2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 20 okt 2004 16:13

joepie schreef:Op de manier waarop je praat, kun je dus alles wat krom is recht praten.
Want jij hebt het in goed gebed gebracht...enz.
Met dezelfde intentie wordt er in ierland een'"heilige oorlog"gevoerd.
Met dezelfde woorden wordt mij verzekerd dat God een scheiding heeft goed gekeurd.
Kijk en daar geloof ik dus niet in.
Als God in Zijn woord aan geeft dat het niet goed is, en wij doen het toch, dan is het niet aan onze gehoorzaamheid te danken als het dan wel goed gaat. En kunnen we moeilijk gaan zeggen dat God Zijn zegen erover geeft, dus is het goed.

Het zou op mij eerlijker overkomen, als er gezegd werd: Ja inderdaad is het niet zo als God wil, maar ik kan er geen afstand van nemen.
En bid of God ons wil helpen om hier uit te komen.
Want we leven nu eenmaal in een wereld die gebroken is.
Zeggen dat iets goed is wat het niet is, is dan niet de manier.
Gewoon eerlijk zeggen dat iets niet goed is, maar dat je het niet anders kan, en hoopt en bid of God je hier toch mee wil helpen.
Kijk, daar kan ik wel respect en begrip voor opbrengen.

Jij kent mij niet, jij kent mijn situatie niet, jij weet niet wat ik meegemaakt heb waardoor ik van God de kracht heb ontvangen om door te gaan.

En toch heb je een oordeel en das knap, heel knap. Je doet voorkomen alsof je weet wat God met mijn leven aanwil. Ik ben een zondaar en dat weet ik (zijn we allemaal namelijk), ik pretendeer niet volmaakt te zijn. Zeg ik dat dit goed is? Ik weet wat er in de bijbel staat en daar voldoe ik niet helemaal aan. Maar wat als God mij anders laat zien? En dat is nou net iets waar jij geen drol over kan zeggen.... Het is heel makkelijk oordelen van buitenaf, het is heel makkelijk om meteen met bijbelteksten te gaan gooien. Maar daardoor weet jij nog niet hoe mijn persoonlijke relatie met God in elkaar zit.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2004 18:22

chickie, dat je zondig bent mag je niet als argument gebruiken om te blijven zondigen. Het is juist de bedoeling dat je je door Jezus laat bevrijden van je zonden. Nu ga ik niet zeggen dat jij zo zondig bezig bent (wie zonder zonde is, werpe de eerste steen), maar ik begrijp joepies reactie wel een beetje. Als God in de bijbel iets duidelijk maakt (zoals de tien geboden), dan moet je dat als eerste richtlijn nemen. Hij zal jou niet iets anders opleggen dan Hij zegt in Zijn woord.

Ik weet niet of jij al christen was toen je je vriend leerde kennen. En ik ga ook niet zeggen dat je het moet uitmaken. Ik hoop alleen dat je God goed verstaat.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 okt 2004 10:31

chickie schreef:
joepie schreef:Op de manier waarop je praat, kun je dus alles wat krom is recht praten.
Want jij hebt het in goed gebed gebracht...enz.
Met dezelfde intentie wordt er in ierland een'"heilige oorlog"gevoerd.
Met dezelfde woorden wordt mij verzekerd dat God een scheiding heeft goed gekeurd.
Kijk en daar geloof ik dus niet in.
Als God in Zijn woord aan geeft dat het niet goed is, en wij doen het toch, dan is het niet aan onze gehoorzaamheid te danken als het dan wel goed gaat. En kunnen we moeilijk gaan zeggen dat God Zijn zegen erover geeft, dus is het goed.

Het zou op mij eerlijker overkomen, als er gezegd werd: Ja inderdaad is het niet zo als God wil, maar ik kan er geen afstand van nemen.
En bid of God ons wil helpen om hier uit te komen.
Want we leven nu eenmaal in een wereld die gebroken is.
Zeggen dat iets goed is wat het niet is, is dan niet de manier.
Gewoon eerlijk zeggen dat iets niet goed is, maar dat je het niet anders kan, en hoopt en bid of God je hier toch mee wil helpen.
Kijk, daar kan ik wel respect en begrip voor opbrengen.

Jij kent mij niet, jij kent mijn situatie niet, jij weet niet wat ik meegemaakt heb waardoor ik van God de kracht heb ontvangen om door te gaan.

En toch heb je een oordeel en das knap, heel knap. Je doet voorkomen alsof je weet wat God met mijn leven aanwil. Ik ben een zondaar en dat weet ik (zijn we allemaal namelijk), ik pretendeer niet volmaakt te zijn. Zeg ik dat dit goed is? Ik weet wat er in de bijbel staat en daar voldoe ik niet helemaal aan. Maar wat als God mij anders laat zien? En dat is nou net iets waar jij geen drol over kan zeggen.... Het is heel makkelijk oordelen van buitenaf, het is heel makkelijk om meteen met bijbelteksten te gaan gooien. Maar daardoor weet jij nog niet hoe mijn persoonlijke relatie met God in elkaar zit.

Oke, dus als ik er geen drol van kan snappen (vergeef me het woord), dan mag jij gewoon doorgaan met zondigen? Ik ben heel arm, dus mag ik stelen? Dat snap jij toch ook niet?

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 21 okt 2004 12:46

Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt.
Ik werkte zelf bij een supermarkt achter de kassa en kwam een leuke jongen tegen die vakkenvuller was. OP een gegeven moment werd ik verleifd en het was hartstikke leuk en aardig. Na een tijdje zijn we wat met elkaar begonnen. Maar hij geloofde absoluut niet in God en had daar een heleboel argumenten voor (om niet in God te geloven). Ik vond dat op dat moment ontzettend moeilijk. Heb het na ruim drie maanden uitgemaakt, omdat ik wist dta het alleen maar moeilijker zou worden en ik meer van hem zou gaan houden en ik het dan helemaal niet meer uit zou kunnen maken.

In die tijd geloofde ik wel alles wat in de Bijbel stond en was daar ook wel mee bezig, maar had ook de wereld nog lief en ik had in die tijd nog geen persoonlijke relatie met God. Toen vond ik het al ontzettend moeilijk, omdat het hele geloofsgebeuren me wel aantrok en ik wist dat ik dat nooit los zou kunnen laten.

Toen ik het uitgemaakt had, zagen we elkaar natuurlijk nog regelmatig en ging ik af en toe nog weleens de fout in om met hem te zoenen.
Ruim een jaar is het uit geweest en heb ik er heel veel moeite mee gehad.

Na ruim een jaar hadden we weer vaker contact en kregen we weer heel veel gesprekken over het geloof. Ik heb in die tijd er ontzettend veel over nagedacht. Ook omdat ik toen vragen kreeg, waar ik zelf nog nooit echt over na had gedacht.
Maar we gingen weer zoveel met elkaar om en ik dacht zoveel na over het geloof en hij wilde uiteindelijk ook wel eens met mij mee naar de kerk en wou uiteindelijk steeds vaker mee. Hij vertelde mij ook dat hij het niet alleen voor mij deed, omdat hij dat nooit zou trekken, hij zou niet ergens elke week kunnen zitten als het hem niet interesseerde.
Ikw as toen hartstikke blij, heb die tekst ook in de wind geslagen, het advies van mijn moeder en andere mensen en dacht dit kan gewoon. God heeft hem op mijn pad gebracht, anders had ik ruim anderhalf jaar later niet ngo steeds van hem gehouden en waren we elkaar weer op deze manier tegengekomen. Hij ging uiteindelijk ook bij ons op catechesatie.
Maar na anderhalf a twee jaar merkte ik dat het allemaal wat minder werd. De meeste geloofsdetails heb je dan wel uitgespit, tenmisnte de meest opvallende zeg maar. En ik ging toch weer meer mee in zijn dingen.....

Als ik nou terugkijk, heb ik gewoon het advies van God in de wind geslagen. Ik maakte me uiteindelijk minder druk om mijn geloof en ging meer op in de dingen van de wereld. We gingen nog wel elke zondag twee keer naar de kerk, maar het gevoel wat ik er eerder over had, is weggegaan.

Ik weet uit ervaring dat het heel makkelijk is om de situaties naar je eigen hand te zetten. Ik denk ook niet dat het aan ons is, om andere mensen te veroordelen. En het is ook heel makkelijk praten als je zelf een levende relatie met God hebt, om dan iets te zeggen tegenover een 'ongelovige' christen om het zomaar te zeggen. Turulijk moet je elkaar in liefde waarschuwen en op dingen wijzen, maar let er wel op. Het is praktisch voor een 'ongelovige' christen onmogelijk om dan je leven in Gods handen te leggen en helemaal op Hem te vertrouwen dat het wel goedkomt. Elk mens is zo zondig dat je dat niet eens wilt, je weet zelf wel beter dat dit het beste voor je is. En het is heel makkelijk om dan alles naar je eigen hand te zetten en ik denk dat de duivel daar ook echt wel een handje in meewerkt.

Als het mij nu weer zou overkomen, dan zou ik God vragen of hij die jongen eerst tot geloof wilde laten komen. Anders zou ik het echt ook niet meer kunnen.

Ik mag nu zelf ook zeggen dat ik een levende relatie met Hem heb. Daardoor zijn sommige dingen in het leven een stuk makkelijker en kun je je leven ook echt aan Hem overgeven, hoe meoilijk dat soms wel is.

Ik heb heel lang gebeden om een jongen tegen te komen die wel voor mij bestemd is, en toen ik hem tegenkwam, vertelde hij mij dat hij God ook heel lang gebeden had om een meisje op zijn pad te brengen. Het moeilijke er alleen aan is, merk ik nu wel, dat we heel erg door de duivel verleid worden, hij wil dat echt niet en probeert er van alles aan om het kapot te maken. Maar dat is alleen omdat wij nu samen heel erg veel met God bezig zijn en Hem zoeken en dat wil de duivel niet.

MIjn ex gaat inderdaad tegenwoordig niet meer naar de kerk.
En wat ik al een paar keer in mijn omgevign heb meegemaakt: 'ongelovige'christen, krijgt relatie met ongelovige, niet christelijk iemand. Dit gaat goed, gaan samen naar de kerk. Maar bij de 'ongelovige' christen staat de ander op nummer 1 en niet God. Dit is op zich heel logisch. De niet-gelovige heeft ook de ander op nummer 1 staan. Gaat wel mee naar de kerk en is er ook wel mee bezig, maar de ander is het belangrijkst.
Wordt dan op een gegeven moment de 'ongelovige' christen tot God getrokken en mag deze een relatie met God krijgen, dan komt er iemand anders op nummer 1 te staan bij deze persoon. En dat is voor heeeeeeeel veel mensen de reden dat ze het niet meer trekken. Dat is zo ontzettend moeilijk en dan gaan ze alsnog uit elkaar. Dat is denk ik ook wel iets waar je van te voren aan moet denken.

Ik zeg niet dat het per definitie niks wordt. Want ik heb nu wel meer inzichten die andere mensen misschien niet delen.
Het enige is, dat je veel tot God moet bidden, of Hij je misschien antwoorden uit Zijn Woord wil geven en als je bidt, of je dan ook Zijn antwoorden die Hij geeft, dan ook recht onder ogen te zien. Want het kan inderdaad wel zijn dat God iemand op je pad brengt. Maar ik denk ook dat als je tot God bidt, dat Hij je partner voor die tijd wel wil bekeren.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 23 okt 2004 16:06

Lalage schreef:chickie, dat je zondig bent mag je niet als argument gebruiken om te blijven zondigen. Het is juist de bedoeling dat je je door Jezus laat bevrijden van je zonden. Nu ga ik niet zeggen dat jij zo zondig bezig bent (wie zonder zonde is, werpe de eerste steen), maar ik begrijp joepies reactie wel een beetje. Als God in de bijbel iets duidelijk maakt (zoals de tien geboden), dan moet je dat als eerste richtlijn nemen. Hij zal jou niet iets anders opleggen dan Hij zegt in Zijn woord.

Ik weet niet of jij al christen was toen je je vriend leerde kennen. En ik ga ook niet zeggen dat je het moet uitmaken. Ik hoop alleen dat je God goed verstaat.

