Wetten uit het oude testament

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Wetten uit het oude testament

Berichtdoor PeterD » 23 okt 2004 20:33

In het Oude Testament worden tal van wetten genoemd. De meest bekende daarvan zijn wel de 10 geboden.
Daarnaast waren er nog heel veel andere wetten, voor de handel en wandel van het volk Israël.

Wij houden nog steeds vast aan de 10 geboden. Alleen een heleboel andere wetten houden we ons niet meer aan.

Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Collateral

Re: Wetten uit het oude testament

Berichtdoor Collateral » 23 okt 2004 20:55

PeterD schreef:Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Ja: jij :mrgreen:

PeterD

Re: Wetten uit het oude testament

Berichtdoor PeterD » 23 okt 2004 20:57

Collateral schreef:Ja: jij :mrgreen:

Misschien wel, maar ik wil het graag van anderen horen :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2004 00:10

De wetten zijn gouden leefregels... Geen wetten waar je je aan moet houden... maar wetten die goed zijn voor je.

Er zijn ook wetten die die functie niet hebben... maar die als functie hebben om te wijzen op Christus die zou komen.. en op de unieke positie die Israel in die tijd had (o.a. offerwetten en spijswetten)

Dat onderscheid moet je maken... Wetten die op Christus wezen of op de positie van Israel zijn door Christus en het nieuwe verbond waar Hij mee kwam vervuld... de andere groep wetten blijft bestaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 24 okt 2004 14:08

TJONGE allemaal wetten. en weet je, ik weet ze dus echt niet allemaal. ik weet nog wel dat iemand zei, dat die wetten elkaar soms tegenstonden. en weet je misschien ook nog, dat Jezus tegen de farizeëers zei, dat het eten van een korenveld op sabbats dag eigenlijk de ver ging.

Ik denk dat God ons wetten heb gegeven, om ons in te zien, dat we zonder de Genade niet kunnen. we moeten door Jezus Christus naar God te kunnen komen, om bij Hem te zijn. en die wetten maakte vroeger de mensen bewust en vandaag de dag nog, dat we allemaal stuk voor stuk zondaren zijn.

De wetten zijn denk ik ook, een leefregel te zijn, om te weten hoe je God kan volgen. Wat Hij eigenlijk verwacht van je. schrik niet, gelukkig hebben we de genade nog, anders zou het er niet goed voor ons uitzien.

Ik denk ook dat je het eigenlijk geen wetten mag noem. meer iets van woorden die gegeven zijn door God, om ons bewust te maken van zonde, en ons bewust te maken voor hetgeen waar Jezus Christus voor stierf. wetten zijn eigenlijk gegeven woorden, om te volgen, NIET om het moet, maar omdat je houd van God!

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2004 07:43

Als ik jullie reacties zo lees, zeggen jullie volgens mij dat je vrij bent te kiezen welke wet je wel toepast en welke niet. Als het maar dichter bij Christus brengt.

Toch heb ik ergens een gevoel dat zegt dat er sommige wetten volbracht zijn door het lijden en sterven van Christus aan het kruis. Alleen is dit alleen maar een gevoel, en kan ik het (nog) nergens op baseren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 11:07

Dat zeg ik niet PeterD... ik gaf juist aan dat de wetten die vervuld zijn door Christus omdat ze op Hem wezen zijn vervallen... Zelfde geldt voor wetten die de unieke positie van Israel aanduidden.

Kortom, je mag niet zelf bepalen welke wetten je nog mag houden...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 okt 2004 12:08

Maar het Nieuwe Testament geeft niet of nauwelijks aan welke wetten nog van kracht zijn. De Tien Geboden staan niet ter discussie, maar het complete burgerlijk wetboek en het wetboek van strafrecht van Israel zie ik niet terug in het Nieuwe Testament.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2004 18:14

Optimatus schreef:Maar het Nieuwe Testament geeft niet of nauwelijks aan welke wetten nog van kracht zijn. De Tien Geboden staan niet ter discussie, maar het complete burgerlijk wetboek en het wetboek van strafrecht van Israel zie ik niet terug in het Nieuwe Testament.

Waarom de 10 geboden niet ter discussie? Waarom deze niet en andere wetten dan wel? Waarom mogen we dan ineens wel varkensvlees eten, maar moeten we ook nog steeds een rustdag in acht nemen? Dus de ene wet niet naleven en de andere wel?

Ik kan Marnix' gedachten wel volgen als hij zegt dat de wet in Christus vervuld is, dat is een heel veel gehoorde uitspraak. Maar waar is deze op gebaseerd?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 26 okt 2004 10:56

Marnix schreef:De wetten zijn gouden leefregels... Geen wetten waar je je aan moet houden... maar wetten die goed zijn voor je.

Er zijn ook wetten die die functie niet hebben... maar die als functie hebben om te wijzen op Christus die zou komen.. en op de unieke positie die Israel in die tijd had (o.a. offerwetten en spijswetten)

Dat onderscheid moet je maken... Wetten die op Christus wezen of op de positie van Israel zijn door Christus en het nieuwe verbond waar Hij mee kwam vervuld... de andere groep wetten blijft bestaan.

Psalm 119:4 'HEERE! Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.'

Niets gouden leefregel, het zijn bevelen!! Al wie niet blijft in al wat geschreven is in het boek der wet, zal verdoemd worden. De vrucht van bekering is dat je er plezier in gaat krijgen om Gods geboden te houden.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 okt 2004 11:04

Optimatus schreef:Maar het Nieuwe Testament geeft niet of nauwelijks aan welke wetten nog van kracht zijn. De Tien Geboden staan niet ter discussie, maar het complete burgerlijk wetboek en het wetboek van strafrecht van Israel zie ik niet terug in het Nieuwe Testament.

Toch wel:
Handelingen 15
28 Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 26 okt 2004 11:11

PeterD schreef:
Toch heb ik ergens een gevoel dat zegt dat er sommige wetten volbracht zijn door het lijden en sterven van Christus aan het kruis. Alleen is dit alleen maar een gevoel, en kan ik het (nog) nergens op baseren.

Het is in ieder geval zeker dat de ceremoniele wetten door Christus vervuld zijn. De hele tempeldienst met alles wat erbij hoort. Verder kan ik me wel vinden in de wet als regel der dankbaarheid, maar het is de vraag in hoeverre we ons daaraan kunnen houden.

Ken je Kohlbrugge? Hij beroept zich op 1 korinthe 1:30: Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing. Kohlbrugge noemt de wet op grond van deze tekst een 'lijk'. Hij bedoeld hiermee dat we met ons houden aan de wet totaal niets meer kunnen aanbrengen aan onze zaligheid of heiligheid. God ziet ons als heilig in Christus. Dus alleen als je in Hem blijft ben je heilig anders niet en als je in Hem bent heb je de wet in feite niet nodig.

Terug naar “Archief”