Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 okt 2004 12:28

Maar Pter, dat is toch het uitgangspunt van iedereen die hier post? Dat God het begin en eht eind van alles is?

Dat kan je dan toch nu als aangenomen gewoon aannemen enniet meer noemen? als ik iemand vraag het licht aan te doen zeg ik ook, druk even op het knopje. Maar dan zeg ik neit: er zit een stekker aan het snoertje wat in het stopcontact zit waardoor het mogelijk is dat je nu op het knopje drukt waardoor het licht aan gaat. maar het licht gaat niet aan door dat jij op het knopje drukt, maar doordat het knopje ervoor zorgt dat de electriciteit kan gaan 'stromen' blablabla.
Efeze 3: je meot je bewust zijn van Gods kracht in je en je daaraan overgeven. en DAN komt er geloof.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 okt 2004 17:45

PeterD schreef:Jacob, over Matt 7:7 het volgende.

Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Eigenlijk een 3-voudige oproep tot gebed: Bidt! Blijf bidden. Blijf vragen zoals een bedelaar vraagt om een gift. Zoek daar waar het te vinden is, klop aan de hemelpoort met je gebed.

Alleen dan wanneer je je als bedelaar zal vernederen en er achter komt dat je niets waard bent, zal je vinden, zal je vinden en zal er opengedaan worden.
En hoe kunnen wij ons vernederen als een bedelaar? Dat willen we eigenlijk helemaal niet. Dat is genade, dat is Gods werk, Hij alleen kan ons zo diep laten buigen.
Wij zijn veel te hoogmoedig, wij denken veel te veel te zijn om diep te willen buigen.

Ik denk dat de tekst op deze manier gelezen moet worden. Dus moeten we de middelen aangrijpen die er zijn: o.a. bidden, Bijbel lezen, kerkgang, etc. Daarmee geven we al ten dele gehoor aan de oproep om te bidden, te zoeken en te kloppen.
Alleen als God het in ons hart werkt dat wij gaan bidden, zoeken en kloppen als een verloren Adamskind, zal er gevonden worden.
Alleen God de eer daarvan!

En over Psalm 81:12 wil ik zwijgen. Ik zie nog even geen reden om dit aan te halen van een berijming waar dat in staat en waarbij ik het in de onberijmde versie niet tegen kom.

waarom denk je dat. Kan jij mij dat op grond van dit bijbelgedeelte aantonen. Ik vind dat je namelijk nogal voorwaarden stelt. Waar lees ik dan ik slechts kan bidden op jouw aangegeven voorwaarden?

Dan de Heere Jezus dat er toch wel expliciet bij gezegd?

over psalm 81

10 (81-11) Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 15 okt 2004 20:57

jacobH schreef:
PeterD schreef:En over Psalm 81:12 wil ik zwijgen. Ik zie nog even geen reden om dit aan te halen van een berijming waar dat in staat en waarbij ik het in de onberijmde versie niet tegen kom.

waarom denk je dat. Kan jij mij dat op grond van dit bijbelgedeelte aantonen. Ik vind dat je namelijk nogal voorwaarden stelt. Waar lees ik dan ik slechts kan bidden op jouw aangegeven voorwaarden?

over psalm 81

10 (81-11) Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.

En daarna komt vers 12: Maar mijn volk heeft mijne stem niet gehoord, en Israël heeft Mijner niet gewild. 13. Dies heb ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelen in hunne raadslagen.

Hier zegt God toch duidelijk dat de mens niet wilde? Dat de mens zijn mond niet open wilde doen...? (Lijkt me makkelijk als we alle teksten even in hun verband lezen :roll: )
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 okt 2004 22:37

Loezje schreef:
jacobH schreef:
PeterD schreef:En over Psalm 81:12 wil ik zwijgen. Ik zie nog even geen reden om dit aan te halen van een berijming waar dat in staat en waarbij ik het in de onberijmde versie niet tegen kom.

over psalm 81

En daarna komt vers 12: Maar mijn volk heeft mijne stem niet gehoord, en Israël heeft Mijner niet gewild. 13. Dies heb ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelen in hunne raadslagen.

Hier zegt God toch duidelijk dat de mens niet wilde? Dat de mens zijn mond niet open wilde doen...? (Lijkt me makkelijk als we alle teksten even in hun verband lezen :roll: )

nou doe dat dan ook. Wat is dit nou weer voor inlegkunde. God geeft niet iets wat Hij een tel later weer intrekt.

Dat wij niet willen is zeker niet iets wat je God kan verwijten toch?

heel vervelend om zo met iemand te moeten praten. Het getuigt niet van liefde vol vermanen als je zo ook die smile nog eens gebruikt. Ik vraag volgens mij iets volstrekt legitiems.

Het is ook helemaal niet de kern van de discussie. De discussie die ik met vriend peter voer gaat er over het volgende.

