Moderator: Moderafo's
Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren
En indien de Heere de dagen niet verkort had, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil, die Hij heeft uitverkoren, heeft Hij de dagen verkort.
Ik zeg niet van u allen: Ik weet, welke Ik uitverkoren heb; maar dit geschiedt, opdat...
PeterD schreef:Zullen we weer on-topic worden?![]()
Bookman had het over verkiezing en verwerping. Er zijn er die zeggen dat de mens een eigen wil heeft om voor God te kunnen kiezen, en God dus min of meer machteloos staat. Dan zijn er ook die zeggen dat dit geheel Gods werk is, en dat de mens min of meer machteloos staat.
Afijn, we treffen mekaar op een Refo web, dus zou je verwachten het allemaal hartgrondig met elkaar eens te zijn. Niets is minder waar. Wel hartgrondig, maar dan oneens.
Ik sta voor de mening dat het geheel Gods werk is, en dat er niets van de mens bij is.
En er is een uitverkiezing.
joris schreef:vertel anders gewoon eens hoe jij God hebt leren kennen? Misschien is dat wel veel leerzamer dan met elkaar te bakkeleien over wat eerder was: kip of ei> waarmee ik nu niet God wil vergelijken met een kip, jou misschien wel met een ei.![]()
Wat zegt jouw leven over de theorieen die we hier proberen elkaar in de strot de duwen?
PeterD schreef:joris schreef:Wat zegt jouw leven over de theorieen die we hier proberen elkaar in de strot de duwen?
Niets theorieën de strot inproppen, we laten gewoon Gods woord spreken...
Brion schreef:PeterD schreef:joris schreef:Wat zegt jouw leven over de theorieen die we hier proberen elkaar in de strot de duwen?
Niets theorieën de strot inproppen, we laten gewoon Gods woord spreken...
Precies, gewoon Gods Woord laten spreken. Ik stel voor dat jij alle topics hier eens even naloopt, over PKN, uitverkiezing, de hel, de sabbath, homoseksualiteit, de kinderdoop, de eindtijd, internet en TV, popmuziek, staken, halloween en uitverkiezing, en daar GEWOON de Bijbel laat spreken. Dan kunnen we al die topics sluiten, want dan kunnen we daar GEWOON lezen wat de bijbel zegt, en zijn discussies verder overbodig.
ErikV schreef:joris schreef:vertel anders gewoon eens hoe jij God hebt leren kennen? Misschien is dat wel veel leerzamer dan met elkaar te bakkeleien over wat eerder was: kip of ei> waarmee ik nu niet God wil vergelijken met een kip, jou misschien wel met een ei.![]()
Wat zegt jouw leven over de theorieen die we hier proberen elkaar in de strot de duwen?
Joris,
Na het doorlezen van de discussie heb ik zo het idee dat je niet eens wilt dat we het hier met elkaar eens worden. Veel liever zie je een grote ruzie ontstaan. Dit topic gaat er niet over hoe jij en ik God hebben leren kennen. Dit topic gaat over hoe we over uitverkiezing en andere reformatorische standpunten denken. Als je wil weten hoe we God hebben leren kennen open daar dan een ander topic voor en probeer hier op een respectvolle wijze de gestarte discussie aan te gaan.
Ook ik ben een voorvechter van de leer van de contra-remonstranten. En dus geloof ook ik in de uitverkiezing. Als onderbouwing daarvoor heb ik de volgende teksten:
1. Want al zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand 15:18)
2. Hij werkt alle dingen naar den raad Zijns willens (Ef. 1:11)
Reacties zie ik graag komen
Erik
Marnix schreef:Hm gaan we weer.
2 vragen die me te binnen schieten.
Het is bij God bekend en was dat in het begin al... maar betekent dat dan dat alles al vast ligt? Of kunnen we zelf kiezen en zijn de keuzes die we maken bij Hem bekend?
En als alles omdat het van tevoren bekend was ook voorbestemd is, hoe zit het dan met de zondeval? Had de mens daar een keuze of was het nou eenmaal Gods wil en dus buiten onze eigen verantwoordelijkheid om?
PeterD schreef: en het waarom, ik vraag me af of we daarin moeten wroeten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten