Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 15:10

Worship, ik denk dat door zonde, dood etc. iedereen vermoeid en belast is... alleen sommigen willen dat niet zien en anderen zien God niet als de oplossing daarvoor. Dat zijn de mensen die God niet nodig denken te hebben.

Ik denk dat IEDEREEN die zich bekeert ook wel inziet dat hij/zij op de een of andere manier vermoeid en belast is... Waarom zouden ze anders zich bekeren en tot geloof komen? Als ze niet vermoeid en belast zijn hebben ze Jezus toch niet nodig?

Nogmaals, je gaat toch ook niet naar de dokter als je vindt dat je zelf niet ziek bent?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 okt 2004 21:37

Je bent het wel met me eens dat dit van God uitkomt???

En ja, waarom zou God willen dat de mensen verloren gaan?????
Hoe meer mensen er behouden zijn, hoe meer God aan zijn eer en aanbidding komt. Dus ik denk: Ja God heeft voor ons allemaal het behoud in het oog!!!Ik bedoel dat God ddat wel als liefde heeft!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 23:58

Essie, wat komt van God af?

Het feit dat je gaat geloven, dat je gered wordt?

Of het feit dat je kunt gaan geloven, gered kunt worden?

Het maakt nogal een verschil.

In het eerste geval zou het ook van God komen dat je niet gered wordt... in het tweede geval niet, dan doet God alles wat Hij kan zonder de mens een keuzemogelijkheid te ontnemen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 24 okt 2004 23:36

Aardige discussie wel. Gaat nu weer over persoonlijke meningen. Wat leert de bijbel (God zelf!!!!) ons? Dat er mensen zijn die van eeuwigheid zijn verkoren, en dus ook mensen die van eeuwigheid zijn buitengesloten.

Sommige mensen gaan hier wel heel makkelijk aan de uitverkiezing voorbij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 01:34

Jij gaat nu wel heel makkelijk voorbij aan:

1. Het feit dat de bijbel ook zegt dat God niet wil dat er maar iemanad verloren gaat.

2. Het feit dat uitverkiezing volgens jou bepalend is of je gered worrdt of niet terwijl ik daar vraagtekens bij zet.

Wat is uitverkoren?

Ik wil de gelijkenis die Jeziis vertelt over de 5 wijze en 5 dwaze maagden er even bijhalen. De bruid nodigt 10 maagden uit. Ze mogen allemaal op de bruiloft komen... Maar als het feest echt begint zijn er maar 5.

Wie waren er uitgenodigd? Die 5 omdat ze er uiteindelijk waren? Of die 10 omdat ze allemaal een uitnodiging kregen en dus uitverkoren waren om op de bruiloft te komen?

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 25 okt 2004 10:39

Als je de bijbel goed leest blijkt dat God niet wil dat er iemand verloren gaat. Je kunt alleen vaststellen dat er 'uitverkiezing' is door terug te redeneren als de kaarten geschud zijn, nu is alles nog open! Ga uitverkiezing dus nooit als voorwaarde zien!

Wie in Hem geloofd wordt niet veroordeeld!!!!!! Onderstaande teksten lijken me over het algemeen vrij duidelijk hierover.

Joh 6:35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
Joh 6:47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
Joh 7:38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
Joh 11:25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;
Joh 12:44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.
Joh 12:46 Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.
Joh 14:12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.

Joh 3:15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Joh 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Hnd 10:43 Dezen geven getuigenis al de profeten, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam.
Ro 9:33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Ro 10:11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
1Pe 1:21 Die door Hem gelooft in God, Welke Hem opgewekt heeft uit de doden, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou.
1Pe 2:6 Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 okt 2004 11:01

Calvijn schrijft ergens: Christus is de spiegel van onze uitverkiezing.

Wil je dus weten of je uitverkoren bent, dan zul je eerst antwoord moeten geven op de vraag wat je relatie met Jezus Christus is. Is Hij jouw Redder en Heiland? Dan ben je uitverkoren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 11:05

Klopt... de vraag is of je er dan wat aan kan doen dat je wel of niet bent uitverkoren.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 25 okt 2004 11:29

Marnix schreef:Klopt... de vraag is of je er dan wat aan kan doen dat je wel of niet bent uitverkoren.

Alles wat je aan je uitverkiezing kunt doen is geloven, en dat is voldoende!

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 25 okt 2004 15:09

:idea: !Amen! :idea:
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 okt 2004 15:24

Cavecracker schreef:
Marnix schreef:Klopt... de vraag is of je er dan wat aan kan doen dat je wel of niet bent uitverkoren.

en zelfs dat (het geloof) is een gave van God, zegt de calvinist. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 okt 2004 21:01

Cavecracker schreef:Als je de bijbel goed leest blijkt dat God niet wil dat er iemand verloren gaat. Je kunt alleen vaststellen dat er 'uitverkiezing' is door terug te redeneren als de kaarten geschud zijn, nu is alles nog open! Ga uitverkiezing dus nooit als voorwaarde zien!

