Loezje schreef:Race406 schreef:Nee, ik heb die preek niet gehoord, maar ik wil die dominees wel eens gaan horen. Ik was met m'n vriendin en de rest van haar familie in de kerk. Zodoende..
Maar, ds. Roos zal hebben opgeroepen tot gekering en het leven met God. Maar vertelde hij ook hoe je deel krijgt aan "al Zijn schatten en gaven"? Dat mis ik nog wel eens in de preken. Meer van : Het is zo fijn als je het hebt, en je bent ongelukkig als je het niet hebt. Verder komen ze vaak niet.
Ja, dat vertelde hij ook (uiteraard, zou ik bijna zeggen). 't Is natuurlijk wat lastig om alleen te zeggen "Fijn als je 't mag hebben." terwijl je niet vertelt hoe je eraan komt...Wat me bij hem overigens is opgevallen als ik hem met jaren terug vergelijk (zo vaak hoor ik zijn preken nu ook weer niet), is dat hij méér is gaan preken over de liefde van Christus. Maar misschien heeft dat heel veel te maken met zijn eigen leven; hoe hij zelf zijn leven met God (laten we het daar even op houden) beleeft...
Je hoort het vaker dat wanneer "zware dominees" langer predikant zijn en meer meemaken, dat ze in hun preken wat milder worden. Maar ook "lichte dominees" gaan anders preken naarmate ze langer predikant zijn. Ze preken dan niet meer alsof je allemaal een blatend schaapje van de Kudde bent