Verkering en bevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 okt 2004 22:43

joepie schreef:Ik denk juist dat de problemen er onder de refo jongeren zijn omdat er te weinig door ouders over gepraat wordt.

Ik geloof niet dat er onder refojongeren meer problemen zijn, alleen worden dingen eerder als probleem gedefinieerd. De meeste mensen vinden seks voor het huwelijk geen probleem, terwijl dat bij veel refo's wel het geval is.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 16 okt 2004 00:20

Aragorn schreef:
joepie schreef:Ik denk juist dat de problemen er onder de refo jongeren zijn omdat er te weinig door ouders over gepraat wordt.

Ik geloof niet dat er onder refojongeren meer problemen zijn, alleen worden dingen eerder als probleem gedefinieerd. De meeste mensen vinden seks voor het huwelijk geen probleem, terwijl dat bij veel refo's wel het geval is.

Zo kun je het ook bekijken! :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 okt 2004 12:43

Aragorn schreef:

Inderdaad. En ik ga daar echt niet met m'n ouders over praten, ik vind het al moeilijk met vrienden daarover te praten. Mijn vrienden weten dus ook niet wat ik met Borkdude uitspook en wat onze grenzen precies zijn. Dat weten alleen wij twee. Ik weet niet of dat negatief is, je hoeft toch ook niet alles aan iedereen te vertellen (op andere gebieden ben ik al genoeg een open boek).

joepie

Berichtdoor joepie » 17 okt 2004 12:51

Lalage schreef:
Aragorn schreef:

Inderdaad. En ik ga daar echt niet met m'n ouders over praten, ik vind het al moeilijk met vrienden daarover te praten. Mijn vrienden weten dus ook niet wat ik met Borkdude uitspook en wat onze grenzen precies zijn. Dat weten alleen wij twee. Ik weet niet of dat negatief is, je hoeft toch ook niet alles aan iedereen te vertellen (op andere gebieden ben ik al genoeg een open boek).

Kijk en dat vind ik nu weer vreemd. Want waarom zijn er op dat gebied dan zoveel vragen?
Omdat ieder stelletje denkt dat ze het zelf maar moeten uitvinden wat wel en niet kan. Terwijl je juist veel kunt hebben aan de ervaring van anderen op dat gebied. Vooral van je ouders. Die weten echt wel waar ze over praten. Ze hebben je toch ook verteld over de seksuele kant van jou leven?

Lucky7
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lucky7 » 17 okt 2004 13:31

Niet iedere ouder kan dat (niet iedere ouder is een onderwijzer)

of durft dat
of ze denken dat de kids er nog niet aan toe zijn terwijl het al bijna te laat is

of de kids durven er zelf niet mee te komen

er zijn te veel factoren waar dat vanaf hangt. en van bio op school leer je ook niet de religieuze kant van dit verhaal.
"Im still alive and kicking"

(http://www.detroost.come2me.nl)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 okt 2004 13:36

joepie schreef:
Lalage schreef:
Aragorn schreef:

Kijk en dat vind ik nu weer vreemd. Want waarom zijn er op dat gebied dan zoveel vragen?
Omdat ieder stelletje denkt dat ze het zelf maar moeten uitvinden wat wel en niet kan. Terwijl je juist veel kunt hebben aan de ervaring van anderen op dat gebied. Vooral van je ouders. Die weten echt wel waar ze over praten. Ze hebben je toch ook verteld over de seksuele kant van jou leven?

Ik vind dat mijn ouders niets te maken hebben met wat ik uitspook.Hun doen dat ook niet over wat hun deden vroeger, dus dan weet ik al genoeg.

Ook is mijn ervaring dat heel veel ouders hun kinderen niet vertrouwen op dat gebied.En je kent het spreekwoord, zoals de waard is...

Zegt mij voldoende over hoe ze zelf vroeger waren.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 okt 2004 18:24

Markie schreef:
joepie schreef:
Lalage schreef:
Aragorn schreef:

Ik vind dat mijn ouders niets te maken hebben met wat ik uitspook.Hun doen dat ook niet over wat hun deden vroeger, dus dan weet ik al genoeg.

Ook is mijn ervaring dat heel veel ouders hun kinderen niet vertrouwen op dat gebied.En je kent het spreekwoord, zoals de waard is...

Zegt mij voldoende over hoe ze zelf vroeger waren.

Sorry hoor, maar dat gaat me te ver!
Dus omdat je ouders er met jou niet over praten zullen ze het wel verkeerd gedaan hebben!
En niets erover te zeggen???????? Jij woont toch nog zelf bij hun in huis?
Daarmee geef je ze zelf nog steeds een zekere verantwoordelijkheid van jou in handen. Blijkbaar kun je nog niet voor jezelf zorgen.

De manier waarop jij praat duid er al op dat er in ieder geval niet een gewoon gesprek over kan plaats vinden tussen jou en je ouders.
Ik denk en vind juist dat je als kinderen ouder worden veel met ze kunt praten. Over jou gevoel en over hun gevoel.
Over jou ervaring toen en nu en over hun ervaring op allerlei gebied.
Je komt als ouders met oudere kinderen juist op een gelijkwaardige manier naast elkaar te staan.
En ja, dan heb je inderdaad "niets"meer te zeggen over je kinderen, maar nog steeds wel iets te zeggen aan je kinderen.
Zoals je kinderen dat ook aan jou hebben.

En als ouders hun kinderen niet vertrouwen heeft dat misschien wel een andere reden dan jij zegt. Ik vind de seksualiteit tussen twee kinderen niet iets wat alleen met vertrouwen te maken heeft. Ja, je moet elkaar als oudere en kinderen volkomen vertrouwen om open met elkaar over zulke intime zaken te praten.
Maar dat wij onze kinderen vertrouwen wil dus niet zeggen dat we ze ook maar in alles vrij moeten laten rondzwalken.

En ik moet zeggen dat wij eigenlijk heel groot van vertrouwen zijn bij onze kinderen maar dat die bij een betreffende partner van een dochter al twee maal onterecht was. Je kunt namelijk ook weleens te goed van vertrouwen zijn als ouders.
Daarmee hebben we geleerd dat je heel open kunt zijn maar je kinderen nog steeds een eigen vernatwoordelijkheid hebben in hoe ze met elkaar omgaan. Je kunt ze tenslotte niet beschermen voor verdriet en missers.
Die maken ze zelf en daar hoop je dat ze van leren, zoals wij dat ook hebben moeten doen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 okt 2004 19:09

joepie schreef:Veel quotes :P

Ik geloof niet dat er onder refojongeren meer problemen zijn, alleen worden dingen eerder als probleem gedefinieerd. De meeste mensen vinden seks voor het huwelijk geen probleem, terwijl dat bij veel refo's wel het geval is.[/quote]
Inderdaad. En ik ga daar echt niet met m'n ouders over praten, ik vind het al moeilijk met vrienden daarover te praten. Mijn vrienden weten dus ook niet wat ik met Borkdude uitspook en wat onze grenzen precies zijn. Dat weten alleen wij twee. Ik weet niet of dat negatief is, je hoeft toch ook niet alles aan iedereen te vertellen (op andere gebieden ben ik al genoeg een open boek).[/quote]

Omdat ieder stelletje denkt dat ze het zelf maar moeten uitvinden wat wel en niet kan. Terwijl je juist veel kunt hebben aan de ervaring van anderen op dat gebied. Vooral van je ouders. Die weten echt wel waar ze over praten. Ze hebben je toch ook verteld over de seksuele kant van jou leven?[/quote]

Zegt mij voldoende over hoe ze zelf vroeger waren.[/quote]

Sorry hoor, maar dat gaat me te ver!
Dus omdat je ouders er met jou niet over praten zullen ze het wel verkeerd gedaan hebben!

