Wijze en dwaze maagden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 10:46

Nee dat bedoel ik niet. Wat moesten die maagden met dat olielampje.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 10:47

Laten branden lijkt mij.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 10:49

Ja maar waarvoor?
Niet voor de bruidegom, die had genoeg eigen licht bij zich?
Fakkels.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 10:50

een lichtend licht en een zoutend zout?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 31 jan 2003 11:00

de maagden moesten olie (=genade) bij of in zich hebben. Zaligmakende genade kan of eigenlijk moet dat te zien zijn bij iemand, algemene genade, of dat wat op de zaligmakende genade lijkt, die mensen getuigden ook, die zaten misschien ook wel aan het avondmaal. Aan het eind van het leven bleek dus dat de een de genade had waarmee de zaligheid mee kon worden ingegaan, de ander had niet de juiste genade, dus algemene genade, dus dat hield op bij de dood.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 31 jan 2003 12:02

Ik denk dat de maagden die lampen wel degelijk nodig hadden met dat de bruidegom kwam. De groep werd weer wat groter, dus waren er ook meer lampen nodig. Zo werd het een lichtende stoet door het duister van de nacht.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 12:33

Ik heb er nog eens wat op nagelezen. Maar de lampen waren niet echt nodig. Ze stonden gewoon voor de poort, bij het huis van de bruidegom te wachten. En dat huis zal echt wel verlicht geweest zijn. Plus het was gewoon dat de bruiloftsgasten vanuit het huis van de bruid, waar het huwelijk was voltrokken, met elkaar naar het huis van de bruidegom liepen. Nu dat is echt niet in het donker gebeurd. Er waren knechten bij die de fakkels droegen.
Maar volgens de uitleg gaat het in dit stukje erover, dat je moet zorgen dat je elke dag klaar bent. Geestelijke voorbereiding kan niet op het laatste moment worden gekocht af geleend. Onze relatie met God moet iets van onszelf zijn.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 jan 2003 13:10

ik denk ook dat die lampen een stukje plaatselijke folklore waren
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 13:24

Eerlijk gezegt kan ik met de uitleg van corne weer helemaal niks. Ik begrijp niet wat er bedoelt wordt.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 31 jan 2003 13:29

Joepie:

Corne heeft het over algemene en zaligmakende genade.

Hier wordt het volgende mee bedoelt:

Dat je leeft, en alle andere aardse zegeningen, dat is algemene genade, die geeft God aan ieder mens, ook al krijgt de een wat meer dan de ander.

De zaligmakende genade, de verlossing door het bloed van onze Zaligmaker Jezus Christus, is alleen voor Gods kinderen.

De uitleg van de gelijkenis is dan als volgt:
Ieder mens, zowel de wijze als de dwaze maagden, hadden algemene genade, in de vorm van een lamp die brandde. Maar alleen de wijze hadden nog extra olie bij zich, de zaligmakende genade.

Nu iets duidelijker joepie?
Corne, heb ik uitgelegd wat je bedoelde?

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 13:35

Nu snap ik het, bedankt.
Maar het gaat bij genade om iets wat God geeft. En hier gaat het om iets wat de maagden al dan niet meegenomen hadden.
Niet iets wat ze kregen, maar waar ze zelf voor moesten zorgen.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 31 jan 2003 22:24

Olie zou ook het beeld van de Heilige Geest kunnen zijn. Verderop in de bijbel staat dat wij de Heilige Geest als onderpand hebben ontvangen, zonder de Heilige Geest staan we dus met lege handen.
Maar kun je de Heilige Geest kwijtraken dan?
Ja in het oude testament staan daar dingen over:

Judges 16:19-20 Toen deed zij (Delilah (HB)) hem (Simsom (HB)) slapen op haar knieen, en riep een man en liet hem de zeven haarlokken zijns hoofds afscheren, en zij begon hem te plagen; en zijn kracht week van hem.
20 En zij zeide: De Filistijnen over u, Simson! En hij ontwaakte uit zijn slaap, en zeide: Ik zal ditmaal uitgaan, als op andere malen, en mij uitschudden; want hij wist niet, dat de HEERE van hem geweken was.
(SV)

