Engelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 26 okt 2004 15:18

Bookman schreef:Nooit zullen de engelen de status van Gods kinderen kunnen verwerven. Ze kunnen alleen maar jaloers zijn. Nooit zullen ze mee kunnen zingen: Gij hebt ons Gode gekocht, het loflied der verlosten.

Andre schreef:
-Rianne- schreef: Betekent dit dat wij een plekje 'hoger' hebben dan de engelen?

Ja, dat heb je goed, wij zijn kinderen van God, engelen zijn knechten van Hem.
Zal proberen nog voor je op te zoeken waar Jezus dat zegt...........

Is Psalm 8 (Hebr 2:7)dan echt zo slecht vertaald?
5] Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
6] En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?

Cathy schreef:
Yael schreef:hebben Gods kinderen een beschrem engel?

Of iedereen een speciale beschermengel heeft weet ik niet maar uit Hebr 1:14 zou je kunnen opmaken dat engelen er opuitgestuurd worden om te zorgen voor G.ds kinderen. (diakonia)

Ook interessant, Handelingen 12:
14] En zij [Rhode] de stem van Petrus bekennende, deed van blijdschap de voorpoort niet open, maar liep naar binnen en boodschapte, dat Petrus voor aan de voorpoort stond.
15] En zij zeiden tot haar: Gij raast. Doch zij bleef er sterk bij, dat het alzo was. En zij zeiden: Het is zijn engel.

Marnix schreef:Ik dacht dat ook in een van de brieven (Hebreeen dacht ik) naar voren komt dat we boven de engelen komen te staan. Ah, gevonden:
Wij weten allemaal dat Hij Zich het lot van engelen niet aantrekt, maar wel van de nakomelingen van Abraham. (Hebreen 2:16)

Dit is geen argument. Hier staat alleen dat G.d ons wel wil en kan redden, in tegenstelling tot de gevallen engelen, niet wie belangrijker is.

PS: Zijn wij nakomelingen van Abraham? :wink:

@tlantis schreef:Er wordt hier heel verschillend over gedacht. De meest logische redenering lijkt me dat alleen bepaalde engelen een eigen wil hebben. Waarschijnlijk gaat het dat om de aartsengelen. Twee daarvan kennen we bij naam: Gabriel en Michael en het is logisch om te denken dat de satan de derde was. Toen hij viel trok hij een derde van de engelen (onder zich) met zich mee. Vanuit deze redenering lijkt het een goede verklaring dat alleen de aartsengelen een eigen wil hebben en dat de engelen onder hen hun voorbeeld volgen.

Interessant! Nog nooit gehoord.
Toch zijn er idd meer aartsengelen:
Michaël de zegenrijke
Rafaël de genezer
Gabriël de afgezant
Barachiël de helper
Jehudiël de vergelder
Uriël de krachtige bondgenoot
Sealtiël de biddende

Hoewel niet afkomstig uit de bijbel :wink: Betreft Genesis 6:2&4 was ik idd te stellig. Ik dacht dat ik mezelf goed had ingedekt door het als mening neer te zetten, niet dus :P
..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 15:31

Invincible schreef:Is Psalm 8 (Hebr 2:7)dan echt zo slecht vertaald?
5] Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
6] En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?

Ah, dankje! Volgens mij was dat die tekst waarvan ik gehoord had dat er in de grondtekst net iets anders stond.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 26 okt 2004 15:42

Aragorn schreef:
Invincible schreef:Is Psalm 8 (Hebr 2:7)dan echt zo slecht vertaald?

Ah, dankje! Volgens mij was dat die tekst waarvan ik gehoord had dat er in de grondtekst net iets anders stond.

Ik noemde de tekst ook al in de 2de reactie van dit topic, anyway.

