Wereldmijding/Wereldse zaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 23:10

Socrates schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef: JIJ hecht zoveel belang aan de vorm, IK niet :)

Waar heb ik dat gezegd?

Hier bijvoorbeeld?

caprice schreef:Van nature liggen we allemaal in de wereld, dood in zonden en misdaden, en als we als naam-christen wereldgelijkvormig zijn, is het dan geen tijd om daar aan ontdekt te worden?

Is wereldgelijkvormig in wezen geen inhoud? De vlag dekt de lading. Een naam-christen meent het niet oprecht, en wil vaak ook van de wereld genieten, als hij niet opgaat in de godsdienst.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 okt 2004 23:17

caprice schreef:
Socrates schreef:
caprice schreef:

Waar heb ik dat gezegd?

Hier bijvoorbeeld?

caprice schreef:Van nature liggen we allemaal in de wereld, dood in zonden en misdaden, en als we als naam-christen wereldgelijkvormig zijn, is het dan geen tijd om daar aan ontdekt te worden?

Is wereldgelijkvormig in wezen geen inhoud? De vlag dekt de lading. Een naam-christen meent het niet oprecht, en wil vaak ook van de wereld genieten, als hij niet opgaat in de godsdienst.

Waarom zou wereldgelijkvormigheid inhoud zijn als we net constateerden dat inhoud los staat van de vorm? Een vorm is leeg, hol, en zegt bitter weinig over de inhoud. Christen en wereld hebben het met dezelfde vormen te doen. Of je dat nou leuk vindt of niet. Nogmaals, laat je niet afleiden door de vorm maar beoordeel de inhoud.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 23:19

Socrates schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef:
caprice schreef:

Waar heb ik dat gezegd?

Hier bijvoorbeeld?

Waarom zou wereldgelijkvormigheid inhoud zijn als we net constateerden dat inhoud los staat van de vorm? Een vorm is leeg, hol, en zegt bitter weinig over de inhoud. Christen en wereld hebben het met dezelfde vormen te doen. Of je dat nou leuk vindt of niet. Nogmaals, laat je niet afleiden door de vorm maar beoordeel de inhoud.

Dus het woord 'wereldgelijkvormigheid laat zien hoe leeg de wereld is. Maar het is toch de enig inhoud die de wereld nog denkt te hebben.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 okt 2004 23:28

caprice schreef:
Socrates schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef:
caprice schreef:

Waar heb ik dat gezegd?

Hier bijvoorbeeld?

Dus het woord 'wereldgelijkvormigheid laat zien hoe leeg de wereld is. Maar het is toch de enig inhoud die de wereld nog denkt te hebben.

Hm.. dat vind ik iets te simpel geredeneerd... ik denk niet dat de wereld per definitie leeg is, maar wel uiteindelijk waardeloos. Namelijk niet 'gevuld' met de eeuwigheidswaarde hebbende inhoud die christenen mogen kennen.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 14 okt 2004 06:53

Socrates schreef:...ik denk niet dat de wereld per definitie leeg is...
Zonder Christus is het behoorlijk leeg.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 okt 2004 15:51

Leeg zou ik het niet willen noemen. Dat zou betekenen dat er buiten Jezus niets is. Maar er is zoveel buiten Jezus! Helaas wel!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 okt 2004 16:22

Buiten Jezus is er geen verlossing!
Daar kun je niet omheen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2004 16:24

Maar Christus komt de mens vaak via onbekende paden tegemoed. Je kunt Hem op de gekste plaatsen tegenkomen. Dat is juist het geweldige van Christus: Hij roept je overal.

Komende zondag in Culemborg en Bergambacht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 okt 2004 16:27

Optimatus schreef:Maar Christus komt de mens vaak via onbekende paden tegemoed. Je kunt Hem op de gekste plaatsen tegenkomen. Dat is juist het geweldige van Christus: Hij roept je overal.

Komende zondag in Culemborg en Bergambacht.

Dat zeg jij! ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2004 16:34

Welaan, ga mee zou ik zeggen, en ervaar het zelf.

Als ik in de Oud-Katholieke Kerk ter communie ga, dan ervaar ik dat als Christus' tegenwoordigheid. Als ik in mijn eigenste Berkenwoude aan het Avondmaal ga, dan ervaar ik dat eveneens als Christus' tegenwoordigheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 14 okt 2004 17:04

Socrates schreef:Leeg zou ik het niet willen noemen. Dat zou betekenen dat er buiten Jezus niets is.

Misschien ff voor de duidelijkheid: welke definitie van 'leeg' hanteren we? Voor mij is iets leeg als er niets meer inzit dat waarde heeft.

bijv. je hebt een container, die gevuld is met één groot rotsblok, waardoor er niets meer bij past. (niet echt leeg dus).
Nu wordt dat rotsblok uit de container gehaald. Er blijft her en der nog wel wat vuil (zand e.d.) achter.
Naar mijn bescheiden mening is die container dan 'leeg' :wink:

Socrates schreef:Maar er is zoveel buiten Jezus! Helaas wel!
Is dat zo? Ja en nee.
Ja: vuil (zand/stof (wereldgelijkvormigheid?)). Inderdaad 'Helaas wel!'
Nee: geen waardevolle zaken (wat gebeurd er met dat wat in die container overbleef? Wordt eruit geveegd oid) Of zoals:
Joepie schreef:Buiten Jezus is er geen verlossing!
(dus buiten Jezus is het waardeloos... leeg)

PS. Jij hoeft het van mij niet leeg te noemen hoor, maar ík doe het wel :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2004 23:31

Socrates schreef:Leeg zou ik het niet willen noemen. Dat zou betekenen dat er buiten Jezus niets is. Maar er is zoveel buiten Jezus! Helaas wel!

Klopt... Het is er alleen zo kort...

Dat is de leegte zonder Jezus... het feit dat je nu moet genieten want binnenkort is er niks meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 okt 2004 00:41

Hobbyist schreef:
Socrates schreef:Leeg zou ik het niet willen noemen. Dat zou betekenen dat er buiten Jezus niets is.

Misschien ff voor de duidelijkheid: welke definitie van 'leeg' hanteren we? Voor mij is iets leeg als er niets meer inzit dat waarde heeft.
buiten Jezus is het waardeloos... leeg)

Dus als ik een 'lege' vuilnisbak over je uitstrooi heb je daar natuurlijk geen bezwaar tegen.... :mrgreen:

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 15 okt 2004 07:31

Socrates schreef:
Hobbyist schreef:

buiten Jezus is het waardeloos... leeg)

Dus als ik een 'lege' vuilnisbak over je uitstrooi heb je daar natuurlijk geen bezwaar tegen.... :mrgreen:

ok, you're right :mrgreen:
Maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat je best begrijpt wat ik bedoel, dus ik ga hier geen betoog voeren om dat nog ff duidelijk te maken :wink:
(als je 't echt niet snapt, zeg je 't maar, dan wil ik nog wel een poging wagen hoor :wink:)

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 15 okt 2004 07:31

Marnix schreef:Dat is de leegte zonder Jezus... het feit dat je nu moet genieten want binnenkort is er niks meer.
Zo kun je 't ook zeggen ja, volledig eens!

Terug naar “Archief”