De opstanding was niet op een zondag.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomie

Berichtdoor naomie » 23 okt 2004 21:32

PeterD schreef:Is dit allemaal zo belangrijk?

Was kerst ook op 25 en 26 December? Of zal ik daar ook een topic over openen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kerst en pasen zijn van oorsprong heidense feesten terwijl God het Pascha als viering van verlossing (uit Egypte) gaf en Jezus met Pascha Zijn verlossing van zonde bracht.
Dat we het Pasen vieren en niet Pascha heeft te maken met het feit dat de christelijke kerk op een gegeven moment sterk anti semitisch werd en alles wat naar joods rook heeft vervangen. Helaas koos men daarbij ook nog voor dagen die in het heidendom gebruikt werden voor het vereren van hun goden.
Dus God vereren op dagen die voor afgoden bestemd waren i.p.v. dagen die vanouds voor God betemd waren vind ik niet tof.

Gods zegen van Naomie. :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 okt 2004 21:34

Blijven discussie's tot het eind der tijden!

Zullen we gewoon op de dagen die we hebben gekregen, gewoon gaan genieten van de aanbidding ed.???

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 okt 2004 22:11

Zo ik al aangaf wil ik niet gaan strijden voor welke dag dan ook. Ik ben het met Naomi eens dat in de Schrift gesproken wordt over de Sabbat als rustdag voor Israël. Een vraag: geld dat ook voor de gemeente?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 23:52

naomie schreef:Een ding wil ik duidelijk stellen.
Ik ben geen aanhanger van Ellen White.Ik ben een aanhanger van Jezus Christus.Enne ik vind de sabbat erg belangrijk ja en daardoor ervaar ik zegeningen in mijn leven.Ik kan niet geloven dat het vierde gebod zomaar afgeschaft is.

Belangrijk vind ik ook dat er veel over de liefde van God wordt gesproken.
En het offer dat hij bracht.Wij zijn gereinigd door het bloed van Jezus Christus waar ik erg veel van houd.
Dank en loof Hem elke dag erweer voor.
Vertrouw op Hem en leg al je zondes en pijn aan Zijn voeteneinde.Laat het los.Hij zal het voor je dragen.Steun elkaar zeker nu in deze eindtijd.

Gods zegen van Naomie. :mrgreen:

Heej ik ben ook geen aanhanger van Ellen White maar van Christus! En ik ervaar ook veel zegeningen in mijn leven, ondanks dat ik op zondag de rustdag vier.

Gods zegen,
Je medechristen
(ook lid van DE gemeente van God)
Marnix

ps. ik heb wel respect voor je overtuigingen. Goed dat je ook zo bijbelvast wil zijn... (ook wat betreft voetwassing en zo, vind ik heel mooi)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naomie

Berichtdoor naomie » 24 okt 2004 08:23

[
Heej ik ben ook geen aanhanger van Ellen White maar van Christus! En ik ervaar ook veel zegeningen in mijn leven, ondanks dat ik op zondag de rustdag vier.

Gods zegen,
Je medechristen
Marnix

ps. ik heb wel respect voor je overtuigingen. Goed dat je ook zo bijbelvast wil zijn... (ook wat betreft voetwassing en zo, vind ik heel mooi)
[/quote]

Natuurlijk lieverd,

Ik beweer zeker niet dat jij geen Christen aanhanger bent hoor.Als jij Christus accepteert hebt in je leven en je volgt hem dan ben je natuurlijk ook een mede Christen.Enne God houd heel veel van jou.Vergeet dat nooit.Hij houd niet meer van mij dan van jou hoor. :wink:
Jezus is met alles mijn grote voorbeeld.

