Televisie en Internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 10:07

Ik denk ook dat je bij alles wat je doet moet toetsen of het uit God is.
Als je met wat je ziet God niet kunt dienen, of er bij bedenkt dat je hoopt dat Hij op dat moment maar niet terug moet komen, dan weet je al zeker dat het niet zuiver is.
Er staat niet voor niets in de Bijbel:onderzoekt alle dingen en behoud het goede. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dus alles maar gedaan moet hebben, maar dat je het getoets moet hebben aan de Bijbel.

Dus dat je best gebruik mag maken van de tv, internet, radio, boeken, enz. Als je dat meer doet op de Christelijke manier.
Laatst gewijzigd door joepie op 18 okt 2004 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 okt 2004 10:07

joepie schreef:Maar ik kan me inderdaad ook andere situatie voorstellen.
Zoals dat er geen tv in huis mag zijn, maar er wel stiekum eentje ind e kast staat. Die naar beneden gehaald wordt om dan naar opgenomen Baantjers te kijken! Nu als er ergens in gevloekt wordt is het dat wel!
Of naar een band van Andre van Duin, die overal de spot mee drijft.

Ik denk dat als je ervoor kiest om geen tv in huis te hebben maar je vind dat je wel naar diverse video's kunt kijken je die ook gewoon in de kamer moet kunnen zetten. Het feit dat het stiekum gedaan wordt vind ik tamelijk achterbaks.

Helaas gebeurt dit veel te veel. Van de kerk mag het niet, dus doen we het stiekum! Zo wordt er heel veel gedacht! Alsof we verantwoording aan de kerkenraad moeten afleggen ipv aan God!

Enne, ik kan video kijken, maar hij staat ergens op zolder in een hoekje, en als ik video wil kijken gaat tie gewoon naar beneden!
Ik lijk wel gek om boven op een kruk te gaan zitten kijken, terwijl ik beneden gewoon lekker op de bank kan zitten!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 okt 2004 10:09

joepie schreef:Ik denk ook dat je bij alles wat je doet moet toetsen of het uit God is.
Als je met wat je ziet God niet kunt dienen, of er bij bedenkt dat je hoopt dat Hij op dat moment maar niet terug moet komen, dan weet je al zeker dat het niet zuiver is.
Er staat niet voor niets in de Bijbel:onderzoekt alle dingen en behoud het goede. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dus alles maar gedaan moet hebben, maar dat je het getoets moet hebben aan de Bijbel.

Dus dat je best gebruik mag maken van de tv, internet, radio, boeken, enz. Als je dat meer doet op de Christelijke manier.

BEN DIT HEEL ERG MET JE EENS! Maar omdat er mensen zijn die toch voor de verleiding vroeg of laat zullen zwichten een on-christelijke film te kijken (of hoe je het ook wilt noemen), kunnen zij er beter voor kiezen geen TV in huis te halen.

Ik dus :oops:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 10:17

PeterD schreef:BEN DIT HEEL ERG MET JE EENS! Maar omdat er mensen zijn die toch voor de verleiding vroeg of laat zullen zwichten een on-christelijke film te kijken (of hoe je het ook wilt noemen), kunnen zij er beter voor kiezen geen TV in huis te halen.

Ik dus :oops:

Loop jij dus op straat en in de winkels met je ogen dicht?
Om maar niet in de verleiding te komen?
Maar ben het wel met je eens dat als je weet dat je de verleiding niet kunt weerstaan het beter is om er maar geen in huis te hebben dan wel.
Zo belangrijk is die tv nu ook weer niet ;-)

Riska

Berichtdoor Riska » 18 okt 2004 10:37

PeterD schreef:Als ik een boek lees of een film kijk waar op iedere bladzijde of iesere 2 minuten iemand overhoop geschoten wordt, waarbij dat dan een zekere amusementswaarde moet hebben, ben ik er niet voor om dit boek / deze film te gaan kijken. ....
----------
Als ik daarnaast een willekeurige soap bekijk, wordt er over de liefde en sex vaak wat lacherig gedaan. Dat stuit mij tegen de brdt, temeer omdat er vaak lacherig gedaan wordt over dingen die de Bijbel afkeurt

Dat bedoel ik met keuzes maken. Ik kijk beslist niet naar films waarin het aantal doden het gehalte van de film bepalen, naar soaps al helemaal niet, want die geven een onzinnig beeld van het werkelijke leven en zijn beslist niet goed voor jongeren (is net weer een onderzoek geweest over opvattingen over seks, die beïnvloed waren door die soaps).
Maar er zijn documentaires die ik graag bekijk, evenals actualiteitenrubrieken.
Kortom: je maakt keuzes, die overeenstemmen met je geloof.

Riska

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 okt 2004 10:38

joepie schreef:Loop jij dus op straat en in de winkels met je ogen dicht?

Ja, en dus loop ik met zo'n witte stok met rode strepen over straat. Gevolg dat iedere paal die ik tegen kom tegen mij aan botst, ehm pardon, ik tegen die paal bots. Waarna ik de verleiding moet weerstaan om wat minder fraaie zinsnedes te uiten.
Dus moest ik van 2 kwaden de minst kwade kiezen.
Sindsdien loop ik met mn ogen open :lol:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 11:40

PeterD schreef:
joepie schreef:Loop jij dus op straat en in de winkels met je ogen dicht?

Ja, en dus loop ik met zo'n witte stok met rode strepen over straat. Gevolg dat iedere paal die ik tegen kom tegen mij aan botst, ehm pardon, ik tegen die paal bots. Waarna ik de verleiding moet weerstaan om wat minder fraaie zinsnedes te uiten.
Dus moest ik van 2 kwaden de minst kwade kiezen.
Sindsdien loop ik met mn ogen open :lol:

PFFFFFFFFFFFFFFFFF :) gelukkig!! :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 okt 2004 12:45

joepie schreef:Als je als argument hebt dat de tv zo ongezellig is, dan ben je met internet net zo ongezellig. Want ik ken een gezin daar praten ze alleen nog maar met elkaar via de msn! Terwijl iedereen gewoon thuis op zijn eigen kamer achter een eigen pc zit! Alsof dat niet ongezellig is!

Maar goed, je kunt veel problemen oplossen door de pc gewoon in de huiskamer te zetten. Dan hoefd er geen filter op. En te werken met vaste tijden mogen internetten.
En als je weet dat je anders te veel in verleiding komt, doe er dan gewoon wel een filter op.

En de TV kan ook een nuttig medium zijn. Denk maar aan het nieuws en de actualiteiten. En voor de ontspanning.
Je kunt van te voren afspreken waar je wel en waar je niet naar wil kijken. En hoe vaak.

Wel vind ik dat je op tv overgoten wordt met allerlei reclame die je niet wilt zien. Voorstukjes van progamma's die gaan komen.
Je moet dus wel erg selectief bezig zijn en eigenlijk de reclame uitschakelen, maar dat gaat dus niet.
Kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die veel alleen zijn een tv in huis hebben om toch nog enigzins iets te horen en zien.
Voor een gezin kan het wel funest zijn wat betrefd de gezelligheid ja.
Maar dat is met de pc hetzelfde.
Vraag me af, of de gezinnen tegenwordig nog wel erg veel met elkaar praten of b.v. gezamelijke dingen ondernemen, zoals spelletjes.
Vaders die als ze thuis komen met hun neus in de krant zitten of zo nodig alle oudvaders moeten lezen zijn net zo onaanspreekbaar als jongeren die achter de pc gaan zitten.

Dus mijn conclusie is eigenlijk dat je zelf de gezelligheid moet maken.
Als die er niet is, ligt dat echt niet aan de tv of de pc.
Dat er op alle medium zaken voor komen waar je als Christen niet gebruik van wil maken.
Denk maar aan de krant waar ook advertenties en intervieuws in staan die je niet wilt lezen.
We kunnen anders ook er voor kiezen om met zijn allen op een eiland te gaan wonen. Maar waar moet ons licht dan heen stralen? Voor wie is dan ons licht?
We zijn tenslotte in dezze wereld geplaatst om een lichtend licht te zijn!
En dat doe je niet door je overal voor af te sluiten maar door in ieder geval de dingen op een Christelijke manier te gebruiken.

Joepie! Bel de krant, de TV, Radio, laat alle journalisten komen. Beleg een persconf. We zijn het eens... ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 13:14

:o :shock: :oops: :) :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2004 14:23

PeterD schreef:
joepie schreef:Maar ik kan me inderdaad ook andere situatie voorstellen.
Zoals dat er geen tv in huis mag zijn, maar er wel stiekum eentje ind e kast staat. Die naar beneden gehaald wordt om dan naar opgenomen Baantjers te kijken! Nu als er ergens in gevloekt wordt is het dat wel!
Of naar een band van Andre van Duin, die overal de spot mee drijft.

Ik denk dat als je ervoor kiest om geen tv in huis te hebben maar je vind dat je wel naar diverse video's kunt kijken je die ook gewoon in de kamer moet kunnen zetten. Het feit dat het stiekum gedaan wordt vind ik tamelijk achterbaks.

Helaas gebeurt dit veel te veel. Van de kerk mag het niet, dus doen we het stiekum! Zo wordt er heel veel gedacht! Alsof we verantwoording aan de kerkenraad moeten afleggen ipv aan God!

Enne, ik kan video kijken, maar hij staat ergens op zolder in een hoekje, en als ik video wil kijken gaat tie gewoon naar beneden!
Ik lijk wel gek om boven op een kruk te gaan zitten kijken, terwijl ik beneden gewoon lekker op de bank kan zitten!

Ik vind het zo droevig dat de kerkenraad beslist of je wel of geen tv mag kijken :D Gek he dat mensen het dan stiekum gaan doen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 14:51

Eigenlijk vind ik dat wel gek ja :oops:
Want als je het niet met ze eens ben dan zou ik dat ook aankaarten en er openlijk voor uit durven komen.
En gewoon mijn tv in de huiskamer zetten.
Ik vind dat je anders tamelijk achterbaks ben.
Want zolang mensen het dus stiekum wel doen en er niet over in gesprek gaan blijft de kerkenraad zulke beslissingen nemen voor hun leden, en blijven ze denken dat ze wel goed zitten. Iedereen doet het dus zal wel goed zijn. Zo iets.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 okt 2004 14:55

Je zou ze de kost moeten geven die het achterbaks doen.... Ik denk dat we allemaal zouden schrikken van zoveel achterbaks gedrag!

Leuk detail trouwens dat mijn kerkenraad ook fel tegen is. Zit ik een tijdje terug video te kijken, loopt er een ouderling voorbij. Zwaaien en zo. Even later komt tie voor de 2e keer langs, en zelfs een derde keer. Beste man loopt normaal 1x per jaar voorbij ofzo.

Later spreekt tie me er op aan, en vraagt of dat nou wel kan en zo... Waarop ik hem gevraagd heb voortaan even aan te bellen, dan mag tie gewoon meekijken :lol:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 15:01

PeterD schreef:Je zou ze de kost moeten geven die het achterbaks doen.... Ik denk dat we allemaal zouden schrikken van zoveel achterbaks gedrag!

Leuk detail trouwens dat mijn kerkenraad ook fel tegen is. Zit ik een tijdje terug video te kijken, loopt er een ouderling voorbij. Zwaaien en zo. Even later komt tie voor de 2e keer langs, en zelfs een derde keer. Beste man loopt normaal 1x per jaar voorbij ofzo.

Later spreekt tie me er op aan, en vraagt of dat nou wel kan en zo... Waarop ik hem gevraagd heb voortaan even aan te bellen, dan mag tie gewoon meekijken :lol:

Eigenlijk is die ouderling dus net zo achterbaks. Anders had hij gewoon aangebeld en inderdaad het gesprek met je aangegaan.
Maar blijkbaar is het een gegeven en niet echt Bijbels te onderbouwen.
Maar meer van: Zoiets doen wij niet.

André

Berichtdoor André » 18 okt 2004 15:03

Hmmz, hier kan ik wel een boek over schrijven, maar dat doe ik niet want ik ben geen haar beter dan de gemiddelde mens 8)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2004 15:23

Hobbyist schreef:
joepie schreef:...En de TV kan ook een nuttig medium zijn. Denk maar aan het nieuws en de actualiteiten...
Dat is zo, maar hiervoor heb je geen tv nodig, want dit nut kun je ook uit de krant/van internet halen.
Van tv kan ik dus de noodzaak niet zien. Internet kan (is het dus niet altijd...) noodzakelijk zijn, vnl beroepsmatig.

Ben het verder wel met je verhaal eens!

De TV (en de radio) kunnen heel belangrijk zijn. TV West zend bij ons uit als er calamiteiten zijn (unichema in Gouda kan immers ontploffen) en dan hoor en zie ik graag op welke wijze het rampenplan in werking treedt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”