Moderator: Moderafo's
joris schreef: omdat mijn vader mij niet voldoene heeft geleerd om man te zijn vind ik mannen aantrekkelijk. En dat heeft niets met God te maken maar met een fout van mijn vader.
het gaat niet om schuld.Het gaat om dingen die gebeuren. Die freudiaanse theorie vind ik niet heel vreemd. Maar ik weet niet, msisschien hebben we verschillende uitgangspunten: jij bent homo en je zoekt toestemmin ghe tte zijn. En ik voelde me homo maar zocht wegen om het niet te zijn.Socrates schreef:joris schreef: omdat mijn vader mij niet voldoene heeft geleerd om man te zijn vind ik mannen aantrekkelijk. En dat heeft niets met God te maken maar met een fout van mijn vader.
Eh.. ik hoop niet dat je dit wilt veralgemeniseren... geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn vader de 'schuld' te geven van het feit dat ik homo ben. Persoonlijk vind ik het ook een hele vreemde freudiaanse theorie. Maar ik wil ook niet je persoonlijke beleving schaden.
joris schreef:Ik vraag me af of er een vershcil is tussen homosexualiteit en homofilie. Dat zijn altijd van die verzachtende drogredenen die we aanvoeren omdat we anders het idee hebben dat we de mens met het badwater weggooien. We willen namelijk iedereen te vriend houden.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de rst van je verhaal. maar dat is jouw verhaal dus jij maakt uit wat je dr mee doet.
PeterD schreef:Optimatus schreef:PeterD schreef:Omdat het oude Testament door sommigen aan de kant wordt geschoven:
Daar doe jij net zo hard aan mee. Jij knabbelt rustig van een stuk varkensvlees of ander vlees dat niet op oud-testamentaire wijze geslacht is. Dus ga nou niet anderen zitten verwijten dat zij zich niet aan het OT houden.PeterD schreef:Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven.
Noch die bij mannen liggen? O, dus de vrouwen mogen ook al niet bij mannen liggen. Mag ik concluderen dat jij voor asexualiteit staat?
Nee dat mag je niet concluderen, en verder ga ik niet op je opmerkingen in, die zijn het niet waard...
boef schreef:Ik ben het helemaal met PeterD eens!! ik weet zeker dat God een huwelijk bedoeld heeft voor man en vrouw en zeker niet voor man en man of vrouw en vrouw!! zowel in het oude als in het nieuwe testament staan hier genoeg aanwijzingen voor! Het lijkt mij supermoeilijk als je homofiel bent, je zult het vaak erg moeilijk hebben, maar het hebben van sexueel contact met iemand van hetzelfde geslacht wordt door God niet goedgekeurd.
joris schreef:Er zijn teveel verhalen van homos'die hetero worden als ze God leren kennen.
Collateral schreef:Of kun je er geen serieus te nemen antwoord op geven? Ik vind dat Optimatus wel een punt heeft: er wordt nogal vaak selectief in het O.T. gekeken, en jij doet daar aan mee...
Collateral schreef:Paulus zou wel willen dat iedereen was zoals hij, ongehuwd dus (1 Kor. 7:7). Hij zag het huwelijk als een bron van zorgen.
Laten we het bij de bijbel houden. Ik geloof zelf niet dat de bijbel soeverein is, omdat ik denk dat de bijbelschrijvers hebben geschreven vanuit hun beeld van God en niet direct vanuit God, maar bij deze discussie ga ik uit van wat er letterlijk in de bijbel staat. En alleen wat er in de bijbel staat dus
Over homosexualiteit en Sodom; het lijkt me onzinnig om dat met elkaar te verbinden. Lot zou wel beter geweten hebben dan in een stad vol homo's te gaan wonen, als homosexualiteit zo slecht was. En hij zou al helemaal zijn dochters niet aangeboden hebben - wat moesten die homosexuelen daar dan mee?
Dat het in Sodom niet om de een op een homoseksuele relatie ging erken ik direct. Ook dat het hier niet om de geaardheid ging. Wel denk ik dat bijvoorbeeld Judas ook wist dat Sodom met homoseksualiteit werd geasocieerd. Begrippen als Sodomie, maar ook Onanie volgen niet uit een juiste bijbeluitleg denk ik, toch weet ik wel wat er mee bedoeld wordt en als ik deze termen gebruik moet ik er op rekenen dat deze woorden uitgelegd worden als homoseksualiteit en zelfbevrediging.
Ik ben er ook wat huiverig voor om leviticus als enige bron te gebruiken om standpunten in te nemen. Inderdaad gaat het in veel gevallen om rituele wetgeving die speciaal op het Joodse volk slaat. Waarbij ook nog de heiligheid zich in deze rituelen moest uiten. Echter de NT wijst ook op homoseksualiteit (of lijkt daar in ieder geval op te wijzen).Ik zeg ook niet dat de bijbel argumenten biedt voor homosexualiteit, maar dat het absoluut niet evident is dat er harde argumenten tegen in staan.
parsifal schreef:Allereerst wil ik opmerken dat de Bijbel gelezen moet worden alsof er tegen je gesproken wordt niet alsof het een of ander wetboek is. Het is onzinnig om aan te nemen dat "allen die bij mannen liggen" ook op vrouwen zou slaan, gezien de gehele context.
Woorden hebben geen betekenis zonder context. Wil je teksten vertalen dan heb je ook buitenbijbelse bronnen nodig om te kijken naar betekenissen van woorden. Wil je ideeen uit de Bijbel plaatsen kan het ook heel nuttig zijn om de context van de tijd mee te nemen.
Als de Bijbel als wetboek word gezien inderdaad niet, dan is er best omheen te praten. Ik kan het voor mezelf echter echt niet anders zien dan dat homoseksualiteit veroordeeld wordt. Als mensen echt oprecht er van overtuigd zijn dat de Bijbel hier niet zo over spreekt, dan blijft er gesprek.
Ik sta in een te makkelijke positie om te veroordelen. Ik ken het probleem niet.
Maar ik moet ook mijn eigen geweten mee hebben om in dingen waarvan ik geloof dat de Bijbel duidelijk is mijn mening te veranderen.
PeterD schreef:Collateral schreef:Of kun je er geen serieus te nemen antwoord op geven? Ik vind dat Optimatus wel een punt heeft: er wordt nogal vaak selectief in het O.T. gekeken, en jij doet daar aan mee...
Kan zijn, daarom ben ik in de bewuste post overgestapt naar het NT. Dit is niet het topic om te discussieren over teksten al dan niet accepteren uit het OT, en welke wel en welke niet...
joris schreef:Paulus was een romeinsstaatsburger, maar heeft die cultuur ingewisseld voor de christelijke cultuur. hij pleit er juist voor dat man en vrouw gelijk zijn,
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten