Wat vind jij een goede dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2004 18:30

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:
Lucky7 schreef:is 1 van de redenen waarom ik niet meer zo vaak ga

Kun je dat niet meer gaan tegenover God verantwoorden?
Daar waar de zuivere bediening des Woords is, is de werkplaats van de Heilige Geest.
En aangezien wij in dezelfde kerk zitten durf ik wel te zeggen dat het niet waar is dat het teveel over de wet (hel en verdoemenis) gaat.
Ga eens een keertje luisteren.

De Gereformeerde Gemeenten?

Ik vind naast de bediening van het Woord ook de bediening van een aantal sacramenten heel belangrijk: doop, H. Avondmaal en (zo je wilt) huwelijk.

Ja, het zichtbaar evangelie.
Een huwelijk is alleen geen sacrament.

Jij lokt mij graag uit mijn PKN-tent hè...
Ik start vanavond een topic over de sacramenten, opdat wij de degens weer met verve kunnen kruisen, ter verdieping van onze kennis en dus ter lering.

O. Is dat een PKN-gedachte? Dat wist ik niet. Waar is het huwelijk dan een afspiegeling van?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 okt 2004 18:32

is volgens mij iets katholieks, want die kennen 7 sacramenten volgens mij en wij maar 2.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 okt 2004 18:38

en dr zijn er ook maar twee. Jezus heeft het Heilig Avondmaal ingesteld en de Heilige Doop meer niet geloof ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 okt 2004 01:02

Ik heb hier een topic over de sacramenten geopend:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=384450#384450
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2004 07:21

Omdat een dominee ook net zoals ons een mens is, maar met een bijzondere ambt, vindt ik het heel erg belangrijk dat hij bijbelgetrouw, liefdevol, bemoedigend, sprekend (voor jong en oud) is. En met Bijbelgetrouw wil ik het volgende mee zeggen: Vertel wat er ook daadwerkelijk staat in de Bijbel, (voor en tegenspoed, schuld en verlossing).

Ellende, Verlossing en Dankbaarheid, als ik deze drie punten ook echt voel in zijn prediking dat vindt ik heel belangrijk.

p.s. wij krijgen binnenkort een dominee, maar jong en oud vinden het fijn dat hij het beroep heeft aangenomen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 20 okt 2004 08:22

... een dominee met een appellerende preek... die jong en oud weet te bereiken, al zullen de kleintjes toch maar een deel ervan echt begrijpen, maar dat geeft niet... een regel of een psalmvers wat aanspreekt of het merken dat de dominee echt bezielend zijn boodschap brengt doet al zoveel. Verder graag niet teveel herhalen in de preek en als het kan na drie kwartier de preek beeindigen. En vooral geen popie- jopiestijl (gebeurt bij ons trouwens niet)... God is heilig en de boodschap mag ook dienovereenkomstig gebracht worden...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 okt 2004 14:54

Die predikant die naar het hart van Sion predikt: Hij, die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 15:37

heeft liefgehad?

Dat mag je best in tegenwoordige tijd zeggen hoor :)

En ehm... wat is een predikant die "naar het hart van Sion predikt"

Het klinkt mooi maar wat je bedoelt is mij een raadsel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 20 okt 2004 16:39

alex leusink schreef:Die predikant die naar het hart van Sion predikt: Hij, die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.

Mag een predikant ook nog een oproep doen tot geloof en bekering? Allen die nog onbekeerd voortleven oproepen zich tot Hem te wenden? Zonen en dochters vragen Hem hun hart te geven?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 20 okt 2004 17:16

The_Pim schreef:
alex leusink schreef:Die predikant die naar het hart van Sion predikt: Hij, die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.

Mag een predikant ook nog een oproep doen tot geloof en bekering? Allen die nog onbekeerd voortleven oproepen zich tot Hem te wenden? Zonen en dochters vragen Hem hun hart te geven?

Natuurlijk.
Ze moeten onderscheiden prediken, zoals Smytegelt uiteen heeft gezet.

André

Berichtdoor André » 20 okt 2004 18:46

alex leusink schreef:Die predikant die naar het hart van Sion predikt.....

Wil je mij uitleggen wat deze "manier" van prediken inhoudt?
Gewoon, omdat ik mijn kennis wil vermeerderen?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 okt 2004 21:57

Ehh...nooit geweten wat een dubbele punt betekent? Bij ons betekent dat een uitwijding over het voorgaande, dus in dit geval een uitleg van de bedoeling!!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

André

Berichtdoor André » 20 okt 2004 22:44

Alex,

Marnix stelt dezelfde vraag, dus bijkbaar heeft het niet iets met een generatiekloof vandoen o.i.d.
Maar laat maar, soms wil ik te veel weten over mijn geloofsgenoten, of misschien stel ik vragen die met persoonlijk geloof te maken hebben :?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 21 okt 2004 07:14

Andre,

Zoals alex_leusink het bedoelde:
Een predikant die naar het hart van Sion predikt is een predikant die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.

met Sion wordt Gods Kerk bedoeld.

Is het zo duidelijker?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 okt 2004 07:25

Ik heb liever dat je gewoon schrijft wat je bedoelt. Als je de kerk bedoelt is het naar mijn gevoel geen Sion. De kerk zie ik als een instituut. Dan heb je verschillende instituten. De gemeente is het lichaam van Christus.
Gewoon de bijbelse taal gebruiken dan krijg je ook geen misverstanden.

Terug naar “Archief”