Daar komt het selectief overnemen van allerhande wetten uit het Oude Testament weer tevoorschijn.
Als je homoseksualiteit afkeurt op grond van het OT moet je je ook aan alle andere wetten uit het OT houden. Dat is consequent.
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Daar komt het selectief overnemen van allerhande wetten uit het Oude Testament weer tevoorschijn.
Als je homoseksualiteit afkeurt op grond van het OT moet je je ook aan alle andere wetten uit het OT houden. Dat is consequent.
elbert schreef:Da's veel te gemakkelijk geredeneerd: alle wetten uit het Oude Testament die niet in het Nieuwe Testament voor verouderd zijn verklaard, zijn nog steeds geldig.
Collateral schreef:elbert schreef:Da's veel te gemakkelijk geredeneerd: alle wetten uit het Oude Testament die niet in het Nieuwe Testament voor verouderd zijn verklaard, zijn nog steeds geldig.
Aangenomen dat je een oudere broer hebt die getrouwd is, geen kinderen heeft en overlijdt: dan ben jij beschikbaar om bij zijn weduwe nageslacht te verwekken?
En heb je ook een leuning op je dak? Trek je nooit kleding aan die uit gemengde stof bestaan? Heb je snoeren aan de vier hoeken van je opperkleed?
elbert schreef:Maar even serieus: de voorbeelden die je noemt zijn allemaal wetten die voor nieuwtestamentische christenen niet meer geldig zijn, simpelweg omdat ze tot de ceremoniele wet behoren.
Elke poging om dit te ontkennen is (hoe begrijpelijk vanuit een bepaald oogpunt misschien ook) niet volgens de Bijbel.
Collateral schreef:elbert schreef:Maar even serieus: de voorbeelden die je noemt zijn allemaal wetten die voor nieuwtestamentische christenen niet meer geldig zijn, simpelweg omdat ze tot de ceremoniele wet behoren.
Prima, maar dat geldt dan ook voor de 'homo-wetten'.
Collateral schreef:Elke poging om dit te ontkennen is (hoe begrijpelijk vanuit een bepaald oogpunt misschien ook) niet volgens de Bijbel.
Dat is nogal subjectief; je houdt buiten de cultus ook nog eens geen rekening met de betekenis van de originele teksten.
Maar voor deze discussie hebben we dit topic: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7950. Lees dit eens door en probeer te begrijpen dat jouw visie subjectief is.
elbert schreef:Paulus was dan cultuurgebonden, wat de Heilige Geest in het Woord van God schrijft niet (tenzij uit de tekst plus context blijkt dat het anders ligt).
Als de Bijbel zelf niet zegt dat het cultuurgebonden is, dan is het niet cultuurgebonden. Anders zetten we de Bijbel naar onze hand, in plaats van dat de Bijbel het voor het zeggen heeft in ons leven. Zo scherp ligt het dus wel.
elbert schreef:Ik heb het artikeltje dat je noemde gelezen en kom tot de conclusie dat het het onderwerp niet diepgravend heeft onderzocht: niet alle teksten die hiermee in verband staan zijn uitgediept (bijv. de teksten uit 1 Korinthe, 1 Timotheus en Ef. 5 worden niet vermeld)
en er wordt een link gelegd met slavernij e.d. waarmee op z'n minst wordt gesuggereerd dat dit gelijkwaardige zaken zijn. Als je de omgang met slavernij bekijkt, dan zie je dat de Bijbel hier regulerend over spreekt, terwijl de teksten over de homosexuele praxis altijd afkeurend zijn.
Marnix schreef:Socrates schreef:Marnix schreef:Spons schreef:pff was niet meteen de bedoeling om een redelijk zwaar onderwerp aan te snijden wat zeker in de hoek van de gereformeerde gemeenten kant (mijn schoonouders zijn dat ) zwaar ligt.
in onze gemeente (in de zin van dorp ) is een wijk waarin een homo predikant staat die ook nog samenwoont. Ik keur homo's niet af, ik denk dat het een afwijking is in de geest, waaraan je niks kunt doen maar dat terzijde . want als ik niet met ze zou omgaan, cq negeren ben ik net als al die voorbijgangers in het verhaal van de barmhartige samaritaan.
maar ik kan het me niet voorstellen dat iemand die de bijbel verkondigt en de boodschap van god, en dat hij als dominiee die homosexuele liefde bedrijft op een kansel staat , dat rijmt niet met elkaar.
maar aan de andere kant vraag ik me af, waarom zou deze man niet goed het woord van god kunnen verkondigen '?
Ik denk dat je als dominee nogal ongeloofwaardig overkomt... Als je anderen Gods woorden wil vertellen... maar zelf het niet nauw neemt met z'n regels en ze rustig aan je laars lapt.
Ik denk niet dat er sprake zal zijn van 'regels aan je laars lappen'. Maar een op geloof gebaseerde overweging van de juiste zienswijze van de Bijbel.
Tja, en zo kun je mooi de bijbel zo uitleggen dat je er zelf geen keuzes in hoeft te maken? Ik wil stelen, echtbreuk plegen, stelen, en ga zo maar door? Prima... leggen we de bijbel zo uit dat het mag... en als mensen het er niet mee eens zijn noemen we het gewoon "puur een op geloof gebaseerde overweging en zienswijze op de bijbel"
Kun je ook wel gaan discrimineren... als je zegt dat dat niet mag is dat puur een zienswijze op de grondwet...
Is het nou echt zo moeilijk om gewoon aan te nemen wat de bijbel zegt? De bijbel is ontzettend duidelijk op dit punt... maar als het mensen niet bevalt doen ze net alsof het niet zo eenvoudig is... ligt dat aan de bijbel of aan mensen?
Optimatus, ik zou er niet blij mee zijn... als iemand de bijbel aan zijn eigen behoeften en meningen gaat aanpassen en dus niet serieus neemt, hoe kan ik zo iemand dan serieus nemen in de preken?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten