dit spreekt van een exclusief gereformeerd zijn in grondslag en belijdenis der kerk. Ook al was zij dat niet in de praktijk, dat is tenslotte geen een kerk, in zijn totaliteit, er zijn altijd leden die van de belijdenis afwijken, we hebben tenslotte vandoen met mensen. Maar de NHK was totdat zij opging in de pkn een exclusief gereformeerde kerk.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 okt 2004 10:19

Alex Leusink schreef:Daar waar twee of drie in Zijn naam vergadert zijn, maar de pkn is tegen zichzelf verdeeld, dus het is geen vergadering van wat bij elkaar past, maar een platform met allerlei aparte hoeken en stromingen, geen vergadering dus, maar een bij elkaar geraapt zootje, als ik het even wat cru zeggen mag.

Ik vind dat jij over die opmerking je excuus dient aan te bieden naar de oprecht gelovigen toe die tot de PKN behoren.

Heel voorzichtig zeg ik: het zou misschien ook zo kunnen zijn dat jij zeer eenzijdige voorlichting hebt gekregen...

Het totstandkomen van de PKN verdient absoluut de schoonheidsprijs niet en dat heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Maar het nu zó ongenuanceerd afgeven op de PKN verdient evenmin de schoonheidsprijs om het voorzichtig uit te drukken...

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 10:42

johannes1 schreef:de verantwoordelijkheid ligt bij de gemeentelid daar heb je gelijk in, maar je hebt wel een vertekend beeld, een classis die 10x zo groot is heeft evenveel stemrecht als eentje die 10x zo klein is. dus die meerderheid had best mee kunnen vallen.

Als een meerderheid van de Hervormden tegen de PKN zou zijn geweest, was de Hersteld-Hervormde Kerk nu wel een stuk groter dan de PKN geweest. Dit is niet het geval - ergo - ik concludeer dat er toch wel enig draagvlak is voor de PKN.

johannes1 schreef:Hij stelde in een motie een associatie van bezwaarde gemeenten voor die een band aangaan met de PKN en die voortbestaan onder de hervormde kerkorde. ook wel het federatieband genoemd. alleen de synode verwierp dit omdat de motie niet roept tot buigen voor de pkn.

Helder. Is daar enige documentatie over? Ik wil dat stuk wel eens lezen.

johannes1 schreef:Oud-katholieke kerk is ook nooit hervormd geweest. de HHK wel en die houdt de hervormde kerkorde wel aan.

En wel die van 1951. Waarom niet meteen die van Dordrecht?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 okt 2004 10:53

Riska schreef:
Alex Leusink schreef:Daar waar twee of drie in Zijn naam vergadert zijn, maar de pkn is tegen zichzelf verdeeld, dus het is geen vergadering van wat bij elkaar past, maar een platform met allerlei aparte hoeken en stromingen, geen vergadering dus, maar een bij elkaar geraapt zootje, als ik het even wat cru zeggen mag.

Ik vind dat jij over die opmerking je excuus dient aan te bieden naar de oprecht gelovigen toe die tot de PKN behoren.

Heel voorzichtig zeg ik: het zou misschien ook zo kunnen zijn dat jij zeer eenzijdige voorlichting hebt gekregen...

Het totstandkomen van de PKN verdient absoluut de schoonheidsprijs niet en dat heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Maar het nu zó ongenuanceerd afgeven op de PKN verdient evenmin de schoonheidsprijs om het voorzichtig uit te drukken...

Riska

Waarschijnlijk vat je het dan verkeerd op; ik doel hier in geen geval op de gelovigen en de andere leden in de pkn, maar op de enorme tegenstellingen die er tussen hen bestaan, terwijl ze in 1 kerkverband zitten...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 11:03

alex leusink schreef:Waarschijnlijk vat je het dan verkeerd op; ik doel hier in geen geval op de gelovigen en de andere leden in de pkn, maar op de enorme tegenstellingen die er tussen hen bestaan, terwijl ze in 1 kerkverband zitten...

Dat was in de NHK ook al zo.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 okt 2004 11:07

d
alex leusink schreef:
Riska schreef:

Riska

Waarschijnlijk vat je het dan verkeerd op; ik doel hier in geen geval op de gelovigen en de andere leden in de pkn, maar op de enorme tegenstellingen die er tussen hen bestaan, terwijl ze in 1 kerkverband zitten...

Ik houd niet van quote op quote, maar in dit geval moet het maar.
Hoezo vat ik het verkeerd op?
Jij zegt: Daar waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn, maar de PKN is tegen zichzelf verdeeld en spreekt dan van een "maar bij elkaar geraapt zootje"...
Ik heb een vraag aan je: jij woont in Oldebroek. Is Oldebroek de hele HHK?
Ik denk dat ik je antwoord weet. Waarom scheer jij dan alles van de PKN over één kam? Ook in de PKN - hoe is het in jouw ogen mogelijk - vergaderen mensen in Zijn naam...

En - hoe is het in jouw ogen mogelijk - ik ervaar dat Gods Woord in onze Gereformeerde kerk behorend tot de PKN onversneden (om het goed gereformeerd te zeggen) wordt gebracht.

En ja, de PKN bergt voormalig Hervormden, Gereformeerden en Luthersen onder haar dak. Ik wil er niet van uit gaan dat je dat een "bij elkaar geraapt zootje" vindt, want al die denominaties vergaderen zondags in Zijn naam...

Riska

Terug naar “Archief”