Moderator: Moderafo's
1) De natuur is prachtig, maar helaas geen harde reden om in God te geloven. Ik denk zelf dus wel dat God bestaat, maar dat komt niet doordat de natuur zo prachtig is. Dat kan namelijk goed verklaard worden door evolutie.
2) Je geeft als voorbeeld het kind dat bij zijn vader is weggelopen, maar dat voorbeeld gaat in mijn ogen niet op. Een kind heeft hoe dan ook een vader, maar ik ga er niet vanuit dat God hoe dan ook bestaat.
FlirrieSun schreef:Staat er niet een verwijzing naar het hele boek, want daar staan wel heel veel duidelijke dingen in, ook veel uitspraken van filosofen en ook bewijzen waarom er geacht wordt, waarom Jezus wel heeft bestaan
FlirrieSun schreef:En ik heb wel eens ergens gelezen dat het leven vergeleken werd met een uitvinding
Als je voor het eerst eeen nieuwe uitvinding ziet, dan zou je niet weten waar die uitvinding voor dient en de uitvinding zelf kan het je ook niet vertellen.
Alleen de ontwerper of de geschreven handleiding kan je dit vertellen.
Zo kun je dat ook vergelijken, alleen de Bijbel of God zelf kan je dit vertellen, maar ja dan moet je er natuurlijk wel van uitgaan,d at God ebstaat.
Ik denk dat we alleen in God onze oorsprong, onze identiteit, onze betekenis, ons doel, onze waarde en onze bestemming zullen vinden/
Cavecracker schreef:Aragorn schreef:Er zullen denk ik wel interessante dingen in staan, maar die opzet (zoon bekeert door rationele argumentaties z'n vader even) staat me een beetje tegen.
Ik zeg ook niet dat jij dit boek moet gaan lezen! Dat jij niet persé verlegen zit om rationalistische argumenten dan kan een ander daar nog wel mee zitten!![]()
Meer rationalistische zekerheid over het bestaan van God kan een begin zijn van een geloof wat zich hoe langer meer in vertrouwen overgeeft aan God. De bekering van de vader was ook niet zomaar eventjes het werk van de zoon van die vader, maar het werk van De Zoon van De Vader en door de Heilige Geest. God kan alle middelen gebruiken, toch?
Marnix schreef:Ben ik het niet mee eens... Lijkt op een mooi schilderij... dat iemand ziet... en hij vervolgens zegt: Ik weet niet of die wel geschilderd is, het kan net zo goed zijn dat er een paar verfpotten omvielen.
Als ik de schepping zie weet ik dat het niet vanuit niets kan zijn ontstaan... en ook de evolutie kan niet alles verklaren (namelijk hoe het begon, er moest voor de big bang namelijk ook al wat zijn geweest dan wat na die knal opeens mooi als een puzzel in elkaar viel)
Ik wil hiermee alleen zeggen: Als je wil weten of God bestaat, wil je dan ook zelf proberen daar achter te komen door te zoeken naar bewijzen? Of moet God dan allemaal zelf maar doen?
FlirrieSun schreef:En wat ik ook wel een belangrijk argument vind, is dat Darwin (de verzinner of hoe je het ook wil noemen) van de evolutietheorie, aan het einde van zijn leven in God is gaan geloven en daarmee aangaf dat het ws toch allemaal niet klopte wat hij 'uitgevonden' had.
Collateral schreef:FlirrieSun schreef:En wat ik ook wel een belangrijk argument vind, is dat Darwin (de verzinner of hoe je het ook wil noemen) van de evolutietheorie, aan het einde van zijn leven in God is gaan geloven en daarmee aangaf dat het ws toch allemaal niet klopte wat hij 'uitgevonden' had.
Dit is een hardnekkige leugen over Darwin. Zie bijvoorbeeld http://www.apologeticspress.org/faq/r&r9102a.htm. Ik vat even de conclusie in het Nederlands samen:
"Heeft Darwin zich bekeerd? Ging hij in God geloven, werd hij Christen? Het antwoord op beide vragen is een krachtig 'nee'."
Marnix schreef:Colleteral, het was idd een beeld en beelden gaan altijd wel ergens mank... Feit blijft dat ik het zeer onwaarschijnlijk vind dat door een knal een aarde met atmosfeer, met universum etc. ontstaat waarbij zwaartekracht, met miljoenen planeten die in een perfecte baan om de zon draaien, met een zon, met natuurwetten etc ontstaat... kortom, een perfecte omgeving waar er mogelijkheid tot evolutie is....
John B schreef:Heb je dat ook wel eens. Dat je (weer) in een bepaalde zonde valt, terwijl je je hebt voorgenomen om dat toch echt niet meer te doen. En dat je daarna haast niet meer je bijbel durft open te slaan, laat staan bidden. En dat je voelt hoe verdorven je eigen hart is en je je zo blind voelt. Ik weet het niet meer in iedergeval. Ik moet bekeerd worden maar hoe? De wereld trekt zo verschrikkelijk. En als ik diep naar binnen kijk voel ik me heel niet schuldig zoals ik me zou moeten voelen. Hoe kan ik toch de Heere lief krijgen. Ik heb die wedergeboorte zo nodig want van me zelf kan ik niets goeds doen! Sorry, ik moest me hart even luchten. Bedankt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten