God verhoort gebeden!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 okt 2004 13:17

een sonnet van Jacqueline van der Waals:

Zijn mijne wegen, Heer, niet Uwe wegen,
En mijn gedachten Uw gedachten niet,
Vernietig dan mijn hoop en houdt mij tegen,
Opdat het kwade niet door mij geschiedt.

Slechts zelden heb ik wat ik vroeg, verkregen,
Maar dwaling vrees ik meerder dan verdriet,
En met een glimlach heb ik stilgezwegen,
Als Gij mijn wenschen onbevredigd liet.

Glimlachend zàl ik zwijgen, met gerust
Vertrouwen op Uw hooger, wijzer oordeel.
Gij weet, of ik bewogen word door lust
Naar lof, door ijdelheid of zucht naar voordeel -
Maar dood dan ook mijn wenschen, want het kwaad
Ligt in het willen meer dan in de daad.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 20:04

Marnix schreef:
Aragorn schreef:
Marnix schreef:Ze hebben in ieder geval Jakobus z'n brief goed gelezen waarin hij schrijft dat we moeten bidden in geloof, zonder te twijfelen...

Het probleem is dat je wel kunt bidden zonder twijfelen, maar dan nog heb je niet de garantie dat het ook gebeurt. En dan wordt het bijzonder lastig om zonder twijfelen te bidden.

Jezus gaf het goede voorbeeld.... Hij bad in Gethsemane zonder twijfel.... maar zijn gebed of de beker aan Hem voorbij mocht gaan werd niet verhoord.

Jezus bad er nog wel wat bij: Maar niet mijn maar Uw wil geschiedde... Dat is vertrouwen hebben in God... dan kun je denk ik bidden zonder te twijfelen, hoewel je geen garantie hebt dat je gebed verhoord wordt.

Maar ik denk niet dat Jezus niet twijfelde of Hij de beker wel of niet zo drinken. Dus dat Hij zo gelovig bad, dat Hij er zeker van was dat die beker Hem voorbij zou gaan. Dat komt natuurlijk omdat Hij "Uw wil geschiedde" er aan toevoegde, maar waar zit dat "zonder twijfel" dan in?

Twijfelde Hij niet aan de macht van God om het te doen? Of twijfelde Hij er niet aan dat de beker Hem voorbij zou gaan omdat Hij daar om bad? Of iets anders?

Evelien schreef:Wij verwachten te veel.

Mij is altijd verteld dat je van God nooit teveel kunt verwachten..

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 18 okt 2004 20:46

Niet dat ik het weet hoor, maar waar werd dit op gebasseerd?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 20:55

reform schreef:

Niet dat ik het weet hoor, maar waar werd dit op gebasseerd?

Ehm, op de almacht van God en Zijn wil om het gebed van een gelovige te verhoren.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 18 okt 2004 21:22

God weet wat goed voor ons is, Hij ziet ons leven in eeuwigheids-perspectief. Eenmaal gaat de mens naar Zijn eeuwig huis, de Vader weet het dag en uur van ieders dood. Soms laat God zich verbidden, maar dat heeft niets met de 'kwaliteit' van ons gebed te maken.
Wel is denk ik belangrijk dat we moeten leren luisteren naar God. In relatie met Hem leven, zodat we Zijn stem leren verstaan. Hoewel niet hoorbaar voor het gewone oor, wel merkbaar in het hart. Wanneer we in zware tijden komen zullen we dan ook ons leven aan hem over kunnen blijven geven.

Als ik het zelf moeilijk heb vind ik de volgende tekst altijd heel bemoedigend:

Flp 4:6 Weest in geen ding bezorgd; maar laat bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaren in Christus Jezus.

Een gebed wordt inderdaad niet altijd verhoort op de manier waarop wij het zouden verwachten. God ziet de wereld vanuit Zijn almachtige perspectief. Je zou kunnen zeggen: God is de volwassene en wij het kind. Zoals een kind op de vader vertrouwd dat hij het goede doet, ookal begrijpt het kind het zelf niet met het kleine verstand, zo moeten wij ook op God vertrouwen. God kan mensen door gebeurtenissen op andere gedachten brengen, stilzetten als dat nodig is. Soms moet Hij dat doen door op een wonderlijke manier een gebed te verhoren, soms doet Hij dat door op een onbegrijpelijke manier het gebed (ogenschijnlijk) niet te verhoren. Maar voor alle dingen geldt:

Wat God doet dat is welgedaan en later, hetzij in dit of in het toekomende leven zullen we het begrijpen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 00:03

Aragorn schreef:
Marnix schreef:
Aragorn schreef:
Marnix schreef:Ze hebben in ieder geval Jakobus z'n brief goed gelezen waarin hij schrijft dat we moeten bidden in geloof, zonder te twijfelen...

Het probleem is dat je wel kunt bidden zonder twijfelen, maar dan nog heb je niet de garantie dat het ook gebeurt. En dan wordt het bijzonder lastig om zonder twijfelen te bidden.

Jezus gaf het goede voorbeeld.... Hij bad in Gethsemane zonder twijfel.... maar zijn gebed of de beker aan Hem voorbij mocht gaan werd niet verhoord.

Jezus bad er nog wel wat bij: Maar niet mijn maar Uw wil geschiedde... Dat is vertrouwen hebben in God... dan kun je denk ik bidden zonder te twijfelen, hoewel je geen garantie hebt dat je gebed verhoord wordt.

Maar ik denk niet dat Jezus niet twijfelde of Hij de beker wel of niet zo drinken. Dus dat Hij zo gelovig bad, dat Hij er zeker van was dat die beker Hem voorbij zou gaan. Dat komt natuurlijk omdat Hij "Uw wil geschiedde" er aan toevoegde, maar waar zit dat "zonder twijfel" dan in?

Hij twijfelde in ieder geval niet aan God... ongeacht de uitkomst... dat is denk ik het belangrijkste, waar Jakobus ook op doelt in de eerste plaats... in dat vertrouwen mag je ook bidden. Dat wil dus niet zeggen dat je zekerheid hebt dat je krijgt waar je om bad.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 19 okt 2004 09:02

Bidden is zo bijzonder; ook al heb je ogenblikken dat je het helemaal niet meer ziet zitten en denk je dat je wegglijdt in moedeloosheid: als je je gehele hart bij Hem uit kan storten, krijg je weer moed en vertrouwen dat alles in Zijn Hand is en dus goed is...

Zijn wil geschiedde, en dan is het goed..
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2004 13:43

Marnix schreef:
Aragorn schreef:
Marnix schreef:
Aragorn schreef:

Hij twijfelde in ieder geval niet aan God... ongeacht de uitkomst... dat is denk ik het belangrijkste, waar Jakobus ook op doelt in de eerste plaats... in dat vertrouwen mag je ook bidden. Dat wil dus niet zeggen dat je zekerheid hebt dat je krijgt waar je om bad.

Nee oke, dus het is bidden zonder twijfel aan God en geen bidden zonder twijfel over de uitkomst. Dat laatste lijkt me onmogelijk.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 22 okt 2004 12:21

Aragorn schreef:Nee oke, dus het is bidden zonder twijfel aan God en geen bidden zonder twijfel over de uitkomst. Dat laatste lijkt me onmogelijk.

Het lijkt mij niet onmogelijk, ik denk niet dat je altijd zult twijfelen over de uitkomst. God kan ook een overtuigende zekerheid geven over de uitkomst. Dat hangt van God af.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 22 okt 2004 12:29

Als ik eht goed begrijp hoor...

Ik denk dat een bidden met vertrouwen op God, dat dat inhoudt dat je bid en iets vraagt en dat je vertrouwt op God dat Hij uitkomst zal geven. Ongeacht of dat misschien jouw uitkomst is, maar dat is het vertrouwen op God, dat wat Hij doet goed zal zijn. En dat kan dan een andere manier zijn of iets anders zijn als wij graag willen. Maar het is het vertrouwen, dat als het niet goed is, wat je vraagt, dat dat dan ook een goede uitkomst is.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 22 okt 2004 12:36

FlirrieSun schreef:Als ik eht goed begrijp hoor...

Ik denk dat een bidden met vertrouwen op God, dat dat inhoudt dat je bid en iets vraagt en dat je vertrouwt op God dat Hij uitkomst zal geven. Ongeacht of dat misschien jouw uitkomst is, maar dat is het vertrouwen op God, dat wat Hij doet goed zal zijn. En dat kan dan een andere manier zijn of iets anders zijn als wij graag willen. Maar het is het vertrouwen, dat als het niet goed is, wat je vraagt, dat dat dan ook een goede uitkomst is.

Wat jij hier schrijft was al zo'n beetje wat we al geconcudeerd hadden. Het gaat erom: kunnen we van tevoren zeker weten God gaat dit of dat doen, ik weet het zeker omdat God het me heeft geopenbaard. Een soort profetische blik dus. Ik denk dat dat kán (hoeft niet altijd), bidden en de uitkomst verwachten met een profetische blik.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 22 okt 2004 12:40

ik denk dat het soms wel eens kan. Ik heb me pas wel eens ergens druk over lopen maken. Heel veel voor gebeden... En toen zeiden twee kinderen van God: ikw eet zeker dat het goedkomt. Ik denk dat je dan ook met vertrouwen en verwachting mag bidden dat het goedkomt, ook al is het dan nog steeds; Uw wil geschiede.
En tot nu toe is het goedgekomen.
maar ik denk niet dta je hier altijd op hoeft/ mag rekenen

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 26 okt 2004 16:37

Misschien heel stom dat ik dit zeg maar dit is wel serieus bedoelt,
Ik heb gebeden voor moeilijke dingen, ik heb gebeden voor minder grote dingen, maar het geweldige is dat ik ECHT voelde dat God bij me was en ook dat hij mijn gebed echt verhoord!
Voor mij was dat heel erg bijzonder, ik werd er helemaal blij van!!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 okt 2004 16:42

liezel schreef:Misschien heel stom dat ik dit zeg maar dit is wel serieus bedoelt,
Ik heb gebeden voor moeilijke dingen, ik heb gebeden voor minder grote dingen, maar het geweldige is dat ik ECHT voelde dat God bij me was en ook dat hij mijn gebed echt verhoord!
Voor mij was dat heel erg bijzonder, ik werd er helemaal blij van!!

Waarom is dat stom? Door alleen al het contact met God weet je Hem toch nabij en dat maakt je toch rustig?

Riska

Terug naar “Archief”