hoe geloven...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 18 sep 2004 21:05

dat is nou het ' verloren zooneffect' : merken dat je zonder God op zich wel kan leven, maar dat de kwaliteit van leven een stuk minder is. Want God zorgt juist voor die kwaliteit, want: Hij zag dat het goed was! God heeft verstand van kwaliteit!!!!!

Toppie toch, dat GOd ons zo serieus neemt dat Hij ons niet aan een strakke teugel meevoert, maar aan een lange lijn uit zo'n doosje met handvat. En op gegeven moment drukt hij het knopje in en wordt je zo weer naar Hem toegetrokken.
Ga maar zoeken, ga Hem maar niet vinden in de wereld! En kom terug, de Vader staat opje te wachten. De gelijkenis heet niet: de verloren zoon (leuk he jezelf zoveel aandacht geven?) maar: de trouwe vader!!! (tof he, Hem alle eer geven?)

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 21 okt 2004 15:19

Misschien heb je er wel helemaal niets aan, maar het volgende vond ik. het is geschreven door maarten Luther:

Geloof

Geloof is niet de menselijke droom en waan, die sommigen geloof noemen.

En als ze zien dat geloof niet resulteert in verbetering van het leven noch in goede werken, ook al horen ze veel over het geloof, gaan ze steeds weer in de fout, en zeggen: "Geloof alleen is niet genoeg". "Je moet goede werken doen om vroom te worden en om gered te worden".

Ze denken dat als je het evangelie hoort, je moet beginnen met doen, actief zijn, en door eigen kracht een dankbaar hart creëren dat zegt: "Ik geloof". Dat is wat zij denken dat het ware geloof is.

Maar, omdat dit een menselijke idee is, een droom, zal het hart hier nooit iets van leren, waardoor er niets gebeurt en verandering komt ook niet van dit "geloof".

Nee, geloof is Gods werk in ons, wat ons verandert en ons opnieuw geboren doet worden van Godswege. (Joh. 1:13) Het doodt de oude Adam en maakt ons compleet andere mensen. Het verandert ons hart, onze geest, onze gedachten en al onze krachten. Het brengt ons de Heilige Geest. Jazeker, dit geloof is levend, creatief, actief. Geloof kan het niet helpen aldoor goede werken te doen. Het houdt maar niet op te vragen of goede werken gedaan zouden moeten worden, maar vóór iemand het vraagt, heeft het geloof ze al gedaan, en gaat er mee door zonder op te houden. Een ieder die niet goede werken doet op déze wijze, is een ongelovige.

Hij strompelt rond en kijkt naar geloof en goede werken, ook al weet hij niet wat geloof of goede werken zijn. Toch babbelt en kletst hij maar door over geloof en goede werken.

Geloof is een levendig en moedig vertrouwen in Gods genade, zó zeker van Gods goedheid dat het, vertrouwend daarop, de dood duizend keer zou riskeren. Zó een vertrouwen en kennis van Gods genade maakt je gelukkig, blij, en moedig in je relatie met God en alle schepselen.

De Heilige Geest doet dit door geloof. Daardoor zal je vrij, met genoegen en blijmoedig goed doen aan iedereen, een ieder dienend, allerlei dingen verdragend, prijzend en liefhebbend de God die jou zo’n genade heeft laten zien.

Het is dus net zo onmogelijk geloof en werken van elkaar te scheiden als hitte en licht bij vuur! Pas dus op voor je eigen valse ideeën en waak voor onnutte dwazen, die denken dat ze slim genoeg zijn om geloof en werken te definiëren, maar in werkelijkheid de grootste idioten zijn. Vraag God om geloof in je te bewerken, anders zal je voor altijd zonder geloof blijven, ongeacht wat je wenst, zegt of doet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 15:42

Nog 1 tip: Ga The Passion kijken. Beetje vreemde tip misschien... maar vaak staan we omdat we het verhaal van de kruisiging zovaak hebben gehoord nauwelijks meer er bij stil, het is bekend en vaak heel gewoon geworden... Ik heb van veel mesnen gehoord dat de film je opnieuw bewust kan maken van Gods liefde, door een klein beetje van Jezus lijden te laten zien. Door het naspelen van wat er gebeurde op Golgotha en daarvoor eens te zien ipv te lezen/horen kun je er opnieuw bij stilgezet worden... dat is erg confronterend maar wel goed... want ook verdriet is een natuurlijk gevolg van je christen zijn

Sinds wanneer laat God Zijn liefde blijken in het hart van Zijn kinderen door middel van een kassakraker van Mel Gibson???? :x :cry:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 okt 2004 15:44

alex leusink schreef:
Nog 1 tip: Ga The Passion kijken. Beetje vreemde tip misschien... maar vaak staan we omdat we het verhaal van de kruisiging zovaak hebben gehoord nauwelijks meer er bij stil, het is bekend en vaak heel gewoon geworden... Ik heb van veel mesnen gehoord dat de film je opnieuw bewust kan maken van Gods liefde, door een klein beetje van Jezus lijden te laten zien. Door het naspelen van wat er gebeurde op Golgotha en daarvoor eens te zien ipv te lezen/horen kun je er opnieuw bij stilgezet worden... dat is erg confronterend maar wel goed... want ook verdriet is een natuurlijk gevolg van je christen zijn

Sinds wanneer laat God Zijn liefde blijken in het hart van Zijn kinderen door middel van een kassakraker van Mel Gibson???? :x :cry:

God kan door alles Zijn liefde laten blijken in het hart van een mens. wij denken vaak dat Hij ons daar voor nodig heeft, maar dat is helemaal niet zo.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 15:48

johannes1 schreef:
alex leusink schreef:

God kan door alles Zijn liefde laten blijken in het hart van een mens. wij denken vaak dat Hij ons daar voor nodig heeft, maar dat is helemaal niet zo.

Dus ook Mel Gibson niet, en ook niet The Passion, niets dan alleen ZichZelf en de Heilige Geest.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 21 okt 2004 16:54

johannes1 schreef:God kan door alles Zijn liefde laten blijken in het hart van een mens. wij denken vaak dat Hij ons daar voor nodig heeft, maar dat is helemaal niet zo.

God heeft mensen niet nodig, Hij kan ook zonder. Maar God gebruikt ook mensen als middel om anderen tot geloof te brengen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 17:43

alex leusink schreef:

Sinds Hij alles kan en wil aanwenden om mensen te redden misschien?

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 21 okt 2004 19:05

Ik herken heel veel in het verhaal van Johanne.
Ik heb ook altijd alles wel geloofd wat in de Bijbel stond/staat. Ik heb ook belijdenis gedaan, omdat ik er heel veel over na had gedacht en ook echt wel geloofde wat er in de Bijbel stond, plus de rest van de dingen die Johanne opnoemde.

Ik weet alleen dat het nu anders is. Hoe dat precies te omschrijven vind ik moeilijk, maar het sluit een beetje aan bij eht verhaal van Marnix: het gevoel van in de zee te liggen en te verdrinken.

Ik ben er op een gegeven moment achter gekomen, omddat ik dacht dat ik best wel goed leefde, was altijd vriendelijk en hield me redelijk aan de tien geboden, maar als ik alles zou moeten opgeven ho maar.
Tot ik na begon te denken en erachter kwam dat ik best wel dingen in mijn leven verprutst heb en dat ik het helemaal niet zo goed zelf kon. En ik wilde echt graag weer dat ik dit weer wel kon. Ik besefte dat ik zonder Jezus niet kon leven, dat ik Hem nodig heb in alles.
Ik heb toen gebeden en ik heb vreselijk gehuild, en gevraagd of Hij mijn leven wilde leiden, mijn zonde wilde vergeven en of ik het niet meer zelf uit hoefde te zoeken, dat ik mijn leven in Zijn handen over wilde geven. Dit had ik daarvoor nooit gekund, ik wilde eigenlijk toch nog best wel graag dingen doen, waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze niet konden.

Verder heb ik heel veel gehad aan opwekkingsliederen. Bij mijn vriend in de kerk zingen ze regelmatig opwekkingsliederen en ik probeerde dan vaak mee te zingen, maar dan wel met tranen in mijn ogen. Ik heb dan vaak het gevoel dat de Heere heel dicht bij mij is. Als je die liederen echt bewust mee zingt (niet allemaal, maar sommige heel duidelijk wel) dan besef ik echt wel hoe het wel zou moeten zijn en hoe ik het allemaal niet doe. Vooral omdat die liederen vaak gezongen worden vanuit de ik-vorm.

