jas schreef:Riska schreef:Jas schreef:Nogmaals het is onjuist. "Neemt, eet dit is Mijn Lichaam".
En Wie zegt dat? Juist, Onze Heer Jezus Christus. Hij zegt nog meer dan wat jij zegt - Hij zegt: doet dit tot mijn gedachtenis". Als dat geen uitnodiging is weet ik het niet meer...
Riska
Ja in dat opzicht is Hij de Gastheer, maar toch moet de nadruk liggen op Zijn Offer, namelijk dat Hij Zichzelf gegeven heeft tot vergeving der zonden van alle uitverkorenen. Daarom vind ik het van levensbelang dat zeker ook gezegd wordt dat Hij de Maaltijd Zelf is. Maar als jullie het liever alleen met een uitnodiging doen, zonder wat te eten te krijgen, mij best hoor.
Beste Jas, niemand ontkent dat de nadruk ligt op Zijn offer... Waarom doe je net alsof het of alleen een uitnodiging is of alleen een offer... waarom doe je alsof Jezus of alleen gastheer kan zijn of alleen het offer? Nogmaals, die twee sluiten elkaar niet uit... Jezus is beiden.
Waarom maak je dan een probleem waar geen probleem is? Ik snap je punt niet. De nadruk ligt op Zijn offer maar Hij is ook de gastheer. Daar zit toch geen concurrentie tussen?
Ik doe het met de uitnodiging en de maaltijd, ik weet wie mij uitnodigd en ik weet wat de maaltijd is... Maak nou geen tegenstellingen die er niet zijn.
Dit zegt dus ook elke psych. Marnix zegt het éne, en bedoelt kennelijk het andere. Marnix zegt hier dus niets over dat éne wat wij echt nodig hebben.
Zoals jij ook weet is de rust die Jezus geeft de rust die uitgaat van leven met God, samen met Hem en tot eer van Hem... en dat leven kent geen einde. Ik geef aan dat Jezus oplossing de wortel aanpakt, de zonde... en de zonde is juist hetgene waardoor er een kloof tussen mensen en God is gekomen. Hij maakt het daardoor mogelijk dat mensen weer bij God komen en met Hem mogen leven, Zijn wil kunnen doen. Dat is de rust die Jezus geeft, dat is de oplossing die Hij biedt. Waarin zit ik er dan naast? Wat mist er in mijn verhaal? Als je niet in God gelooft of niet gelooft dat er een kloof is tussen God en mensen of als je gelooft dat je die zelf wel kan overbruggen, waarom zou iemand dan naar Jezus gaan?
Daarom is zondebesef zo belangrijk.... Dat is de kloof... als je merkt dat er een kloof is besef je ook dat je die Brug over moet, dat je dus, zoals Jezus de mensen oproept, naar Hem toe moet komen want Hij is de Weg tot de Vader! Op dat verschil doel ik dus wat vergeet ik dan, wat haal ik door elkaar?
Overigens wil ik niet, mocht je dat denken, mensen de eer geven onder het motto: Je moet de brug maar over lopen.... Want die mogelijkheid hebben we alleen omdat God door Jezus die brug maakte!