Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 okt 2004 21:13

ik heb hier een paar postings verwijderd.
in één van die postings werd wéér een dominee beschuldigt van onzin uitkramen ed.
dit kán en mag gewoon niet en vriendelijk verzoek om dat niet meer te doen aub want er zijn veel mensen die het lezen en zich er verschrikkelijk aan storen en ergeren
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 okt 2004 22:45

Motormuis schreef:
Race406 schreef:
Loezje schreef:
Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)

Mag ik ff lache? :P Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?

Bij jullie mag je wel roken. Tenminste, 's zondags staat er "een schare die niemand tellen kan" te roken voor de kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hahaha, humor....Ja, en diezelfde schare zal ook beweren, dat iedereen die zelfmoord heeft gepleegd, verloren is. Men zegt dan heel vroom: "Een echt kind van God doet dat niet". Dat men zelf bezig is hun lichaam structureel te beschadigen waarop ook de dood volgt, dat schijnt niet zo erg te zijn.....Selectieve vroomheid zeg maar.....Snap ik weer niet, zoals ik zoveel dingen niet begrijp.

Hee Race, nog steeds verliefd trouwens?

Jazeker is Race nog steeds verliefd! En ook Race snapt niet veel van allerlei dingen in de GGiN... En hij zal er ook nooit lid worden....
Ds. Van Voorden heb ik zelf nog niet gehoord, maar ga dat wel doen binnenkort. Je hoort het dan wel van me. Ik heb wel verschillende reacties gehoord... Maar alles eerst onderzoeken en dan pas een mening vormen vind ik dan.
En jij, Motorbeest, ook nog steeds verliefd? Een Refowebstelletje????
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 okt 2004 22:59

columbus schreef:ik heb hier een paar postings verwijderd.
in één van die postings werd wéér een dominee beschuldigt van onzin uitkramen ed.
dit kán en mag gewoon niet en vriendelijk verzoek om dat niet meer te doen aub want er zijn veel mensen die het lezen en zich er verschrikkelijk aan storen en ergeren

Dus een dominee heeft een vrijbrief, een soort goddelijke mandaat om uit te kramen wat ie maar wil? Het is nog roomser dan rooms. Ook de dominee spreekt ex cathedra.
"En daar al het volk het hoorde, zeide Hij tot zijn discipelen: Wacht u van de Schriftgeleerden, die daar willen wandelen in lange klederen, en beminnen de groetingen op de markten, en de voorgestoelten in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden. Die der weduwen huizen opeten, en onder een schijn van lange gebeden doen; deze zullen zwaarder oordeel ontvangen." Lukas 20:45-47
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 okt 2004 23:08

nee, een ds. heeft geen vrijbrief om te zeggen wat hij wil, maar ook als je het met een ds. niet eens bent kun je dat op een respectvolle manier brengen, net zoals wij hier op een respectvolle manier met elkaar moeten kunnen discussieren, ook al zijn we het niet altijd eens.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 13 okt 2004 23:14

Race406 schreef:Die preek heb ik ook gehoord! Dan kom jij zeker uit Elspeet, want daar hoorde ik die preek.... Beviel me erg goed (had ik niet verwacht... :mrgreen: ), beter nog dan de Hersteld Hervormden 's avonds in Elspeet. Dat was laaaaaaaaaangdraaaaaaaaaaaaadig. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar de preek 's morgens was ook van een predikant die al heeeeel erg lang "wijlen" is. Leest men een preek van een predikant die uit de GGiN komt, en nog leeft, niet al te lang (jaar of 60) "weg" is, dan is de preek wel heel wat anders van toon... :shock:
Kan best zijn dat deze keer een hoge uitzondering was, en dat dit soort preken erg weinig gelezen worden in de GGiN, maar goed... :wink:
Trouwens, de ouderling die de bewuste preek las zou wel anders denken dan in de preek verwoord werd. Ik hoorde tenminste van mensen die hem kennen dat hij in het dagelijkse leven heel anders denkt en spreekt over deze zaken. Minder liefde dan in de preek naar voren kwam. Waarom hij dan zo'n preek leest weet ik niet...

Motormuis: Ga eens lekker kijken bij ds. Van Voorden. Die schijnt wel extreem te zijn...?

Nee Race406, ik kom niet uit Elspeet maar was daar zondagochtend wel :wink: En nee, het gebeurt wel vaker hoor dat er zo'n soort preek wordt gelezen; maar nu dacht ik eraan omdat we het er over hadden op dit forum.

Maarre... heb jij ds. Roos dan een tijdje geleden ook horen preken (was ook in Elspeet) over een tekst uit het Hooglied (Roos van Saron, Lelie der Dalen)? Dat was ook geen hel en verdoemenis... Die preek is me heel goed bijgebleven omdat het juist een preek was die je niet meteen in de GGiN verwacht :wink: :P

Klopt wat jij zegt over die ouderling; volgens mij denkt bijna iedereen in de kerk dat; sommigen vinden hem zelfs hard. Zelf heb ik een tijdje cathechisatie bij hem gevolgd (alles bij elkaar toch best wel lang) en toen konden we er ook vragen over stellen. En toen bleek dat hij toch over meer dingen kan praten dan 'hel en verdoemenis' om het oneerbiedig te zeggen. Eigenlijk jammer dat ze het van 'm denken want als je erover doorpraat is-ie toch anders.... :?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 13 okt 2004 23:19

Race406 schreef:Bij jullie mag je wel roken. Tenminste, 's zondags staat er "een schare die niemand tellen kan" te roken voor de kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hahahaha... 'k weet het... als schoorstenen :( Volgens mij wordt dat niet tot de 'actieve levensverkorting' gerekend.. :? :roll: 'k Weet het ook niet... maar zoveel wetticisme is er ook nog weer niet, dat dat wordt verboden...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 okt 2004 23:54

Napoleon schreef:nee, een ds. heeft geen vrijbrief om te zeggen wat hij wil, maar ook als je het met een ds. niet eens bent kun je dat op een respectvolle manier brengen, net zoals wij hier op een respectvolle manier met elkaar moeten kunnen discussieren, ook al zijn we het niet altijd eens.

en daar heb je gelijk in.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 14 okt 2004 11:13

Loezje schreef:
Race406 schreef:Bij jullie mag je wel roken. Tenminste, 's zondags staat er "een schare die niemand tellen kan" te roken voor de kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hahahaha... 'k weet het... als schoorstenen :( Volgens mij wordt dat niet tot de 'actieve levensverkorting' gerekend.. :? :roll: 'k Weet het ook niet... maar zoveel wetticisme is er ook nog weer niet, dat dat wordt verboden...

Dat zou geen wetticisme zijn, maar levensheiliging. Daartoe worden wij opgeroepen!
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 okt 2004 11:14

Loezje schreef:

Volgens mij is er op het gebied van roken bij evangelischen veel meer wetticisme als bij GGN-ers. Ik vind het zelf nogal ver gaan om roken gelijk te stellen aan suicide, vooral als je matig rookt.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 14 okt 2004 13:17

Aragorn Schreef:

Volgens mij is er op het gebied van roken bij evangelischen veel meer wetticisme als bij GGN-ers. Ik vind het zelf nogal ver gaan om roken gelijk te stellen aan suicide, vooral als je matig rookt.

Allereerst het volgende. Als je je bewust en gedisciplineerd ergens van onthoud is dat beslist nog geen wettiscisme. In de bijbel wordt op verschillende plaatsen opgeroepen (in het grieks) tot ascese. Kortom, jezelf onthouden van enkele dingen.

De medische wetenschap beweert dat roken ernstige schade aanricht m.b.t. je gezondheid. Onlangs is in alle Nederlandse kranten een nieuwsbericht verschenen waarin op wetenschappelijke gronden werd aangetoond dat zelfs het roken van 1 cigaret erg schadelijk is. Nu ben ik van mening dat die stelling best gerelativeerd kan worden. Nochtans kun je best zeggen, dat roken een voorzichtige aanslag is op je leven.

Mijns inziens is het dus verre van wettisch om niet te roken en zijn die evangelische die zich dus van rook en damp onthouden meer op het smalle pad dan menig rokende "ketter" (al dan niet evangelisch of reformatorisch of, seculier).

P.S. ik ben zelf refo
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 okt 2004 13:47

Loezje schreef:
Race406 schreef:Die preek heb ik ook gehoord! Dan kom jij zeker uit Elspeet, want daar hoorde ik die preek.... Beviel me erg goed (had ik niet verwacht... :mrgreen: ), beter nog dan de Hersteld Hervormden 's avonds in Elspeet. Dat was laaaaaaaaaangdraaaaaaaaaaaaadig. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar de preek 's morgens was ook van een predikant die al heeeeel erg lang "wijlen" is. Leest men een preek van een predikant die uit de GGiN komt, en nog leeft, niet al te lang (jaar of 60) "weg" is, dan is de preek wel heel wat anders van toon... :shock:
Kan best zijn dat deze keer een hoge uitzondering was, en dat dit soort preken erg weinig gelezen worden in de GGiN, maar goed... :wink:
Trouwens, de ouderling die de bewuste preek las zou wel anders denken dan in de preek verwoord werd. Ik hoorde tenminste van mensen die hem kennen dat hij in het dagelijkse leven heel anders denkt en spreekt over deze zaken. Minder liefde dan in de preek naar voren kwam. Waarom hij dan zo'n preek leest weet ik niet...

Motormuis: Ga eens lekker kijken bij ds. Van Voorden. Die schijnt wel extreem te zijn...?

Nee Race406, ik kom niet uit Elspeet maar was daar zondagochtend wel :wink: En nee, het gebeurt wel vaker hoor dat er zo'n soort preek wordt gelezen; maar nu dacht ik eraan omdat we het er over hadden op dit forum.

Maarre... heb jij ds. Roos dan een tijdje geleden ook horen preken (was ook in Elspeet) over een tekst uit het Hooglied (Roos van Saron, Lelie der Dalen)? Dat was ook geen hel en verdoemenis... Die preek is me heel goed bijgebleven omdat het juist een preek was die je niet meteen in de GGiN verwacht :wink: :P

Klopt wat jij zegt over die ouderling; volgens mij denkt bijna iedereen in de kerk dat; sommigen vinden hem zelfs hard. Zelf heb ik een tijdje cathechisatie bij hem gevolgd (alles bij elkaar toch best wel lang) en toen konden we er ook vragen over stellen. En toen bleek dat hij toch over meer dingen kan praten dan 'hel en verdoemenis' om het oneerbiedig te zeggen. Eigenlijk jammer dat ze het van 'm denken want als je erover doorpraat is-ie toch anders.... :?

Nee, ik heb die preek niet gehoord, maar ik wil die dominees wel eens gaan horen. Ik was met m'n vriendin en de rest van haar familie in de kerk. Zodoende..
Maar, ds. Roos zal hebben opgeroepen tot gekering en het leven met God. Maar vertelde hij ook hoe je deel krijgt aan "al Zijn schatten en gaven"? Dat mis ik nog wel eens in de preken. Meer van : Het is zo fijn als je het hebt, en je bent ongelukkig als je het niet hebt. Verder komen ze vaak niet. :cry:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 okt 2004 18:37

Aragorn schreef:

Inmiddels weten we toch wel dat roken dodelijk is. Dat heeft de overheid beslist en op alle pakjes laten zetten. Dus is het zo. Zo is ook brood heel erg dodelijk. Want iedereen die ik gekend heb, en overleden is, heeft brood gegeten. Maar daar hoor je niemand over.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 14 okt 2004 18:55

Race406 schreef:Nee, ik heb die preek niet gehoord, maar ik wil die dominees wel eens gaan horen. Ik was met m'n vriendin en de rest van haar familie in de kerk. Zodoende..
Maar, ds. Roos zal hebben opgeroepen tot gekering en het leven met God. Maar vertelde hij ook hoe je deel krijgt aan "al Zijn schatten en gaven"? Dat mis ik nog wel eens in de preken. Meer van : Het is zo fijn als je het hebt, en je bent ongelukkig als je het niet hebt. Verder komen ze vaak niet. :cry:

Ja, dat vertelde hij ook (uiteraard, zou ik bijna zeggen). 't Is natuurlijk wat lastig om alleen te zeggen "Fijn als je 't mag hebben." terwijl je niet vertelt hoe je eraan komt... :wink: Wat me bij hem overigens is opgevallen als ik hem met jaren terug vergelijk (zo vaak hoor ik zijn preken nu ook weer niet), is dat hij méér is gaan preken over de liefde van Christus. Maar misschien heeft dat heel veel te maken met zijn eigen leven; hoe hij zelf zijn leven met God (laten we het daar even op houden) beleeft...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 okt 2004 19:14

Hein schreef:Aragorn Schreef:

Allereerst het volgende. Als je je bewust en gedisciplineerd ergens van onthoud is dat beslist nog geen wettiscisme. In de bijbel wordt op verschillende plaatsen opgeroepen (in het grieks) tot ascese. Kortom, jezelf onthouden van enkele dingen.

De medische wetenschap beweert dat roken ernstige schade aanricht m.b.t. je gezondheid. Onlangs is in alle Nederlandse kranten een nieuwsbericht verschenen waarin op wetenschappelijke gronden werd aangetoond dat zelfs het roken van 1 cigaret erg schadelijk is. Nu ben ik van mening dat die stelling best gerelativeerd kan worden. Nochtans kun je best zeggen, dat roken een voorzichtige aanslag is op je leven.

Mijns inziens is het dus verre van wettisch om niet te roken en zijn die evangelische die zich dus van rook en damp onthouden meer op het smalle pad dan menig rokende "ketter" (al dan niet evangelisch of reformatorisch of, seculier).

P.S. ik ben zelf refo

Hm, nu kunnen we er natuurlijk over gaan discussieren wat wettiscisme is. :) Maar ik bedoelde iig dat er daar meer nadruk wordt gelegd op dat aspect van levensstijl en dat men elkaar er minder vrij in laat dan bij de GGiN. Of dat goed is of niet is een discussie die ik hier niet wil voeren. :P

Tja, er zijn zoveel dingen die een voorzichtige aanslag op je leven zijn, zoals bijvoorbeeld autorijden. Maar risicovrij leven is onmogelijk en als het al mogelijk is is het de vraag of je dan nog een leven hebt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 okt 2004 05:50

jas schreef:
Aragorn schreef:

Inmiddels weten we toch wel dat roken dodelijk is. Dat heeft de overheid beslist en op alle pakjes laten zetten. Dus is het zo. Zo is ook brood heel erg dodelijk. Want iedereen die ik gekend heb, en overleden is, heeft brood gegeten. Maar daar hoor je niemand over.

Dus jij rookt.....? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Terug naar “Archief”