Het helpt mij ook verder om mijn gebeden hardop uit te spreken. Omdat je dan hoort wat je zegt, waarom weet ik ook niet, heb er wel een keer eenuitleg over gehoord, waaarna ik het ben gaan doen, maar het waarom weet ik niet.

Ook lees ik tegenwoordig een boek wat heel praktisch is en je kan helpen met een heleboel dingen en mij over heel veel dingen laat nadenken

Doelgericht leven van Rick Warren
Waarvoor leef ik hier eigenlijk op aarde.

Verder lijkt mij een bijbelstudie ook wel wat.
Misschien kunenn we als Refowebforummers iets oprichten :wink:

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 19:52

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Ja maar dat zou betekenen dat God in dit geval een film gebruikt die Zijn eigen Zoon op een aardse (ZONDIGE!!!) manier imiteert, is niet de bedoeling, denk ik. Jij gaat uit van 'alles wat kan, dat mag???'

joris

Berichtdoor joris » 21 okt 2004 21:26

dan kan je beter zelfmoord plegen als dat niet mag. Ik bedoel, jij leest je bijbel ook met je eigen zondige ogen.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2004 21:29

joris schreef:dan kan je beter zelfmoord plegen als dat niet mag. Ik bedoel, jij leest je bijbel ook met je eigen zondige ogen.

Een zondaar die de Bijbel leest, om te weten te komen wat God tot hem te zeggen heeft is héél iets anders dan een zondaar die de volkomen zondenloze Zaligmaker naaspeelt in zijn zondestaat. Dat kan niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 21:44

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
alex leusink schreef:Sinds wanneer laat God Zijn liefde blijken in het hart van Zijn kinderen door middel van een kassakraker van Mel Gibson???? :x :cry:

Ja maar dat zou betekenen dat God in dit geval een film gebruikt die Zijn eigen Zoon op een aardse (ZONDIGE!!!) manier imiteert, is niet de bedoeling, denk ik. Jij gaat uit van 'alles wat kan, dat mag???'

Los van de vraag of die film nu goed is of niet (ik keur het niet per definitie af), denk ik dat God dat ook kan gebruiken ja. Zeker geen "alles wat kan, dat mag", maar volgens mij heeft de geschiedenis wel geleerd dat God zich niet beperkt tot zgn. "zuivere" middelen. Ik vraag me zelfs af of die wel bestaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 00:23

alex leusink schreef:
johannes1 schreef:
alex leusink schreef:

Dus ook Mel Gibson niet, en ook niet The Passion, niets dan alleen ZichZelf en de Heilige Geest.

Oh... hoeven we ook niet meer te evangeliseren en van Hem te vertellen... God kan het zelf wel af...

Ik weet zeker dat God The Passion wel gebruikt, daar heb ik namelijk genoeg voorbeelden van... of jij het goed vindt of niet is een andere vraag die daar niet op van toepassing is...

Leuk dat je God in jou straatje gaat passen... Jij vindt de film niks... dus zal God hem vast niet willen gebruiken? Beetje kortzichtig.... God heeft jou mening ook niet nodig om te bepalen wat Hij wel en niet gebruikt.

Zegt trouwens de bijbel niet dat God zelfs het kwade kan laten meewerken ten goede? Hoe durf jij dan te beweren dat God the Passion niet gebruikt om wat van Hem te laten zien?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 okt 2004 12:40

Hoe durf jij dan te beweren dat God the Passion niet gebruikt om wat van Hem te laten zien?

hoe durf je te beweren dat God hem wel gebruikt?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 okt 2004 12:41

johannes1 schreef:
Hoe durf jij dan te beweren dat God the Passion niet gebruikt om wat van Hem te laten zien?

hoe durf je te beweren dat God hem wel gebruikt?

Beter lezen, knaapje:

Marnix schreef:Zegt trouwens de bijbel niet dat God zelfs het kwade kan laten meewerken ten goede? Hoe durf jij dan te beweren dat God the Passion niet gebruikt om wat van Hem te laten zien?

Terug naar “Archief”