Misschien is het daarom wel extra moeilijk.Ze hebben zelf vroeger gedaan wat juist níet mocht, en dan tegen hun kinderen vertellen hoe het wél zou moeten..
En niets erover te zeggen???????? Jij woont toch nog zelf bij hun in huis?
Daarmee geef je ze zelf nog steeds een zekere verantwoordelijkheid van jou in handen. Blijkbaar kun je nog niet voor jezelf zorgen.

Ik woon idd nog bij hun in huis.Wil dat meteen zeggen dat ik daarom niet voor mezelf kan zorgen?Denk het niet.
Hoezo kortzichtig?
De manier waarop jij praat duid er al op dat er in ieder geval niet een gewoon gesprek over kan plaats vinden tussen jou en je ouders.

Dus jij denkt dat ik geen normaal gesprekken kan voeren met mijn ouders.Het tegengestelde is waar.Maar zaken als seksualiteit praat ik wel met anderen over, waaronder mijn vriendin bv.Daar hebben mijn ouders niets mee te maken, want ze hebben mij vroeger ook niets verteld of geleerd daarover.Alleen doen ze heel krampachtig als ze maar vermoeden dat ik met iemand verder ben gegaan dan alleen zoenen zeg maar.Dat zegt mij dus al genoeg.Zoals de waard is toch?
Ik denk en vind juist dat je als kinderen ouder worden veel met ze kunt praten. Over jou gevoel en over hun gevoel.

Dat is hier niet het geval iig.

Over jou ervaring toen en nu en over hun ervaring op allerlei gebied.
Je komt als ouders met oudere kinderen juist op een gelijkwaardige manier naast elkaar te staan.

Dat kom je idd, maar er zijn altijd zaken die je liever met mensen bespreekt wie dat meer aaangaat.En ik ben altijd nog van mening dat degene met wie ik een liefdesrelatie heb, zulke dingen meer aangaan dan mijn ouders.
Die vertellen, en hebben mij nooit verteld ook, hoe het eea bij hun vroeger in zijn werk ging.Waarom moet ik het dan wel?

En ja, dan heb je inderdaad "niets"meer te zeggen over je kinderen, maar nog steeds wel iets te zeggen aan je kinderen.
Zoals je kinderen dat ook aan jou hebben.

Juist, dat klinkt alweer anders als zou ik, of anderen die nog thuis wonen niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Ik hoef me als 32 jarige thuiswonende zéker niets meer op te laten dringen door mijn ouders.Ze kunnen me wel hun mening vertellen, maar die heb ik zelf ook, en daar veranderen hun niets aan.Zéker niet door me hun wil op proberen te leggen, of ik weet niet hoe je dat ziet.

En als ouders hun kinderen niet vertrouwen heeft dat misschien wel een andere reden dan jij zegt. Ik vind de seksualiteit tussen twee kinderen niet iets wat alleen met vertrouwen te maken heeft. Ja, je moet elkaar als oudere en kinderen volkomen vertrouwen om open met elkaar over zulke intime zaken te praten.
Je bedoeld denk ik seksualiteit tussen ouder en kind.Open zijn is zeker goed maar tot op een bepaalde hoogte.Jou kinderen, en ieder kind zal ook zijn diepste geheimen niet aan jou vertellen.Evenmin als jij je diepste geheimen tussen jou en ja echtgenoot aan je kinderen verteld.Geloof maar niet in zo'n illusie.

Maar dat wij onze kinderen vertrouwen wil dus niet zeggen dat we ze ook maar in alles vrij moeten laten rondzwalken.

En ik moet zeggen dat wij eigenlijk heel groot van vertrouwen zijn bij onze kinderen maar dat die bij een betreffende partner van een dochter al twee maal onterecht was. Je kunt namelijk ook weleens te goed van vertrouwen zijn als ouders.

Ik heb zelf ook altijd heel veel verteld aan mijn ouders en heb daar erge negatieve ervaringen mee.Ik vertel dus niks meer wat hun niet aangaat.Doen ze mij ook niet.Mooi als dat wél kan trouwens!

Daarmee hebben we geleerd dat je heel open kunt zijn maar je kinderen nog steeds een eigen vernatwoordelijkheid hebben in hoe ze met elkaar omgaan. Je kunt ze tenslotte niet beschermen voor verdriet en missers.
Die maken ze zelf en daar hoop je dat ze van leren, zoals wij dat ook hebben moeten doen.
Dat is zeker te hopen dat ze van fouten leren.Maar je kan je kinderen doordat je open bent en veel praat écht niet overal voor behoeden.Want geloof het of niet, ook jou kinderen hebben sexuele gevoelens en verlangens, en op het moment dat die boven komen kán het best zo zijn dat de dingen die tussen jou en hem of haar besproken zijn totaal vergeten worden.[/quote]

joepie

Berichtdoor joepie » 17 okt 2004 20:53

Wat jij zegt heeft te maken met jou ervaring met jouw ouders.
En dat het niet een goede ervaring is wil nog niet zeggen dat het dus overal zo gaat. Blijkt in ieder geval dat je als ouders meer met je kinderen zou moeten praten en als dat niet gebeurd dat er dan dus ook niet over intime zaken met elkaar wordt gesproken. Dat je dat dan dus ook niet van je kinderen kunt verwachten.

Gelukkig zijn wij wel heel open naar elkaar toe en hebben wij wel een goede relatie met onze kinderen waarin wij eigenlijk ook onze diepste geheimen met elkaar delen.
En zo kan het dus ook!
Dan kun je ook over seksuele zaken op een ontspannen manier met elkaar praten.
En ik denk dat het daar nogal eens aan ontbreekt in veel gezinnen.
We praten makkelijk over anderen met anderen, maar met eigen over eigen is blijkbaar erg moeilijk.
En geloof het of niet: Ik weet dat mijn kinderen seksuele gevoelens hebben, en misschien vreemd hoor, maar ook nog welke!
Ben namelijk helemaal niet wereldvreemd;-)
En zeker niet frigide!

En voor mij is inderdaad iemand die op zijn 32ste nog thuis woont iemand die onzelfstandig is. Anders had je allang voor je zelf gezorgd.
Zou haast aan je vriendin het advies geven om je eerst een poos voor jezelf te laten zorgen voor jullie ooit gaan trouwen. Maar dat is even terzijde.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 okt 2004 21:04

Joepie, Markie is geen kind meer. Hij is 32, dus een volwassen man, ik ga ook met mijn ouders niet over sex praten.
En sexuele voorlichting hebben een hoop mensen van onze leeftijd niet gehad, dat jou ouders nou zo open waren, dat is echt een uitzondering.
Ik was 11 toen ik ongesteld werd, en toen dacht ik dus dat ik dood aan het gaan was.
Het enige wat mijn moeder erop zei was: Nu ben je groot.
En toen moest het onderwerp over iets anders gaan.
Ik vind dat Markie en jij en ik niet met onze ouders over sex hoeven te praten. Onze ouders zij te oud.

Ik vind jou wel beledigend tegen Markie om er van uit te gaan dat hij onzelfstandig is. Jij kent hem niet, dus ik vind dat een vooroordeel.

Je praat tegen hem alsof hij 12 is, nou, erg respectloos.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 okt 2004 21:16

joepie schreef:Wat jij zegt heeft te maken met jou ervaring met jouw ouders.
En dat het niet een goede ervaring is wil nog niet zeggen dat het dus overal zo gaat. Blijkt in ieder geval dat je als ouders meer met je kinderen zou moeten praten en als dat niet gebeurd dat er dan dus ook niet over intime zaken met elkaar wordt gesproken. Dat je dat dan dus ook niet van je kinderen kunt verwachten.

Gelukkig zijn wij wel heel open naar elkaar toe en hebben wij wel een goede relatie met onze kinderen waarin wij eigenlijk ook onze diepste geheimen met elkaar delen.En zo kan het dus ook!

Daar mag je natuurlijk op hopen :wink:

Dan kun je ook over seksuele zaken op een ontspannen manier met elkaar praten.

Dat doen wij ook, maar niet over onszelf.Dus meer in het algemeen zeg maar.

En ik denk dat het daar nogal eens aan ontbreekt in veel gezinnen.
We praten makkelijk over anderen met anderen, maar met eigen over eigen is blijkbaar erg moeilijk.
En geloof het of niet: Ik weet dat mijn kinderen seksuele gevoelens hebben, en misschien vreemd hoor, maar ook nog welke!
Ben namelijk helemaal niet wereldvreemd;-)
En zeker niet frigide!

Dat weet iedereen, want we zijn allemaal mensen.Wanneer ze dat niet zouden hebben is er pas écht iets mis. :wink:

Ik vind het wel érg ver gaan als je kinderen je ook nog vertellen welke 'fantasien' ze hebben.Want daar komt het op neer.
Lijkt me niet echt gezond eerlijk gezegd.Weinig kinderen die dat doen denk ik ook.

En voor mij is inderdaad iemand die op zijn 32ste nog thuis woont iemand die onzelfstandig is. Anders had je allang voor je zelf gezorgd.
Zou haast aan je vriendin het advies geven om je eerst een poos voor jezelf te laten zorgen voor jullie ooit gaan trouwen. Maar dat is even terzijde.

Erge kortzichtige bewering.Getuigt van weinig kennis van wat er in de maatschappij om je heen gebeurd.

Wie zegt dat ik niet voor mezelf zorg?Misschien verzorg ik mijn ouders wel, die hulpbehoevend zijn..Om maar een voorbeeld te geven.

En in je eentje op jezelf gaan wonen?Gezellig!'s Avonds je huis schoon gaan maken, koken etc. en noem maar op.Want ik weet niet of je het begrijpt, maar ik werk ook nog.En als ik de ware tegengekomen was, had ik ook vast niet meer thuis gewoont.

Misschien sta ik verder in de maatschappij dan je durft te vermoeden.Enne, als je het niet gelooft pb je mijn vriendin maar.Die is hier ook actief, en zal je vast uit je dromen kunnen helpen.Op verscheidene vlakken misschien wel :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 17 okt 2004 21:54

Mariamagdalena schreef:Joepie, Markie is geen kind meer. Hij is 32, dus een volwassen man, ik ga ook met mijn ouders niet over sex praten.
En sexuele voorlichting hebben een hoop mensen van onze leeftijd niet gehad, dat jou ouders nou zo open waren, dat is echt een uitzondering.
Ik was 11 toen ik ongesteld werd, en toen dacht ik dus dat ik dood aan het gaan was.
Ik vind dat Markie en jij en ik niet met onze ouders over sex hoeven te praten. Onze ouders zij te oud.

Ik vind jou wel beledigend tegen Markie om er van uit te gaan dat hij onzelfstandig is. Jij kent hem niet, dus ik vind dat een vooroordeel.

Nu lees je weer dingen die ik niet gezegd heb!
Ik heb namelijk nooit met mijn ouders over seksualiteit gepraat.
En heb ook nooit voorlichting gehad.
Spreek nu ook niet met hen over die dingen want ze zijn dood.
Ik spreek over hoe wij het bij ons in huis doen.
Wij spreken met onze kinderen daarover.

Maar uit je reactie blijkt dus wel dat het goed om als ouders met je kinderen daarover WEL te spreken. En dat is wat ik aangaf. Als ouders ben je er voor verantwoordelijk om daarin open naar je kinderen toe te zijn.

En over de markie reactie ga ik niet op in. Is duidelijk on topic.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 okt 2004 21:59

joepie schreef:
Mariamagdalena schreef:Joepie, Markie is geen kind meer. Hij is 32, dus een volwassen man, ik ga ook met mijn ouders niet over sex praten.

Nu lees je weer dingen die ik niet gezegd heb!
Ik heb namelijk nooit met mijn ouders over seksualiteit gepraat.
En heb ook nooit voorlichting gehad.
Spreek nu ook niet met hen over die dingen want ze zijn dood.
Ik spreek over hoe wij het bij ons in huis doen.
Wij spreken met onze kinderen daarover.

Maar uit je reactie blijkt dus wel dat het goed om als ouders met je kinderen daarover WEL te spreken. En dat is wat ik aangaf. Als ouders ben je er voor verantwoordelijk om daarin open naar je kinderen toe te zijn.

En over de markie reactie ga ik niet op in. Is duidelijk on topic.

Maarre, mijn reactie was niet off topic :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 07:07

joepie schreef:Gelukkig zijn wij wel heel open naar elkaar toe en hebben wij wel een goede relatie met onze kinderen waarin wij eigenlijk ook onze diepste geheimen met elkaar delen.
En zo kan het dus ook!

Maar hoeft niet. Ik heb totaal geen problemen met m´n ouders, maar m´n diepste geheimen en seksuele gevoelens delen gaat mij veel te ver. Daar heb je vrienden en een vriendin voor. En als sommige mensen het fijn vinden om daar hun ouders in te betrekken is dat prima, maar ik zou er niet aan moeten denken. Over onzelfstandigheid gesproken.. als je overal nog het advies van je ouders voor nodig hebt kun je ook gaan twijfelen aan je emotionele zelfstandigheid. (Om de knuppel maar even in het hoenderhok te gooien :D )

Van jou geloof ik het wel, maar ik vind het eng worden.

Ik denk dat Markie´s vriendin jouw adviezen niet zo hard nodig heeft hoor.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 07:55

Aragorn schreef:
joepie schreef:Gelukkig zijn wij wel heel open naar elkaar toe en hebben wij wel een goede relatie met onze kinderen waarin wij eigenlijk ook onze diepste geheimen met elkaar delen.
En zo kan het dus ook!

Maar hoeft niet. Ik heb totaal geen problemen met m´n ouders, maar m´n diepste geheimen en seksuele gevoelens delen gaat mij veel te ver. Daar heb je vrienden en een vriendin voor. En als sommige mensen het fijn vinden om daar hun ouders in te betrekken is dat prima, maar ik zou er niet aan moeten denken. Over onzelfstandigheid gesproken.. als je overal nog het advies van je ouders voor nodig hebt kun je ook gaan twijfelen aan je emotionele zelfstandigheid. (Om de knuppel maar even in het hoenderhok te gooien :D )

Van jou geloof ik het wel, maar ik vind het eng worden.

Ik denk dat Markie´s vriendin jouw adviezen niet zo hard nodig heeft hoor.

Ik vind het gewoon eng hoe jullie vrienden en vriendinnen boven je ouders stellen!
Wat voor band hebben jullie dan met je ouders?
Wat zijn die eigenlijk voor jullie?
Dat is dus wat ik bedoelde met de manier waarop ouders en kinderen binnen de refowereld met elkaar om gaan.

En dat ik veel dingen van mijn kinderen weet heeft vooral te maken met het feit dat ik paranormaal begaafd ben. Daardoor hebben ze weinig geheimen voor me. Lastig voor hun.

En open naar elkaar toe zijn heeft niets te maken met toestemming vragen aan je ouders of je iets mag doen. Maar alles te maken met vertrouwen wat je in elkaar hebt.
Dat getuigd pas van echte zelfstandigheid en volwassenheid.

Terug naar “Archief”