Als men mens tot God bidt. Krijgt die mens dan ook wat hij vraagt?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 15 okt 2004 22:50

jacobH schreef:
Loezje schreef:
jacobH schreef:

over psalm 81

nou doe dat dan ook. Wat is dit nou weer voor inlegkunde. God geeft niet iets wat Hij een tel later weer intrekt.

Dat wij niet willen is zeker niet iets wat je God kan verwijten toch?

heel vervelend om zo met iemand te moeten praten. Het getuigt niet van liefde vol vermanen als je zo ook die smile nog eens gebruikt. Ik vraag volgens mij iets volstrekt legitiems.

Het is ook helemaal niet de kern van de discussie. De discussie die ik met vriend peter voer gaat er over het volgende.

Als men mens tot God bidt. Krijgt die mens dan ook wat hij vraagt?

JacobH, dat doe ik ook.... Waar verwijt ik overigens God de onwil van de mens??? Ohw... je vindt dit vervelend. Ik vind het ook altijd vervelend als mensen teksten uit hun oorspronkelijke verband halen. Dan kun je nl. alle kanten op argumenteren... En uiteraard.. je vraag was legitiem; 'k gaf er ook alleen maar een legitiem antwoord op (dacht ik...).

Nou, verder naar de kern van de discussie: een mens moet er niet vanuit gaan dat hij krijgt wat hij aan God vraagt. Niet alle gebeden worden verhoord. En dan kunnen we zeggen: "Dan is het geen oprecht gebed geweest", maar we kunnen ook zeggen: "God verhoort (nog) niet; Hij vindt het voor de mens beter om niet te verhoren." En het kan ook zijn dat we ons hele leven om genade bidden en dat God het niet verhoord. Dan hebben we ook alleen nog maar aan ons zelf te 'danken'.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 okt 2004 23:45

Klaas schreef:Beetje blijven steken in de middeleeuwen, Bookie? Dat was nog eens een tijd hè? Elkaar lekker verketteren ;-)

Kijkt met een licht fanatieke blik van Aragorn naar de zelfgebouwde brandstapel en dan weer naar Aragorn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 00:56

Loezje schreef:
jacobH schreef:

over psalm 81

Inderdaad, God wilde wel maar Israel wilde niet... Geeft wel weer aan dat de mens een eigen wil heeft die tegen Gods wil in kan gaan... terwijl Hij dat niet wil. Weer een bijbels bewijs dat wat mensen doen niet altijd de wil van God is... omdat Hij ons een wil geeft en niet de touwtjes van trekpoppen in handen wil hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2004 01:09

Marnix schreef:
Loezje schreef:
jacobH schreef:

over psalm 81

Inderdaad, God wilde wel maar Israel wilde niet... Geeft wel weer aan dat de mens een eigen wil heeft die tegen Gods wil in kan gaan... terwijl Hij dat niet wil. Weer een bijbels bewijs dat wat mensen doen niet altijd de wil van God is... omdat Hij ons een wil geeft en niet de touwtjes van trekpoppen in handen wil hebben.

Precies. Want als de mens een trekpop in Zijn handen zou zijn geweest, had God Zelf ook middels een ruk aan een touwtje voorkomen dat Adam de appel tot zich nam.

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2004 08:52

en toen zaten we weer op het circuit van zandvoort, compleet met competitieelement. Ofwel: weer een van de duizenden kringetjes en vicieuze circels op dit forum.

Laten we gewoon dicht bij blijven nu:

wat heb jij jezelf voorgenomen om te doen zodat het niet aan jou meer ligt dat de boel verder kapot gaat?
hoe ga je dat aanpakken?
wat heb je daarbij nodig?
wat kunnen je mederefowebbers eventueel voor je betekenen?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 08:59

joris schreef:wat heb jij jezelf voorgenomen om te doen zodat het niet aan jou meer ligt dat de boel verder kapot gaat?

Wat is 'kapot'? Misschien is wat voor de een 'kapot maken' voor de ander wel het slechten van hinderlijke barrières.

hoe ga je dat aanpakken?

Als het goed is doet iedereen dat met argumenten die er toe doen ;)

wat heb je daarbij nodig?

Een Magnum 2.1 halfautomatisch + munitie voor een dag of drie. En een Flying Falcon-mesje voor het stillere werk.

wat kunnen je mederefowebbers eventueel voor je betekenen?

Serieus weer: openstaan voor vernieuwende argumenten en het in staat zijn om hun eigen overtuiging bij te stellen als dat nodig is.

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2004 09:04

hmm student of politicus?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 09:28

Student :)

joris

Berichtdoor joris » 16 okt 2004 09:49

Collateral schreef:Student :)
dach tik al. tis geen antwoord namelijk.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 09:54

joris schreef:
Collateral schreef:Student :)
dach tik al. tis geen antwoord namelijk.

1) Wat bedoel je met "tis geen antwoord"?
2) Wat heeft dat te maken met het feit dat ik student ben?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2004 10:17

Het is niet het antwoord wat hij wil horen waarschijnlijk. :P

Terug naar “Archief”