Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 okt 2004 11:53

Ik zou zeggen: de Dordse Leerregels zijn de bijbel niet, het is een interpretatie.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 12:03

kurtyo schreef:Ik zou zeggen: de Dordse Leerregels zijn de bijbel niet, het is een interpretatie.

Je leest toch ook wel andere boeken dan de Bijbel?
En wie zegt dat ze de Bijbel zijn? Heb je mij dat horen vermelden?
Dat maak jij er gelijk weer van!

Zou zeggen lees ze eens en ze kunnen heel verhelderend werken.
De reacties van de mensen hier zijn toch ook niet de Bijbelse woorden?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 okt 2004 12:03

Als ik ook wat mag zeggen zou ik zeggen lees de DL eens door, maar lees vooral de Bijbel en lees de verwijzingen in de DL ook, en zoek deze ook op.

Ik denk dat Joepie echt de DL niet boven de Bijbel stelt, maar wel aangeeft dat er toen ook al over nagedacht is, en dat zij geprobeerd hebben de DL op te stellen overeenkomstig Gods Woord.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 okt 2004 12:47

Het gaat me er meer om dat ik me afvraag of het wel zo goed is om de mening van een ander over de eventuele uitverkiezing te lezen en aan te nemen als zijnde waar (de Dordse Leerregels in dit geval als de mening van een ander). Snap je Joepie? Het was verder helemaal geen aanval... Voel je dus niet aangevallen... ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2004 15:30

PeterD schreef:
Andre schreef:Nog een vraag aan Peter, als je op een willekeurige weg rijd, op een willekeurige dag, en je denk zal ik rechtdoor rijden, of tegen die boom rijden, is jou mening dan dat God vanaf het begin wist wat jij gaat doen op dat moment?

Volmondig: JA!

Wat denk jij?

Even inhakend op PeterD: Als je tegen die boom aanrijdt, heeft God je dan ook tegen die boom aan laten rijden - oftewel: ben je dan, wat flauw gezegd, uitverkoren om tegen die boom aan te klappen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 18 okt 2004 15:39

Optimatus schreef:Even inhakend op PeterD: Als je tegen die boom aanrijdt, heeft God je dan ook tegen die boom aan laten rijden - oftewel: ben je dan, wat flauw gezegd, uitverkoren om tegen die boom aan te klappen?

Ik ben wel niet PeterD, maar reageer toch :wink:

Mijn antwoord is ja en nee. Ik zou het nl iets anders formuleren: je bent níet uitverkoren om veilig op de plaats van bestemming aan te komen"

Maar... ondanks dat je dus 'bestemd' bent om tegen die boom te rijden, is het toch volledig je eigen schuld. Immers je hebt zélf (om maar bij het voorbeeld te blijven) het stuur gesloopt aan het begin van de reis.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 18 okt 2004 16:06

L.S.!

Als je uitgaat van een verborgen wil van God is deze ook voor jezelf onbekend. Als jij dus graag behouden wilt worden door God (of zoals PeterD het zegt in de nood (gebracht) bent) weet je niet dat dit door God gebeurd is, of in ieder geval hoef je dit niet noodzakelijkerwijs te weten. Als je oprecht op zoek bent naar God en je wilt je leven aan Hem geven, dan hoef je je echt niet af te vragen: kan het wel voor mij? Het kán namelijk voor iedereen, dus ook voor jou. Ik bedoel te zeggen; je moet het 'systeem-denken' waartoe de leer van de uitverkiezing behoort niet als een star framewerk over je eigen leven te leggen. Wat God denkt of wil is voor een mens grotendeels verborgen. Wat in de uit de wereldgeschiedenis en uit de bijbel blijkt is één ding: dat God niet wil dat er iemand verloren gaat! Daarom heeft Hij Zijn Zoon gegeven. Eeen andere reden is daar toch niet voor, dan de redding van de zondige mens?
Dat er toch mensen verloren gaan komt door hun eigen onwil. Als mensen het evangelie van Gods vrije genade verachten, Christus kruisdood verachten en Hem niet in geloof omhelzen dan gaan mensen verloren. Denk maar aan Ezau en aan de Farao die verzetten zich tegen God(s liefde). Ezau verachtte op schandelijke wijze zijn eerstgeboorterecht waardoor dit overging naar Jacob en Ezau zijn straf ontving. De Farao verachtte de God van Israel door Zijn knecht Mozes te wederstaan, DAAROM verharde God het hart van de Farao (als straf voor zijn minachting) en daarom verdronk de Farao met al zijn soldaten in de Rode Zee en ging hij verloren.
Nu zul je vast tegenwerpen: wat doet God dan met de mensen die het evangelie nog nooit gehoord hebben? Op deze vraag weet alleen God het antwoord. Dat te weten is ook niet wat voor onszelf belangrijk is. Als we verlangen naar de wedergeboorte, naar het herstel van de relatie met God is het belangrijk te weten dat God mensen nog nóóit afgewezen heeft en dat ook nooit zal doen, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft. Hij was de eerste, besef dat goed. Ook als we het hebben over aannemen in geloof blijft God de eerste.
Nog iets anders: we kunnen ook niet stellen dat God afhankelijk is van ons geloof of ons willen. God kan geheel tegen de wil van de mens in deze toch bekeren, denk maar aan de bekering van Paulus. Maar dat God dat kan doen betekent toch niet dat we willens en wetens door moeten gaan met ons zondigen en ons slechte leven? Als je inziet dat er in Jezus Christus behoudenis is ga dan naar Hem toe! (Denk aan bewoordingen die Jas gebruikte in zijn topic) Je mag je leven zoals het is geven aan God!
Het is volbracht!

Jes 45:22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer

P.S. ik pretendeer geen volledigheid

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 18 okt 2004 17:29

Cavecracker schreef:L.S.!

Als je uitgaat van een verborgen wil van God is deze ook voor jezelf onbekend. Als jij dus graag behouden wilt worden door God (of zoals PeterD het zegt in de nood (gebracht) bent) weet je niet dat dit door God gebeurd is, of in ieder geval hoef je dit niet noodzakelijkerwijs te weten. Als je oprecht op zoek bent naar God en je wilt je leven aan Hem geven, dan hoef je je echt niet af te vragen: kan het wel voor mij? Het kán namelijk voor iedereen, dus ook voor jou. Ik bedoel te zeggen; je moet het 'systeem-denken' waartoe de leer van de uitverkiezing behoort niet als een star framewerk over je eigen leven te leggen. Wat God denkt of wil is voor een mens grotendeels verborgen. Wat in de uit de wereldgeschiedenis en uit de bijbel blijkt is één ding: dat God niet wil dat er iemand verloren gaat! Daarom heeft Hij Zijn Zoon gegeven. Eeen andere reden is daar toch niet voor, dan de redding van de zondige mens?
Dat er toch mensen verloren gaan komt door hun eigen onwil. Als mensen het evangelie van Gods vrije genade verachten, Christus kruisdood verachten en Hem niet in geloof omhelzen dan gaan mensen verloren. Denk maar aan Ezau en aan de Farao die verzetten zich tegen God(s liefde). Ezau verachtte op schandelijke wijze zijn eerstgeboorterecht waardoor dit overging naar Jacob en Ezau zijn straf ontving. De Farao verachtte de God van Israel door Zijn knecht Mozes te wederstaan, DAAROM verharde God het hart van de Farao (als straf voor zijn minachting) en daarom verdronk de Farao met al zijn soldaten in de Rode Zee en ging hij verloren.
Nu zul je vast tegenwerpen: wat doet God dan met de mensen die het evangelie nog nooit gehoord hebben? Op deze vraag weet alleen God het antwoord. Dat te weten is ook niet wat voor onszelf belangrijk is. Als we verlangen naar de wedergeboorte, naar het herstel van de relatie met God is het belangrijk te weten dat God mensen nog nóóit afgewezen heeft en dat ook nooit zal doen, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft. Hij was de eerste, besef dat goed. Ook als we het hebben over aannemen in geloof blijft God de eerste.
Nog iets anders: we kunnen ook niet stellen dat God afhankelijk is van ons geloof of ons willen. God kan geheel tegen de wil van de mens in deze toch bekeren, denk maar aan de bekering van Paulus. Maar dat God dat kan doen betekent toch niet dat we willens en wetens door moeten gaan met ons zondigen en ons slechte leven? Als je inziet dat er in Jezus Christus behoudenis is ga dan naar Hem toe! (Denk aan bewoordingen die Jas gebruikte in zijn topic) Je mag je leven zoals het is geven aan God!
Het is volbracht!

Jes 45:22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand mee

P.S. ik pretendeer geen volledigheid

Hier sluit ik mij volledig bij aan. AMEN
Laatst gewijzigd door Adriana op 20 okt 2004 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 okt 2004 19:19

kurtyo schreef:Het gaat me er meer om dat ik me afvraag of het wel zo goed is om de mening van een ander over de eventuele uitverkiezing te lezen en aan te nemen als zijnde waar (de Dordse Leerregels in dit geval als de mening van een ander). Snap je Joepie? Het was verder helemaal geen aanval... Voel je dus niet aangevallen... ;)

Je leest toch ook de meningen van anderen hier? ;-)

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 19 okt 2004 19:27

jas schreef:
Loezje schreef:
(Wanneer de mens zelf kon kiezen/aannemen had er geen zondeval en geen uitverkiezing hoeven zijn... Een mens kon dan immers toch zelf weer kiezen voor God. Tja... als er dan wel eerst een zondeval zou zijn geweest lijkt me dat een behoorlijke aantastig van Gods almacht...)