Maar weet je als je adventist bent dan wordt er meteen gezegd.......zo daar heb je weer zo'n Ellen White aanhanger.Neem maar van mij aan dat ik niet altijd met haar eens ben.
Mooi dat je zegeningen ervaart in je leven.Geef God daar eer voor.Prijs Hem met heel je hart en ziel.Tel je zegeningen een voor een.Tel z'n allen en vergeet er geen.
Het gaat er bij mij om dat er zo gemakkelijk over de sabbat wordt gesproken.Het is de dag die God gezegend heeft en geen andere dag.Het is de dag van de grote schepping.
Weet je trouwens wat de voetwassing betekent?Het symboliseert de dienstbaarheid naar elkaar toe.Dat is zeker mooi.

Gods zegen van Naomie. :mrgreen:

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2004 08:51

Naomi,

Ik heb er eens over nagedacht en het is stik eenvoudig waarom Christenen de zondag als rustdag vieren.
Het heeft ALLES met de opstanding te maken.
Op de eerste dag der week ...

Jezus heeft dan niet de Wet ongedáán gemaakt, maar wél vervuld. En die vervulling vond uiteindelijk plaats niet door het Kruis op zich ( er stierven in die tijd velen aan het kruis), maar omdat God er een grote betekenis aangaf door Jezus uit de dood te doen opstaan.
God sprak - op de eerste dag der week - "En toch!"...

En dáárom en nergens anders om viert de Christen de eerste en niet de zevende dag der week als rust- en vooral feestdag (al is er door de eeuwen heen een saaie dag van gemaakt door alerlei regeltjes, waardoor er niks mag/mocht).

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2004 10:38

naomie schreef:Heej ik ben ook geen aanhanger van Ellen White maar van Christus! En ik ervaar ook veel zegeningen in mijn leven, ondanks dat ik op zondag de rustdag vier.

Gods zegen,
Je medechristen
Marnix

Natuurlijk lieverd,

Ik beweer zeker niet dat jij geen Christen aanhanger bent hoor.Als jij Christus accepteert hebt in je leven en je volgt hem dan ben je natuurlijk ook een mede Christen.Enne God houd heel veel van jou.Vergeet dat nooit.Hij houd niet meer van mij dan van jou hoor. :wink:
Jezus is met alles mijn grote voorbeeld.

Maar weet je als je adventist bent dan wordt er meteen gezegd.......zo daar heb je weer zo'n Ellen White aanhanger.Neem maar van mij aan dat ik niet altijd met haar eens ben.
Mooi dat je zegeningen ervaart in je leven.Geef God daar eer voor.Prijs Hem met heel je hart en ziel.Tel je zegeningen een voor een.Tel z'n allen en vergeet er geen.
Het gaat er bij mij om dat er zo gemakkelijk over de sabbat wordt gesproken.Het is de dag die God gezegend heeft en geen andere dag.Het is de dag van de grote schepping.
Weet je trouwens wat de voetwassing betekent?Het symboliseert de dienstbaarheid naar elkaar toe.Dat is zeker mooi.

Gods zegen van Naomie. :mrgreen:[/quote]

Heej ik weet ook wel dat de ideeen van Ellen White bij zevendedags adventisten allang niet meer aangehangen worden :)

Ik weet wat de voetwassing betekent... daarom vind ik het ook mooi. Dienstbaarheid is 1 van de belangrijkste kenmerken van de gemeente... Jezus was ook zijn hele leven dienstbaar... aan God.... maar ook aan de mensen om Hem heen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 okt 2004 11:06

Marnix schreef:Heej ik weet ook wel dat de ideeen van Ellen White bij zevendedags adventisten allang niet meer aangehangen worden :)

O ja? Kijk even op hun site, wat wordt er aangeraden als officieel erkent document om het adventisme te begrijpen?

De Weg naar Christus.
Dit boekje werd in 1892 voor het eerst uitgegeven en is sindsdien in tientallen talen vertaald. In Nederland zijn meer dan een kwart miljoen exemplaren verspreid. Het is geschreven door mevr. Ellen G. White, één van de grondleggers van het adventisme, die een omvangrijk oeuvre heeft geschreven. Adventisten geloven dat zij van Godswege daartoe een bijzondere gave ontving. Een uitstekend boekje voor wie kennis wil maken met wat zij schreef.

