Oorlog Irak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Oorlog Irak

Berichtdoor RieBo » 17 jan 2003 14:57

Wat denken jullie krijgen we dit jaar oorlog met Irak? Of loopt het zo'n vaart niet?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 17 jan 2003 15:21

het maakt me zo bang de oorlog
gr connie

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 jan 2003 15:44

connie schreef:het maakt me zo bang de oorlog
gr connie

ik zie die dreigende oorlog ook met angst tegemoet

vooral omdat america (of beter gezecht buch) nogsteeds geen bewijs heeft gelevert waarom iraq zo een grote dreiging zou zijn

er is nog geen enkel konkreet stukje bewijs geweest dat aantoont dat iraq massavernietigings wapens heeft of maakt
en dat terwijl die koreaantjes openlijk toegeven aan een atoombom te werken
en ik zie de americaanse soldaten niet daar heen gaan....

ik heb sterk het gevoel dat buch wat aan zijn vader wil bewijzen
of zoiets......
ie zie het gedrag van buch als een grote bully
die het grotste leger ter wereld tot zijn beschikking heeft voor zijn machts spelletjes
een van de meest gevaarlijke mensen van de laatste 100 jaar als je het mij vraacht

buch brengt de wereld in gevaar om zigzelf te bewijzen aan zijn vader
weg met die man zou ik zo zeggen !!
leaver dea as slaaf

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 17 jan 2003 16:07

Wat de oorlog tegen Irak betreft, als die voor de zomer komt moeten ze voor maart beginnen anders wordt het te heet. Vervolgens vanaf eind oktober weer. Dat er wat Irak meer aan de hand is als massavernietingswapens spreekt voor zich, de olie is misschien wel de belangrijkste reden. Niettemin, Saddam Hoessein is een levensgevaarlijke tiran, zowel voor de omliggende landen als voor zijn eigen bevolking. De wereld zou er mee gebaat zijn als hij verdwijnt. Het is een beetje makkelijk om te zeggen er zijn geen wapens dus we doen niets. Saddam vreet er geen maaltijd minder om terwijl zijn bevolking honger lijdt.

In de jaren 30 van de vorige eeuw werd ene A. Hitler ook onderschat. Veel beloven, beetje dreigen en hij kreeg zijn zin van de toenmalige grootmachten Engeland en Frankrijk. We weten allemaal wat hij heeft gedaan toen hij eenmaal sterk genoeg was. Hadden de Engelsen en de Fransen ingegrepen toen hij rond 1936 het Rijnland weer inlijfde bij Duitsland dan hadden ze hem met gemak uit het zadel gewipt. Saddam heeft al laten zien er niet voor terug te deinzen andere landen binnen te vallen (Iran, Koeweit) of gifgas te gebruiken (oorlog tegen Iran, tegen de Koerden in zijn eigen land, wie de foto's uit Halabja heeft gezien weet dat deze schoft weg moet). Daarom, liever vandaag dan morgen die oorlog, enige kans maakt Saddam toch niet. Het is alleen jammer dat de Amerikanen en de Engelsen de kastanjes weer uit het vuur mogen halen.

De Russen zijn uiteraard tegen, hun failliete economie krijgt nog miljarden dollars van het regime van Saddam. Daar kunnen ze naar fluiten als wij weg is. De Fransen zijn uiteraard ook tegen, die zien hem liever blijven, kunnen ze weer als vanouds Saddam's grootste wapenleverancier worden. Die Fransen leveren namelijk aan iedereen, als er maar aan verdiend kan worden.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 jan 2003 17:47

Er worden inmiddels zoveel troepen aangevoerd richting het Iraq dat het wel een oorlog zou moeten worden. Maar ik denk dat dit meer als grote backup wordt gehouden en dat er doormiddel van snelle acties gehandeld zal gaan worden. Kleine groepjes zeer getrainde speciale troepen. Iraq houd rekening met een massale aanval, die misschien ook wel aan de grens lijkt te komen, terwijl via de achterdeur een speciale actie wordt ondernomen. Een soort Blitz Krieg dus.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 jan 2003 18:04

Weg met Bush? Nee, weg met Saddam Hoesein. Ik hoor veel mensen zeggen dat de Irakese bevolking wel eens het slachtoffer zou kunnen worden van de oorlog van Bush. De Irakese bevolking wordt geen slachtoffer, nee, zij is al 12 jaar slachtoffer van Saddam Hoesein. Die man heeft meer dan eens bewezen bereid te zijn tot de inzet van massa vernietigingswapens, bv. in de binnenlandse oorlog tegen de Koerden. Ik ben het er volkomen mee eens dat dit niet het ideale tijdstip is voor een oorlog en dat het een grote bedreiging is voor landen als Israel en misschien zelfs de meditereaanse landen. Hoessein had in de vorige golfoorlog eigenlijk verjaagd moeten worden, maar ze hadden het werk niet afgemaakt. Echter moet dat niet betekenen dat je hem nu maar moet laten zitten. Als je vind dat iets in het verleden had moeten gebeuren, is dat alleen maar meer reden om het nu zo snel mogelijk te doen.
Credo ergo sum

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 jan 2003 19:20

ik denk dat het best wel eens tot een oorlog zou kunnen komen ja, als ik hoor dat al die troepen naar Irak gestuurd worden enzo.
Dat zal wel een lekker zootje worden dan!
Zouden wij daar veel last van hebben denk je? worden we er ook in betrokken of zouden wij er niet veel van merken?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 18 jan 2003 20:13

Ja je krijgt hier dan natuurlijk allemaal van die demonstraties. Geweldadige demonstaries in naam van vrede :lol: en horden islamieten die weer gaan beweren dat ze zo ontzettend worden gediscrimineerd door deze oorlog. Maar verder zal het voor ons Nederlanders vooral een TV gebeuren zijn. Misschien niet voor enkele Nederlanders die wellicht met een fregat in de golf zitten om daar doelen te verdedigen.
Credo ergo sum

oldbenz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor oldbenz » 18 jan 2003 21:25

RPGtB schreef:Ja je krijgt hier dan natuurlijk allemaal van die demonstraties. Geweldadige demonstaries in naam van vrede :lol: en horden islamieten die weer gaan beweren dat ze zo ontzettend worden gediscrimineerd door deze oorlog. Maar verder zal het voor ons Nederlanders vooral een TV gebeuren zijn. Misschien niet voor enkele Nederlanders die wellicht met een fregat in de golf zitten om daar doelen te verdedigen.

Bij de vorige Golfoorlog liep het hier in het Westen inderdaad niet zo'n vaart. Men vocht in Koeweit en bombardeerde Bagdad en nog enkele strategische plaatsen. Saddam schoot nog een paar flinke vuurpijlen (Scuds) richting Israel en er was hier verder weinig aan de hand. Natuurlijk leefde men mee en dacht men aan de eigen portemonnee (duurdere olie, haperend consumentenvertrouwen, angst voor rentestijging en werkeloosheid, enz.).

Als we nu eens kijken naar de bereidheid van de Islamieten om elkaar te steunen in moeilijke tijden en we betrekken ook een Bin Laden en Arafat eens in de discussie (die worden daar niet voor uitgenodigd, maar zij melden zich vanzelf wel) dan is er maar weinig voor nodig om hier ook de vlam in de pan te laten slaan. Of ben je de gebeurtenissen van 11-09-2001 vergeten? Waarom zocht Bin Laden geen Amerikaans doel in Afghanistan of elders in die regio?
Op 11-09 was het New York. Volgende keer is het wellicht in Londen, Parijs of Amsterdam. De Israeli die dachten veilig te zijn in een hotel in Kenia (?) waren er ook snel achter dat ze eigenlijk nergens ter wereld meer veilig zijn.

Dat de Golfoorlog II voor ons alleen maar een TV-gebeuren wordt ben ik dan ook niet met je eens. Er is niet veel voor nodig om er plotseling middenin te zitten.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 18 jan 2003 21:27

Het is absoluut waar dat er weinig voor nodig is om de vlam hier in de pan te laten slaan, maar als NEderland zich weer zo passief houdt dan zullen de terorristen wel gek zijn als ze hun vrijhaven in Europa verspelen.
Credo ergo sum

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 jan 2003 11:53

Er bestond al zo'n onderwerp. Maar dan gaan we hier maar gewoon verder ;-)

Oude link: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=3

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 jan 2003 16:20

ze hebben de vorige keer de toestand niet goed aangepakt, toen hadden ze hem al moeten pakken

oldbenz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor oldbenz » 29 jan 2003 08:02

Dat Saddam zo'n lekkere jongen is geloof ik ook niet. Aan de andere kant zal vriend Bush toch eerst een stok moeten vinden om 'm te kunnen slaan. Na een aantal weken zoeken hebben de inspecteurs van de VN die nog steeds niet kunnen vinden.
Jullie stellen je allemaal (de meesten hier tenminste) wel onvoorwaardelijk op achter Amerika (en Israel), maar is dat wel terecht?
Omdat Saddam niet deugt mag Amerika overal maar aanvallen? Waarom doet Bush niets in Korea? Is dat niet een groter gevaar? Of gaat het hem toch eigenlijk alleen maar om de olie en daarmee vergroting van de macht van Amerika in economische zin?
Je kunt wel gauw roepen dat ze Saddam een kopje kleiner moeten maken maar realiseer je ook wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Ook in Nederland kunnen de gevolgen daarvan merkbaar zijn. En dan bedoel ik niet alleen de gevolgen in onze portemonnee of aan de pomp bij Shell.
Ik denk dat je hier heel voorziechtig moet zijn met ongenuanceerde uitspraken.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 jan 2003 22:08

De openbrief die in de kranten in een aantal landen is verschenen. Maar niet door Nederland ondertekend. Wat kan dat voor invloed krijgen op de samenwerking op de landen tegen Irak? Deed Balkenende hier goed aan? Of zou dit ook te maken hebben met het gesprek dat Bush en Balkenende eerder hebben gehad?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 jan 2003 20:14

BJ:
Wat kan dat voor invloed krijgen op de samenwerking op de landen tegen Irak? Deed Balkenende hier goed aan?

Hallo? Deed Balkenende hier goed aan? Je kunt je beter afvragen of die andere 8 leiders er zo goed aan deden door zo pontificaal achter Amerika te gaan staan...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”