Foute vertaling kan idd klopppen voor Psalm 8, maar in Hebreeën 2 staat het wel zo.
KingJames is het ook met de Statenvertaling eens: "Thou madest him a little lower than the angels (aggelos)"
..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 okt 2004 16:15

alex leusink schreef:
Bookman schreef:Nooit zullen de engelen de status van Gods kinderen kunnen verwerven. Ze kunnen alleen maar jaloers zijn. Nooit zullen ze mee kunnen zingen: Gij hebt ons Gode gekocht, het loflied der verlosten.
Temeer heb ik me vreselijk gestoord aan een uitspraak in de Heid. Cath van Ds. E. Venema. Hij zegt: De Heere heeft 3 soorten kinderen:
1. De Zone Gods
2. Zijn Kinderen
3. De engelen.

Dat getuigt nog eens van speurwerk als een predikant zoiets zegt. Persoonlijk zou ik het niet eens lezen, maar ja............ :roll:

Ik denk dat je het iets verkeerd zegt, want engelen hoeven echt niet jaloers te zijnop mensen, die gevallen zijn en dus uit de hel geraapt moesten worden. Ik ben het met je eens als je zegt dat Gods kinderen een SPECIALE positie hebben, maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant, want zij zijn uiteindelijk wel zonder zonde.

Ze zijn natuurlijk niet jaloers omdat wij gevallen zijn en zij niet. Maar ze zijn wel jaloers omdat de Heere met gezaligde zondaars een gemeenschap heeft die zij niet kennen. Een gezaligde zondaar is gewassen in het Bloed van Christus. En die status kan een engel nooit en te nimmer bereiken. Daarom zei ik al dat ze het Lied der verlosten nooit kunnen meezingen. Dus zijn in de hemel de kinderen Gods van een hogere status dan de engelen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 okt 2004 16:57

Ok, nu uitgebreid. Je hoeft er helemaal niet mee eens te zijn. Misschien zijn deze uitspraken die ik ga doen in strijd met dingen die ik eerder gezegd heb, vergeef het me alsjeblieft.
Ik wil in het kort proberen iets te zeggen over engelen. Als dit in tegenspraak is met vorige uitspraken van mij, vergeef me dat aub en pb me als het nodig is.

Nergens in de Bijbel lezen we over de schepping van de engelen. We lezen voor het eerst over hun optreden wanneer Adam en Eva het Paradijs moeten verlaten. En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens. Gen 3:24. Wel spreekt de Bijbel dat God de hemel en de aarde schiep. toen Hij de hemel schiep, moeten ook de engelen, als hemelbewoners, door Hem zijn voortgebracht. Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en onzienlijk zijn, hetzij troenen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen. Kolossensen 1:16 Ook de Wet herrinnert ons daaraan. Het is dus het meest waarschijnlijk dat ze op de eerste dag zijn geschapen. Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage;... Exodus 20:11

Een vergelijking van engelen met de schepping van de mens. (Als jullie bijbelteksten willen, kan ik ze op verzoek wel geven.)
1. De engelen zijn geesten en zijn dus zonder lichaam geschapen. Wel lezen we dat ze zich op aarde vertonen in een lichaam, dat ze tijdelijk aannemen.
2. Hierdoor kennen de engelen ook geen bloedbanden; er is onder hen geen man of vrouw, en daarom ook geen geboorte.
3. Daarom zijn ze in hun volle aantal geschapen. Hoe groot dit aantal is, is onbekend. Wel laat de Bijbel duidelijk zien dat het een zeer groot aantal is.
4. Omdat ze afzonderlijk zijn geschapen, hebben ze ook voor zichzelf een keus gedaan om God gehoorzaam te blijven of niet. Er bestaat geen verbondsrelatie zoals met Adam, die als verbondshoofd zondigde.
5. Evenals de mens hebben de engelen kennis, of uit hun eigen natuur, of uit Gods werken, of dat God het hun heeft geopenbaard. Deze kennis kan door openbaring toenemen, maar is wel begrensd.
6. Ook zijn de engelen in staat om God en Christus te verheerlijken door hun woorden en diensten.
7. De engelen hadden een vrije wil en die engelen die gevallen zijn, vielen door eigen schuld. Degenen die staande bleven, werden door God bewaard en zijn door Hem bevestigd in hun staat.
8. Ook de vele namen die we in de Bijbel voor de engelen vinden, geven telkens iets weer van hun heerlijkheid van hun schepping.
9. De engelen horen bij de hemel der hemelen; dat is de plaats die God hun heeft gegeven. Ook zij zijn dus aan plaats gebonden en zijn niet overalomtegenwoordig. Wel kan God hen naar de aarde sturen om daar Zijn bevelen uit te voeren.

De engelen dienen God, Christus de uitverkorenen en ze strijden tegen de kwade engelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 22:50

alex leusink schreef:
Temeer heb ik me vreselijk gestoord aan een uitspraak in de Heid. Cath van Ds. E. Venema. Hij zegt: De Heere heeft 3 soorten kinderen:
1. De Zone Gods
2. Zijn Kinderen
3. De engelen.

Dat getuigt nog eens van speurwerk als een predikant zoiets zegt. Persoonlijk zou ik het niet eens lezen, maar ja............ :roll:

Ik denk dat je het iets verkeerd zegt, want engelen hoeven echt niet jaloers te zijnop mensen, die gevallen zijn en dus uit de hel geraapt moesten worden. Ik ben het met je eens als je zegt dat Gods kinderen een SPECIALE positie hebben, maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant, want zij zijn uiteindelijk wel zonder zonde.

Het verschil is dat zoals de tekst die ik op de eerste pagina ook aanhaal, God zich wel het lot van mensen aantrekt maar niet dat van engelen... Er zijn ook engelen die in zonde vielen... God gaf Zijn Zoon niet om hen te redden... wel om gevallen mensen te redden.

Waarom deed God dat wel bij mensen maar niet bij engelen? Heeft God ooit een engel van Hem de titel: "zijn kind" genoemd? Mogen de engelen God aanspreken met "Vader?"

Hoe lees jij Hebreeen 2:16?

Hebreeen zegt nog meer. Jezus werd bepaalde tijd beneden de engelen gesteld... Hij werd mens. Dat wil zeggen dat wij als mensen dus beneden de engelen staan... door de zonde... Maar als we zonder zonde zijn staan we dan wel degelijk boven de engelen. Waarom vechten de hemelse en gevallen engelen om mensen... als ze niet belangrijk zouden zijn? Dat is geen arrogantie... dat is Gods visie en die wordt in de bijbel duidelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 nov 2004 17:25

1. De Zone Gods
2. Zijn Kinderen
3. De engelen.

Volgens mij heeft de Heere vooral Bengelen. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 nov 2004 17:33

alex leusink schreef:
1. De Zone Gods
2. Zijn Kinderen
3. De engelen.

Ik ben het met bookman eens. Zijn standpunt is in het geheel niet ongepast of arrogant, wel jouw beschuldiging daarvan. Venema zegt dat God 3 soorten kinderen heeft. Hiertegen ageert Bookman terecht. Engelen zullen nooit en te nimmer de status van kindschap verwerven. Nooit zullen de engelen broeders of zusters van Christus worden, maar tot in eeuwigheid zullen zij dienende geesten blijven, weliswaar zeer heerlijke geesten, maar in elk geval geen bloedbetrekking met Jezus. Dat is er dus mis met de stelling van Venema. Is het arrogant om dat op te merken? Overigens, engelen zijn zonder zonde, maar, als wij uiteindelijk bij God in de hemel mogen zijn, zijn wij dat ook hoor.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 12 nov 2004 17:46

alex leusink schreef:..........maar geen hogere dan de engelen, dat vind ik zeer ongepast en arrogant..........

Ehmmm, Onze Vader heeft kinderen en knechten, wie zijn er belangrijker voor Hem, voor wie heeft Hij Zijn Zoon naar de aarde laten komen?
Voor wie heeft Zijn Zoon geleden?.........ja goedzo, voor Zijn kinderen.

Terug naar “Archief”