Sorry Naomie, maar het adventisme is voor het grootste deel nog steeds gebaseerd op de z.g. profetie die White zou gekregen hebben.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 24 okt 2004 11:51

Zareb schreef:
Marnix schreef:Heej ik weet ook wel dat de ideeen van Ellen White bij zevendedags adventisten allang niet meer aangehangen worden :)

O ja? Kijk even op hun site, wat wordt er aangeraden als officieel erkent document om het adventisme te begrijpen?

De Weg naar Christus.
Dit boekje werd in 1892 voor het eerst uitgegeven en is sindsdien in tientallen talen vertaald. In Nederland zijn meer dan een kwart miljoen exemplaren verspreid. Het is geschreven door mevr. Ellen G. White, één van de grondleggers van het adventisme, die een omvangrijk oeuvre heeft geschreven. Adventisten geloven dat zij van Godswege daartoe een bijzondere gave ontving. Een uitstekend boekje voor wie kennis wil maken met wat zij schreef.

Sorry Naomie, maar het adventisme is voor het grootste deel nog steeds gebaseerd op de z.g. profetie die White zou gekregen hebben.

Ik heb snel even dit boekje doorgelezen.
Mooi boek trouwens

Je kan het downloaden:
www.adventist.nl/downloads/enige_weg.pdf

David :)

naomie

Berichtdoor naomie » 24 okt 2004 13:39

waarnemer schreef:Zo ik al aangaf wil ik niet gaan strijden voor welke dag dan ook. Ik ben het met Naomi eens dat in de Schrift gesproken wordt over de Sabbat als rustdag voor Israël. Een vraag: geld dat ook voor de gemeente?

Waarom geen zondag als rustdag?

Er is op een gegeven moment ontstaan dat Christenen als de zondag i.p.v. de sabbat zijn gaan vieren.
De sabbat was de rustdag die God ingesteld heeft als gedenkdag voor zijn schepping.
Het tijdstip is nauwlettend omschreven in de bijbel.
De zondag werd gelijkertijd door de heidenen gevierd als rustdag voor de aanbidding van Mitras de zonnegod.
Toch vieren de Christenen de rustdag op de dag dat de afgod Mitras wordt aanbeden.
Hoe zou God daar tegenaan kijken?Zou Hij daardoor niet bijzonder gekwetst zijn?
Dat de keuze van zijn kinderen niet op de dag die hij ingesteld heeft is gemaakt,maar die door afgoden dienaren is ingesteld.

naomie

Berichtdoor naomie » 24 okt 2004 14:00

Riska schreef:Naomi,

Ik heb er eens over nagedacht en het is stik eenvoudig waarom Christenen de zondag als rustdag vieren.
Het heeft ALLES met de opstanding te maken.
Op de eerste dag der week ...

Jezus heeft dan niet de Wet ongedáán gemaakt, maar wél vervuld. En die vervulling vond uiteindelijk plaats niet door het Kruis op zich ( er stierven in die tijd velen aan het kruis), maar omdat God er een grote betekenis aangaf door Jezus uit de dood te doen opstaan.
God sprak - op de eerste dag der week - "En toch!"...

En dáárom en nergens anders om viert de Christen de eerste en niet de zevende dag der week als rust- en vooral feestdag (al is er door de eeuwen heen een saaie dag van gemaakt door alerlei regeltjes, waardoor er niks mag/mocht).

Riska

Dear Riska,

Ik kan nergens in de bijbel een verwijzing vinden dat God de zondag als gedenkdag van de opstanding van Jezus heeft bepaald.
Je zegt dat nergens andersom Christenen de zondag vieren.
De echte reden heb ik al eerder gegeven.
Het sterk anti-semitische gevoel onder de heidense Christenen hebben ervoor gezorgd dat er allerlei heidense feestdagen werden aangewezen om vooral niet joods over te komen.Op die manier werd de als joods aangemerkte sabbat vervangen door de zondag onder andere.
En dat is historisch de echte reden.

naomie

Berichtdoor naomie » 24 okt 2004 14:08

Optimatus schreef:Maar op de eerste dag der week, namelijk de zondag die volgt op de dag des Heren, berichtten de vrouwen het H. Evangelie dat Christus opgestanden was.