Ik had het over zonden in het algemeen en ik gebruik het niet als argument om door te gaan. Doe ik iets wat God niet wil? Ik doe iets waarvan God zegt dat het beter is om het niet te doen vanwege de gevolgen die er evt. aan kunnen zitten. Nogmaals: het is een waarschuwing, geen verbod.

Voor jouw informatie: ben mijn hele leven christen (voor zover je dat zeggen kan dan). Ik versta God prima, alleen somige mensen hier denken beter te weten wat God met mijn leven wil.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2004 20:14

Waarom doe je nix met een waarschuwing van God dan? Hij waarschuwt je toch niet voor nix?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 okt 2004 20:39

Lalage schreef:Waarom doe je nix met een waarschuwing van God dan? Hij waarschuwt je toch niet voor nix?

Maar waarom stuurt God deze jongen dan op haar pad? Doet Hij dat alleen maar om problemen te veroorzaken?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 23 okt 2004 20:43

Yael schreef:
Lalage schreef:Waarom doe je nix met een waarschuwing van God dan? Hij waarschuwt je toch niet voor nix?

Maar waarom stuurt God deze jongen dan op haar pad? Doet Hij dat alleen maar om problemen te veroorzaken?

Is het vastgesteld dat God dit heeft gedaan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 okt 2004 20:52

Wat bedoel je?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 okt 2004 21:33

PeterD schreef:
Yael schreef:

Is het vastgesteld dat God dit heeft gedaan?

er gebeurd niets bij geval!!!!!!!!!! Bedoel ikniet als dooddoener maar ik denk dat mijn ongelovige vriend niet zomaar mijn leven is komen binnen wandelen. Daarbij blijft wel dat ik in God's oogpunt een keuze moet/mag maken!

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 23 okt 2004 22:42

Ik zeg niet dat het bij jullie (essie en chickie) niet van God komt, maar ikw eet niet of jullie mijn stuk hebben gelezen (ok ik geef toe het is een beetje lang), maar ik dacht ook altijd dat God deze jongen op mijn pad had gezet/ gezonden. Maar dat kan je soms ook zelf denken en dan kun je wel van een heleboel dingen denken dat God iets of iemand op je pad zet, maar God kan ook dingen op je pad brengen die een verleiding zijn of om je sterker te maken?
En heb je van te voren heel hard gebeden om iemand die bij je paste?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2004 11:47

Ik heb hetzelfde meegemaakt hoor, twee jaar lang smoorverliefd geweest (nouja telkens als ik hem zag weer) en toch uiteindelijk de knoop moeten doorhakken: ik wilde dat gewoon niet! En de enige manier om dat te doen was het contact helemaal verbreken. Dat is hard ja. Ik heb er heel hard om gebeden en Gods antwoord aan mij was nee. Waarom die jongen dan op mijn weg kwam? Geen idee...

André

Berichtdoor André » 24 okt 2004 12:50

Het is wat speculatief, maar soms denk ik wel eens dat God ons wil "testen" net als dat Hij in het paradijs deed.
En als wij dan voor Hem kiezen, hebben we Hem lief zoals Hij ons lief heeft.
Maar goed, nu probeer ik voor een ander te denken, in dit geval zelfs voor God.
Ik ben me er van bewust dat ik niet weet hoe God denkt.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 okt 2004 15:30

eh is de titel van dit topic niet wat verkeerd, het gaat hier over een ongelovige jongen/ meisje vs een gelovige die evt gelovig wordt,

en niet over 2 verschillende geloven, of heb ik het verkeerd

Worship
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Worship » 24 okt 2004 21:12

sorry mensen er is volgens mij geen testforum dus doe ik het even hier...

Ik had het over zonden in het algemeen en ik gebruik het niet als argument om door te gaan. Doe ik iets wat God niet wil? Ik doe iets waarvan God zegt dat het beter is om het niet te doen vanwege de gevolgen die er evt. aan kunnen zitten. Nogmaals: het is een waarschuwing, geen verbod.

oke dus zo werkt een quote

Terug naar “Archief”