Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:44

Lana schreef:
Collateral schreef:
Aragorn schreef:Ligt eraan hoe je "zeker zijn" opvat. Rationeel gezien kun je idd niet zeker zijn van het (niet) bestaan van God, maar geloof is niet rationeel en kan toch zeker zijn.

Geloof kan wel degelijk rationeel zijn denk ik, maar verder ben ik het met je eens. Ik vind het echter belangrijk om "zeker zijn" rationeel op te vatten. Het godsbeeld wat iemand heeft kan in ieder geval nooit als objectieve waarheid gezien worden.

Je hebt wel gelijk, maar objectieve waarheid is sowieso onmogelijk; ook in de wetenschap worden er eerst allerlei aannames en voorwaarden opgesteld voordat iets als 'bewezen' wordt bestempeld...Het beste wat de wetenschap (lees: mensen) kan is een beschrijving geven van de werkelijkheid, dit geldt dus ook voor het Godsbeeld; mensen kunnen dat dus ook nooit 'bewijzen'.

Ik kan dus voor mijzelf zeker zijn van het bestaan van God, maar moet ook toegeven dat dat voor anderen een subjectieve waarheid is. God zal nooit te vangen zijn in allerelei menselijke theoriëen en/of hypotheses, dat vlakt echter het geloof nooit uit, geloof is vertrouwen en een (persoonlijke) zekerheid van Zijn bestaan.
Agreed.

Aragorn schreef:
Collateral schreef:Maar vertel, Acire, en anderen, wat zijn de 'onverklaarbare' dingen die je met God beleefd hebt?

He, jij probeert de discussie op slinkse wijze te sturen, knaapje! 8) Niemand heeft gezegd dat hij of zij onverklaarbare dingen met God beleefd heeft en er is altijd wel een andere verklaring te bedenken voor Godservaringen.

Nou, ik bedoel 'onverklaarbare' dingen als ervaringen die zogezegd 'wel van God moeten komen'. Daarom gebruikte ik de quotes ook.

Echt onverklaarbare dingen vraag ik niet, dat zou weinig zin hebben, want ik zie God ook als een verklaring :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 okt 2004 22:31

Collateral schreef:
Maar vertel, Acire, en anderen, wat zijn de 'onverklaarbare' dingen die je met God beleefd hebt?

Zie mijn eerste posting in dit topic. De enige andere verklaring dan Iemand die in mijn leven ingreep omdat Hij een ander leven met mij voorhad, een leven met Hem, zou de toevallige samenloop van omstandigheden kunnen zijn waar ik in mn goed gelovigheid een goddelijke verklaring aangeef.
''onverklaarbaar'' vind ik idd geen goed woord, het is verklaarbaar, namelijk door mijn geloof. Het zijn niet de geheimzinnige bovennatuurlijke zaken waardoor ik zeg: dit moet God zijn. Het is de verandering , dat geen toeval meer kan zijn. DAt je weet dat God echt een persoonlijk God is omdat Hij in je leven werkt, en Hij door mensen, de bijbel en door kleine dingen tot je spreekt vanaf het moment dat je naar Hem terugkeert. En dat zeg ik natuurlijk vanuit mijn geloof wat ik heb gekregen, een ander zal dit nuanceren.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”