avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 okt 2004 21:33

Riska schreef:
Marnix schreef:Jezus is de gastheer aan de maaltijd. We herdenken dat Hij stierf voor onze zonden.... maar tegelijk is Hij de gastheer omdat Hij leeft. Hij stelde zelf de maaltijd in...

Marnix, je hebt groot gelijk. In onze kerk spreken we vaak van "de Viering van de Maaltijd van de Heer" - en dat geeft het ook al aan.
Het is de Heer Zelf die ons nodigt...

Riska

Nogmaals het is onjuist. "Neemt, eet dit is Mijn Lichaam".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 okt 2004 21:53

Marnix schreef:Precies... wat houdt het "vermoeid en belast" precies in? Dat je een burn-out hebt, overspannen bent?

En hoe kan Jezus je dan rust geven?

Dan kun je volgens mij net zo goed naar een psychiater/psycholoog gaan... en wat minder werken...

Jezus geeft juist rust door onzekerheid in je leven weg te nemen... geen alledaagse onzekerheid, maar onzekerheid over het leven en de vraag wat er na komt...

De rust die Jezus geeft is geen tijdelijke oplossing... het is een eeuwige oplossing...

Volgens mij gaat het vooral om de vermoeidheid van de zinloosheid van het leven, de belasting van de uitzichtloosheid... Daar heeft Jezus de oplossing voor... door te laten zien en mogelijk te maken dat er meer is dan opgroeien, leren, werken en doodgaan...

Ooww, zijn we al zo ver heen dat we Jezus nog maar als psycholoog zien? Ik denk toch dat er met deze tekst iets anders bedoeld wordt marnix. Dat wat jij nu zegt, heeft elke andere religie ook in zich. De rust echter waar Jezus over spreekt is een andere rust, een rust voor het volk van God. Vermoeid en belast, als je met je zondige natuur geen raad meer weet, als je met Paulus beseft "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen, etc. " Tegen zulken zegt die lieve Jezus om tot Hem te komen en dat Hij ze rust zal geven. Die gebukt gaan onder de aanvallen van satan, die gebukt gaan onder de ernst van de zondeval en de gevolgen daarvan, die gebukt gaan onder hun eigen verderfelijke oude natuur. Die nodigt Hij om vrijmoedig tot Hem te komen. Hen belooft Hij hun last van hun schouders te nemen, de bevrijding van zonde, ongerechtigheid, dood, losmaking van de banden van satan. Dat marnix, wordt bedoeld met het rust geven van Jezus. Niet een rust die we in de wereld mogen genieten, integendeel, als Christenen zullen we in de wereld nooit, maar dan ook nooit rust vinden. Daarom is het duidelijk dat dit puur geestelijk bedoeld wordt en slaat op de zielerust voor de schapen van Zijn kudde.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 okt 2004 21:54

iedereen mag komen. Er is maar 1 voorwaarde, alleen wanneer Jezus je Verlosser is!

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 23 okt 2004 22:44

Jas, volgens mij heb je dan de post van Marnix niet goed gelezen.

Want ik lees juist dat de Heere Jezus geen psycholoog of psychiater is, maar dat Hij er voor hele andere dingen is en voro mijn gevoel zeg jij het zelfde als hem, maar dan met andere zinnen.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 23:34

jas schreef:
Riska schreef:
Marnix schreef:Jezus is de gastheer aan de maaltijd. We herdenken dat Hij stierf voor onze zonden.... maar tegelijk is Hij de gastheer omdat Hij leeft. Hij stelde zelf de maaltijd in...

Marnix, je hebt groot gelijk. In onze kerk spreken we vaak van "de Viering van de Maaltijd van de Heer" - en dat geeft het ook al aan.
Het is de Heer Zelf die ons nodigt...

Riska

Nogmaals het is onjuist. "Neemt, eet dit is Mijn Lichaam".

Waarom doe je alsof het feit dat Jezus de maaltijd is uitsluit dat Jezus ook de gastheer is? Jezus is niet dood... wake up! Hij leeft! Hij is de maaltijd omdat Hij zijn lichaam en bloed gaf voor ons. Hij is de gastheer omdat Hij leeft en zit aan Gods rechterhand.