Beste Loezje, de mens koos toch echt zelf voor de zondeval hoor. Voor de val hadden we namelijk nog een vrije wil, maar door de val zijn we die kwijt geraakt. We konden dus voor de val wel degelijk kiezen voor God.Afbeelding

Lieve Jas,

Zou je gewoon mijn hele verhaal (ook de bladzijden hiervoor etc etc) willen lezen? Dan had je nl. kunnen weten dat ik NERGENS zeg dat de mens niet voor de zondeval heeft gekozen. Ook zeg ik ergens dat de mens toen nog een vrije wil had enz enz. Kortom, jouw post en deze van mij waren dan niet nodig geweest! Mocht het niet duidelijk zijn: PB, dat scheelt weer dubbel leeswerk in dit topic!

Met vriendelijke groet,
Loezje
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 19 okt 2004 19:35

PeterD schreef:Ik pleit niet voor passivisme, maar wil wel verschil maken tussen Gods verborgen en geopenbaarde wil.
Het is voor ons verborgen wie zalig zal worden en wie niet.
Het is onze taak in ieder geval die zaligheid te zoeken.

Gods verbiorgen wil was de stokbewaarder te behouden. Dit was dus aan Paulus niet bekend. Paulus deed daar het enige wat in die situatie goed is.
Maar omdat God alles bestuurt op aarde, heeft Hij de stokbewaarder in de nood gebracht, en zorgde Hij er voor dat Hij ging vragen wat te moeten doen om zalig te worden.

Volledig mee eens! Overigens goed verwoord, PeterD!
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2004 19:48

Loezje schreef:
PeterD schreef:Ik pleit niet voor passivisme, maar wil wel verschil maken tussen Gods verborgen en geopenbaarde wil.
Het is voor ons verborgen wie zalig zal worden en wie niet.
Het is onze taak in ieder geval die zaligheid te zoeken.

Gods verbiorgen wil was de stokbewaarder te behouden. Dit was dus aan Paulus niet bekend. Paulus deed daar het enige wat in die situatie goed is.
Maar omdat God alles bestuurt op aarde, heeft Hij de stokbewaarder in de nood gebracht, en zorgde Hij er voor dat Hij ging vragen wat te moeten doen om zalig te worden.

Volledig mee eens! Overigens goed verwoord, PeterD!
klinkt ingewikkeld. Waarom blijf je niet gewoon bij je eigen ervaring: God gebruikt je om aan zijn koninkrijk te bouwen.

Ik protesteer overigens tegen de kleine rol die je mensen hierin geeft. God zoekt bidders en vechters op de muren. An die arbeit en God opent deuren. De wil van God is nheel niet onbekend: Gaat dan heen maakt alle volken tot mijn discipelen!

caprice

Berichtdoor caprice » 19 okt 2004 22:42

joris schreef:Ik protesteer overigens tegen de kleine rol die je mensen hierin geeft.

Hoogmoed, hé. De mens wil altijd wat belangrijks zijn of worden.

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2004 22:59

caprice schreef:
joris schreef:Ik protesteer overigens tegen de kleine rol die je mensen hierin geeft.

Hoogmoed, hé. De mens wil altijd wat belangrijks zijn of worden.
dat heeft er niets mee te maken. tis eerder misplaatse nederigheid. Want je moet wel de plek durven innemen die God je geeft. We mogen met hem regeren ja! LEes matheus 5 maar eens!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 01:14

Precies... Hoogmoed is niet zeggen: Ik ben van nature slecht en kan niks goeds doen, maar door Christus word ik een nieuw mens en door Zijn Geest kan ik Gods wil doen.

Dat is geen hoogmoed... want het komt niet van jezelf... Het is bijbels... en het zou verkeerd zijn als we daar niets mee doen onder het motto: Ik kan niets goeds / ik moet klein zijn... Goed kun je doen door Christus en nederig / niet hoogmoedig ben je als je dingen doet en God de eer er voor geeft, niet wanneer je dingen niet doet...

Dan lijk je op die man die zijn talent in de grond verstopte omdat Hij bang was er wat meer te doen... Of was het hoogmoedig van die andere 2 om hun talenten in te zetten en te vermeerderen? Probeerden die mensen iets belangrijks te zijn of te worden? Nee ze want ze werkten voor hun meester.

Kortom, het woord hoogmoed is hier helemaal niet op zijn plaats Caprice. Het feit dat mensen actief moeten zijn, keuzes moeten maken, dingen moeten doen wil niet zeggen dat de mens dus centraal staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”