Berichtdoor martinm81 » 24 okt 2004 14:40
De vraag luid, hoe zie jij je evangelische medechristen. even zomaar een vraagje, wat is het verschil ubehaupt tussen een christen en een medechristen, want zo zie je dat tog?
Beetje flauw misschien. ik denk wel dat die vraag eigenlijk overbodig is. God vraagt tenslotte, als je van Hem houd, en Hem wilt volgen ook je medemens lief moet hebben. staat niks in van begrijpen ofvan accepteren in doen en laten, maar eigenlijk bedoelt Hij, denk ik, dat je respect moet hebben voor een ander. Zo ik respect heb voor het gereformeerde, en jullie respect moeten hebben voor het evangelische gedeelte. en omdat dat respect nog wel eens zoek geraakt was, zijn er ook oorlogen door gekomen. je kan zeggen wat je wilt, maar ook wij als christenwereld kon er wat van!
Hoe ik reformatrische mensen ziet. ik zie mensen die zoveel eerbied hebben voor God, dat ze allerlei tradities, of denkwijzes of wat dan ook blijven volgen. kleding bijvoorbeeld. ik ga geen discussie houden hierover. maar ik denk dat door steevast een rok te dragen of een hoed te dragen, aantoont dat je eerbied heb met een machtige God, zonder, (wel volgends mijn mening, respect voor de ander) het eigenlijk hoeft. het gaat tenslotte niet om uiterlijk vertoon.
Hoe ik tegen de katholieken kijk? met respect. zij geloven in beeldjes en heilige Maria. ze geloven in kettingtjes en allerlei andere tradities. prima toch!
Hoe ik tegen de hervormde kijk? met respect, ze doen hun best, ze doen goede werken, ze zijn bezig met niet al te streng te zijn, maar wel bepaalde dingen moet gebeuren! prima toch!
Hoe ik tegen de evangelische kerken kijk? met respect. springen en juichen omdat ze blij zijn dat ze een levende God heb. dat ze klappen voor hun God. dat ze teksten zingen, die te herhalend zijn. prima toch!
Hoe ik tegen pinksterkerken kijk? Met hun gevoel, emoties, tongentaal, onbegrijpelijke vertrouwen in God. hoe ze juichen, springen om God. prima toch!
Ik denk niet dat het gaat om de soort van denkwijze, maar om de manier die je het doet, waar jij denkt dat het GOED gaat, en dat jij denkt de verantwoording durft te nemen om bepaald zo of zo te doen. en dat alles vanuit je harty gaat met de liefde van de Heer.
En zodra je denk te weten hoe goed je voelt bij een kerk of gemeente, en je heb het idee dat je dichter bij God komt, en je bent dichter bij God. dan maak het niks meer uit naar welke kerk je kan gaan. respect, geloof in dezelfde God, liefde voor God en je medemens, en vertrouwen in elkander.
Het draait om jou. het draait om dat jij, als indivivudeel kan zeggen, ik houd van je, niet omdat je het zelfde geloof-denk-wijze heb, maar omdat we beide in dezelfde God geloven.
En als dat zo is, dan proef je een heel heel klein stukje, als God terug komt op de aarde, dat iedereen elkaar ziet en kent. geen discussie meer om een traditie, maar een gesprek over liefde voor elkaar.
Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....