Zo!

Dus Optimatus,

Als die vrouwen niet zondag maar eventueel maandag of dinsdag of willekeurig een andere dag het graf hadden geopend.Hadden ze het dan op die dag gevierd?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2004 15:15

Naomi,

Historisch is de reden dat er ooit een Concilie was die een aantal dingen heeft vastgesteld, waaronder de zondag als de rustdag - waaraan Alexander de Grote ook niet helemaal "onschuldig" is en waar wij nu nog te maken hebben.

Er zijn diverse heidense feesten "gekerstend", opdat dan het christendom ingang zou vinden.
Maar juist omdát het hele christelijk geloof gegrondvest is op de Opstanding heeft men besloten dát als leidraad te nemen.

Daar doen allerlei andere zaken niks aan af. Dat heeft niks met Gods geboden te maken in die zin dat Hij gezegd heeft dat wij de Opstanding moesten vieren of zo. Het is gewoon de invulling geweest hoe het allerbelangrijkste feest dat er is te vieren.

Riska

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 24 okt 2004 17:44

naomie schreef:De zondag werd gelijkertijd door de heidenen gevierd als rustdag voor de aanbidding van Mitras de zonnegod.
Toch vieren de Christenen de rustdag op de dag dat de afgod Mitras wordt aanbeden.
Hoe zou God daar tegenaan kijken?Zou Hij daardoor niet bijzonder gekwetst zijn?

Ik denk dat Hij niet gekwetst is. Jij wel?

In een eerder bericht schreef je dit:
naomie schreef:Hield Jezus Christus onze schepper en verlosser zaterdag niet de sabbat soms en ging Hij niet op die dag naar de synagoge?Jezus zei zelf dat geen titel of jota van de wet mag veranderen,maar dat eerder de hemel en aarde vergaat.De dag van de opstanding vind ik dusdanig wel belangrijk.Aan het einde van de bijbel wordt er gezegd.Wie uit dit profetische boek dus uit de bijbel iets toevoegd of weg laat.God zal Hem straffen met plagen.

Wil je dat eens wat nader uitleggen? Iedereen die de Zondag als rustdag, en dag van kerkgang ziet, voegt iets toe of laat iets weg uit de Bijbel? En waarom zouden AL die christenen dat toch doen? Domheid? Kwade opzet? Gemakzucht? Onwetendheid?
En worden al die christenen vervolgens gestraft met plagen? Hoe stel je je dat voor? Wat voor plagen?

In weer een andere bijdrage stel je, dat je geen aanhanger bent van Ellen White, en ook dat je het niet altijd met haar eens bent. Het is je toch hopelijk wel bekend, dat Ellen White de stichtster is van jouw kerk? Of hebben al die links op internet, die dat beweren, het mis?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2004 17:56

Ik zou nog iets willen toevoegen.

De Tien Geboden zijn geen stok om mee te slaan.
Het "Gij zult niet..." betekent niet: je zál dat niet doen, want anders... niet een: wee je gebeente als je dat niet doet, want ik straf....
Het: "Gij zult niet..." heeft als betekenis: je zal toch dit of dat niet doen, omdat je weet dat het Mij verdriet doet?

De Tien Geboden zijn een staf om mee te gaan - een leidraad voor het leven. Het gaat om de intentie. God ziet het hart aan en als wij de Opstanding van onze Heer vieren, dan weet God wat het hart is van ons geloof en zal Hij er ons heus niet op aanspreken dat de zondag de sabbath niet is.

Persoonlijk geloof ik dat God ons in de ruimte heeft gezet, dus niet allemaal zo verschrikkelijk veel kleine regels - want anders geloof je niet goed - maar nogmaals: Hij ziet het hart aan...

Riska

Terug naar “Archief”