Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 okt 2004 11:36

zucht.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 21 okt 2004 14:44

Gun mij als zowel niet-gergemmer en niet-gergemmerinNL om ook eens wat te zeggen. Als je ziet waar de verschillen zitten en hoe groot ze zijn in de nieuwe kerk pkn (waar ik in zit) en als je ziet hoe bloot gelegd werd hoe groot de verschillen waren ten tijde van de fusie. Dan lijken mij de verschillen tussen gergem en gergem in NL een peuleschilletje. In andere woorden het zou misschien verstandig zijn van de gergem en gergem in NL om hun verschillen eens in perspectief te zien.
Het zal wel vaker gezegd zijn maar ik vind dat het tussen deze twee verbanden echt om details gaat en dat is naar mijn bescheiden mening echt niet het belangrijkste.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 okt 2004 16:35

Je mag van mij eerlijk weten dat ik blij ben dat ik niet in de gergemined zit. Waarom niet? omdat ze in heel veel opzichte activiteiten verbieden die wij binnen de gergem wel hebben. Maar ook de prediking binnen mijn kerk is (eigenlijk) niet te vergelijken met de gergemined. Komt miss. wel door dat ik in een linkse gergem zit (om het zo maar eens te noemen).

Ik weet niet of er in de gergemined ook jongeren (vana 18 jaar) aan het avond maal gaan?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 okt 2004 16:40

Flappie,
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar, maar, maar, zie je het gebeuren? Als je het goed beschouwd is het om te huilen. Voor 98% zijn we het eens aldus ds. Moerkerken, maar ja die 2%.
We zijn toch on-topic maar ik heb een verslag gelezen van ds. Gerritsen op de toogdag van de GBS, over elk tiende schaap. Die is toch geen dominee in de GGinNed. Is dat weer een andere leer, dat één op de tien behouden wordt, of zie ik het verkeerd?
Er stond een verslag van die dag in het RD.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2004 18:15

Flappie schreef:Gun mij als zowel niet-gergemmer en niet-gergemmerinNL om ook eens wat te zeggen. Als je ziet waar de verschillen zitten en hoe groot ze zijn in de nieuwe kerk pkn (waar ik in zit) en als je ziet hoe bloot gelegd werd hoe groot de verschillen waren ten tijde van de fusie. Dan lijken mij de verschillen tussen gergem en gergem in NL een peuleschilletje. In andere woorden het zou misschien verstandig zijn van de gergem en gergem in NL om hun verschillen eens in perspectief te zien.
Het zal wel vaker gezegd zijn maar ik vind dat het tussen deze twee verbanden echt om details gaat en dat is naar mijn bescheiden mening echt niet het belangrijkste.

Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 21 okt 2004 18:18

waarnemer,

Als je dat artikel (http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=119531) goed leest, kun je zien dat ds. Gerritsen (die btw OGGiN is) niet zegt dat één op de tien behouden wordt.
Het gaat daarbij nl niet op die waarde 1 van 10. Wat daar eigenlijk gezegd wordt is "velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren"

En voor zover mij bekend leren ze dat bij de GG en GGiN ook.
Dus nee, niet 'weer een andere leer' en ja, jij ziet het verkeerd :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 okt 2004 18:36

caprice schreef:Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.

Beste Caprice (je naam gekozen n.a.v. de Chevrolet met de gelijke type-aanduiding..? :mrgreen: ),

Een paar puntjes:
1. De levenswandel van onze uitgetreden broeders is vaak behoudender dan bij ons, zo zeg je. Waar blijven de zusters?
2. Is een andere kerkelijke cultuur een probleem? Dat zeg je, en even verder heb je het in positieve zin over de uitgetreden broeders (en wat mij betreft ook zusters!) Is het dus een probleem die cultuur of niet?
3. Wat versta jij onder behoudend(er)?
4. Dat mocht een aantal mensen tot leringe wezen. Is die e achter lering een typefoutje of is dat er bewust achter gezet?
Leringe is geen echt Nederlands woord. Dan moet je het goed doen en "leringhe" schrijven. :mrgreen: Maar je bent 19 jaar. Moet je dan in zulke termen schrijven? Hou me te goed, van mij mag je, maar je komt zo wel wat ouwelijk over.... :) En je spreekt toch ook niet in die termen, dus waarom wel zo schrijven?

