omgaan met onchristelijken??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaop

Berichtdoor jaop » 01 jul 2004 22:59

kmerk het ook op mijn opleiding dat idd razendsnel weet dat je christen bent. misschien ligt dat ook aan het feit dat ik met bepaalde dingen niet mee doe.
tpositieve daarvan is dat mensen dat simpelweg accepteren, en zo af en toe aan je vragen naar de betekenis van bijv. pinksteren.
het negatieve is dat je het te weinig uitdraagt (anderen weten het toch al) (uitdragen is ook wel n zwaar woord), je wordt er wat gemakzuchtig van, en bovendien ontneemt het je weleens kansen, omdat mensen het beschouwen als een 'lifestyle'. dat is de ultieme ontkrachting van het christelijk geloof in een postmoderne samenleving, me dunkt.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 02 jul 2004 08:13

Op mijn werk heb ik met veel onkerkelijken te maken, in kennissenkring net zo goed. Ik ga geen druk uitoefenen op mensen waarvan je zeker weet dat ze niet mee naar een kerk willen o.i.d.

Ik ben van mening dat je met je uiterlijk en gedrag ook wat uit kunt stralen, dat moet ook blijken!! :P

Als mensen geinteresseerd zijn, wil ik zeker vertellen..... geen probleem!!
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

André

Berichtdoor André » 20 jul 2004 20:50

Ergens in het boek Matth. kun je lezen dat Jezus het toch wel bijzonder wenselijk zou vinden dat zijn naam verspreid word over de hele aarde.
Ik denk dat het dan wel voor de hand ligt dat je op z'n minst met "onchristelijke" mensen omgaat.

(of is dit te rationeel?)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 22:53

Andre schreef:Ergens in het boek Matth. kun je lezen dat Jezus het toch wel bijzonder wenselijk zou vinden dat zijn naam verspreid word over de hele aarde.
Ik denk dat het dan wel voor de hand ligt dat je op z'n minst met "onchristelijke" mensen omgaat.

(of is dit te rationeel?)

Nee dat is logisch, dat deed Hij zelf toch ook. Dat is zelfs onze opdracht!

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jul 2004 11:15

Ik ben reuze blij dat ik naar een gewone Hbo ben gegaan. Een refo hbo maakt mensen hoe dan ook een beetje wereldvreemd. Je geloof (dat was tenminste mijn ervaring) floreert bij vragen. Kritiek en discussie is één van de beste manieren om je te laten studeren over de meest wezenlijke zaken. Hoofdlijnen in het geloof zijn zo veel mooier dan de details!

Wel vond ik het moeilijk dat mensen mij bevroegen op één klein detail zonder dat je tijd had of de gelegenheid kreeg dat in een groter plaatje te plaatsen; vaak dachten mensen; Christendom = regeltjes. Maar als je 1 keer de kracht van de Geest ervaart als je voor 30 man je geloof staat uit te leggen dan wil je niet meer anders!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 22 jul 2004 18:47

Ik ga met zowel christenen als niet-christenen om.... We hoeven toch zeker niet wereldvreemd te worden, kunnen we net zo goed met alle christenen een commune ergens op een hoge berg gaan stichten...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 15:12

chickie schreef:Ik ga met zowel christenen als niet-christenen om.... We hoeven toch zeker niet wereldvreemd te worden, kunnen we net zo goed met alle christenen een commune ergens op een hoge berg gaan stichten...

Nee, niet net zo goed.. dat is veel slechter. :)

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 28 sep 2004 20:39

Ikzelluf werk in een supermarkt met bijna allemaal of veel jongeren die niet naar de kerk gaan of die met veel vragen zitten over het geloof, de kerk en zulke dingen allemaal :o .
Een poosje geleden heeft een jongen me heel veel dingen gevraagd, oké kgeef toe dat ik ook niet een perfecte voorlichtster ben :oops: , maar dan kom je er snel achter dat ze die vragen wellis kwijt willen.
Kheb geprobeerd ze zo goed mogelijk te beantwoorden maar als ik niet met onchristelijk jongeren zou mogen omgaan, wordt het wel errug moeilijk om hen toch IETS te vertellen of bij te brengen.
Ik denk dat er niks verkeerds in zit om met onchr. om te gaan, maar hoever ga je. :?:

nicx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nicx » 28 sep 2004 20:53

net zover als jezus ging..

jezus stierf voor iedereen. en. hij wil ook dat IEDEREEN dat weet..
christenen weten t (meestal) al.. dus je taak ligt bij de mensen die t niet geloven!

en HOE kun je je geloof uitdragen als je niet eerst een vriendschap opbouwd? als jij interesse toont in de ander, toont de ander ook interesse in jou.

liefde is het sleutelwoord!

ik ben zelf heel erg goed bevriend met een niet-christen. daar is ECHT niks mis mee ofzo!! zij zijn geen haar slechter dan dat wij zijn..

én.. een leuke bijkomstigheid, t houd je scherp. jij moet blijven nadenken WAAROM je gelooft wat je gelooft. en daardóór leer jij weer bij!

zolang je je maar niet focust op 'het grote bekeren' remember: God does the work..
hey you! need an asperine?

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 29 sep 2004 12:52

Ik ga hele dagen om met onchristelijke mensen, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar MEESTAL betere vrienden aan heb dan aan anderen, niet altijd overigens hoor!!

nicx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nicx » 29 sep 2004 15:46

wat ik mis in die relaties is meestal het delen van je geloof. het bidden voor elkaar en het ondersteunen van elkaar als je t moeilijk hebt, vooral in je geloof.
christelijke vrienden kunnen je bijstaan in geestelijke strijd.
hey you! need an asperine?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 okt 2004 18:40

nicx schreef:wat ik mis in die relaties is meestal het delen van je geloof. het bidden voor elkaar en het ondersteunen van elkaar als je t moeilijk hebt, vooral in je geloof.
christelijke vrienden kunnen je bijstaan in geestelijke strijd.

Ja en dat is errug fijn!!!!!
Ik denk dat het ook voor jezelf een belangrijk iets blijft, hoe ben ik als christen vrien(in) voor de andere (on)christen

Terug naar “Archief”