1 Samuel 16:14a En de Geest des HEEREN week van Saul
(SV)

Psalm 51:13 Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.
(SV)

Vanuit het oude testament zou je dus kunnen concluderen dat de Heilige Geest weer van je weggenomen kan worden.
Maar Paulus zegt dat de Heilige Geest ons gegeven is, zonder voorwaarde. Je kunt de Heilige Geest echter wel uitblussen:

1 Thessalonians 5:19 Blust den Geest niet uit.
(SV)

Maar dan is de Heilige Geest nog steeds aanwezig, maar kan niet door een gelovige heenwerken. Een opmerkelijk verschil met het oude testament, waar de Heilige Geest wegging.

Gezien het feit dat je de Heilige Geest niet kunt kwijtraken gaat het er in mattheus om dat ze geen olie meenamen, de dwazen althans, dus geen Heilige Geest. Ook staat er niet bij hoeveel olie ze bij zich hadden, de wijze althans, dus het hebben van de Heilige Geest is genoeg.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 01 feb 2003 00:21

Matth. 25:
1Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen.
3 Die dwaas [waren], haar lampen nemende, namen geen olie met zich.
4 Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.
5 Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig, en vielen in slaap.
6 En ter middernacht geschiedde een geroep: Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!
7 Toen stonden al die maagden op, en bereidden haar lampen.
8 En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.
9 Doch de wijzen antwoordden, zeggende: [Geenszins], opdat er misschien voor ons en voor u niet genoeg zij; maar gaat liever tot de verkopers, en koopt voor uzelven.
10 Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed [waren], gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.
13 Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in welke de Zoon des mensen komen zal.

De kanttekeningen bij dit Bijbelgedeelte:
gelijk tien maagden,
Deze gelijkenis wordt genomen van hetgeen gebruikelijk was in de bruiloften van dien tijd, die des nachts gehouden werden, in welke de bruidegom met de zijnen van enig maagden ingehaald en tot bruid geleid
werd met brandende lampen of fakkelen. (Zie ook Luk.12:35) van dergelijke wijze; en wordt verstaan door de komst des bruidegoms de toekomst van Christus ten oordeel, vs.13. Door de maagden allen
die den Christelijken naam voeren. Door de wijzen allen oprechte ware gelovigen. Door de dwazen alle mondchristenen en geveinsden. Door de lampen de belijdenis des Christelijken geloofs. Door de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig. Door den middernacht den onverwachten tijd van Christus' komst. En door de bruiloft de vreugd des eeuwigen levens.

allen sluimerig
Namelijk zowel de wijzen als de dwazen. Want ook de ware gelovigen sluimeren wel somtijds, doch hun geloof en liefde worden daarna wederom wakker.
Heere, Heere, doe ons open.
Hetwelk, dewijl het dan te laat zal zijn, zo wordt daarmede alleen te kennen gegeven dat wij ons intijds
moeten voorzien; (Joh.9:4).
Ik ken u niet.
Namelijk voor de mijnen. (Zie Matth.7:23.)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joepie

Berichtdoor joepie » 01 feb 2003 12:59

Maar corne zijn vraag was of ik bang ben een dwaze maagd te blijken.
Nu daarop is het antwoord nee!
Want de wijze maagden waren ook niet bang.
Je moet dus zorgen dat je genoeg olie bij je hebt.
En niet erop vertrouwen dat het misschien wel genoeg is, of dat het later wel kom, of dat je wel van een ander krijgt.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 17:39

Corne van 't Hof schreef:de maagden moesten olie (=genade) bij of in zich hebben. Zaligmakende genade kan of eigenlijk moet dat te zien zijn bij iemand, algemene genade, of dat wat op de zaligmakende genade lijkt, die mensen getuigden ook, die zaten misschien ook wel aan het avondmaal. Aan het eind van het leven bleek dus dat de een de genade had waarmee de zaligheid mee kon worden ingegaan, de ander had niet de juiste genade, dus algemene genade, dus dat hield op bij de dood.

Waarop baseer je die onderscheiding tussen zaligmakende en algemene genade? Is dat niet een beetje inlegkunde?

Zou de olie niet inderdaad met de Heilige Geest te maken kunnen hebben?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Terug naar “Archief”