Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor parsifal » 19 okt 2004 19:42

Collateral schreef:Die komt niet echt in het verhaal voor, maar ik wilde maar aangeven dat ik in God geloof, ondanks dat ik achter de Big Bang en de evolutietheorie sta. Ik kijk dus op een wetenschappelijke manier naar de wereld om me heen, maar dat sluit het geloof niet uit :)

Wat heet wetenschappelijk? Ik heb de discussie tussen Marcel Hulspas enerzijds en Ronald Meester en Cees Dekker anderzijds in Skepter gezien, waarbij het wel duidelijk is wie de grootste dogmaticus is :). Maar goed ik ben het verder wel met je eens dat wetenschap en Godsdienst elkaar niet bijten. Alleen de wetenschappelijke methode buiten zijn gebied toepassen (materialisme) mag geen wetenschap meer heten.

En toeval is het pseudoniem van God als Hij anoniem wil blijven las ik ergens.

Tja, het klinkt leuk, maar ik ben het er niet echt mee eens. Toeval wordt omschreven als een gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien was geweest. Voor ons mensen zijn dus een hoop alledaagse gebeurtenissen toeval. Ik zie daar niet een speciale daad van God in.

Wel kunnen er in mijn ogen toevallige speciale gebeurtenissen het werk van God zijn (in de zin van een 'speciaal ingrijpen' dan - in feite kun je natuurlijk alles wat gebeurt als het werk van God zien).

Ik ben behoorlijk wat met toeval bezig in mijn werk, maar ik begrijp er nog weinig van. Ik sluit het werkelijk bestaan van toeval in de natuur niet uit (dat is: niet elke gebeurtenis is gedetermineerd door de toestand net ervoor). Ik geloof dat hier ook voldoende discussie over is binnen de wetenschapsfilosofie. Keith Ward heeft hier trouwens een interessant boek over geschreven.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 okt 2004 21:09

Waarom ik in God geloof?

Omdat ik Hem ervaar. Dus is het geloof voor mij een zeker weten!!!

Collateral

Re: Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:09

parsifal schreef:Wat heet wetenschappelijk? Ik heb de discussie tussen Marcel Hulspas enerzijds en Ronald Meester en Cees Dekker anderzijds in Skepter gezien, waarbij het wel duidelijk is wie de grootste dogmaticus is :). Maar goed ik ben het verder wel met je eens dat wetenschap en Godsdienst elkaar niet bijten. Alleen de wetenschappelijke methode buiten zijn gebied toepassen (materialisme) mag geen wetenschap meer heten.

Ik neem aan dat je op deze (http://www.skepsis.nl/ontwerp.html) discussie doelt? Ik heb het heel vluchtig doorgekeken, tot mijn scherm zich vulde met heen-en-weer-gegooide modder :) Atheïsten hebben vaak een air van "Ik zal de bekrompen creationisten wel eens even uitleggen hoe het zit," helaas. Toch krijg ik licht de indruk dat de ID-theorie weinig meer is dan een matig wetenschappelijk-gefundeerde tactiek, als compromis tussen creatie en evolutie. Maar val me hier aub niet op aan - ik moet eerst maar eens de hele discussie lezen :)

Ik heb vroeger ook wel geprobeerd de evolutieleer te lijf te gaan, maar ik ben er wel achter dat veel van de creationistische kritiek (het gebrek aan tussenvormen bijvoorbeeld) ongefundeerd is. Mocht je toch denken sterke argumenten te hebben, post ze dan bijvoorbeeld eens hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/955414/last. Ik heb sommige delen van die discussie gelezen en ben onder de indruk van de kennis van een aantal mensen daar.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:11

Acire schreef:Waarom ik in God geloof?

Dan vraag ik heel pesterig: hoe weet je dat het God is die je ervaart? Hoe weet je dat het geen zinsbegoocheling is bijvoorbeeld? :wink:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 okt 2004 21:13

Collateral schreef:
Acire schreef:Waarom ik in God geloof?

Dan vraag ik heel pesterig: hoe weet je dat het God is die je ervaart? Hoe weet je dat het geen zinsbegoocheling is bijvoorbeeld? :wink:

He, wat irritant!! Tja... hum.. dat is geloof dan denk ik!!

:oops: *ik ben niet zo goed met woorden en dingen uitleggen enzo* :oops:

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 19 okt 2004 21:13

ik geloof omdat ik niet anders kan.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2004 21:16

JialiKelly schreef:ik geloof omdat ik niet anders kan.

Ik ook, en ik geloof tegelijkertijd ook niet omdat ik niet anders kan. (dat is best lastig :wink: )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:17

Acire schreef:He, wat irritant!! Tja... hum.. dat is geloof dan denk ik!!

