Polarisatie; liefdeloos.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2004 12:27

Je hebt gelijk, het is ook belachelijk... (tenminste, satan kan er denk ik wel smakelijk om lachen)

Discussieren is niet verkeerd.... de manier waarop is vaak zo fout... met verwijten en modder naar elkaar gooien omdat het je niet lukt om de ander te overtuigen.... Het lijkt me niet de bedoeling...

Maar wat gaan we er concreet aan doen? Hoe kunnen we het kerkelijke individualisme doorbreken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 18 okt 2004 13:27

Dat zou ik inderdaad ook heel graag willen weten, want ik vind het zo moeilijk, ik voel in mijn hart dat het niet goed is, maar zal er zelf ookw el eens aan mee doen hoor.
Maar ik merk het thuis al, mijn vriend gaat naar een andere kerk als waar wij thuis heengaan en ik ga met veel plezier met hem heen, maar als er dan een meningsverschil is of ik iets anders beleef als mijn moeder bijv dan is het vaak gelijk niet goed. Ik vind dat we respect voor elkaar meoten hebben en niet als de één iets vind of voelt,d at we dat gelijk af moeten doen als dat het niet goed is, omdat je dat zelf neit zo voelt.
Ik zou ook best willen weten, hoe je dit aan moet pakken (in het algemeen dan he).
ik weet in elk geval dat bidden wel helpt.

André

Berichtdoor André » 18 okt 2004 13:38

FlirrieSun schreef:Ik zou ook best willen weten, hoe je dit aan moet pakken (in het algemeen dan he)

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je naar elkaar luistert, en niet ondertussen bedenkt wat je terug gaat zeggen. (of ben ik nu vaag)

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 18 okt 2004 14:12

Daar heb je denk ik wel gelijk in ja, ik zal het eens uit gaan proberen.....

Maar aan de andere kant werkt het ook niet altijd, omdat er altijd mensen zijn met vooroordelenl, waarvan je ze wel voelt of weet dat ze ze hebben, maar ze ze nie taltijd uitspreken

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2004 14:19

Andre schreef:
FlirrieSun schreef:Ik zou ook best willen weten, hoe je dit aan moet pakken (in het algemeen dan he)

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je naar elkaar luistert, en niet ondertussen bedenkt wat je terug gaat zeggen. (of ben ik nu vaag)

Belangrijk is om jezelf in die ander de verplaatsen... Hoe leest zo iemand de bijbel dat hij/zij er anders over denkt dan jij dat doet? We zetten zo vaak ons gevoel voorop... als wij er geen goed gevoel bij hebben is het al heel snel fout.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 18 okt 2004 14:29

Marnix schreef:
Andre schreef:

Belangrijk is om jezelf in die ander de verplaatsen... Hoe leest zo iemand de bijbel dat hij/zij er anders over denkt dan jij dat doet? We zetten zo vaak ons gevoel voorop... als wij er geen goed gevoel bij hebben is het al heel snel fout.

Zo zit het vaak wel in elkaar ja, snap alleen neit altijd waar die mensen eht gevoel vandaan halen? Vaak ontstaat dat volgens mij ook uit tradities

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 18 okt 2004 17:36

Ik denk dat je de ander in ieder geval moet laten voelen dat je geen onenigheid wil.
Onze zoon luistert naar gospelmuziek, ik als moeder, had daar heel veel moeite mee. Mijn man wees mij erop dat hij wel wist wat ze zongen in de tekst want daar had hij met onze zoon over gesproken en ik zei alleen dat ik deze muziek niet goed vond. Mijn man vroeg waarom niet? Mijn antwoord was ik hou er niet van. Wat een redenering!! Hij zei ga met je zoon in gesprek en keur niet alles af omdat jij er niet bij opgevoed ben en omdat het je smaak niet is. Sinds die tijd probeer ik zo met dingen om te gaan. (Vind ik soms wel moeilijk hoor)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 00:43

Adriana schreef:Ik denk dat je de ander in ieder geval moet laten voelen dat je geen onenigheid wil.
Onze zoon luistert naar gospelmuziek, ik als moeder, had daar heel veel moeite mee. Mijn man wees mij erop dat hij wel wist wat ze zongen in de tekst want daar had hij met onze zoon over gesproken en ik zei alleen dat ik deze muziek niet goed vond. Mijn man vroeg waarom niet? Mijn antwoord was ik hou er niet van. Wat een redenering!! Hij zei ga met je zoon in gesprek en keur niet alles af omdat jij er niet bij opgevoed ben en omdat het je smaak niet is. Sinds die tijd probeer ik zo met dingen om te gaan. (Vind ik soms wel moeilijk hoor)

Maar het is wel goed om er zo mee om te gaan.... als je je teveel door je eigen gevoel laat leiden ga je dingen die helemaal niet verkeerd hoeven te zijn afkeuren... niet omdat het niet goed is maar omdat je er zelf niet aan gewend bent, er niet mee opgegroeid bent, het niks vindt.. Dat is een slechte insteek....

De een vindt Johannes de Heer mooi, de ander gospel, weer een andere christelijke dance-muziek... Het verschil zit hem vooral in vormen... en daarop veroordelen is al snel verkeerd, omdat vormen door smaak worden bepaald... en smaak vaak weer door tradities...