Wie in Hem geloofd wordt niet veroordeeld!!!!!! Onderstaande teksten lijken me over het algemeen vrij duidelijk hierover.

Joh 6:35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
Joh 6:47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
Joh 7:38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
Joh 11:25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;
Joh 12:44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.
Joh 12:46 Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.
Joh 14:12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.

Joh 3:15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Joh 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Hnd 10:43 Dezen geven getuigenis al de profeten, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam.
Ro 9:33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Ro 10:11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
1Pe 1:21 Die door Hem gelooft in God, Welke Hem opgewekt heeft uit de doden, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou.
1Pe 2:6 Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

AMEN!!!

Vanuit God gezien is er uitverkiezing: er zullen mensen zijn die in Hem geloven en mensen die dat niet doen.
Maar vanuit de mensen gezien is er geen uitverkiezing en doet die er ook niet toe. Voor ons alleen de taak: God lief hebben boven alles en je naaste als je zelf. In de Heere Jezus geloven en dan zullen je zonden vergeven worden! :) Op God vertrouwen dat Hij doet wat Hij zegt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 01:38

elbert schreef:
Cavecracker schreef:

en zelfs dat (het geloof) is een gave van God, zegt de calvinist. :)

Klopt. Maar niet geloven is niet: Die gave niet van God gekregen hebben!

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 26 okt 2004 10:36

Dat denk ik ook Marnix. Mensen die het er niet mee zijn moeten maar eens kijken naar die vrouw uit Mattheus 15 (en Markus 7):26

26 Maar Hij antwoordde en zei: Het is niet betamelijk het brood van de kinderen te nemen, en de honden voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! maar de honden eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Dat Jezus naar haar luistert is toch slechts het gevolg van haar geloof en haar aanhouden bij Jezus? Als je bang bent niet uitverkoren te zijn spreek dan net zoals die vrouw: ik ben eigelijk zoon hondje dat het brood van de kinderen niet waard is, maar laat me dan eten van de brokjes die van de tafel vallen! Dan zal de Heer zelf tegen je zeggen: groot is je geloof het zal gebeuren zoals je wilt, je zonden zijn je vergeven! Geloof dat! Want dat is geloof: dat je gelooft dat God Zijn beloften waarmaakt!
Hetzelfde gebeurde toch bij de terugkeer van de verloren Zoon? Je moet geloven dat je zo'n verloren zoon bent. Je moet terug keren naar de Vader! Weet je wat er dan gebeurt? Lees maar:

18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
21 En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.
22 Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten;
23 En brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn.
24 Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.

Fantastisch toch?

try

Berichtdoor try » 09 nov 2004 22:16

Veel van de bijdragen in dit topic gaan uit van een veel te lief Godsbeeld. De vraag of God wil dat alle mensen behouden worden wordt massaal met "ja" beantwoord, omdat iedereen wil dat God wil dat alle mensen behouden worden. Velen kunnen niet (meer) leven met de gedachte dat er mensen doelloos en ongelovig zullen sterven en in het niets verdwijnen. Daar moet God een oplossing voor geven, het komt anders gevaarlijk dicht bij. Bijbels is echter: God verlost sommigen en straft anderen. Alles, goede en kwade uitkomsten, zijn in Zijn hand.

Wanneer je een strikt monotheisme wilt handhaven, dan moet je zowel goed als kwaad met God in verband brengen. Wanneer je een tegenkracht van gelijke grootte als God tegenover hem plaatst verval je in gnostiek (die uitgaat van een kwade en een goede macht = dualisme)

Een echte monotheist zal dus een oplossing moeten vinden voor de gedachte dat het kwaad, de ellende en het verloren gaan ook met God in verband moeten worden gebracht. De gereformeerde leer doet dat door het leerstuk van de uitverkiezing.
En dat betekent niet: het is er wel, maar we denken er maar niet aan of: het is er wel, maar je kunt er niets over zeggen of: het valt wel mee, volgens mij wil God gewoon alle mensen behouden en dus zal dat op de een of andere manier ook wel gebeuren.

Nee, het betekent: God kiest enigen uit en laat anderen in hun verderf, waarin ze zich zelf hebben gestort. Een bijbelse, volledige en onvermijdelijk visie. Al dat gedweep met Satan, als machtige tegenhanger van God en drager van het kwaad neigt al snel naar gnostiek. Er is geen zelfstandigheid buiten God.

try

Terug naar “Archief”