Geeft niet hoor... het geloof is (vaak) iets prachtigs. Maar wat ik bedoel is, dat je uiteindelijk bijna nergens zeker van kan zijn. In ieder geval niet van het bestaan van God. Maar zolang je echter van God en je naaste houdt, zit het wel goed denk ik :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:19

Aragorn schreef:

Ik ook, en ik geloof tegelijkertijd ook niet omdat ik niet anders kan. (dat is best lastig :wink: )

Prachtige waarheden, ik sluit me er volledig bij aan! |:)|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2004 21:20

Collateral schreef:

Geeft niet hoor... het geloof is (vaak) iets prachtigs. Maar wat ik bedoel is, dat je uiteindelijk bijna nergens zeker van kan zijn. In ieder geval niet van het bestaan van God. Maar zolang je echter van God en je naaste houdt, zit het wel goed denk ik :)

Ligt eraan hoe je "zeker zijn" opvat. Rationeel gezien kun je idd niet zeker zijn van het (niet) bestaan van God, maar geloof is niet rationeel en kan toch zeker zijn.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:26

Aragorn schreef:Ligt eraan hoe je "zeker zijn" opvat. Rationeel gezien kun je idd niet zeker zijn van het (niet) bestaan van God, maar geloof is niet rationeel en kan toch zeker zijn.

Geloof kan wel degelijk rationeel zijn denk ik, maar verder ben ik het met je eens. Ik vind het echter belangrijk om "zeker zijn" rationeel op te vatten. Het godsbeeld wat iemand heeft kan in ieder geval nooit als objectieve waarheid gezien worden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 okt 2004 21:27

Collateral schreef:

ik denk dat Acire bedoelt dat je God ervaart omdat er echt iets in je leven verandert als je een relatie met Hem krijgt, tot Hem bid, je gebeden meer zijn dan wat praten in de lucht in de hoop dat er iets is wat kan verhoren. Maar een echt communiceren, net zoals de bijbel meer wordt dan een boek met mooie verhalen, maar een middel waardoor God tot je spreekt, je onderwijst.
DAt is niet te bewijzen, dat God in je leven werkt, maar wel te ervaren, te voelen, te merken. God verandert mensen, wordt er hier achter me op tv gezegd door een ex-drugsverslaafde/prostituee. SOmmige veranderingen zijn heel drastisch, anderen minder drastisch, als God in je leven komt, maar je ervaart het en weet dat het God is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:33

meschianza schreef:ik denk dat Acire bedoelt dat je God ervaart omdat er echt iets in je leven verandert als je een relatie met Hem heb, tot Hem bid, je gebeden meer zijn dan wat praten in de lucht in de hoop dat er iets is wat kan verhoren. Maar een echt communiceren, net zoals de bijbel meer wordt dan een boek met mooie verhalen, maar een middel waardoor God tot je spreekt, je onderwijst.

OK. Dat is prachtig. Hoewel ik soms een beetje denk dat wat dat betreft de wens soms een beetje de moeder van de gedachte is. Rationeel gezien kun je tenminste niet zeker zijn. Hoewel dat voor de beleving van het geloof eigenlijk niet uitmaakt natuurlijk.

Ik neem Acire's geloof dus wel serieus - misschien ben ik zelfs wel een beetje jaloers ;)
Hoewel ik gelukkig ben en nog steeds gelukkiger lijk te worden.

Maar vertel, Acire, en anderen, wat zijn de 'onverklaarbare' dingen die je met God beleefd hebt?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 19 okt 2004 21:36

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Ligt eraan hoe je "zeker zijn" opvat. Rationeel gezien kun je idd niet zeker zijn van het (niet) bestaan van God, maar geloof is niet rationeel en kan toch zeker zijn.

Geloof kan wel degelijk rationeel zijn denk ik, maar verder ben ik het met je eens. Ik vind het echter belangrijk om "zeker zijn" rationeel op te vatten. Het godsbeeld wat iemand heeft kan in ieder geval nooit als objectieve waarheid gezien worden.

Je hebt wel gelijk, maar objectieve waarheid is sowieso onmogelijk; ook in de wetenschap worden er eerst allerlei aannames en voorwaarden opgesteld voordat iets als 'bewezen' wordt bestempeld...Het beste wat de wetenschap (lees: mensen) kan is een beschrijving geven van de werkelijkheid, dit geldt dus ook voor het Godsbeeld; mensen kunnen dat dus ook nooit 'bewijzen'.

Ik kan dus voor mijzelf zeker zijn van het bestaan van God, maar moet ook toegeven dat dat voor anderen een subjectieve waarheid is. God zal nooit te vangen zijn in allerelei menselijke theoriëen en/of hypotheses, dat vlakt echter het geloof nooit uit, geloof is vertrouwen en een (persoonlijke) zekerheid van Zijn bestaan.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2004 21:37

Collateral schreef:Maar vertel, Acire, en anderen, wat zijn de 'onverklaarbare' dingen die je met God beleefd hebt?

He, jij probeert de discussie op slinkse wijze te sturen, knaapje! 8) Niemand heeft gezegd dat hij of zij onverklaarbare dingen met God beleefd heeft en er is altijd wel een andere verklaring te bedenken voor Godservaringen.

Terug naar “Archief”