Ooww, zijn we al zo ver heen dat we Jezus nog maar als psycholoog zien? Ik denk toch dat er met deze tekst iets anders bedoeld wordt marnix. Dat wat jij nu zegt, heeft elke andere religie ook in zich. De rust echter waar Jezus over spreekt is een andere rust, een rust voor het volk van God. Vermoeid en belast, als je met je zondige natuur geen raad meer weet, als je met Paulus beseft "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen, etc. " Tegen zulken zegt die lieve Jezus om tot Hem te komen en dat Hij ze rust zal geven. Die gebukt gaan onder de aanvallen van satan, die gebukt gaan onder de ernst van de zondeval en de gevolgen daarvan, die gebukt gaan onder hun eigen verderfelijke oude natuur. Die nodigt Hij om vrijmoedig tot Hem te komen. Hen belooft Hij hun last van hun schouders te nemen, de bevrijding van zonde, ongerechtigheid, dood, losmaking van de banden van satan. Dat marnix, wordt bedoeld met het rust geven van Jezus. Niet een rust die we in de wereld mogen genieten, integendeel, als Christenen zullen we in de wereld nooit, maar dan ook nooit rust vinden. Daarom is het duidelijk dat dit puur geestelijk bedoeld wordt en slaat op de zielerust voor de schapen van Zijn kudde.

Je leest niet goed... Daarom ga ik ook niet uitgebreid op je "psycholoog-verhaal" in... als je beter leest zie je dat ik dat niet bedoel.

Ik zeg dat als je verkeerd tegen Jezus aankijkt, Hem puur voor je eigen aardse probleempjes wil gebruiken, je net zo goed naar een psycholoog/psychiater kunt gaan... maar als je Jezus ziet zoals Hij echt is en wat Hij doet besef je dat Hij zo oneindig veel meer is. Ik ben met je eens wat je beschrijft, dat bedoelde ik ook... jammer dat je dat niet ziet omdat je kijkt naar wat ik zeg over hoe en wat Jezus NIET is... Jij beschrijft wat Hij wel is.... en daar doelde ik ook op.

Neemt niet weg dat mijn standpunt over het avondmaal blijft... we gaan er als kerken niet goed mee om... daar heb ik ook bijbelse onderbouwing voor gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2004 23:40

essieee schreef:iedereen mag komen. Er is maar 1 voorwaarde, alleen wanneer Jezus je Verlosser is!

Amen! Dat zegt de bijbel idd... niet alleen over avondmaal, maar over Jezus oproep om naar Hem te komen. Helaas maken kerken hun eigen regels en gaan ze bepalen wie aan het avondmaal mag en komen dan opeens met allerlei restricties en eigen regels die Jezus nooit heeft gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2004 08:00

Jas schreef:Nogmaals het is onjuist. "Neemt, eet dit is Mijn Lichaam".

En Wie zegt dat? Juist, Onze Heer Jezus Christus. Hij zegt nog meer dan wat jij zegt - Hij zegt: doet dit tot mijn gedachtenis". Als dat geen uitnodiging is weet ik het niet meer...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 okt 2004 10:01

Riska schreef:

En Wie zegt dat? Juist, Onze Heer Jezus Christus. Hij zegt nog meer dan wat jij zegt - Hij zegt: doet dit tot mijn gedachtenis". Als dat geen uitnodiging is weet ik het niet meer...

Riska

Ja in dat opzicht is Hij de Gastheer, maar toch moet de nadruk liggen op Zijn Offer, namelijk dat Hij Zichzelf gegeven heeft tot vergeving der zonden van alle uitverkorenen. Daarom vind ik het van levensbelang dat zeker ook gezegd wordt dat Hij de Maaltijd Zelf is. Maar als jullie het liever alleen met een uitnodiging doen, zonder wat te eten te krijgen, mij best hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 okt 2004 10:05

FlirrieSun schreef:Jas, volgens mij heb je dan de post van Marnix niet goed gelezen.

Want ik lees juist dat de Heere Jezus geen psycholoog of psychiater is, maar dat Hij er voor hele andere dingen is en voro mijn gevoel zeg jij het zelfde als hem, maar dan met andere zinnen.....

Ik denk dat jij de post van Marnix niet goed gelezen heb. Hij zegt wel dat Jezus geen psycholoog of psychiater is, maar als ik het volgende dan lees, vraag ik me af wat het verschil is:
Marnix schreef:Volgens mij gaat het vooral om de vermoeidheid van de zinloosheid van het leven, de belasting van de uitzichtloosheid... Daar heeft Jezus de oplossing voor... door te laten zien en mogelijk te maken dat er meer is dan opgroeien, leren, werken en doodgaan...

Dit zegt dus ook elke psych. Marnix zegt het éne, en bedoelt kennelijk het andere. Marnix zegt hier dus niets over dat éne wat wij echt nodig hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2004 10:07

Jas schreef:Maar als jullie het liever alleen met een uitnodiging doen, zonder wat te eten te krijgen, mij best hoor.

Daar gaat het toch niet over? Het gaat erom dat we door de Heer Zelf genodigd zijn. En ieder die aan de uitnodiging gehoor geeft, wordt gevoed en de dorst gelest (en je begrijpt dat ik dat in geestelijke zin bedoel) en hoort de woorden: "Neemt, eet..., Neemt, drinkt... en doe dit tot mijn gedachtenis"....

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2004 10:26

jas schreef:
Riska schreef:

Riska

Ja in dat opzicht is Hij de Gastheer, maar toch moet de nadruk liggen op Zijn Offer, namelijk dat Hij Zichzelf gegeven heeft tot vergeving der zonden van alle uitverkorenen. Daarom vind ik het van levensbelang dat zeker ook gezegd wordt dat Hij de Maaltijd Zelf is. Maar als jullie het liever alleen met een uitnodiging doen, zonder wat te eten te krijgen, mij best hoor.

Beste Jas, niemand ontkent dat de nadruk ligt op Zijn offer... Waarom doe je net alsof het of alleen een uitnodiging is of alleen een offer... waarom doe je alsof Jezus of alleen gastheer kan zijn of alleen het offer? Nogmaals, die twee sluiten elkaar niet uit... Jezus is beiden.

Waarom maak je dan een probleem waar geen probleem is? Ik snap je punt niet. De nadruk ligt op Zijn offer maar Hij is ook de gastheer. Daar zit toch geen concurrentie tussen?

Ik doe het met de uitnodiging en de maaltijd, ik weet wie mij uitnodigd en ik weet wat de maaltijd is... Maak nou geen tegenstellingen die er niet zijn.

Dit zegt dus ook elke psych. Marnix zegt het éne, en bedoelt kennelijk het andere. Marnix zegt hier dus niets over dat éne wat wij echt nodig hebben.

Zoals jij ook weet is de rust die Jezus geeft de rust die uitgaat van leven met God, samen met Hem en tot eer van Hem... en dat leven kent geen einde. Ik geef aan dat Jezus oplossing de wortel aanpakt, de zonde... en de zonde is juist hetgene waardoor er een kloof tussen mensen en God is gekomen. Hij maakt het daardoor mogelijk dat mensen weer bij God komen en met Hem mogen leven, Zijn wil kunnen doen. Dat is de rust die Jezus geeft, dat is de oplossing die Hij biedt. Waarin zit ik er dan naast? Wat mist er in mijn verhaal? Als je niet in God gelooft of niet gelooft dat er een kloof is tussen God en mensen of als je gelooft dat je die zelf wel kan overbruggen, waarom zou iemand dan naar Jezus gaan?

Daarom is zondebesef zo belangrijk.... Dat is de kloof... als je merkt dat er een kloof is besef je ook dat je die Brug over moet, dat je dus, zoals Jezus de mensen oproept, naar Hem toe moet komen want Hij is de Weg tot de Vader! Op dat verschil doel ik dus wat vergeet ik dan, wat haal ik door elkaar?

Overigens wil ik niet, mocht je dat denken, mensen de eer geven onder het motto: Je moet de brug maar over lopen.... Want die mogelijkheid hebben we alleen omdat God door Jezus die brug maakte!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 okt 2004 23:52

Marnix schreef:
Zoals jij ook weet is de rust die Jezus geeft de rust die uitgaat van leven met God, samen met Hem en tot eer van Hem... en dat leven kent geen einde. Ik geef aan dat Jezus oplossing de wortel aanpakt, de zonde... en de zonde is juist hetgene waardoor er een kloof tussen mensen en God is gekomen. Hij maakt het daardoor mogelijk dat mensen weer bij God komen en met Hem mogen leven, Zijn wil kunnen doen. Dat is de rust die Jezus geeft, dat is de oplossing die Hij biedt. Waarin zit ik er dan naast? Wat mist er in mijn verhaal? Als je niet in God gelooft of niet gelooft dat er een kloof is tussen God en mensen of als je gelooft dat je die zelf wel kan overbruggen, waarom zou iemand dan naar Jezus gaan?

Zo verwoordde je het eerst niet. Vandaar mijn reactie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 01:17

Ik vatte het kort samen. Je hebt me nooit om een uitgebreidere uitleg gevraagd maar kraakt wat ik zeg af zonder dat je me ooit de kans hebt gegeven mijn samenvatting uit te werken...

Wat ik eerst zei is de samenvatting van wat ik bedoelde in bovenstaande post.

Ik heb altijd gezegd dat Jezus gastheer is maar ook de maaltid. Dat is niet tegenstrijdig met bovenstaande uitgebreide reactie van mij...

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 okt 2004 09:28

jas schreef:Ooww, zijn we al zo ver heen dat we Jezus nog maar als psycholoog zien? Ik denk toch dat er met deze tekst iets anders bedoeld wordt marnix. Dat wat jij nu zegt, heeft elke andere religie ook in zich. De rust echter waar Jezus over spreekt is een andere rust, een rust voor het volk van God. Vermoeid en belast, als je met je zondige natuur geen raad meer weet, als je met Paulus beseft "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen, etc. " Tegen zulken zegt die lieve Jezus om tot Hem te komen en dat Hij ze rust zal geven. Die gebukt gaan onder de aanvallen van satan, die gebukt gaan onder de ernst van de zondeval en de gevolgen daarvan, die gebukt gaan onder hun eigen verderfelijke oude natuur. Die nodigt Hij om vrijmoedig tot Hem te komen. Hen belooft Hij hun last van hun schouders te nemen, de bevrijding van zonde, ongerechtigheid, dood, losmaking van de banden van satan. Dat marnix, wordt bedoeld met het rust geven van Jezus. Niet een rust die we in de wereld mogen genieten, integendeel, als Christenen zullen we in de wereld nooit, maar dan ook nooit rust vinden. Daarom is het duidelijk dat dit puur geestelijk bedoeld wordt en slaat op de zielerust voor de schapen van Zijn kudde.

Natuurlijk gaat deze discussie niet om 'wat vermoeid en belast' precies inhoudt, dat weet ik ook wel, maar twas iets dat zomaar in me op kwam, toen die tekst gebruikt werd mbt het heilig avondmaal.
Maar toch denk ik dat je altijd tot God mag gaan, niet perse met je zondekennis. Juist problemen kunnen je bij God brengen en je op die manier ook tot geloven brengen. De Heere Jezus kan je dan rust geven, zowel aardse als eeuwige rust zeg maar. De Heere Jezus is geen psycholoog, maar toch kun je ook met je aardse problemen bij hem terecht. In de Bijbel kwamen heel veel mensen toch ook niet naar de Heere Jezus omdat ze zoveel zondekennis hadden, maar omdat ze zelf ziek waren, dochtertje ziek was, knecht ziek was? En tegelijkertijd geloofden ze dan ook in Hem.

Maar wat ik niet zo begrijp is waarom mensen wel hun kind laten dopen en niet aan het Heilig Avondmaal gaan. Dit is misschien ook al off-topic, maar het zijn toch beide sacramenten? Waarom moet je dan voor het ene op een bepaald punt zijn (bijv. zondekennis, geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven) en voor dat andere niet? Is er een verschil tussen deze beide sacramenten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 11:04

Tja daar heb je denk ik wel een puntje...

Kunnen mensen alleen naar God toe komen omdat ze zondekennis hebben?

Of kan het ook zijn dat mensen zondekennis krijgen omdat ze naar God gaan? Als iemand die niet gelooft naar een christelijke bijeenkomst gaat kan het zijn dat hij/zij alleen uit nieuwsgierigheid komt... nietuit zondekennis... maar als zo iemand het evangelie hoort kan zondekennis wel het gevolg zijn van het naar God toe gaan.

Terug naar “Archief”