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 19 okt 2004 17:03

Amen
Zo denk ik er ook over. Ik hoop echt dat ik een licht mag zijn en iets uit mag dragen naar andere mensen. Ik hoop ook dat ik daarin steeds meer op Hem mag gaan lijken en denk ook dat je door veel moeilijke dingen om je heen en discussies met mensen end aar het beste uit probeert te halen, je karakter steeds meer gevormd mag worden.

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 20 okt 2004 07:15

Ik ben juist hier op refoweb gekomen omdat ik me als "evangelische" christen verbonden voel met andere christenen, maakt niet uit waar vandaan, uit welke kerk, of wat dan ook.
Als je belijdt dat God de allerhoogste Heer is en Zijn Zoon Jezus Christus is gestorven aan het Kruis om te sterven voor zondaars, om onze straf te dragen.
Dan ben je mijn broeder of zuster, en kortom, ben je lid van de familie.

(En in familie's heb je altijd we een meningsverschil heh)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 okt 2004 14:07

Marnix schreef:Waarom niet? Ze kennen toch allemaal dezelfde verlossing door dezelfde verlosser, zoon van dezelfde grote God?

Nog een stelling:

In de hemel mogen we eeuwig met christenen uit allerlei kerkverbanden leven (zegt de bijbel volgens mij) dus we kunnen daar beter nu al vast aan wennen en er in oefenen.

Dat is niet waar. Remonstranten hebben een heel andere verlossing dan wij, dus dat verschilt wezenlijk.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 14:16

Ik heb het niet alleen over remonstranten.

Polarisatie is meer dan Remonstranten tegenover Arminianen... Er zijn namelijk ook een heleboel Arminiaanse kerken... daartussen is ook nauwelijks contact...

Overigens denk ik niet dat je zomaar kunt stellen dat remonstranten een andere verlossing hebben.... ze geloven in het zelfde offer van dezelfde Jezus.... alleen geloven ze dat je dat zelf kunt aannemen of niet waar arminianen geloven dat dat alles Gods werk ik... Maar als remonstranten aannemen dat Jezus voor hun zonde stierf, hoe kan dat dan als de arminiaanse leer klopt? Dan moet dat dus wel het werk van God zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 okt 2004 16:43

Remonstranten zijn Arminianen, maar dat terzijde, je bent het woord contra- vergeten.

Ik denk dat Leusink precies de spijker op zijn kop slaat met hetgeen ik bedoel met dit topic. Zonder dat hij de eenheid en overeenkomst zoekt bij de verschillende christengroeperingen legt hij gelijk de nadruk op een verschil, ergo hij polariseert.

Dit gedrag vind ik dus niet kunnen. Natuurlijk kun je een verschil van mening hebben over bepaalde zaken, maar deze verschillen zijn niet zaligmakend. Er zijn zoveel verschillende theologiën en theoriën die allemaal in meer of mindere mate bijbels onderbouwd zijn, dat het onmogelijk is om te kunnen zeggen wat goed of wat fout is. Dat is enkel maar een menselijke interpretie.

Bovendien worden wij opgeroepen om een eenheid te vormen, nl het Lichaam van Christus. Als wij elkaar bij wijze van spreke doodslaan met woorden dan is het vrij moeilijk om onderdeel te zijn van hetzelfde Lichaam van Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 okt 2004 19:44

Sabra schreef:Bovendien worden wij opgeroepen om een eenheid te vormen, nl het Lichaam van Christus. Als wij elkaar bij wijze van spreke doodslaan met woorden dan is het vrij moeilijk om onderdeel te zijn van hetzelfde Lichaam van Christus.

Ik denk dat een forum ook 'toevallig' de plaats is waar verschillen 'uitgevochten' worden. Er wordt soms fel gediscussieerd, maar dat zegt niet dat we irl elkaar de nek zouden toekeren.

Ik heb ook begrepen dat door de discussies hier mensen elkaar juist beter gaan begrijpen. En als je zo eens echt kennismaakt met zo'n halleluja-evangelische of zo'n megazware-gereformeerde ipv alleen van een afstandje te bekijken kan dat een hoop vooroordelen wegnemen en de eenheid juist bevorderen. (Zo ervaar ik het tenminste)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 okt 2004 20:29

Sabra schreef:Er zijn zoveel verschillende theologiën en theoriën die allemaal in meer of mindere mate bijbels onderbouwd zijn, dat het onmogelijk is om te kunnen zeggen wat goed of wat fout is.

En ik denk dat jij nu hier die bewuste spijker op zn kop mept. Met name de uitspraak "IN MEER OF MINDERE MATE".
Juist voor die verbanden die het in mindere mate doen, is het van belang het wat meer te doen.

Uiteraard geloof ik wat ik denk goed is. Anders zou ik het niet geloven.
Echter degenen die lijnrecht tegenover mij staan denken ook het juiste te geloven. Allebei zullen we zeggen ons op de Bijbel te baseren. We meppen mekaar om de oren met wat teksten, en komen er achter dat het puur interpretatieverschillen zijn, en een kwestie van meer nadruk op de éne tekst leggen dan de andere.

Dus eigenlijk maar hopen dat we allemaal op tijd (voor ons sterven) de enige ware weg weten te vinden! Anders zou het wel eens voor eeuwig te laat kunnen zijn.
Dus ik sta in ieder geval voor om samen te blijven discussieren, al geloof ik niet dat we allemaal op één lijn komen te staan!

Terug naar “Archief”