Dat ik je dit zeg, beschouw dat maar als een eerlijk zeggen hoe ik erover denk. Ik weet niet of het je vaker is verteld, want niet iedereen zegt dit tegen je, ondanks dat ze het wel zo vinden. Ik zeg het dus wel... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 18:40

Behoudender is niet per definitie beter. Het ligt er maar net aan welke dingen je behoudt.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2004 18:58

Race406 schreef:
caprice schreef:Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.

Beste Caprice (je naam gekozen n.a.v. de Chevrolet met de gelijke type-aanduiding..? :mrgreen: ),

Ja. [:]8

Race406 schreef:Een paar puntjes:
1. De levenswandel van onze uitgetreden broeders is vaak behoudender dan bij ons, zo zeg je. Waar blijven de zusters?

Voor het gemak schaarde ik hen onder de broeders. De laatsten zijn het toch die de ambten hebben te vervullen.

Race406 schreef:2. Is een andere kerkelijke cultuur een probleem? Dat zeg je, en even verder heb je het in positieve zin over de uitgetreden broeders (en wat mij betreft ook zusters!) Is het dus een probleem die cultuur of niet?

Een probleem. Voor mij niet zozeer, maar er zijn mensen aan beide zijden voor wie het een drempel is. De ene groep zegt bijv.: 'wat een uiterlijke vroomheid' (terwijl ze niet weten hoe het in het hart gesteld is).
De andere groep zegt: 'wat een goddeloos handelend en lichtvaardig volk' (niet wetende hoe het bij hen in het hart gesteld is).

Race406 schreef:3. Wat versta jij onder behoudend(er)?

Een ingetogen(er) levenswandel. Zo mochten wij ons wel eens afvragen of we ons niet teveel en/of te vaak verzekeren gezien vanuit de H.C. zon. 10. Ook het opgaan naar Gods huis. Ik word er soms wel droevig onder als ik zie hoe men gekleed ter kerke gaat. Daar kan geen zegen op rusten. En als je hen er op aan zou spreken zeggen ze 'het gaat God niet om de buitenkant, maar om de binnenkant, het hart.'
Dan vergeten ze echter dat ze kinderen van God verdriet doen als die hen er zo (werelds) bij zien lopen, en wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan. Dit geldt natuurlijk voor geheel de week, want een zondagschristen is geen Christen.
(ik noem de 'Ger.gem. in Ned' niet voor niets wel eens 'Ger.gem in't net')

Race406 schreef:4. Dat mocht een aantal mensen tot leringe wezen. Is die e achter lering een typefoutje of is dat er bewust achter gezet?
Leringe is geen echt Nederlands woord. Dan moet je het goed doen en "leringhe" schrijven. :mrgreen:

'Leringe' kan volgens mij best, en het is flauw om (als het niet goed zou zijn) over dit ene foutje te vallen, aangezien er vele medeforummers zijn die er zulk een taal op nahouden, dat ik mij afvraag of dat nog wel enige verwantschap heeft aan onze Nederlandse taal.

Race406 schreef:Maar je bent 19 jaar. Moet je dan in zulke termen schrijven? Hou me te goed, van mij mag je, maar je komt zo wel wat ouwelijk over.... :) En je spreekt toch ook niet in die termen, dus waarom wel zo schrijven?

Ik schrijf het op zoals het in mij opkomt. En iedereen heeft toch zijn eigen schrijfstijl?

Race406 schreef:Dat ik je dit zeg, beschouw dat maar als een eerlijk zeggen hoe ik erover denk. Ik weet niet of het je vaker is verteld, want niet iedereen zegt dit tegen je, ondanks dat ze het wel zo vinden. Ik zeg het dus wel... :wink:

Vrijheid van meningsuiting.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 okt 2004 19:04

Race406 schreef:

Een paar puntjes:
2. Is een andere kerkelijke cultuur een probleem? Dat zeg je, en even verder heb je het in positieve zin over de uitgetreden broeders (en wat mij betreft ook zusters!) Is het dus een probleem die cultuur of niet?
3. Wat versta jij onder behoudend(er)?
4. Dat mocht een aantal mensen tot leringe wezen. Is die e achter lering een typefoutje of is dat er bewust achter gezet?
Leringe is geen echt Nederlands woord. Dan moet je het goed doen en "leringhe" schrijven. :mrgreen: Maar je bent 19 jaar. Moet je dan in zulke termen schrijven? Hou me te goed, van mij mag je, maar je komt zo wel wat ouwelijk over.... :) En je spreekt toch ook niet in die termen, dus waarom wel zo schrijven?

