meschianza schreef:Wat ik wil aangeven: E-V-D, daar sta ik helemaal achter. Maar ik denk dat het genuanceerder ligt dan wanneer mensen de ellende als lostaand iets voor de bekering zien, als een drempel voor je Jezus mag zoeken. Een beleving voor je naar Jezus mag gaan, en bekeerd kan worden. ik denk dat je ellende juist echt zichtbaar is in het reine licht van Jezus. Ik denk dat je met een onrustig hart , je niet meer thuis voelen in deze wereld, al tot Jezus mag komen. En dat Hij je zal leren wie je bent, en je wil verlossen.
Ben het met je eens.
Je mag gaan tot Jezus zoals je bent, Hij wil zelfs dat je komt zoals je bent. Je mag altijd komen wanneer je maar wilt, daar zijn geen voorwaarden aan verbonden (bijv. ellende voelen). En in als je de Heere Jezus leert kennen, dan ga je pas echt zien wie je bent. Een soort polarisatie effect... hoe dichter je bij het licht komt, hoe beter je de duisternis gaat zien waarin je leefde.
Het maakt me heel bang, het idee dat ik alleen naar God zou mogen gaan als ik heel veel zondekennis/besef heb. Want dat heb ik niet (sorry, ik ben geen modelchristen

Natuurlijk weet ik dat ik zondig ben, met mijn verstand. Dat ik God nodig heb voor vergeving van die zonden. Dat ik veel verkeerde dingen doe en daar heb ik ook spijt van en probeer dat niet meer te doen. Maar hele nachten huilen omdat ik me zo ellendig voel? Ik dacht het niet. Heel lang heb ik het proberen te faken, die zondekennis en dat ellendige gevoel (want ja, dat MOET je toch hebben als je bekeerd wilt worden en bekeerd worden, dat wil ik graag). Maar daar ben ik maar mee opgehouden. Ik ben denk ik van nature gewoon te positief ingesteld om lang bij de pakken neer te zitten en het zit helemaal niet in mn aard om me ellendig te voelen.

Zijn er meer mensen op refoweb die dit herkennen?
Maar God, God brengt je daar, waar Hij je hebben wilt. Daar vertrouw ik op. Ik kan niet anders dan naar God toe gaan en op Hem vertrouwen, want zelf breng ik er in ieder geval NIKS van terecht. Als ik me nu nog erg ellendig zou voelen, dan had ik misschien nog zoiets gehad van: k zit op de goede weg, t komt wel goed met mij. Maar ja, aangezien ik dat niet (genoeg) heb, ben ik geheel afhankelijk van een Ander.