afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 17:00

Lindal schreef:In de 10 geboden staat duidelijk dat je geen gesneden beeld mag maken... dus ook van God niet.

Maar dan ff wat anders: hoe worden de foto's van tegenwoordig hierover beoordeeld, er staat toch ook: Geen gesneden beeld..... geen gesneden beeld dat op de aarde is... en onder de aarde is.

Volgens mij leven wij allemaal op de aarde en wordt er genoeg afgebeeld wat wel op de aarde is.

En Jezus dan? Op de hoofdvraag van het topic geef je nog geen antwoord... Jezus was mens maar hji was ook God... Hij was op aarde... maar is nu in de hemel.... Mag je een tekening van Jezus (op aarde) in de kinderbijbel hebben of niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 okt 2004 13:55

God bedoelt gewoon:

Maak geen beeld van Mij, jij moet het zijn!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 15:30

Op een afbeelding van Jezus zie je Zijn Godheid niet, die is niet uit te beelden, dus Jezus werkelijk afbeelden kan gewoon niet, ook al zou het mogen. Bovendien denk ik dat afbeeldingen van de Heere Jezus afleiden van Hem, en ons een menselijk beeld van Hem geven.

(Denk trouwens ook eens aan het volgende: van de Drie Personen wordt alleen Jezus afgebeeld, de andere Twee niet, dit is de Eeen boven de Ander plaatsen, wat gewoon niet kan, je moet de nadruk niet op Jezus gaan leggen in relatie tot de andere twee.)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 okt 2004 17:19

Hoe bedoel je dat? Jezus is toch mens geworden? Als je Jezus afbeeld zoals Hij hier op aarde was beeld je Zijn menselijke natuur uit niet Zijn goddelijke. Mi heeft God Jezus Zelf een verheven positie gegeven: er is geen andere Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden. :wink:
Maar in de Godheid is natuurlijk eenheid: Hoor Israel de Heere onze God de Heere is een. En alleen Jezus is mens geworden niet de Vader of de Heilige Geest. :wink:

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 17:24

Yael schreef:Hoe bedoel je dat? Jezus is toch mens geworden? Als je Jezus afbeeld zoals Hij hier op aarde was beeld je Zijn menselijke natuur uit niet Zijn goddelijke. Mi heeft God Jezus Zelf een verheven positie gegeven: er is geen andere Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden. :wink:
Maar in de Godheid is natuurlijk eenheid: Hoor Israel de Heere onze God de Heere is een. En alleen Jezus is mens geworden niet de Vader of de Heilige Geest. :wink:

Ondanks dat Jezus mens was, was Hij ook waarachtig God, twee verschillende naturen die door elkaar heen gevlochten waren.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 okt 2004 17:29

Jezus naturen waren dus vermengt met elkaar?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 okt 2004 17:58

Yael schreef:Jezus naturen waren dus vermengt met elkaar?

geen strikvragen stellen he? :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 okt 2004 18:06

parsifal schreef:
Yael schreef:Jezus naturen waren dus vermengt met elkaar?

geen strikvragen stellen he? :)

:mrgreen: nee hoor Parsifal ik zou niet durven. :P

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 okt 2004 18:36

Als christenen mogen wij de Bijbel lezen. Er is echter een tijd geweest dat we dat niet mochten. Namelijk onder het regime van de RK kerk. Toen waren er wel massaal beelden en prenten, schilderijen. Wij weten natuurlijk heel goed wat de H.C. daar van zegt. Maar daar ga ik het nu niet over hebben. Wel wil ik opmerken dat toentertijd veel mensen dolgelukkig geweest zijn met een afbeelding van de Heere Jezus. Het was voor die mensen net zo tastbaar als dat voor ons de Heilige Schrift dat is.
Daarom moeten we dit nuchter bekijken en ook willen zien hoe het onstaan is. En wees eens eerlijk als je bijvoorbeeld in de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Antwerpen loopt en je ziet al die mooie schilderijen met daarop de Heere Jezus, loop je dan ook door? Ik niet.
Ik heb ze uitgebreid bewonderd. Niet om Hem daardoor te aanbidden.
Want daar heb ik geen schilderij voor nodig.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 23:42

alex leusink schreef:
Yael schreef:Hoe bedoel je dat? Jezus is toch mens geworden? Als je Jezus afbeeld zoals Hij hier op aarde was beeld je Zijn menselijke natuur uit niet Zijn goddelijke. Mi heeft God Jezus Zelf een verheven positie gegeven: er is geen andere Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden. :wink:

Ondanks dat Jezus mens was, was Hij ook waarachtig God, twee verschillende naturen die door elkaar heen gevlochten waren.

Kon je dat aan Hem ZIEN?!

Mensen dachten niet dat Hij de Zoon van God was toen ze Hem zagen... de mensen die dat dachten dachten dat nadat Hij had gesproken en tekenen had gedaan.

Dus wat is je probleem?!

Bookman, ik ben het met je eens... Juist voor bijvoorbeeld kinderen is dat ook heel herkenbaar wat je beschrijft... als er bij het kinderbijbelverhaal over Jezus een plaatje van Hem bijstaat... Ze staan dan ook stil en verwonderd te kijken... En ik inderdaad ook, hoewel ik besef dat het maar een afbeelding is en dat Jezus nu Hij naast de Vader op de troon zit vele en vele malen groter is!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 okt 2004 10:09

Bookman, vlaggen uit. Ik ben het met je eens. En Hijwel ik vind het best ver gaan dat jij durft te zeggen 'God bedoelt gewoon...etc." Hoe kun jij zeggen wat God zomaar bedoelt? Jouw interpretatie hoeft niet Gods wil/bedoeling te zijn..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2004 16:38

kurtyo schreef:Bookman, vlaggen uit. Ik ben het met je eens. En Hijwel ik vind het best ver gaan dat jij durft te zeggen 'God bedoelt gewoon...etc." Hoe kun jij zeggen wat God zomaar bedoelt? Jouw interpretatie hoeft niet Gods wil/bedoeling te zijn..

oke

vindt ik.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 okt 2004 08:29

Dat lijkt er al meer op...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 09:26

Bookman schreef:Als christenen mogen wij de Bijbel lezen. Er is echter een tijd geweest dat we dat niet mochten. Namelijk onder het regime van de RK kerk. Toen waren er wel massaal beelden en prenten, schilderijen. Wij weten natuurlijk heel goed wat de H.C. daar van zegt. Maar daar ga ik het nu niet over hebben. Wel wil ik opmerken dat toentertijd veel mensen dolgelukkig geweest zijn met een afbeelding van de Heere Jezus. Het was voor die mensen net zo tastbaar als dat voor ons de Heilige Schrift dat is.
Daarom moeten we dit nuchter bekijken en ook willen zien hoe het onstaan is. En wees eens eerlijk als je bijvoorbeeld in de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Antwerpen loopt en je ziet al die mooie schilderijen met daarop de Heere Jezus, loop je dan ook door? Ik niet.
Ik heb ze uitgebreid bewonderd. Niet om Hem daardoor te aanbidden.
Want daar heb ik geen schilderij voor nodig.

Heb je ook nagedacht hoeveel prenten er in de Roomse tijd van de Heere Jezus waren en hoeveel er van allerlei anderen bijwaren? Die waren gewoon dik in de meerderheid.

Dus middels de prenten in die tijd werd juist een van de grootste fouten van de Roomse Kerk verwezenlijkt: mensverheerlijking.

Sas(kia)

Berichtdoor Sas(kia) » 27 okt 2004 10:27

Ooit een kinderbijbel gezien met plaatjes waar Jezus niet opstaat? Plaatjes zijn ter verduidelijking van het vertelde....... dus wat kan daar mis mee zijn?

Terug naar “Archief”