Dat ik je dit zeg, beschouw dat maar als een eerlijk zeggen hoe ik erover denk. Ik weet niet of het je vaker is verteld, want niet iedereen zegt dit tegen je, ondanks dat ze het wel zo vinden. Ik zeg het dus wel... :wink:

*walg*.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2004 19:06

Evelien schreef:*walg*.

:?:

Aangaande wat?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 okt 2004 19:13

caprice schreef:
Evelien schreef:*walg*.

:?:

Aangaande wat?

De manier waarop men elkaar aanspreekt. Sorry ik kan daar niet tegen.

*ieder in zijn/haar waarde laten qua schrijf/spreektaal* (sorry).

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 21 okt 2004 19:34

caprice schreef:
Flappie schreef:Gun mij als zowel niet-gergemmer en niet-gergemmerinNL om ook eens wat te zeggen. Als je ziet waar de verschillen zitten en hoe groot ze zijn in de nieuwe kerk pkn (waar ik in zit) en als je ziet hoe bloot gelegd werd hoe groot de verschillen waren ten tijde van de fusie. Dan lijken mij de verschillen tussen gergem en gergem in NL een peuleschilletje. In andere woorden het zou misschien verstandig zijn van de gergem en gergem in NL om hun verschillen eens in perspectief te zien.

Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.

Ik ben het voor een gedeelte wel met je eens, maar dat je levenswandel dan behoudender is, dat vind ik vaak neerkomen op uiterlijke dingen en niet met de dingen van de wereld meegaan. Ik ben er van overtuigd dat dit misschien best wel goed is, maar ik zie ook de andere kant eraan.
Maar ik vind ook dat het heel vaak gaat om uiterlijke dingen en dat daarnaast aan de vruchten van de Geest wordt voorbijgegaan.
Ik ben het er mee eens, dat je naaste medechristen daar misschien verdriet van heeft. Maar ik heb er nog meer verdriet van dat er dan mensen zijn die:
- je niet meer aankijken als je in een broek door de stad loopt
- mensen die altijd in het zwart lopen, waar je jaren bij in de klas hebt gezeten en je dan vlak voor de kerk geen gedag meer zeggen
Liefde voor de naaste, nederigheid, vriendelijkheid en goedheid kan ik hier dan niet echt in terugvinden. Alleen omdat ik van sommige dingen een andere overtuiging heb als hen. En niemand die hier mij ooit in liefde op aangesproken heeft.
En ook al zou ik dan zeggen dat het God om het innerlijk gaat e nniet om de buitenkant, dan doelt dat ook daarop.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2004 19:41

Ik keur dat ook zeker niet goed. De andere kant behoort ook goed te zijn.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 21 okt 2004 19:42

Misschien had ik er nooit aan moeten beginnen om me hier in te mengen :wink: persoonlijk krijg ik steeds meer de indruk dat we toe zijn aan een enorme herkaveling van kerken (maar das misschien erg offtopic?) Als er gezegd word door bijvoorbeeld Evelien dat ze in zeg maar een linske gergem zit en de cultuur in de gergem in NL erg veraf staat van haar gemeente. En een andere gergemmer hoor zeggen dat ze nog wat kunnen leren van de meer behoudende gergemmers in NL, dan denk ik toch bijvoorbeeld een gemeente als van Evelien zou bij de hersteld hervormden passen misschien of bij ons de bonders in de pkn? maar dat zou ik je ook niet aanraden om de pkn in te gaan! :wink: Ik persoonlijk voel me wel verwant met de christelijk gereformeerden waar ik veel gelijkenis mee zien en misschien dan idd ook wel sommige gergem. Een herkaveling zou dus nog geen slecht idee zijn misschien (maar dat is alweer een ander topic natuurlijk).
Ik wil best geloven dat de cultuurverschillen tussen gergem en gergem in NL te groot zijn en de ligging van de dominees misschien ook wel. Maar rechtvaardigt dat gescheiden kerkverbanden als je bijvoorbeeld kijkt naar de pkn? (wat zeker niet ideaal is geef ik toe). Bij mij blijft tocvh het gevoel dat ondanks cultuurverschillen de echte verschillen minimaal zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”